Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2005* #65842 (#65550) Vist 1940 ganger Likt av 8
Lik innlegget |
| Så er jeg kommet til veis ende etter denne sann-tids-beretningen (dog 40 år tidsforskjøvet) fra min lange reise fra Oslo til Narvik og tilbake. Den siste etappen er ikke så omfattende som de første.
Sydgående nattog på Nordlandsbanen, 456, krysset med nordgående dagtog (451) på Hell den gangen, kl. 0838. I dag krysser de på Trondheim stasjon. Ved innkjøringen til Hell så jeg denne stortyskeren med stivrammetender stå hensatt på et av sporene langs Meråkerbanen:
Hensatt 63a-lok Hell16. aug. 1970foto: Svein Sando
Nattoget skulle etter ruta ankomme Trondheim 0910. Jeg har notert at jeg dro videre med lokaltog 1708 til Støren, men etter ruta har det avgang også 0910. Men det er mulig at man den gang la opp til korrespondanse hvis det var behov. Jeg kom meg i hvert fall til Støren, for der ville jeg se på de stortyskerne som var hensatt av militære beredskapsgrunner:
Det var bygget egen hall for beredskapslokene. Det er den grå vi ser i bakgrunnen. Den rommet 6 lok. Nå stod det to lok utenfor, 5843 og 5606, men de tror jeg ikke var beredskapslok, men rett og slett hensatt der som andre hensatte damplok på den tiden da dampæraen ebbet ut for godt. Offisielt skulle dampdriften ved NSB opphøre 1. november samme år. NSB Thm.: 63a nr. 5843Støren16. aug. 1970foto: Svein Sando
Inne i Nato-stallen, som noen kaller den, stod blant annet denne:
Mens jeg tuslet rundt der med min fototilltalse som adgangskort, returnerte 86-vogna til Trondheim, nå som lokaltog 1711. Klkka var blitt 11.10.
Dette var den samme motorvogna som jeg så som nyrevidert på Vst. Marienborg noen dager tidligere. NSB: BM 86F nr. 86.64 Tog nr. 1711Støren16. aug. 1970foto: Svein Sando
Svingskiva på Støren er en stor 20 meter skive. Støren16. aug. 1970foto: Svein Sando
Jeg tok Dovrebanen opp, men blant annet for å se noe nytt, tok jeg Rørosbanen ned. Det var også sånn jeg kunne få litt tid på Støren til stortyskerne, for sydgående dagtog over Dovre hadde gått allerede 1047 og neste gikk ikke før i halv fire tida. Dagtoget over Røros derimot, hadde avgang 1318. Dessuten gikk det med de legendariske lyntogsettene, type 88:
Ht.302 glir inn på Støren stasjon. Disse skulle fases ut samtidig med dampen, så det var på hekta skulle man rekke å reise med disse. De elektriske, type 66, kom til å gå enda noen år. NSB Oslo: BFM 88 nr. 88.09 Tog nr. 302Støren16. aug. 1970foto: Svein Sando
Fototillatelsen gav meg glatt adgang til førerrommet på settet. Det var en ganske trang og støyende affære der man satt nærmest oppå motoren. Noe topp utsikt fra førerplass var det heller ikke den gangen, da nesten alle lok og motorvogner gikk med gitter foran frontvinduene. Det var først senere at sikrere glass ble tatt i bruk i stedet. Av en eller annen grunn gikk materiellet i Drammen distrikt derimot ikke med gitter. Kanskje hadde det noe med hva slags materiell som gikk på fjellstrekningene å gjøre.
Et sted langs Gaula, kanskje ved Kotsøy. Singsås-Støren16. aug. 1970foto: Svein Sando
Men åpnet man sidevinduet og lente seg ut, kunne man få gitterfrie bilder.
Her er vi på vei opp fra Haltdalen og ser baksiden av innkjørsignalet, en signalvariant som antagelig er fra før krigen. Stasjonen har fortsatt enkelt innkjørsignalapparat, og er fortsatt betjent av txp på gamlemåten. Haltdalen, sør for16. aug. 1970foto: Svein Sando
Ikke lenge etter Haltdalen st kommer man til Drøia, der den store treviadukten lå i smalsportiden og som ble erstattet med en stor fylling. Her kjører ekspressstogsettet over fyllingen. Det var bare ett sett i toget på denne strekningen. På Røros koblet man til ett til. Tog nr. 302Drøia, i nærheten av16. aug. 1970foto: Svein Sando
Neste stasjon var Stensli, 300 m.o.h.. Den var betjent, men 302 hadde ikke stopp der. Dette var fortsatt på den tiden NSB stod for stykkgodstrafikken selv, så tidligere på dagen hadde arbeidende godstog 5714 i følge ruta 10 minutter stop på Stensli for evt. utsetting/innsetting av godsvogn(er).
