Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0026 #65675 (#65550) Vist 2000 ganger Likt av 6
Lik innlegget |
| Tog 455 er nattoget til Bodø på Nordlandsbanen. I dag heter det 475. Det gikk 2255 fra Trondheim og hadde ankomst Bodø 1045. Toget brukte altså 11 timer og 50 minutter på de 729 km. I dag er reisetiden 9:38. Forskjellen er Di 4 og langt kortere tog.
På plattformen på Trondheim traff jeg helt tilfeldig et NJK-medlem som skulle ta samme tog, og som også hadde Narvik som mål. Medlemmet var NJKs første kasserer og heter Bjørn Næss, far til vår webmaster i dag. Så fikk jeg reisefølge de neste 900 km.
Hva Bjørn gjorde på Nordlandsbanen husker jeg ikke i dag, men jeg satt i en vanlig B3 for her skulle det ses, ikke soves. Første gang på ny bane skulle oppleves, og sommerstid vet man jo at nettene bare blir kortere jo lenger nord man kommer. Så ved Majavatn kunne jeg begynne å ta bilder, og der krysset vi sydgående nattog også, ca kl. 4 om morgenen: Hyggelig utsikt å våkne til Majavatn14. aug. 1970foto: Svein Sando Jernverket på Mo i Rana skulle gjør damplok om til spiker. Disse lokene ble trukket til overføringssporene til Jernverksbanen rett syd for Mo i Rana. Da vi passerte, stod det flere stortyskere på dette dødssporet. Mo i Rana, sør for14. aug. 1970foto: Svein Sando På Mo i Rana var det 15 minutter stopp. Ved tunge tog ble det satt på ekstra forspannslok her. Det skjedde ikke den dagen, men spisevogna skulle settes på her, for nå var klokka blitt nesten 7, og da var det frokosttid. Bjørn var en voksen mann i jobb, i motsetning til meg som nyutsprunget russ med bare litt sommerjobbpenger å leve for. Han hadde derfor råd til å skaffet seg et speilreflekskamera, mens jeg måtte nøye meg med mitt kompaktkamera jeg hadde kjøpt for konfirmasjonspengene fire år tidligere, og som ikke hadde raskere lukkertid enn 1/125 sekund, i sannhet ikke det beste utgangspunktet for å ta bilder av tog i fart med. Lysmåler hadde det heller ikke, så jeg fløy rundt med tabeller og kikket på skydekket, sola og på klokka for å beregne den sannsynligvis mest riktige blenderen. Med det som bakgrunn, skal jeg ikke klage over at noen av bildene i denne serien ikke har klart å fryse bevegelser tilstrekkelig. NSB: Di 3a nr. 632Mo i Rana14. aug. 1970foto: Svein Sando Her er spisevogna koblet til toget. Det er ikke utenkelig at det er Eo 119. Den gikk der i hvert fall våren etter. Bjørn og jeg inntok spisevogna, og det var vel omtrent den største luksus jeg unnet meg på turen: bacon og speilegg oppover Dunderlandsdalen i teak spisevogn. Man var nøktern i de dager. - Lagerfrakken er også på plass, som vi ser. NSB: Di 3a nr. 632 Tog nr. 455Mo i Rana14. aug. 1970foto: Svein Sando Før vi forlot stasjonen rakk jeg å knipse denne sovevogna. Den hadde nok sett sine beste dager. Den ble utrangert fem år tidligere og var blitt mannskapsvogn, men lite så ut til å være endret siden sovevogntiden. Muligens hadde den fått eldre boggier, siden vi ser at den har glidelager. Ved utrangeringen hadde den litra WLBo1a type 1, og vognnummeret var 579. WLBo1a type 1 Mo i Rana14. aug. 1970foto: Svein Sando Rett etter Mo i Rana gikk banen nærmest gjennom koksverket. Miljøvern var en ganske fersk sak den gangen.... Mo i Rana14. aug. 1970foto: Svein Sando I Gullsmedvik ender malmen fra Rana gruver, fortsettelsen av Dunderland Iron Ore Company med sin bane fra starten av århundret. Der traff vi på loket som gikk i malmtogene den dagen og som vi ser nettopp er i ferd med å koble seg en tom vognslerke som skal