Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1939* #65618 (#65550) Vist 2012 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

For den nette sum av kr. 7,50 overnattet jeg på ungdomsherberget i Weidemanns veg 41.

t121240-uherb.jpg

Kvittering for betalt overnatting - hjemmesydd lakenpose medbragt
Utsikten fra ungdomsherbeget, som fortsatt ligger på samme plass, var upåklagelig, og været strålende.

t121241-20641.jpg

Fra Trondheim ungdomsherberge. Vi ser litt av Meråkerbanen og Lademoen stasjon til høyre. A.J.Nilson drev tydeligvis en kullforretnng. Denne er forlengst borte. I det hele tatt vil utsikten herfra i dag være helt annerledes.
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
Jeg hadde satt av en hel dag i byen, blant annet for å besøke Merienborg med sine mange hensatte damplok bl.a., som framsto som et mekka for en oslogutt der selv en Di 3 ble oppfattet som eksotisk.

t121242-20643-5839.jpg

En rekke stortyskere var hensatt i Trondheim distrikt, flere av de på Marienborg.
NSB Thm.: 63a nr. 5839
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121243-20646.jpg

2570 må ikke forveksles med 2770 som var den som ble bevart av stortyskerne. 2570 tror jeg var en av de som ble ombygget til oljefyring. Den var på fotograferingstidspunktet formelt ikke utrangert. Det skjedde først 9. novemeber 1970, da de resterende damplokene på tre 21-lok nær ble utrangert.
NSB Thm.: 63a nr. 2570
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121244-20647-5841.jpg

5841 var også formelt driftslok på fotograferingstidspunktet, men hadde neppe vært i bruk det siste året.
NSB Thm.: 63a nr. 5841
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121245-20645-234.jpg

27a 234 var en av lokene som var tatt ut til Jernbanemuseet, og endte også etterhvert der. Bakenfor i skjulet ser vi så vidt 18c 255 som også skulle til Jernbanemuseet, men som vi vet endte på Gamle Vossebanen i stedet, og er altså fortsatt hos oss og med dampen oppe.
NJM(mus): 27a nr. 234
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121246-20648-460.jpg

Trondheim hadde også en del tunge skiftelok av type 23. Jeg tror det er 460 vi ser forrest i denne rekka på tre lok.
NSB Thm.: 23b nr. 460
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121247-20651-8664.jpg

Inne på selve verkstedetområdet kom denne tuslende, en nyrevidert BM 86F 64, "bare" 20 år gammel på det tidspunktet.
NSB: BM 86F nr. 86.64
Marienborg verksted
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121248-20652-Ru822.jpg

Ved verskstedet stod også disse to undervisningsvognene. Okerfargen er påfallende, da internvogner ellers var røde på den tiden. Om dette var en spesiell Trondheimsvariant for undervisningsvogner, vet jeg ikke.

Den nærmeste vogna har nummer 822. Fasongen røper at det er en eldgammel vogn. Den var da også bygget hos Atlas i Sverige i 1879 som C nr. 101 for Meråkerbanen, altså antagelig Meråkerbanes første personvogn. I 1915 ble den ombygget til sanitetsvogn Zu type 1 nr. 822 og fikk vel takoppbyggingen i den anledning. Vogna ble utrangert senest i 1943, og ble vel deretter undervisningsvogn. Sanitetsvogner ble altså regnet som driftsvogner, men undervisningsvogner var internvogner. Vogna bakenfor er også en undervisningsvogn, men virker å være en av de etterlatte tyske vognene etter krigen.
Marienborg verksted
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121249-20649-626.jpg

Ute på stasjonstomta fant jeg et godstog med 3.626 forspent. Om toget var kommet fra Nordlandsbanen, skulle dit (via Stavne-Leangenbanen) eller stod klar for Dovrebanen, vet jeg ikke i dag. Åkene og ledningene for elektrisk drift er på plass ser vi, et kvartal før strømmen ble satt på for godt.
NSB: Di 3a nr. 626
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
  Artige bilder John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1657 #65619 (#65618) Vist 1685 ganger Lik innlegget
 

Fine bilder Svein! Jeg kan så vidt huske at vi så damplok fra vinduet på Gråkallbanen.

    damplok fra viduet på Gråkalbanen Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1808 #65628 (#65619) Vist 1723 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan så vidt huske at vi så damplok fra vinduet på Gråkallbanen.

