Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Norge på langs for 40 år siden Vestein Øvrom 17. aug. 2010 kl.2225 #65991 (#65842) Vist 1258 ganger Lik innlegget
 

Igjen: Tusen takk for at du bad oss med på denne tidsreisen! Dette var virkelig et evenement utover det vanlige og disse seriene blir det nok gjensyn med opptil flere ganger.

Mvh
Vestein

    Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1260 ganger Lik innlegget
 

Denne flotte reportasjen fra Svein Sando, vekker mange minner i meg. Fra 1960 til 1973 bodde jeg i Trondheim, så jeg har opplevd både damplok type 23 og 63. Førstnevnte pleide å gå som løslok inn til Hommelvik husker jeg, for å utføre skiftetjenste der. Og så kom det tuslende tilbake om ettermidagen, et artig syn fra badestranda øst for Ranheim stasjon. Og hver søndag bar det ned på Trondheim stasjon for å se avgårde Ht 302 med 88 settet. Sando nevner resturantvogn 119 som pendlet mellom Mo i Rana og Bodø i Ht 455/456. Den vogna har jeg spist mange måltider i på 70 tallet, og det var kun den som ble brukt mener jeg, inntil kafteriavogna tok over. Som Sando også nevner, måtte Ht 455 ofte ha ekstra forspannlok om sommeren fra Mo i Rana. Dette for å holde ruta opp til Saltfjellet , pga ekstra vogner. Ekstra forsp.lok ble da satt ut i Røkland med retur Mo i Rana i dagtoget Ht 452. Var dag og nattogene skikkelig store (kanskje 12 boggier + G vogner bakerst) var det 2 lok hele veien Trondheim - Bodø. Gt 5771 Marienborg - Bodø hadde ofte om sommeren, ekstra forspannlok Mo i Rana - Lønsdal, som returnerte til Mo som løslok tidlig på morgenen. Mulig at det var et ledig " malm lok " som ble brukt til de jobbene, for " malmen " (Guldsmedvik - Storforshei) var som regel innstilt i fellesferien. Mvh Tom Vidar

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 14861 treff på forum10, og 72560276 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.