Stensli16. mar. 1970foto: Svein Sando
På Reitan stasjon var det rutemessig stopp og kryssing med mandag-fredagsgodstoget 5715, men siden jeg ikke har bilde av noe slikt, aner det meg at dette ikke dette kanskje var en lørdag. Derimot tok jeg bilde i den store kurven ved Sibirien litt lenger opp:
Kl 1509 krysset Ht 302 og 301 med hverandre på Røros stasjon. Begge gikk med 88-sett, så her bugnet det av blå-gule sett. 301 fikk på et ekstra sett; muligens kom det opp med 301. Det husker jeg ikke i dag.
301 krysser med 302 Røros16. aug. 1970foto: Svein Sando
Så bar det nedover Østerdalen med dobbeltsett langs bølgende telegrafkurser, slik som vanlig var på ikke-elektrifiserte baner den gangen.
Et sted i Os-Tolga-området Tolga16. aug. 1970foto: Svein Sando
Siste bilde er fra Telneset stasjon, som ble revet to år senere.
Jeg hadde sittet i stol på nattoget fra Fauske, og det begynte å sette sitt preg på meg. Jeg duppet stadig med hodet der framme, og sa til slutt at jeg tror jeg går bak og finner meg en liggestol og slapper av litt. Der må jeg ha slappet meget godt av, for flere bilder ble det ikke på den turen. Men kanskje var jeg gått tom for film også.
Takk for reisefølget gjennom disse fem dagene, som for meg har vært en hyggelig oppfriskning av minnet om hvordan det var å være ung jernbaneentusiast for 40 år siden. Fokus var som man ser nesten utelukkende på rullende materiell og særlig trekkraften. Det fokuset skulle utvide seg fort i løpet av de nærmeste årene. Jobb som praktikant på NE&BB ble det som nevnt kort tid etter, og dermed litt fast inntekt. Mitt første speilreflekskamera ble innkjøpt litt senere på høsten. Men hva som kom ut av det, er en helt annen historie. |
|
Norge på langs for 40 år siden Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2059 #65856 (#65842) Vist 1397 ganger
Lik innlegget |
| Dette var noen virkelig flotte serier Svein! Jeg forhørte meg med senior om turen, og han husker godt han traff deg i Trondheim. Han hadde reist fra Oslo noe tidligere med et Tysk reisefølge som han var guide for. Brorparten av det Tyske reisefølget reiste Meråkerbanen og videre til Stockholm, men det ble igjen 3-4 Tyske jernbanevenner som ville se Ofotbanen. Ergo dro de videre nordover. |
|
Reisefølget Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2124 #65859 (#65856) Vist 1408 ganger
Lik innlegget |
| Men det var ingen tyskere med oss da vi dro nordover, så enten må de ha dtatt på egen hånd eller det var ved en annen anledning. Jeg mener jeg har sett bilder fra Nordlandsbanen tatt ved flere anledning av faren din. |
|
Reisefølget Kjetil Næss 16. aug. 2010 kl.2329 #65876 (#65859) Vist 1359 ganger
Lik innlegget |
| Mulig senior blander selv. Han var flere turer nordover på 70-tallet. Både med Tyskere og medlemmer fra SJK. Bildet under er fra en av disse turene, men trolig ikke den samme du har bilder fra. Jeg skal høre med han i morgen.
|
|
Reisefølget Kurt E. Håland 17. aug. 2010 kl.1241 #65925 (#65859) Vist 1305 ganger
Lik innlegget |
| Som deltaker i nåtid takker jeg så meget for følget på denne utmerkede turen. Bildebruken har jo vært overveldende med 99 bilder i tråden, hvorav fremmede ca 8. Ny rekord ble vel dette og det skal nok noe til å slå den, i alle fall hvis innhold også skal fenge så mange som denne skildringen har gjort. |
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Jahn Jonassen 16. aug. 2010 kl.2158 #65864 (#65842) Vist 1380 ganger
Lik innlegget |
| Takker for en interresant tur gjennom landet vårt. På bildet av Bm86f, er den uten lyskaster på taket, trodde lyskasterne ble montert på 60 tallet, men har nok tatt feil. Bm88 var vel noe av de trangeste førerplasser grunnet motoren. På Bm66 var gitteret på plass i Sørlandsekspressen, men da de ble innsatt i Vestfoldekspressen, fjernet man de to ytterste gittrene,så det var bare de to midtre vinduene som hadde gitter. Jahn. |
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Halvard Hovtun 16. aug. 2010 kl.2232 #65867 (#65842) Vist 1361 ganger
Lik innlegget |
| Takk for spennende bilder! Må si resultatet ble meget bra, til tross for din relativt lave alder og enkle fotoutstyr! Takk igjen! |
|
Takk for turen! Jon Einar Vistad 16. aug. 2010 kl.2243 #65870 (#65867) Vist 1349 ganger
Lik innlegget |
| Med tidsmaskinen :-) Utrolig interessant! |
|
Takk for turen! Trygve Kåsa 16. aug. 2010 kl.2254 #65871 (#65870) Vist 1349 ganger
Lik innlegget |
| Fra meg også. Dette var veldig moro å være med på Aner meg vel at sumarum må trådstarteren ha forbrukt nogen tid på forberedelsene, i forkant av presentasjonene ;) Vel anvendt! Trygve |
|
Brukt nogen tid Svein Sando 16. aug. 2010 kl.2301 #65873 (#65871) Vist 1383 ganger
Lik innlegget |
| Aner meg vel at sumarum må trådstarteren ha forbrukt nogen tid på forberedelsene, i forkant av presentasjonene ;)
Både ja og nei. Som sagt har mesteparten av tiden gått med til klargjøring av bildene, og særlig til å fjerne støv, så jeg er passe lei kloneverktøyet nå. Ellers er bildene lastet opp ett for ett og billedtekster forfattet og skrevet samtidig ut fra hva som ligger i bildet kombinert med hva jeg husker fra den gang. Og så er det en kronlogisk og dermed geografisk rød tråd gjennom det hele som alt sys rundt.
Men alt i alt har det gått med noen timer, ja. Men det tenker jeg Rool har brukt på sine utmerkede serier også. Egentlig er det etter inspirasjon fra ham at jeg fant på dette, men ville altså vente til det var akkurat 40 år på dagen etter. Noen av oss har det litt moro med tall. |
|
Fotosamlingen på langs Rool 17. aug. 2010 kl.0243 #65882 (#65873) Vist 1378 ganger
Lik innlegget |
| Som sagt har mesteparten av tiden gått med til klargjøring av bildene, og særlig til å fjerne støv, så jeg er passe lei kloneverktøyet nå.
At det tar tid å klargjøre sånne bildeserier fra gamle filmer er sikkert & visst - det skal jeg skrive under på! Det tar gjerne dagevis; med scanning, retusjering og bildebehandling, gransking av notater, rutebøker og grafer og telefoner til involverte. Det mest arbeidskrevende er svarthvitt-filmene som ble fremkalt ved høyst variabel vannkvalitet. Rusk & rask har festet seg til filmen, og én times retusjeringsarbeid per bilde er ganske normalt. Heldigvis, og i motsetning til din erfaring, finner jeg stor glede i å bruke kloneverktøyet som jeg har brukt flittig siden jeg fikk min første scanner i 1997. Før dette satt jeg med skalpell, pensel, vannfarger og blyanter og retusjerte på svarthvitt-kopier. Men det var moro det og!
Får håpe du ikke har fått fullstendig "klonesperre" og at det ga mersmak å mekke serier. Vi ser fram til mer fra ditt arkiv når du får pustet ut. |
|
Kloning ok, men i passe porsjoner Svein Sando 17. aug. 2010 kl.1249* #65927 (#65882) Vist 1346 ganger
Lik innlegget |
| Heldigvis, og i motsetning til din erfaring, finner jeg stor glede i å bruke kloneverktøyet som jeg har brukt flittig siden jeg fikk min første scanner i 1997. Før dette satt jeg med skalpell, pensel, vannfarger og blyanter og retusjerte på svarthvitt-kopier. Men det var moro det og!
Får håpe du ikke har fått fullstendig "klonesperre"
Kloneverktøyet er særdeles nyttig. Det er ikke det, men etter å ha behandlet 88 bilder på fem dager, ble det litt ensidig musebruk, kan man si. Det medførte nok også at noen av bildene fortsatt ikke er ruskfrie, men for å rekke å bli ferdig i tide i forhold til tilgjengelig tid, måtte jeg nok avbryte før resultatet var 100 %, samt at jeg siste dagen altså også merket det rent fysisk i hånda. |
|
Stortysker i drift 40 år senere Allern 17. aug. 2010 kl.1558 #65958 (#65867) Vist 1326 ganger
Lik innlegget |
| Tusen takk for en fantastisk fotodokumentasjon. Vi som er født etter denne turen er rett og slett litt misunnelige. En interessant digresjon til huggeklare stortyskere i 1970 er undertegnedes tur til Bosnia påsken iår. Her går fortsatt disse maskinene (6 stk.) i regulær drift, uavbrutt de siste 65-68 år. Å kjøre stortysker med 1100 tonn på slep - DET er spetakulært!
33 504 8. apr. 2010 foto: Allern
Stortysker 33 504 8. apr. 2010 foto: Allern
504 8. apr. 2010 foto: Allern
504 8. apr. 2010 foto: Allern
Type 62 111 og 33 504 8. apr. 2010 foto: Allern
Stortysker 236 drar avgårde med 1100 tonn (kullvogner) på slep 9. apr. 2010 foto: Allern
236 9. apr. 2010 foto: Allern
236 6. apr. 2010 foto: Allern |
|
Stivrammetender H. Lindholm 17. aug. 2010 kl.0051 #65879 (#65842) Vist 1367 ganger
Lik innlegget |
| Hensatt 63a-lok Hell16. aug. 1970foto: Svein Sando
Synd at det ikke ble bevart noen stivrammetendere i Norge. Kanskje man skulle undersøke om det finnes noen til salgs i Polen?
Verkstedet Pila 17. mar. 1990 foto: H. Lindholm |
|
Stivrammetender 2512 17. aug. 2010 kl.2042 #65981 (#65879) Vist 1300 ganger
Lik innlegget |
| Veldig bra og interessant serie. Takk så mye for at du Svein vil dele disse fine bildene med oss andre. Er det noen som kan ha en ide om hvilken stortysker med stivrammetender som er på bildre fra Hell? Hilsen Hans Egil |
|
Norge på langs for 40 år siden - dag 5: 16. aug 1970: Rørosbanen Kjetil Johnsen 17. aug. 2010 kl.0849 #65893 (#65842) Vist 1357 ganger
Lik innlegget |
| Flott serie!. For en som ikke kan huske 88 settene i drift så er det veldig morsomt å få se disse bildene. Mvh Kjetil |
|
Norge på langs for 40 år siden Erik Borgersen 17. aug. 2010 kl.1524 #65954 (#65842) Vist 1328 ganger
Lik innlegget |
| Takk for turen! Dette var storartet. Håper vi kan få bli med på flere slike reiser! Når det gjelder bilde fra Haltdalen på Rørosbanen, der vi ser baksiden av et signal: Dette er forsignal A Haltdalen. Haltdalen har enkelt sikringsanlegg, dvs. innkjørhovedsignaler med forsignaler og håndstilte sporveksler med kontrollåsing. Anlegget er fortsatt i bruk. Enkelt sikringsanlegg ble bygget på en rekke stasjoner fra siste del av 1930-tallet. (Jf. boka "Sikkerhetstjenesten ved norske jernbaner i de første 100 år ...", side 52.). I dag er det bare Haltdalen og Gjøvik som fortsatt har dette. Hilsen Erik B. |
|
Norge på langs for 40 år siden Vestein Øvrom 17. aug. 2010 kl.2225 #65991 (#65842) Vist 1279 ganger
Lik innlegget |
| Igjen: Tusen takk for at du bad oss med på denne tidsreisen! Dette var virkelig et evenement utover det vanlige og disse seriene blir det nok gjensyn med opptil flere ganger.
Mvh Vestein |
|
Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1281 ganger
Lik innlegget |
| Denne flotte reportasjen fra Svein Sando, vekker mange minner i meg. Fra 1960 til 1973 bodde jeg i Trondheim, så jeg har opplevd både damplok type 23 og 63. Førstnevnte pleide å gå som løslok inn til Hommelvik husker jeg, for å utføre skiftetjenste der. Og så kom det tuslende tilbake om ettermidagen, et artig syn fra badestranda øst for Ranheim stasjon. Og hver søndag bar det ned på Trondheim stasjon for å se avgårde Ht 302 med 88 settet. Sando nevner resturantvogn 119 som pendlet mellom Mo i Rana og Bodø i Ht 455/456. Den vogna har jeg spist mange måltider i på 70 tallet, og det var kun den som ble brukt mener jeg, inntil kafteriavogna tok over. Som Sando også nevner, måtte Ht 455 ofte ha ekstra forspannlok om sommeren fra Mo i Rana. Dette for å holde ruta opp til Saltfjellet , pga ekstra vogner. Ekstra forsp.lok ble da satt ut i Røkland med retur Mo i Rana i dagtoget Ht 452. Var dag og nattogene skikkelig store (kanskje 12 boggier + G vogner bakerst) var det 2 lok hele veien Trondheim - Bodø. Gt 5771 Marienborg - Bodø hadde ofte om sommeren, ekstra forspannlok Mo i Rana - Lønsdal, som returnerte til Mo som løslok tidlig på morgenen. Mulig at det var et ledig " malm lok " som ble brukt til de jobbene, for " malmen " (Guldsmedvik - Storforshei) var som regel innstilt i fellesferien.
Mvh Tom Vidar |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |