Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0018 #65797 (#65795) Vist 1531 ganger Lik innlegget
 

En god del skrivefeil i billedtekstene er rettet. Det måtte gå litt fort i første runde slik at jeg fikk postet innlegget mens det ennå var den 15. august.

    Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0046 #65800 (#65797) Vist 1531 ganger Lik innlegget
 

Undrar om inte bild 3 uppifrån är från Katterat och bör byta plats med bild 4 som ju är från Rombak så blir det rätt ordning!?

      Feil rettet Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0110 #65804 (#65800) Vist 1522 ganger Lik innlegget
 

Undrar om inte bild 3 uppifrån är från Katterat och bör byta plats med bild 4 som ju är från Rombak så blir det rätt ordning!?

Det er godt mulig du har rett. Rekkefølgen på de to er nemlig omvendt, og bildet etter der igjen, er fra Katterat, men jeg tok bildet av motorvogna som tatt på samme sted som det frøste, altså Rombak, men at det da antagelig skal være på Katterat. Hvis du bare er nesten helt sikker, kan vi jo vente med å rette det opp til flere av Ofotbanekjennerne bekrefter dette.

        Feil rettet Peter Flink 16. aug. 2010 kl.0914 #65811 (#65804) Vist 1503 ganger Lik innlegget
 

Jo jag är säker på att det är Katterat. Om det hade varit Rombak så hade vi haft kanonskuret och en skärning till höger om spåret motorvagnen står på plus spåren in till omformarstationen. Mvh Peter

          Katterat Roar 16. aug. 2010 kl.1247 #65826 (#65811) Vist 1470 ganger Lik innlegget
 

Bildet med denne teksten er fra Katterat:
På Rombak var det stopp, og kryssing.
Rombak 15. august 1970 Foto: Svein Sando
BM 62 nr.62.03, tog nr. 71

            Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Roar 16. aug. 2010 kl.1308 #65828 (#65826) Vist 1495 ganger Lik innlegget
 

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.

Synlige endringer sett fra denne vinkelen er at noen av snøoverbyggene vest for stasjonen, dvs. til høyre på bildet, er revet. Dessuten vil man i dag se en ny og stor steinfylling ved stasjonsområdet av utsprengte masser fra kryssingsspor-tunnelen, som ble tatt i bruk i 2002.

              Synlige endringer ved Katterat de siste 40 årene Hans Isachsen 17. aug. 2010 kl.1630 #65959 (#65828) Vist 1345 ganger Lik innlegget
 

I 1970 var det ei større fylling med spor, dog uten stoppbukk, der den "nye" fyllinga ligger i dag. Iflg Erling H Edvardsen ble området bak trafoen brukt som stolpelager ei tid. Jeg mener å huske at området var mer utfylt da. Steinmassene i den gamle fyllinga ble brukt til å lage anleggsveien oppover dalen i forbindelse med Sildvikutbygginga oppover i dalen rundt 1975. I forbindelse med anlegget ved nytt kryssningsspor på 2000-tallet, ble brakkeriggen til Selmer lagt nede her. Ny veksel til sidesporet ble lagt inn, og det ble brukt til laste og losseområde for utstyr samt at aggeregatet sto på sporet. I reguleringsplana for området sto det at sidesporet skulle rekonstueres i hele sin lenge. Dette er den "nye" fyllinga, og den er bare ei fylling av grov stein med et spor på. Rester av sviller og skinner ligger i småskogen..
Andre synlige endringer i tillegg til anleggsveien mye småskog er at enkele bygninger er blitt revet, bygd og revet igjen. For ikke å glemme den opprustinga hele st.området har fått.

          Billedtekst endret Svein Sando 16. aug. 2010 kl.1820 #65841 (#65811) Vist 1433 ganger Lik innlegget
 

Ok. Da har jeg rettet stedsangivelsen og byttet om på rekkefølgen også.

    Feil rettet Kurt E. Håland 16. aug. 2010 kl.0048 #65801 (#65797) Vist 1509 ganger Lik innlegget
 

I et sånt opplegg av en reiseskildring, langt ut over det vanlige, hadde jeg faktisk problemer med å forstå hva du i all verden snakket om eller hang deg opp - rekke å poste på en vanlig stille søndag kveld eller tidlig mandag?
Takker for omfattende serie og da en ekstra applaus for å ha nådd din egen datomarkering - 40 år etter, på dagen!

      Sære mål Svein Sando 16. aug. 2010 kl.0119 #65805 (#65801) Vist 1537 ganger Lik innlegget
 

Har man satt seg et mål, får man gjøre det man kan for å følge det. Men den målbevisste og pertentlige Poirot i kveld gjorde at jeg nesten ikke nådde dette litt sære målet mitt, for det tar faktiske noen timer å klargjøre så mange bilder, særlig når man skal drive omfattende retursj av støv og rusk på slides-scannene. Siste dags reportasje er godt klargjort, men jeg venter til mandag kveld med å publisere den.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 15961 treff på forum10, og 72576270 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.