Kanskje noe slikt?

t121261-20675.jpg

Marienborg sett fra Gråkalbanen på vei ned fra Lian. 27a 234 ser vi utenfor skuret. Legg også merke til at man holder på med å skjøte på høyblokka på sykehuset (RIT) på den tiden. 40 år senere river man ned det samme bygget (St.Olav).
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
      damplok fra viduet på Gråkalbanen John Oddvar Hauge 13. aug. 2010 kl.1810 #65629 (#65628) Vist 1678 ganger Lik innlegget
 

Den var innertier Svein! Jeg tror foresten vi kalte sykehuset "Sentralsykehuset" Rit tror jeg kom senere.

        Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1816 #65631 (#65629) Vist 1690 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror foresten vi kalte sykehuset "Sentralsykehuset" Rit tror jeg kom senere.

Det er godt mulig. Helsevesenet har drevet med mange omorganiseringer i nyere tid. Jeg valgte bare det navnet det hadde før det nåværende.

          Sykehusnavnet Jon Rokseth 13. aug. 2010 kl.1906 #65636 (#65631) Vist 1664 ganger Lik innlegget
 

Det var nok Senntralsykehuset som var navnet på den tiden, det var ganske høyt med 6 etasjer før det ble påbygd med 4 eller 5, litt usikker. Artig at du fikk med den detaljen med påbyggingen også.

Forøvrig sitter jeg stille og nyter bildene og tidskoloritten.

            Sykehusnavnet Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1946 #65641 (#65636) Vist 1653 ganger Lik innlegget
 

Alt står selvsagt å lese på Wikipedia. Sykehuset har i følge artikkelen der hatt slike navn:

  • 1902: Nye Trondhjem sykehus åpnes
  • 1950: navneskifte til Sentralsykehuset i Trondheim
  • 1974: navneskifte til Regionsykehuset i Trondheim
  • 2002: navneskifte til St. Olavs Hospital

Lenke: St. Olav hospital

  Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65626 (#65618) Vist 1947 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Fra Marienborg gikk (antagelig bokstavelig) turen inn til sentrum igjen.

t121250-20653.jpg

Kanalen og Fosenkaia bar et litt annet preg den gangen enn nå. Det heselige bygget til høyre ble heldigvis revet så det i dag er mer åpnet her. Båten vi ser er vel "Fru Inger".
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121251-20655-8809.jpg

Kl 1235 hadde 302 avgang. Dagtoget over Røros gikk helt til elektrifisering ble åpnet 1.11.70 med 88-sett. Da kunne de pensjoneres, for da ble det ledige Di 3-lok som kunne brukes i 301/302.
NSB Oslo: BFM 88 nr. 88.09
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121252-20656-9102.jpg

Motsatt vei var 465 klar til avgang til Steinkjer. Dette er forløperen til Trønderbanen, men brukte den gangen 2.30 på strekningen, mens dagens 92-sett bruker 2 timer. Men så hadde de atskillig flere stoppesteder underveis å kunne stoppe på. Vogna, 91.02, er fortsatt i blant oss som museumsvogn.
NSB Hmr.: BM 91 nr. 91.02
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121253-20667-31.jpg

Trikken gikk over Elgseter bru i 1970, og hadde fortsatt sin kremgule og blå drakt på seg. Her er vogn 31 på vei mot Dalsenget med Ecclesia Nidrosiensis i bakgrunnen.
TS: TS (1956–1971) nr. 31
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121254-20669-23.jpg

Dette bildet er tatt bare ett minutts gange fra det forrige, men her er 31 på vei den motsatte veien, så det må ha gått mange minutter mellom de to bildene. Tro hva jeg gjorde da? Uansett er bildet tatt rett utenfor Samfundet og det er vogn 23 på vei sydover og altså 31 nordover. En svensk bilturist i fransk bil har blitt linselus på bildet også.
TS: TS (1956–1971) nr. 23
TS: TS (1956–1971) nr. 31

13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121255-20670-blangen.jpg

Et av målene for dagen var Gløshaugen, eller NTH som vi sydfra sa som ikke hadde vært der ennå. Der var Hølandsbanens lok "Bjørkelangen" noen år tidligere blitt gitt linjeforeningen Smørekoppen og oppstilt i utenfor maskinlinjas bygg.

Selv var planen å søke meg inn på elektrolinja året etter, og bruke året 1970/71 til å ta den obligatoriske praksisen på NE&BB på Skøyen. Derfor ville jeg gjerne se meg om på høgskolen, men et eller annet skjedde mentalt som gjorde at det med å flytte til Trondheim for å studere framsto som litt skummelt. Og jeg kan ikke klage på været denne augustdagen i Trondheim. Byen viste seg fra sin beste side. Praksisen på NE&BB Skøyen ble tatt, men det ble realfag i Oslo i stedet. Nå fikk jeg likevel NTH som arbeidssted (delvis) 17 år senere, men slett ikke som ingeniør...
NSB Oslo: XXIXa nr. 5 Bjørkelangen
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121256-20672-24.jpg

Så gikk turen ned bakken til Dalsenget, og nå var tiden inne for også å reise med denne 1000 mm-trikken.
TS: TS (1956–1971) nr. 24
Dalsenget vognhall
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121257-sporveisbillett.jpg

Jeg er litt usikker på hvor denne billetten ble brukt, for den er datert fra dagen før, og merket linje 3. Jeg trodde linje 3 var den da nedlagte Singsakerlinjen, men kanskje den ble benyttet på en sporveisbuss samme sted på vei til Ungdomsherberget. Uansett viser den billettypen for selskapet i 1970.
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121258-20673-10.jpg

Jeg husker bestemt at jeg byttet trikk på en travel holdeplass i Prinsenkrysset, og gikk over på Graakalbanen, og tok den til veis ende: Lian.
TS: TS (1956–1971) nr. 10
Lian
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121259-graakalbill.jpg

Kommunen overtok Graakalbanen i 1966, men banen beholdt en slags egen status fram til 1973, hvilket billetten fra 1970 var et synlig bevis på:
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121260-20678.jpg

Dagen ble avsluttet på Trondheim stasjon, for nå skulle det reises videre med tog 455. Mer om det og hvem jeg tilfeldigvis traff da, i neste episode ...
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
    Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Åge Lybekbråten 13. aug. 2010 kl.1937 #65638 (#65626) Vist 1664 ganger Lik innlegget
 

Dette er flotte serier! Takk skal du ha.
Og når det gjelder billetten: Linje 3 i 1970 var vel bussen som erstattet Singsakertrikken. Busstraseen fulgte trikken bortover Statsingeniør Dahlsgate til Nonnegata hvor den svingte ned, og ungdomsherberget ligger vel ikke langt unna motsatt ende av statsingeniørens gate. Så kanskje du tok bussen dit?

      Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1941 #65639 (#65638) Vist 1667 ganger Lik innlegget
 

Det er nok trolig slik du skisserer. Det virker som billetten er stemplet 1930, og 1201 ankom 1920, så jeg kan ha rukekt en buss 1930. Det gikk vel kanskje fra stasjonen, til og med, dersom den erstattet Singsakertrikken.

        Skjult innlegg Vist 28 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Rune Kjenstad 16. aug. 2010 kl.1148 #65822 (#65626) Vist 1395 ganger Lik innlegget
 

Nok en fantastisk spennende serie.Her må man være snar for å svare før men blir en dag for sen...En liten oppklaring bare om Graakalbanen. Den ble tatt over av kommunen, men ble drevet som eget selskap fram til 1971, da den første utgaven av Trondheim Trafikkselskap A/S oppstod. Det var en fusjon mellom Trondheim Sporvei, A/S Graakalbanen og A/S Bynesruten. Først i 1973 ble banen integrert i bynettet.

      Graakalbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1213 #65824 (#65822) Vist 1385 ganger Lik innlegget
 

Det var litt mer nyansert enn det jeg skrev, ja. Jeg brukte faktisk et hefte/bok skrevet av deg (på Baneforlaget?) som underlag for det jeg skrev med 1973. Men TT oppstod altså i 1971.

  2570 og 2770 H. Lindholm 13. aug. 2010 kl.2107 #65648 (#65618) Vist 1698 ganger Lik innlegget
 

"2570 tror jeg var en av de som ble ombygget til oljefyring."

Det stemmer nok. Foran skorsteinen sees det lille stativet for lampen som skulle hjelpe fyrbøteren å kontrollere fargen på røyken i mørke. Å kontrollere fargen på røyken for å se om forbrenningen er korrekt er enda viktigere ved oljefyring enn kullfyring.

"2570 må ikke forveksles med 2770 som var den som ble bevart av stortyskerne."

Etter hva som fortelles var det nettopp forveksling som skjedde. Det var visstnok egentlig 2570 som - på papiret - var foreslått tatt ut til bevaring, men grunnet en skrivefeil underveis i prosessen ble det stående 2770 i de endelige papirene. Hvis 2770 da ikke tilfeldigvis var ett av lokene som stor i Drangsdalen ville det sannsynligvis ikke blitt bevart noen norsk stortysker.
Kanskje det var nettopp oljefyringen som var grunnen til at 2570 ble foreslått? Det ville jo i så fall blitt det eneste bevarte oljefyrte norske damplok.

t121243-20646.jpg

NSB Thm.: 63a nr. 2570
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

    2570 og 2770 Kjetil Næss 13. aug. 2010 kl.2115 #65649 (#65648) Vist 1653 ganger Lik innlegget
 

Det er riktig at 2570 var ønsket bevart. I NJKs jubileumsbok kan man lese litt om dette i Arne-Magnus Waalers artikkel. Kort fortalt var det to grunner til at 2570 ble forkastet som museumslok: For det første var oljefyringen aldri blitt helt vellykket, slik at Benneche ikke ville vise det for ettertiden. Og det andre var oljeforbruket, som lå skyhøyt over det en Nohab normalt bruker.

    2570 og 2770 Hans Morten Tamnes 13. aug. 2010 kl.2124 #65651 (#65648) Vist 1669 ganger Lik innlegget
 

I "Den Store Kloke Boken" - eller Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb som den også kalles - skriver Arne-Magnus Waaler i sitt kapittel "En del av NJKs historie" blant annet følgende:

2770 var ”stortysker`n”, et krigsminne som Norge hadde hatt 73 eksemplarer av og det kraftigste og tyngste tosylindrede loket. 2770 sto ennå i Drangsdalen tunnel sammen med 3 tilsvarende beredskapslok (1104, 5856, 5865) da avtalen ble inngått, men vi fikk ikke overta det fine, oljefyrte 2570 i Trondheim. Benneche mente at oljefyringen aldri hadde blitt helt vellykket, så det ville han ikke vise ettertiden. (Vi skal vel være glad for det, forbruket var 10 x det en Di 3 bruker på samme arbeidet!)

Resten av dette kapitelet og alt det andre om Norsk Jernbaneklubb og norsk bevaringshitorie gjennom 40 år kan du lese i boken. Den bør være standardinnredning i ett hvert NJK-medlems bokhylle. Ta kontakt med NJK Salg på e-postadressen salg(a)njk.no allerede i kveld - da ekspederes den førstkommende torsdag og er hos deg noen få dager senere!

Mvh
Hans Morten
Historieforteller

      2570 og 2770 H. Lindholm 14. aug. 2010 kl.1547 #65704 (#65651) Vist 1580 ganger Lik innlegget
 

Javel - så det var slik det hang sammen. I store deler av NJK-miljøet var det forvekslingsteorien som var kjent og spredt på 70-tallet, og den ble underbygget av at eksistensen av de de hensatte lokene i Drangsdalen ikke ble allment kjent før etter at 2570 og alle øvrige 63-lok var hugget. Når så 2770 og de tre andre lokene omsider ble tatt ut fra Drangsdalen var jo dermed bevaringsspørsmålet uansett avgjort en gang for alle.

Og ja - den nevnte boken befinner seg for lengst i bokhyllen. Problemet er bare at det nå i sommersesongen er såpass mye museumsbanedrift som skal ivaretas både her og der, så noe inngående lesing blir det nok ikke tid til før utpå vinteren.....

  Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: Marienborg Gunnar Farestveit 13. aug. 2010 kl.2333 #65670 (#65618) Vist 1629 ganger Lik innlegget
 

Masse flotte bilder ! Jeg var på en lignende ekspedisjon noen få år seinere og overnattet på det som må ha vært samme UH i Trh. Dessverre ble min tur ikke like utførlig dokumentert. Ikke til forkleinelse for noen, men jeg tviler litt på om bilder fra 2010 vil være like verdifulle om nye 40 år som disse bildene er i dag. I dag er bilder av alt mulig rundt oss hele tiden, mens det tidligere var en viss form for "rasjonering" og kanskje mer kritisk utvelgelse av motiver. Går ut fra at Sando har mer på lager.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.33 sek
I dag 9694 treff på forum10, og 72555109 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.