nordover til Storforshei. NSB: Di 3a nr. 628Tverrånes14. aug. 1970foto: Svein Sando På vei opp på Saltfjellet. Frokosten er fortært og vi har trukket lenger bak i toget. Det var den gangen det gikk an å dra ned vinduet slik at man kunne få skikkelige bilder. Det er visst et par til lenger fram som dirver med samme type aktivitet. Tog nr. 455Bolna, nord for14. aug. 1970foto: Svein Sando 455 ankom Fauske kl 9.45 etter ruta. I følge grafisk rute gikk bussen på E6 videre til Narvik kl 1015. Den tok ca 6 timer. E6 mellom Fauske og Narvik var så som så i 1970. Så vidt jeg husker var det tre ferger og stedvis grusvei. Bildet er fra ett av fergeleiene, og ferga er som man ser heller ikke særlig stor. 14. aug. 1970 foto: Svein Sando Nærmere kl 17 fikk vi øye på Narvik, reisens nordligste mål. Malmbunkerene til venstre på andre siden av bukta. 14. aug. 1970 foto: Svein Sando Så stod vi der. På plattformen på Narvik stasjon. Jeg tror det var første gang for Bjørn også. Dette var noe annet enn det vi var vant til av togstørrelser. Vi var som satt til et annet kontinent der krok og buffer forlengst var avleggs på grunn av togvektene. Dm 3, El 12 og El 15 kom dundrende inn og bremset opp, og det gikk et kadunk-kadunk gjennom toget fra den ene enden til den andre når sentralkoblingene trykkes sammen, og når de gikk motsatt vei når disse 12-15 tusen hestekrefters lokene satte i gang igjen. NSB: El 12 nr. 2114Narvik14. aug. 1970foto: Svein Sando Endelig dukket de opp, de vi begge så fram til å se: El 15. En av verdens kraftigste loktyper på 7350 hk per enhet. Vi hadde sett bilder av de sydpå og hørt om disse NSBs tre år gamle superlokene. El 14 er ikke mye svakere i motorytelse, men med 105 tonn adhesjonsvekt blir det lite i forhold til 132 tonn for El 15. Likeretterlok er El 15 også, altså med et bein i den nye kraftelektronikkteknologien, mens El 14 er den siste typen med den gamle og velutviklede elektromekaniske reguleringsteknologien. NSB: El 15 nr. 2195Narvik14. aug. 1970foto: Svein Sando Kanskje er dette samme lokparet som i mellomtiden hadde vært nede på malmtomta og hentet et tømt malmtog som skulle tilbake til Kiruna. NSB: El 15 nr. 2191Narvik14. aug. 1970foto: Svein Sando Etter en lang dags reise måtte vi imidlertid til slutt tørne inn. Bjørn jobbet i NSB bilruter på den tiden, og kjentetil en del personalforhold i NSB som jeg som abre hadde materiellfokus på den tiden, ante lite om. Så Bjørn snakket med stasjonsmesteren og lurte på om det var noe overnattingsrom ledig. Det var det, og jeg ble skrevet inn som lokstallbetjent. Det var nesten sant. Jeg hadde vært det et par uker tidligere som "sesongsansatt" som det stod. Overnattingsrommene var i 2.etasje på stasjonen, og vi sørget for å få utsikt den riktige veien. Bildet er tatt fra rommet. Rasende billig var det også, for jeg tror vi bare betalte kostpris for vask av sengetøy. Dette var før blårussens tid....
(Når jeg nå ser nærmere på bildet etter å ha lastet det opp, så kan det nok ikke være tatt fra rommet likevel, men litt vest for stasjonsbygningen. Men siden jeg gjerne ville fortelle om det med det billige rommet, lar jeg teksten stå som den er over, og lar dette være sannhetskorreksjonen.) BR 161 Narvik 14. aug. 1970 foto: Svein Sando |
|
Innspart kjøretid for nattogene Roar 14. aug. 2010 kl.0032 #65676 (#65675) Vist 1696 ganger
Lik innlegget |
| Det er dessuten slutt på underveisskiftingen. Sovevogn ut i Mosjøen. Sovevogn ut og spisevogn inn i Mo. Det nederste bildet er tatt fra fortauet i gata ned mot stasjonen.
|
|
Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0036 #65678 (#65676) Vist 1736 ganger
Lik innlegget |
| Kan bildet av buss og ferge være fra Skjomen? Lenke: Wikipedia |
|
Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1711 ganger
Lik innlegget |
| Det tror jeg ikke, for jeg har bilde av Skjomenbrua under bygging fra denne reisa, og det bildet kommer lengre ut i rekka. Jeg tror heller dette må være den midterste ferga - hvis antallet var 3 den gangen. |
|
Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1701 ganger
Lik innlegget |
| Den midterste fra da er den over Tysfjord, den fergestrekningen som er igjen fortsatt. Synes ikke at dette ligner det minste på Bogenes. Da står vi igjen med Leirfjorden, den sørligste. Men så det da sånn ut ved Bonnåsjøen eller Sommerset fergeleie? Første gang jeg reiste var det fortsatt ferge der, i 1982. |
|
Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1711 ganger
Lik innlegget |
| Det er godt mulig at det er den sydligste, når jeg ser på billedserien. Skjomen er det garantert ikke. Men kanskje var det fire ferger i 1970? Det skjedde store endringer på E6 melom Fauske og Narvik på 1970-tallet. |
|
Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1707 ganger
Lik innlegget |
|
Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1689 ganger
Lik innlegget |
| Så vidt jeg husker kan dette stemme med Sommerset, det første fergeleiet man kom til sydfra slik det så ut den gangen. Jeg synes det lignet fælt på Skjervik (sydfra over Skjomen) men når du er så sikker trekker jeg forslaget. Vi kjørte strekningen sørover sommeren 1969 så jeg har fått med meg alle de fire fergeforbindelsene. Sørfra så det slik ut:
- Sommerset - Bonåsjøen (over Leirfjorden, nedlagt 1986)
- Bognes - Skarberget (over Tysfjord, i drift)
- Sætran - Forså (over Forsåhavet, nedlagt 1969)
- Skjervik - Grindjord (over Skjomen, nedlagt 1972)
Mvh Vestein |
|
Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1389 ganger
Lik innlegget |
| Ja, det er det sydligste sambandet Sommerset - Bonåsjøen du tok bilde av i 1970. Jeg kommer opprinnelig fra Fauske og reiste mye med disse fergene på 60, 70 og 80 tallet. Bildet ditt er fra Sommerset, og Ulf har jo vist oss bilde fra den andre siden, Bonåsjøen i 1974. Dette fergesambandet ble opprettet den 20.juni 1966 og avløste det adskillig lengre sambandet Røsvik - Bonåsjøen (opprettet i 1941). Den nye Riksveg 6 fra nord for Fauske til Sommerset, ble mye bygd på samme tracé og nyttigjorde arbeider utført under anlegget av Nordlandsbanen Fauske - Korsnes under krigen. Etter 20 års drift ble ferga Sommerset - Bonåsjøen nedlagt den 10.juli 1986, da ny E6 ble tatt i bruk videre innover langs Leirfjorden, og videre nordover til Sildhopen. |
|
Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 747 ganger
Lik innlegget |
| Slik jeg husker Sommerset kjørte vi "rett inn på ferga". Hvis vi ser inn fjorden, ser det ut til at veien har en mer enn 90 graders sving, og ferga 180 grader for å gå innover. Veien vi ser på bildet er neppe E6, men veien til gårdene innenfor. Lengre ut i nærheten av fergeleiet går vel fjellet i fjorden |
|
Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1574 ganger
Lik innlegget |
| På ditt bilde nummer 9 hvor bussen kjører ombord på fergen ser det ut som det ikke er porter så man måtte stole på at bilen holdt seg i gear og at håndbrekket virket. Jeg har et bilde fra 1971 fra en av strekningene som viser at man kunne gå på sjøen hvis man ikke passet seg.
1971 foto: Stein Olav Hohle |
|
Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1562 ganger
Lik innlegget |
|
Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1572 ganger
Lik innlegget |
| Ulykken skjedde i Eidfjord i 1995. Lenke: Sintef |
|
Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1586 ganger
Lik innlegget |
|
Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1588 ganger
Lik innlegget |
| Jeg bruker ikke Google. Mest Kvasir. |
|
Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1582 ganger
Lik innlegget |
| ..her etablert seg som et verb i språket vårt og er således ikke avhengig av hvilken søkemotor man bruker.
Mvh Vestein |
|
Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1581 ganger
Lik innlegget |
| Visst. Men på norsk, som jeg foretrekker å bruke når norske ord finnes, heter det nettsøk. |
|
Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1508 ganger
Lik innlegget |
| Om man studerer bildet til Svein Sando vil man se at det på den ferja er gitterporter. Andre ferjer igjen har kjettinger og atter andre skikkelige plateporter. Også fallem, som vel er det vanligste nå. Fortsatt går det en rekke ferjer i nord med bare en kjetting, eller tilsvarende, i hekken.
Når det gjelder ulykken det refereres til så var det litt spesielt.
M/F Eidfjord er en tidligere Askøy-Bergenferje hvor bildekk ble plassert over salongen (fyrstikkeskeprinsippet) og dekket altså heller nedover i hver ende. Denne ferja har fallem og ikke kjetting eller andre typer dårlig sikring. http://fjordfaehren.de/no_f/bjorgvin1975.htm
Hvorhvidt en fallem er sikker kan jo diskuteres, men faren for at folk ved uhell havner i sjøen er ikke stor ihvertfall. Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i. |
|
Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1533 ganger
Lik innlegget |
| Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.
Beklager, det kan jeg ikke svare på. Ingen av bildene tatt rett før eller etter viser ferga. Det var først etter at jeg bodde i Sogn og Fjordane med hele fylket som arbeidssted i 1983-87, at jeg begynte å følge litt mer med hvilke ferger jeg reiste med. |
|
Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1511 ganger
Lik innlegget |
| Oppfordringen var forsåvidt ment til Stein Olav Hohle, men det er min feil at det kunne misforstås. Dette beklager jeg.
Forøvrig tror jeg at jeg har funnet begge ferjene =) |
|
misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1514 ganger
Lik innlegget |
| Det er jeg som skal beklage, for jeg ser jo når jeg ser nøyere etter, at du svarer på Stein Olavs innlegg der han viser bilde fra en ferge, så da blir "du" Stein Olav, og ikke meg. |
|
Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1506 ganger
Lik innlegget |
| Kan det ha vært denne?
http://fjordfaehren.de/no_f2/virak1954.htm |
|
Ferja til Stein Olav Hohle?
Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1445 ganger
Lik innlegget |
| Jeg husker ikke navnet på denne fergen, men jeg tror at overfarten var den lengste av fergestrekningene mellom Fauske og Narvik. |
|
Ferja til Stein Olav Hohle?
Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1443 ganger
Lik innlegget |
| Bakgrunnen på bildet passer med strekningen Bognes-Skarberget (over Tysfjord) som er den lengste strekningen og den som fremdeles er i drift.
Mvh Vestein |
|
Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1419 ganger
Lik innlegget |
| Bognes-Skarberget tar vel ca 25 minutter etter dagens ruteplan.
Hvor lang tid brukte de andre ferjene? |
|
Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1473 ganger
Lik innlegget |
| Mellom Skarberget og Bognes, om bord på fergen "Røtinn". For øvrig et noe tvilsomt navn på en passasjerbåt.... Det andre bildet er fra Bonnåsjøen fergekai. Denne forbindelsen finnes ikke mer. Ulf B.
Mellom Skarberget og Bognes 26. juli 1974 foto: Ulf Berntsen
Bonnåsjøen fergekai 26. juli 1974 foto: Ulf Berntsen |
|
El 15 på Malmbanan.... Nils Olav Glein 14. aug. 2010 kl.0729 #65684 (#65675) Vist 1679 ganger
Lik innlegget |
| Følger med deg på reisen i stor takknemlighet over att du deler opplevelsene med oss.
Daværende samboer og jeg bodde også på Narvik st.da en venn av oss som arbeidet som konduktør der oppe ordnet ett rom for oss den gangen, 1989. Vi kom dit via Inlandsbanan og Malmbanan.
Fotograferte El 15 selv om jeg var mye mer interessert i El 12 og Dm 3, men "kom det en hare så skjøt jeg den".
MVH.Nils
Malmbanan v. Abisko, 19.07.1989. foto: Nils Olav Glein
Malmbanan v.Vassijaure,20.07.1989. foto: Nils Olav Glein |
|
Hvilken ferje? Lars-Haakon 14. aug. 2010 kl.1143 #65693 (#65675) Vist 1613 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tror nok dette er Sommarset-Bonnåsjøen.
Ferja fotografen er ombord i er mest sannsynlig "Rombaksfjord":
http://fjordfaehren.de/no_f/rombakfjord1955.htm Forøvrig: takk for en fantastisk serie! |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |