Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1819* #65795 (#65550) Vist 1718 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

Vi stod tidlig opp den 15. august, for vi skjønte at det gikk litt spesielt materiell i tog 71 (må ikke forveksles på ekspresstoget på Sørlandsbanen), og det gikk kl 0625. Men først et bilde av El 15.2191 der den stod til skue i morgensola.

t121380-20726-2191.jpg

NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121381-20727-700815-6203.jpg

Som mange sikkert skjønte av forrige bilde, var dette tog 71: BM 62.03. Narvik-Bjørnfjell. Det var lokaltog melom Narvik og Bjørnfjell tre ganger i døgnet. På den tiden var det ikke vei til Bjørnfjell, så toget var eneste kommunikasjonsmiddel med det som lå langs banen og alle hyttene på Bjørnfjell.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121386-20728-700815-2114.jpg

På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå.
NSB: El 12 nr. 2114
Tog nr. 8010
Rombak
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121383-20729-700815-71.jpg

NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121387-20731-700815-6203.jpg

Så var tog 71 framme på Bjørnfjell, snustasjonen. Turen hadde tatt 48 minutter. 11 minutter senere returnerte vogna som tog 70.

Type 62, opprinnelige Co-m type 2, så Cmeo 102, var NSBs første elektriske motorvogntype, og ble bygget for lokaltrafikken Oslo V - Sandvika i 1931/32. Det ble bygget bare fire vogner, etter mønster fra datidens ordinære teakkledde personvogner. De ble i den trafikken etterfulgt etter få år av type 5, senere type 65, som ble bygget i et langt større antall. Type 2 ble derfor en litt odde motorvogntype og ble etter hvert spredt så langt fra hverandre goegrafisk som det gikk an: Kristiansand og Narvik. Vogn 3 og 4 overlevde lengst, og i Narvik begge to, men ble utrangert 18. desember i 1970, så det var helt på hekta å få reise med disse som driftsvogner da vi var der i august samme år.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71/70
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121388-20732-700815-751.jpg

40 minutter senere kom persontoget til Kiruna, satt opp med helsvensk materiell og med en klassiker som trekkraft, litra Da.
Tog nr. 751
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121391-El15-20733.jpg

Persontoget krysset med malmtog 8014 som ble trukket av to El 15-lok.
NSB: El 15 nr. 2196
Tog nr. 8014
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121393-20735-700815-8017.jpg

Et tomt malmtog opp fra Narvik kom med Dm3 som trekkraft.
Tog nr. 8017
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121396-20736-700815-8016.jpg

Full av malm var derimot malmtog 8016, også den trukket av en Dm3, med nr. 1226 i front.
Tog nr. 8016
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121398-20738-700815.jpg

Det nærmet seg tiden for toget vi skulle ta ned til Narvik igjen, men vi fikk med oss et par kryssinger på Bjørnfjell stasjon. Det var ganske imponerende med to lange malmtog inne på stasjonen på én gang. Dm3-loket på bildet er antagelig 1222.
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121399-20740-700815-979.jpg

De fleste malmtogene gikk den gangen med 3-akslede eldre vogner. Men man hadde begynt med store boggivogner, og bildet viser et slikt, trukket av Dm3 979.
Dm3
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121401-20742-700815-2191.jpg

Det siste malmtoget vi observerte på Bjørnfjell stasjon, var det som antagelig het 8021. Det ble trukket av El.15 2191, det samme loket vi traff på tidlig om morgenen på Narvik stasjon. Nå var klokka blitt 0950, og vi ventet bare på perontog 5706 fra Kiruna som skulle bringe oss ned igjen. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg aldri noe bilde av det på Bjørnfjell. Men hvert bilde kostet den gangen.
NSB: El 15 nr. 2191
Tog nr. 8021
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121403-20743-700815-katterat.jpg

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121405-20746-700815.jpg

Fra Katterat kan man se bakover og mot Norddalsbroen, som skimtes i det fjerne på dette bildet. Dette var jo mange år før den legendariske pendelpillarviadukten ble erstattet med en langt mer prosaisk betongbro lenger inn i dalen.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121413-20748-700815-911.jpg

Vel nede rakk jeg å ta bilde av persontogets lok, Da 911.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121414-20749-700815.jpg

Vi fikk oss en tillatelse til å besøke lokstallen som ligger et stykke unna Narvik personstasjon, nærmere malmkaia.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121415-20751-700815-2114.jpg

I en av stallene stod El 12.2114+2113+2118. El 12 var opprinnelig et 2-seksjonslok, slik Dm også var det. Da de trengte mer trekkraft, løste SJ det ved å bygge nye førerromløse mellomseksjoner, og skapte dermed Dm3, mens NSB øket trekkraften ved å bygge om samtlige halvlok slik at det også kunne kobles sammen tre og tre og betjent fra ett førerrom. Ikke helt elegant, må man nok innrømme.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. mar. 1970
foto: Svein Sando

t121416-20753-700815-2114.jpg

12-ern skulle opp til stasjonen, så vi fikk haik opp med den. Lokene hadde det som den gang var vanlig godslokgrønnfarge.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121420-20760-700815-el12.jpg

Nærbilde av den litt klumpete overgangen mellom seksjonene på et 3-seksjons El 12-lok.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121425-20762-700815-ska205.1.jpg

Narvik hadde mange sære "lok"typer å by på, for eksempel denne lille akummulatortraktoren, Ska 205 nr. 1. Formelt ble den utrangert året etter, men var fortsatt å finne i Narvik så sent som i 1983.
Ska 205 nr. 1
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121427-20759-700815-Mas.jpg

Malmtogene bestod i hovedsak to typer 3-akslede malmvogner i 1970. Dette er den ene typen, som virker å være påbygget i høyden en gang. Mas LKAB 214
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121430-20764-700815-mas-SJ.jpg

... mens dette er en noe nyere type. Denne er registrert hos SJ, ser jeg, mens den over er LKABs egen.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121431-20765-700815-nrv.jpg

Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121432-20768-700815.jpg

Kl 2120 skulle bussen være i Fauske. Tre fergestrekninger var det. Her er en av dem. Kanskje noen gjekjenner stedet.

Nattoget sydover gikk fra Fauske 2205, retning Trondheim. Da gjenstod det bare én dag av min reise, den som skulle føre meg tilbake til Oslo.
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

  Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0018 #65797 (#65795) Vist 1468 ganger Lik innlegget
 

En god del skrivefeil i billedtekstene er rettet. Det måtte gå litt fort i første runde slik at jeg fikk postet innlegget mens det ennå var den 15. august.

    Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0046 #65800 (#65797) Vist 1469 ganger Lik innlegget
 

Undrar om inte bild 3 uppifrån är från Katterat och bör byta plats med bild 4 som ju är från Rombak så blir det rätt ordning!?

      Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0110 #65804 (#65800) Vist 1461 ganger Lik innlegget
 

Undrar om inte bild 3 uppifrån är från Katterat och bör byta plats med bild 4 som ju är från Rombak så blir det rätt ordning!?

Det er godt mulig du har rett. Rekkefølgen på de to er nemlig omvendt, og bildet etter der igjen, er fra Katterat, men jeg tok bildet av motorvogna som tatt på samme sted som det frøste, altså Rombak, men at det da antagelig skal være på Katterat. Hvis du bare er nesten helt sikker, kan vi jo vente med å rette det opp til flere av Ofotbanekjennerne bekrefter dette.

        Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0914 #65811 (#65804) Vist 1441 ganger Lik innlegget
 

Jo jag är säker på att det är Katterat. Om det hade varit Rombak så hade vi haft kanonskuret och en skärning till höger om spåret motorvagnen står på plus spåren in till omformarstationen. Mvh Peter

          Katterat Roar 16. aug. 2010 kl.1247 #65826 (#65811) Vist 1408 ganger Lik innlegget
 

Bildet med denne teksten er fra Katterat:
På Rombak var det stopp, og kryssing.
Rombak 15. august 1970 Foto: Svein Sando
BM 62 nr.62.03, tog nr. 71

            Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Roar 16. aug. 2010 kl.1308 #65828 (#65826) Vist 1432 ganger Lik innlegget
 

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.

Synlige endringer sett fra denne vinkelen er at noen av snøoverbyggene vest for stasjonen, dvs. til høyre på bildet, er revet. Dessuten vil man i dag se en ny og stor steinfylling ved stasjonsområdet av utsprengte masser fra kryssingsspor-tunnelen, som ble tatt i bruk i 2002.

              Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Hans Isachsen 17. aug. 2010 kl.1630 #65959 (#65828) Vist 1284 ganger Lik innlegget
 

I 1970 var det ei større fylling med spor, dog uten stoppbukk, der den "nye" fyllinga ligger i dag. Iflg Erling H Edvardsen ble området bak trafoen brukt som stolpelager ei tid. Jeg mener å huske at området var mer utfylt da. Steinmassene i den gamle fyllinga ble brukt til å lage anleggsveien oppover dalen i forbindelse med Sildvikutbygginga oppover i dalen rundt 1975. I forbindelse med anlegget ved nytt kryssningsspor på 2000-tallet, ble brakkeriggen til Selmer lagt nede her. Ny veksel til sidesporet ble lagt inn, og det ble brukt til laste og losseområde for utstyr samt at aggeregatet sto på sporet. I reguleringsplana for området sto det at sidesporet skulle rekonstueres i hele sin lenge. Dette er den "nye" fyllinga, og den er bare ei fylling av grov stein med et spor på. Rester av sviller og skinner ligger i småskogen..
Andre synlige endringer i tillegg til anleggsveien mye småskog er at enkele bygninger er blitt revet, bygd og revet igjen. For ikke å glemme den opprustinga hele st.området har fått.

          Billedtekst endret Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1820 #65841 (#65811) Vist 1370 ganger Lik innlegget
 

Ok. Da har jeg rettet stedsangivelsen og byttet om på rekkefølgen også.

    Feil rettet Kurt E. Håland 16. aug. 2010 kl.0048 #65801 (#65797) Vist 1445 ganger Lik innlegget
 

I et sånt opplegg av en reiseskildring, langt ut over det vanlige, hadde jeg faktisk problemer med å forstå hva du i all verden snakket om eller hang deg opp - rekke å poste på en vanlig stille søndag kveld eller tidlig mandag?
Takker for omfattende serie og da en ekstra applaus for å ha nådd din egen datomarkering - 40 år etter, på dagen!

      Sære mål Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0119 #65805 (#65801) Vist 1475 ganger Lik innlegget
 

Har man satt seg et mål, får man gjøre det man kan for å følge det. Men den målbevisste og pertentlige Poirot i kveld gjorde at jeg nesten ikke nådde dette litt sære målet mitt, for det tar faktiske noen timer å klargjøre så mange bilder, særlig når man skal drive omfattende retursj av støv og rusk på slides-scannene. Siste dags reportasje er godt klargjort, men jeg venter til mandag kveld med å publisere den.

  Oj oj oj... Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0041 #65799 (#65795) Vist 1471 ganger Lik innlegget
 

Här var det mycket mumma för undertecknad som kört en hel del på Malmbanan/Ofotbanen genom åren. Tackar tackar!!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 2.15 sek
I dag 1618 treff på forum10, og 72561927 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.