Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0048 #65679 (#65678) Vist 1660 ganger Lik innlegget
 

Det tror jeg ikke, for jeg har bilde av Skjomenbrua under bygging fra denne reisa, og det bildet kommer lengre ut i rekka. Jeg tror heller dette må være den midterste ferga - hvis antallet var 3 den gangen.

        Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0058* #65680 (#65679) Vist 1649 ganger Lik innlegget
 

Den midterste fra da er den over Tysfjord, den fergestrekningen som er igjen fortsatt. Synes ikke at dette ligner det minste på Bogenes. Da står vi igjen med Leirfjorden, den sørligste. Men så det da sånn ut ved Bonnåsjøen eller Sommerset fergeleie? Første gang jeg reiste var det fortsatt ferge der, i 1982.

          Ferge Svein Sando 14. aug. 2010 kl.0100 #65681 (#65680) Vist 1658 ganger Lik innlegget
 

Det er godt mulig at det er den sydligste, når jeg ser på billedserien. Skjomen er det garantert ikke. Men kanskje var det fire ferger i 1970? Det skjedde store endringer på E6 melom Fauske og Narvik på 1970-tallet.

            Ferge Roar 14. aug. 2010 kl.0106 #65682 (#65681) Vist 1653 ganger Lik innlegget
 

Efjord fikk sine tre bruer i 1969.

Lenke: Efjord-info

            Ferge Vestein Øvrom 14. aug. 2010 kl.0852 #65687 (#65681) Vist 1637 ganger Lik innlegget
 

Så vidt jeg husker kan dette stemme med Sommerset, det første fergeleiet man kom til sydfra slik det så ut den gangen. Jeg synes det lignet fælt på Skjervik (sydfra over Skjomen) men når du er så sikker trekker jeg forslaget. Vi kjørte strekningen sørover sommeren 1969 så jeg har fått med meg alle de fire fergeforbindelsene. Sørfra så det slik ut:

  • Sommerset - Bonåsjøen (over Leirfjorden, nedlagt 1986)
  • Bognes - Skarberget (over Tysfjord, i drift)
  • Sætran - Forså (over Forsåhavet, nedlagt 1969)
  • Skjervik - Grindjord (over Skjomen, nedlagt 1972)

Mvh
Vestein

            Ferge Tom Vidar Pedersen 17. aug. 2010 kl.0549 #65883 (#65681) Vist 1336 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er det sydligste sambandet Sommerset - Bonåsjøen du tok bilde av i 1970. Jeg kommer opprinnelig fra Fauske og reiste mye med disse fergene på 60, 70 og 80 tallet. Bildet ditt er fra Sommerset, og Ulf har jo vist oss bilde fra den andre siden, Bonåsjøen i 1974. Dette fergesambandet ble opprettet den 20.juni 1966 og avløste det adskillig lengre sambandet Røsvik - Bonåsjøen (opprettet i 1941). Den nye Riksveg 6 fra nord for Fauske til Sommerset, ble mye bygd på samme tracé og nyttigjorde arbeider utført under anlegget av Nordlandsbanen Fauske - Korsnes under krigen. Etter 20 års drift ble ferga Sommerset - Bonåsjøen nedlagt den 10.juli 1986, da ny E6 ble tatt i bruk videre innover langs Leirfjorden, og videre nordover til Sildhopen.

              Sommerset - Ser vi inn eller ut fjorden Hans Isachsen 12. aug. 2020 kl.1903 #316103 (#65883) Vist 694 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg husker Sommerset kjørte vi "rett inn på ferga". Hvis vi ser inn fjorden, ser det ut til at veien har en mer enn 90 graders sving, og ferga 180 grader for å gå innover. Veien vi ser på bildet er neppe E6, men veien til gårdene innenfor. Lengre ut i nærheten av fergeleiet går vel fjellet i fjorden

        Ferge. Sikring Stein Olav Hohle 15. aug. 2010 kl.2230 #65781 (#65679) Vist 1521 ganger Lik innlegget
 

På ditt bilde nummer 9 hvor bussen kjører ombord på fergen ser det ut som det ikke er porter så man måtte stole på at bilen holdt seg i gear og at håndbrekket virket. Jeg har et bilde fra 1971 fra en av strekningene som viser at man kunne gå på sjøen hvis man ikke passet seg.

forstørrt121409-Bilfergen.jpg

 1971
foto: Stein Olav Hohle
          Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2251 #65787 (#65781) Vist 1511 ganger Lik innlegget
 

Slik ulykke har skjedd. Seks omkomne.

Lenke: Risikoanalyse

            Ferge. Sikring Roar 15. aug. 2010 kl.2255 #65788 (#65787) Vist 1519 ganger Lik innlegget
 

Ulykken skjedde i Eidfjord i 1995.

Lenke: Sintef

              Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Dag Christian Halvorsen 15. aug. 2010 kl.2303 #65789 (#65788) Vist 1534 ganger Lik innlegget
 

Det var på fergen "Eidfjord" den tragiske ulykken hendte, på sambandet Hatvik - Fusa

Lenke: Mer om ulykken ved Hatvik

                Nå må du ikke google deg ihjel, Roar Roar 15. aug. 2010 kl.2326 #65791 (#65789) Vist 1535 ganger Lik innlegget
 

Jeg bruker ikke Google. Mest Kvasir.

                  Å google.. Vestein Øvrom 15. aug. 2010 kl.2333 #65792 (#65791) Vist 1531 ganger Lik innlegget
 

..her etablert seg som et verb i språket vårt og er således ikke avhengig av hvilken søkemotor man bruker.

Mvh
Vestein

                    Å google.. Roar 15. aug. 2010 kl.2336 #65793 (#65792) Vist 1529 ganger Lik innlegget
 

Visst. Men på norsk, som jeg foretrekker å bruke når norske ord finnes, heter det nettsøk.

          Sikring Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1008 #65813 (#65781) Vist 1455 ganger Lik innlegget
 

Om man studerer bildet til Svein Sando vil man se at det på den ferja er gitterporter. Andre ferjer igjen har kjettinger og atter andre skikkelige plateporter. Også fallem, som vel er det vanligste nå. Fortsatt går det en rekke ferjer i nord med bare en kjetting, eller tilsvarende, i hekken. Når det gjelder ulykken det refereres til så var det litt spesielt. M/F Eidfjord er en tidligere Askøy-Bergenferje hvor bildekk ble plassert over salongen (fyrstikkeskeprinsippet) og dekket altså heller nedover i hver ende. Denne ferja har fallem og ikke kjetting eller andre typer dårlig sikring. http://fjordfaehren.de/no_f/bjorgvin1975.htm Hvorhvidt en fallem er sikker kan jo diskuteres, men faren for at folk ved uhell havner i sjøen er ikke stor ihvertfall.
Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.

            Fergefokuset helt fraværende i 1970 Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1024 #65816 (#65813) Vist 1480 ganger Lik innlegget
 

Forøvrig ville det vært artig å vite hvilken ferje du har tatt bilde ombord i.

Beklager, det kan jeg ikke svare på. Ingen av bildene tatt rett før eller etter viser ferga. Det var først etter at jeg bodde i Sogn og Fjordane med hele fylket som arbeidssted i 1983-87, at jeg begynte å følge litt mer med hvilke ferger jeg reiste med.

              Dårlig formulering.. Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1103 #65818 (#65816) Vist 1456 ganger Lik innlegget
 

Oppfordringen var forsåvidt ment til Stein Olav Hohle, men det er min feil at det kunne misforstås. Dette beklager jeg. Forøvrig tror jeg at jeg har funnet begge ferjene =)

                misforståelse Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1109 #65819 (#65818) Vist 1459 ganger Lik innlegget
 

Det er jeg som skal beklage, for jeg ser jo når jeg ser nøyere etter, at du svarer på Stein Olavs innlegg der han viser bilde fra en ferge, så da blir "du" Stein Olav, og ikke meg.

          Ferja til Stein Olav Hohle? Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.1013 #65814 (#65781) Vist 1452 ganger Lik innlegget
 

Kan det ha vært denne? http://fjordfaehren.de/no_f2/virak1954.htm

            Ferja til Stein Olav Hohle? Stein Olav Hohle 16. aug. 2010 kl.2002 #65845 (#65814) Vist 1392 ganger Lik innlegget
 

Jeg husker ikke navnet på denne fergen, men jeg tror at overfarten var den lengste av fergestrekningene mellom Fauske og Narvik.

              Ferja til Stein Olav Hohle? Vestein Øvrom 16. aug. 2010 kl.2053 #65854 (#65845) Vist 1389 ganger Lik innlegget
 

Bakgrunnen på bildet passer med strekningen Bognes-Skarberget (over Tysfjord) som er den lengste strekningen og den som fremdeles er i drift.

Mvh
Vestein

                Overfartstider Lars-Haakon 16. aug. 2010 kl.2241 #65869 (#65854) Vist 1364 ganger Lik innlegget
 

Bognes-Skarberget tar vel ca 25 minutter etter dagens ruteplan. Hvor lang tid brukte de andre ferjene?

                  Et par bilder fra 1974 Ulf Berntsen 16. aug. 2010 kl.2259 #65872 (#65869) Vist 1418 ganger Lik innlegget
 

Mellom Skarberget og Bognes, om bord på fergen "Røtinn". For øvrig et noe tvilsomt navn på en passasjerbåt....

Det andre bildet er fra Bonnåsjøen fergekai. Denne forbindelsen finnes ikke mer.

Ulf B.

forstørrt121520-4614.jpg

Mellom Skarberget og Bognes
26. juli 1974
foto: Ulf Berntsen

forstørrt121521-4615.jpg

Bonnåsjøen fergekai
26. juli 1974
foto: Ulf Berntsen
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.98 sek
I dag 232 treff på forum10, og 72560541 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.