Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1938* #65626 (#65618) Vist 1943 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Fra Marienborg gikk (antagelig bokstavelig) turen inn til sentrum igjen.

t121250-20653.jpg

Kanalen og Fosenkaia bar et litt annet preg den gangen enn nå. Det heselige bygget til høyre ble heldigvis revet så det i dag er mer åpnet her. Båten vi ser er vel "Fru Inger".
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121251-20655-8809.jpg

Kl 1235 hadde 302 avgang. Dagtoget over Røros gikk helt til elektrifisering ble åpnet 1.11.70 med 88-sett. Da kunne de pensjoneres, for da ble det ledige Di 3-lok som kunne brukes i 301/302.
NSB Oslo: BFM 88 nr. 88.09
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121252-20656-9102.jpg

Motsatt vei var 465 klar til avgang til Steinkjer. Dette er forløperen til Trønderbanen, men brukte den gangen 2.30 på strekningen, mens dagens 92-sett bruker 2 timer. Men så hadde de atskillig flere stoppesteder underveis å kunne stoppe på. Vogna, 91.02, er fortsatt i blant oss som museumsvogn.
NSB Hmr.: BM 91 nr. 91.02
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121253-20667-31.jpg

Trikken gikk over Elgseter bru i 1970, og hadde fortsatt sin kremgule og blå drakt på seg. Her er vogn 31 på vei mot Dalsenget med Ecclesia Nidrosiensis i bakgrunnen.
TS: TS (1956–1971) nr. 31
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121254-20669-23.jpg

Dette bildet er tatt bare ett minutts gange fra det forrige, men her er 31 på vei den motsatte veien, så det må ha gått mange minutter mellom de to bildene. Tro hva jeg gjorde da? Uansett er bildet tatt rett utenfor Samfundet og det er vogn 23 på vei sydover og altså 31 nordover. En svensk bilturist i fransk bil har blitt linselus på bildet også.
TS: TS (1956–1971) nr. 23
TS: TS (1956–1971) nr. 31

13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121255-20670-blangen.jpg

Et av målene for dagen var Gløshaugen, eller NTH som vi sydfra sa som ikke hadde vært der ennå. Der var Hølandsbanens lok "Bjørkelangen" noen år tidligere blitt gitt linjeforeningen Smørekoppen og oppstilt i utenfor maskinlinjas bygg.

Selv var planen å søke meg inn på elektrolinja året etter, og bruke året 1970/71 til å ta den obligatoriske praksisen på NE&BB på Skøyen. Derfor ville jeg gjerne se meg om på høgskolen, men et eller annet skjedde mentalt som gjorde at det med å flytte til Trondheim for å studere framsto som litt skummelt. Og jeg kan ikke klage på været denne augustdagen i Trondheim. Byen viste seg fra sin beste side. Praksisen på NE&BB Skøyen ble tatt, men det ble realfag i Oslo i stedet. Nå fikk jeg likevel NTH som arbeidssted (delvis) 17 år senere, men slett ikke som ingeniør...
NSB Oslo: XXIXa nr. 5 Bjørkelangen
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121256-20672-24.jpg

Så gikk turen ned bakken til Dalsenget, og nå var tiden inne for også å reise med denne 1000 mm-trikken.
TS: TS (1956–1971) nr. 24
Dalsenget vognhall
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121257-sporveisbillett.jpg

Jeg er litt usikker på hvor denne billetten ble brukt, for den er datert fra dagen før, og merket linje 3. Jeg trodde linje 3 var den da nedlagte Singsakerlinjen, men kanskje den ble benyttet på en sporveisbuss samme sted på vei til Ungdomsherberget. Uansett viser den billettypen for selskapet i 1970.
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121258-20673-10.jpg

Jeg husker bestemt at jeg byttet trikk på en travel holdeplass i Prinsenkrysset, og gikk over på Graakalbanen, og tok den til veis ende: Lian.
TS: TS (1956–1971) nr. 10
Lian
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121259-graakalbill.jpg

Kommunen overtok Graakalbanen i 1966, men banen beholdt en slags egen status fram til 1973, hvilket billetten fra 1970 var et synlig bevis på:
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121260-20678.jpg

Dagen ble avsluttet på Trondheim stasjon, for nå skulle det reises videre med tog 455. Mer om det og hvem jeg tilfeldigvis traff da, i neste episode ...
Trondheim
13. aug. 1970
foto: Svein Sando
    Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Åge Lybekbråten 13. aug. 2010 kl.1937 #65638 (#65626) Vist 1660 ganger Lik innlegget
 

Dette er flotte serier! Takk skal du ha.
Og når det gjelder billetten: Linje 3 i 1970 var vel bussen som erstattet Singsakertrikken. Busstraseen fulgte trikken bortover Statsingeniør Dahlsgate til Nonnegata hvor den svingte ned, og ungdomsherberget ligger vel ikke langt unna motsatt ende av statsingeniørens gate. Så kanskje du tok bussen dit?

      Norge på langs for for 40 år siden - dag 2b: Billetten Svein Sando 13. aug. 2010 kl.1941 #65639 (#65638) Vist 1663 ganger Lik innlegget
 

Det er nok trolig slik du skisserer. Det virker som billetten er stemplet 1930, og 1201 ankom 1920, så jeg kan ha rukekt en buss 1930. Det gikk vel kanskje fra stasjonen, til og med, dersom den erstattet Singsakertrikken.

        Skjult innlegg Vist 28 ganger
    Norge på langs for 40 år siden - dag 2b: Ettermiddag 13. aug 1970: Trondheim Rune Kjenstad 16. aug. 2010 kl.1148 #65822 (#65626) Vist 1391 ganger Lik innlegget
 

Nok en fantastisk spennende serie.Her må man være snar for å svare før men blir en dag for sen...En liten oppklaring bare om Graakalbanen. Den ble tatt over av kommunen, men ble drevet som eget selskap fram til 1971, da den første utgaven av Trondheim Trafikkselskap A/S oppstod. Det var en fusjon mellom Trondheim Sporvei, A/S Graakalbanen og A/S Bynesruten. Først i 1973 ble banen integrert i bynettet.

      Graakalbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1213 #65824 (#65822) Vist 1381 ganger Lik innlegget
 

Det var litt mer nyansert enn det jeg skrev, ja. Jeg brukte faktisk et hefte/bok skrevet av deg (på Baneforlaget?) som underlag for det jeg skrev med 1973. Men TT oppstod altså i 1971.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.18 sek
I dag 8332 treff på forum10, og 72553747 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.