Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim" i Årgangsbilder

Hele tråden har 97 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Norge på langs for 40 år siden Tom Vidar Pedersen 18. aug. 2010 kl.0632 #66000 (#65991) Vist 1322 ganger Lik innlegget
 

Denne flotte reportasjen fra Svein Sando, vekker mange minner i meg. Fra 1960 til 1973 bodde jeg i Trondheim, så jeg har opplevd både damplok type 23 og 63. Førstnevnte pleide å gå som løslok inn til Hommelvik husker jeg, for å utføre skiftetjenste der. Og så kom det tuslende tilbake om ettermidagen, et artig syn fra badestranda øst for Ranheim stasjon. Og hver søndag bar det ned på Trondheim stasjon for å se avgårde Ht 302 med 88 settet. Sando nevner resturantvogn 119 som pendlet mellom Mo i Rana og Bodø i Ht 455/456. Den vogna har jeg spist mange måltider i på 70 tallet, og det var kun den som ble brukt mener jeg, inntil kafteriavogna tok over. Som Sando også nevner, måtte Ht 455 ofte ha ekstra forspannlok om sommeren fra Mo i Rana. Dette for å holde ruta opp til Saltfjellet , pga ekstra vogner. Ekstra forsp.lok ble da satt ut i Røkland med retur Mo i Rana i dagtoget Ht 452. Var dag og nattogene skikkelig store (kanskje 12 boggier + G vogner bakerst) var det 2 lok hele veien Trondheim - Bodø. Gt 5771 Marienborg - Bodø hadde ofte om sommeren, ekstra forspannlok Mo i Rana - Lønsdal, som returnerte til Mo som løslok tidlig på morgenen. Mulig at det var et ledig " malm lok " som ble brukt til de jobbene, for " malmen " (Guldsmedvik - Storforshei) var som regel innstilt i fellesferien. Mvh Tom Vidar

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 13053 treff på forum10, og 72573362 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.