Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Norge på langs for 40 år siden - dag 3: 14. aug 1970: Trondheim - Narvik Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0026 #65675 (#65550) Vist 2000 ganger Likt av 6 Lik innlegget
 

Tog 455 er nattoget til Bodø på Nordlandsbanen. I dag heter det 475. Det gikk 2255 fra Trondheim og hadde ankomst Bodø 1045. Toget brukte altså 11 timer og 50 minutter på de 729 km. I dag er reisetiden 9:38. Forskjellen er Di 4 og langt kortere tog.

På plattformen på Trondheim traff jeg helt tilfeldig et NJK-medlem som skulle ta samme tog, og som også hadde Narvik som mål. Medlemmet var NJKs første kasserer og heter Bjørn Næss, far til vår webmaster i dag. Så fikk jeg reisefølge de neste 900 km.

Hva Bjørn gjorde på Nordlandsbanen husker jeg ikke i dag, men jeg satt i en vanlig B3 for her skulle det ses, ikke soves. Første gang på ny bane skulle oppleves, og sommerstid vet man jo at nettene bare blir kortere jo lenger nord man kommer. Så ved Majavatn kunne jeg begynne å ta bilder, og der krysset vi sydgående nattog også, ca kl. 4 om morgenen:

t121268-20680majav.jpg

Hyggelig utsikt å våkne til
Majavatn
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121269-20685Bstorty.jpg

Jernverket på Mo i Rana skulle gjør damplok om til spiker. Disse lokene ble trukket til overføringssporene til Jernverksbanen rett syd for Mo i Rana. Da vi passerte, stod det flere stortyskere på dette dødssporet.
Mo i Rana, sør for
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121271-20687-455.jpg

På Mo i Rana var det 15 minutter stopp. Ved tunge tog ble det satt på ekstra forspannslok her. Det skjedde ikke den dagen, men spisevogna skulle settes på her, for nå var klokka blitt nesten 7, og da var det frokosttid. Bjørn var en voksen mann i jobb, i motsetning til meg som nyutsprunget russ med bare litt sommerjobbpenger å leve for. Han hadde derfor råd til å skaffet seg et speilreflekskamera, mens jeg måtte nøye meg med mitt kompaktkamera jeg hadde kjøpt for konfirmasjonspengene fire år tidligere, og som ikke hadde raskere lukkertid enn 1/125 sekund, i sannhet ikke det beste utgangspunktet for å ta bilder av tog i fart med. Lysmåler hadde det heller ikke, så jeg fløy rundt med tabeller og kikket på skydekket, sola og på klokka for å beregne den sannsynligvis mest riktige blenderen. Med det som bakgrunn, skal jeg ikke klage over at noen av bildene i denne serien ikke har klart å fryse bevegelser tilstrekkelig.
NSB: Di 3a nr. 632
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121272-20688-632.jpg

Her er spisevogna koblet til toget. Det er ikke utenkelig at det er Eo 119. Den gikk der i hvert fall våren etter. Bjørn og jeg inntok spisevogna, og det var vel omtrent den største luksus jeg unnet meg på turen: bacon og speilegg oppover Dunderlandsdalen i teak spisevogn. Man var nøktern i de dager. - Lagerfrakken er også på plass, som vi ser.
NSB: Di 3a nr. 632
Tog nr. 455
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121273-20686-WLBo1a-1_579.jpg

Før vi forlot stasjonen rakk jeg å knipse denne sovevogna. Den hadde nok sett sine beste dager. Den ble utrangert fem år tidligere og var blitt mannskapsvogn, men lite så ut til å være endret siden sovevogntiden. Muligens hadde den fått eldre boggier, siden vi ser at den har glidelager. Ved utrangeringen hadde den litra WLBo1a type 1, og vognnummeret var 579.
WLBo1a type 1
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121274-20690.jpg

Rett etter Mo i Rana gikk banen nærmest gjennom koksverket. Miljøvern var en ganske fersk sak den gangen....
Mo i Rana
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121275-20691-628.jpg

I Gullsmedvik ender malmen fra Rana gruver, fortsettelsen av Dunderland Iron Ore Company med sin bane fra starten av århundret. Der traff vi på loket som gikk i malmtogene den dagen og som vi ser nettopp er i ferd med å koble seg en tom vognslerke som skal nordover til Storforshei.
NSB: Di 3a nr. 628
Tverrånes
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121276-20697.jpg

På vei opp på Saltfjellet. Frokosten er fortært og vi har trukket lenger bak i toget. Det var den gangen det gikk an å dra ned vinduet slik at man kunne få skikkelige bilder. Det er visst et par til lenger fram som dirver med samme type aktivitet.
Tog nr. 455
Bolna, nord for
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121277-20711.jpg

455 ankom Fauske kl 9.45 etter ruta. I følge grafisk rute gikk bussen på E6 videre til Narvik kl 1015. Den tok ca 6 timer. E6 mellom Fauske og Narvik var så som så i 1970. Så vidt jeg husker var det tre ferger og stedvis grusvei. Bildet er fra ett av fergeleiene, og ferga er som man ser heller ikke særlig stor.
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121279-20719-narvik.jpg

Nærmere kl 17 fikk vi øye på Narvik, reisens nordligste mål. Malmbunkerene til venstre på andre siden av bukta.
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121282-20720-2114.jpg

Så stod vi der. På plattformen på Narvik stasjon. Jeg tror det var første gang for Bjørn også. Dette var noe annet enn det vi var vant til av togstørrelser. Vi var som satt til et annet kontinent der krok og buffer forlengst var avleggs på grunn av togvektene. Dm 3, El 12 og El 15 kom dundrende inn og bremset opp, og det gikk et kadunk-kadunk gjennom toget fra den ene enden til den andre når sentralkoblingene trykkes sammen, og når de gikk motsatt vei når disse 12-15 tusen hestekrefters lokene satte i gang igjen.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121283-20721-2195.jpg

Endelig dukket de opp, de vi begge så fram til å se: El 15. En av verdens kraftigste loktyper på 7350 hk per enhet. Vi hadde sett bilder av de sydpå og hørt om disse NSBs tre år gamle superlokene. El 14 er ikke mye svakere i motorytelse, men med 105 tonn adhesjonsvekt blir det lite i forhold til 132 tonn for El 15. Likeretterlok er El 15 også, altså med et bein i den nye kraftelektronikkteknologien, mens El 14 er den siste typen med den gamle og velutviklede elektromekaniske reguleringsteknologien.
NSB: El 15 nr. 2195
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121284-20722-2191.jpg

Kanskje er dette samme lokparet som i mellomtiden hadde vært nede på malmtomta og hentet et tømt malmtog som skulle tilbake til Kiruna.
NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121285-20724-el15.jpg

Etter en lang dags reise måtte vi imidlertid til slutt tørne inn. Bjørn jobbet i NSB bilruter på den tiden, og kjentetil en del personalforhold i NSB som jeg som abre hadde materiellfokus på den tiden, ante lite om. Så Bjørn snakket med stasjonsmesteren og lurte på om det var noe overnattingsrom ledig. Det var det, og jeg ble skrevet inn som lokstallbetjent. Det var nesten sant. Jeg hadde vært det et par uker tidligere som "sesongsansatt" som det stod. Overnattingsrommene var i 2.etasje på stasjonen, og vi sørget for å få utsikt den riktige veien. Bildet er tatt fra rommet. Rasende billig var det også, for jeg tror vi bare betalte kostpris for vask av sengetøy. Dette var før blårussens tid....

(Når jeg nå ser nærmere på bildet etter å ha lastet det opp, så kan det nok ikke være tatt fra rommet likevel, men litt vest for stasjonsbygningen. Men siden jeg gjerne ville fortelle om det med det billige rommet, lar jeg teksten stå som den er over, og lar dette være sannhetskorreksjonen.)
BR 161
Narvik
14. aug. 1970
foto: Svein Sando

  Innspart kjøretid for nattogene Roar 14. aug. 2010 kl.0032 #65676 (#65675) Vist 1696 ganger Lik innlegget
 

Det er dessuten slutt på underveisskiftingen. Sovevogn ut i Mosjøen. Sovevogn ut og spisevogn inn i Mo.


Det nederste bildet er tatt fra fortauet i gata ned mot stasjonen.

    Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0036 #65678 (#65676) Vist 1736 ganger Lik innlegget
 

Kan bildet av buss og ferge være fra Skjomen?

Lenke: Wikipedia

      Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1711 ganger Lik innlegget
 

Det tror jeg ikke, for jeg har bilde av Skjomenbrua under bygging fra denne reisa, og det bildet kommer lengre ut i rekka. Jeg tror heller dette må være den midterste ferga - hvis antallet var 3 den gangen.

        Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1701 ganger Lik innlegget
 

Den midterste fra da er den over Tysfjord, den fergestrekningen som er igjen fortsatt. Synes ikke at dette ligner det minste på Bogenes. Da står vi igjen med Leirfjorden, den sørligste. Men så det da sånn ut ved Bonnåsjøen eller Sommerset fergeleie? Første gang jeg reiste var det fortsatt ferge der, i 1982.

          Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1711 ganger Lik innlegget
 

Det er godt mulig at det er den sydligste, når jeg ser på billedserien. Skjomen er det garantert ikke. Men kanskje var det fire ferger i 1970? Det skjedde store endringer på E6 melom Fauske og Narvik på 1970-tallet.

            Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1707 ganger Lik innlegget
 

Efjord fikk sine tre bruer i 1969.

Lenke: Efjord-info

            Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1689 ganger Lik innlegget
 

Så vidt jeg husker kan dette stemme med Sommerset, det første fergeleiet man kom til sydfra slik det så ut den gangen. Jeg synes det lignet fælt på Skjervik (sydfra over Skjomen) men når du er så sikker trekker jeg forslaget. Vi kjørte strekningen sørover sommeren 1969 så jeg har fått med meg alle de fire fergeforbindelsene. Sørfra så det slik ut:

  • Sommerset - Bonåsjøen (over Leirfjorden, nedlagt 1986)
  • Bognes - Skarberget (over Tysfjord, i drift)
  • Sætran - Forså (over Forsåhavet, nedlagt 1969)
  • Skjervik - Grindjord (over Skjomen, nedlagt 1972)

Mvh
Vestein

            Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1389 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er det sydligste sambandet Sommerset - Bonåsjøen du tok bilde av i 1970. Jeg kommer opprinnelig fra Fauske og reiste mye med disse fergene på 60, 70 og 80 tallet. Bildet ditt er fra Sommerset, og Ulf har jo vist oss bilde fra den andre siden, Bonåsjøen i 1974. Dette fergesambandet ble opprettet den 20.juni 1966 og avløste det adskillig lengre sambandet Røsvik - Bonåsjøen (opprettet i 1941). Den nye Riksveg 6 fra nord for Fauske til Sommerset, ble mye bygd på samme tracé og nyttigjorde arbeider utført under anlegget av Nordlandsbanen Fauske - Korsnes under krigen. Etter 20 års drift ble ferga Sommerset - Bonåsjøen nedlagt den 10.juli 1986, da ny E6 ble tatt i bruk videre innover langs Leirfjorden, og videre nordover til Sildhopen.

              Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 747 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg husker Sommerset kjørte vi "rett inn på ferga". Hvis vi ser inn fjorden, ser det ut til at veien har en mer enn 90 graders sving, og ferga 180 grader for å gå innover. Veien vi ser på bildet er neppe E6, men veien til gårdene innenfor. Lengre ut i nærheten av fergeleiet går vel fjellet i fjorden

        Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1574 ganger Lik innlegget
 

På ditt bilde nummer 9 hvor bussen kjører ombord på fergen ser det ut som det ikke er porter så man måtte stole på at bilen holdt seg i gear og at håndbrekket virket. Jeg har et bilde fra 1971 fra en av strekningene som viser at man kunne gå på sjøen hvis man ikke passet seg.

forstørrt121409-Bilfergen.jpg

 1971
foto: Stein Olav Hohle
          Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1562 ganger Lik innlegget
 

Slik ulykke har skjedd. Seks omkomne.

Lenke: Risikoanalyse

            Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1572 ganger Lik innlegget
 

Ulykken skjedde i Eidfjord i 1995.

Lenke: Sintef

              Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1586 ganger Lik innlegget
 

Det var på fergen "Eidfjord" den tragiske ulykken hendte, på sambandet Hatvik - Fusa

Lenke: Mer om ulykken ved Hatvik

                Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1588 ganger Lik innlegget
 

Jeg bruker ikke Google. Mest Kvasir.

                  Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1582 ganger Lik innlegget
 

..her etablert seg som et verb i språket vårt og er således ikke avhengig av hvilken søkemotor man bruker.

Mvh
Vestein

                    Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1581 ganger Lik innlegget
 

Visst. Men på norsk, som jeg foretrekker å bruke når norske ord finnes, heter det nettsøk.

          Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1508 ganger Lik innlegget
 

Om man studerer bildet til Svein Sando vil man se at det på den ferja er gitterporter. Andre ferjer igjen har kjettinger og atter andre skikkelige plateporter. Også fallem, som vel er det vanligste nå. Fortsatt går det en rekke ferjer i nord med bare en kjetting, eller tilsvarende, i hekken. Når det gjelder ulykken det refereres til så var det litt spesielt. M/F Eidfjord er en tidligere Askøy-Bergenferje hvor bildekk ble plassert over salongen (fyrstikkeskeprinsippet) og dekket altså heller nedover i hver ende. Denne ferja har fallem og ikke kjetting eller andre typer dårlig sikring. http://fjordfaehren.de/no_f/bjorgvin1975.htm Hvorhvidt en fallem er sikker kan jo diskuteres, men faren for at folk ved uhell havner i sjøen er ikke stor ihvertfall.
Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.

            Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1533 ganger Lik innlegget
 

Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.

Beklager, det kan jeg ikke svare på. Ingen av bildene tatt rett før eller etter viser ferga. Det var først etter at jeg bodde i Sogn og Fjordane med hele fylket som arbeidssted i 1983-87, at jeg begynte å følge litt mer med hvilke ferger jeg reiste med.

              Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1511 ganger Lik innlegget
 

Oppfordringen var forsåvidt ment til Stein Olav Hohle, men det er min feil at det kunne misforstås. Dette beklager jeg. Forøvrig tror jeg at jeg har funnet begge ferjene =)

                misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1514 ganger Lik innlegget
 

Det er jeg som skal beklage, for jeg ser jo når jeg ser nøyere etter, at du svarer på Stein Olavs innlegg der han viser bilde fra en ferge, så da blir "du" Stein Olav, og ikke meg.

          Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1506 ganger Lik innlegget
 

Kan det ha vært denne? http://fjordfaehren.de/no_f2/virak1954.htm

            Ferja til Stein Olav Hohle? Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1445 ganger Lik innlegget
 

Jeg husker ikke navnet på denne fergen, men jeg tror at overfarten var den lengste av fergestrekningene mellom Fauske og Narvik.

              Ferja til Stein Olav Hohle? Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1443 ganger Lik innlegget
 

Bakgrunnen på bildet passer med strekningen Bognes-Skarberget (over Tysfjord) som er den lengste strekningen og den som fremdeles er i drift.

Mvh
Vestein

                Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1419 ganger Lik innlegget
 

Bognes-Skarberget tar vel ca 25 minutter etter dagens ruteplan. Hvor lang tid brukte de andre ferjene?

                  Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1473 ganger Lik innlegget
 

Mellom Skarberget og Bognes, om bord på fergen "Røtinn". For øvrig et noe tvilsomt navn på en passasjerbåt....

Det andre bildet er fra Bonnåsjøen fergekai. Denne forbindelsen finnes ikke mer.

Ulf B.

forstørrt121520-4614.jpg

Mellom Skarberget og Bognes
26. juli 1974
foto: Ulf Berntsen

forstørrt121521-4615.jpg

Bonnåsjøen fergekai
26. juli 1974
foto: Ulf Berntsen
  El 15 på Malmbanan.... Nils Olav Glein 14. aug. 2010 kl.0729 #65684 (#65675) Vist 1679 ganger Lik innlegget
 

Følger med deg på reisen i stor takknemlighet over att du deler opplevelsene med oss. Daværende samboer og jeg bodde også på Narvik st.da en venn av oss som arbeidet som konduktør der oppe ordnet ett rom for oss den gangen, 1989. Vi kom dit via Inlandsbanan og Malmbanan. Fotograferte El 15 selv om jeg var mye mer interessert i El 12 og Dm 3, men "kom det en hare så skjøt jeg den". MVH.Nils

forstørrt121290-Malmbanan.jpg

Malmbanan v. Abisko, 19.07.1989.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt121291-Malmbanan001.jpg

Malmbanan v.Vassijaure,20.07.1989.
foto: Nils Olav Glein
  Hvilken ferje? Lars-Haakon 14. aug. 2010 kl.1143 #65693 (#65675) Vist 1613 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror nok dette er Sommarset-Bonnåsjøen. Ferja fotografen er ombord i er mest sannsynlig "Rombaksfjord": http://fjordfaehren.de/no_f/rombakfjord1955.htm
Forøvrig: takk for en fantastisk serie!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.41 sek
I dag 9675 treff på forum10, og 72569984 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.