Visning av en hel tråd i Plattformen    

Fyllfarger Damplok ·18 Frode Skogstad 5. okt. 2010 kl.1425 #71525 Vist 581 ganger Lik innlegget
 

Kan noen som er 100% sikkre si men hvilke fyllingsfarger som tilhørte de ulike verkstedene til NSB??? Driver og vil finne ut hvor lok ble revidert sist osv. Ser også at en del av lokene på JBM har grå stenger som jeg ikke har sett på andre lok.

Fyllfarger Damplok Svein Sando 5. okt. 2010 kl.1441 #71527 (#71525) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Blå: Marienborg (+ kanskje noen fler?)
Gul: Kristiansand distr.

Dmaplokboka sier vel litt om dette også, tror jeg.

  Fyllfarger Damplok Erik W. Johansson 5. okt. 2010 kl.1520 #71535 (#71527) Vist 491 ganger Lik innlegget
 

Det er riktig at Marienborg og Krossen benyttet hhv. blått og gult på noen lok på 60-tallet, men det var ikke konsekvent og heller ingen regel. Regelen var at fyllfargen skulle være den samme som rammefargen, og den skulle være sjokoladebrun. På slutten var det imidlertid tilfeldighetene som rådet, og ingen brydde seg om hvordan damplokene så ut i detalj. Dette med ulike farger i fyllingene er nok et fenomen som i ettertid er gjort til mer enn det var.

    Fyllfarger Damplok Svein Sando 5. okt. 2010 kl.1526 #71536 (#71535) Vist 479 ganger Lik innlegget
 

På slutten var det imidlertid tilfeldighetene som rådet, og ingen brydde seg om hvordan damplokene så ut i detalj.

Men de som faktisk skulle male fyllingene måtte jo gjøre et fargevalg. Mener du at det var helt tilfeldig? Er det ikke mer sannsynlig at de fulgte en form for sedvane for verkstedet?

      Fyllfarger Damplok Erik W. Johansson 5. okt. 2010 kl.1538 #71539 (#71536) Vist 475 ganger Lik innlegget
 

Selvsagt var det noen, som på eget initiativ, tok noen valg. Jeg regner med at det var en maler på enten Marienborg eller Krossen som fikk lyst til å gjøre noe annerledes, og så var det kollegaen på det andre verkstedet som ble inspirert. Dette med ulike fyllfarger varte imidlertid i så få år at det neppe kan ha blitt noen sedvane.

        Fyllfarger gangtøy damplok Svein Sando 5. okt. 2010 kl.1607 #71543 (#71539) Vist 469 ganger Lik innlegget
 

Vi har vel for liten dokumentasjon til å si verken fra eller til her. Til det har vi for få fargebilder av damplok.

          Fyllfarger gangtøy damplok Erik W. Johansson 5. okt. 2010 kl.1642 #71546 (#71543) Vist 468 ganger Lik innlegget
 

Ja, det er dårlig med dokumentasjon på dette. Min oppfatning av dette baserer seg mye på samtaler med en eldre laborant på Vst. Grorud i 1971.

            Fyllfarger gangtøy damplok Morten Tranøy 5. okt. 2010 kl.1659 #71551 (#71546) Vist 479 ganger Lik innlegget
 

På Grorud malte de blå fyllfarge i kobbelstengene på både el 1 og el 5, mens el 10 fikk grått. Hvorfor denne forskjell aner jeg ikke. Husker det kom en maler fra Grorud ned i Gamlestallen i Lodalen for å male opp kobbelstengene på el 5.2035 (tror jeg det var) Maler'n sa at de "alltid" hadde malt blå fyllinger på Grorud. sant eller ikke - jeg vet ikke. Ble nokså forundret over at loket bare ble malt på ene siden, men maler'n sa det va'kke så farlig. Loket skulle være med på en krasjfilm for planovergangulykker - og skulle skrotes etter filmopptaket.

PS Noen som har sett den filmen?

Fyllfarger Damplok Jan B. Salvesen 6. okt. 2010 kl.1250 #71647 (#71525) Vist 368 ganger Lik innlegget
 

Jeg har sett ett fargebilde av en 21 b maskin med rosa fyllinger. Dette går på en museumsbane i dag og det var sikkert malt sånn opprinnelig siden det er museum.

  Fyllfarger Damplok Kjetil Næss 6. okt. 2010 kl.1259 #71650 (#71647) Vist 376 ganger Lik innlegget
 

Dette kan bli litt morsomt om en 30-40 år, når noen skal restaurere loket igjen og skraper seg ned til den lilla fyllfargen. Jeg kan høre de rope: "Hei gutta.... Loka ska ha lilla farve i stenga...." smiler

    Historisk korrekt Peder Figenbaum 6. okt. 2010 kl.1611* #71672 (#71650) Vist 393 ganger Lik innlegget
 

Helt morsomt er det kanskje ikke når MJ-produsenter går på limpinnen, f.eks. denne her?

(Foto fra togbutikken)

Mvh P.

Lenke: Togbutikken

      Historisk korrekt Henrik B. Backer 6. okt. 2010 kl.1638 #71677 (#71672) Vist 359 ganger Lik innlegget
 

Her har produsenten åpenbart forsøkt å gjenskape stasjonsbygningen akkurat slik den er nå og ikke tatt historiske hensyn. Men de har ikke truffet helt:

  • Godshuset og uthuset har byttet plass med hverandre
  • På plattformsiden er vinduene satt opp-ned, mens mot haven er det ene riktig og det andre opp-ned.
  • Pakkhuset er tilsynealtende for kort, slik at varmerummet/telegrafistrommet ikke er med, Det har dør ut mot plattformen

Henrik B

        Laft og panel Svein Sando 6. okt. 2010 kl.1640 #71678 (#71677) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Det er rart hvordan man legger merke til forskjellige ting. Det som slår meg, er hovedbygningen har liggende "panel" som antagelig betyr at den er laftet. Men disse bygningene stod bare upanelt i noen få år, før de ble panelt. Dette gjenspeiler vel at bygningene er en replika pga brannen og at den ennå ikke er panelt? Eller er det gjort nå?

          Laft og panel H. Lindholm 6. okt. 2010 kl.1758 #71685 (#71678) Vist 332 ganger Lik innlegget
 

Godshuset på Snarum ble forlenget en gang rundt 1900-1910, og var opprinnelig så lagt som på modellen. Dengang hadde godshuset imidlertid ikke vindu i endeveggen.

Taket på godshus og uthus er for høyt. Dermed er det ikke plass til å ha korrekte vinduer, men av en eller annen mystisk grunn er viduene satt inn liggende. På et senere tidspunkt 50-60-tallet) ble gavlvinduene byttet ut med mindre, rektangulære vinduer.

At godshus og uthus har byttet plass er også svært mystisk. Her er det lite som stemmer med virkeligheten. Det er åpenbart en del å hente på kvalitetssikringssiden....

            Laft og panel Ragnar Andenæs 7. okt. 2010 kl.2034* #71720 (#71685) Vist 298 ganger Lik innlegget
 

Men det er jo et byggesett, ser i grunnen ut som at det går an å bygge det riktig hvis man har lyst. Den manglende panelen er såklart en kitbuilders drøm.

          Laft og panel Henrik B. Backer 6. okt. 2010 kl.2059 #71710 (#71678) Vist 298 ganger Lik innlegget
 

Snarum stasjon ble som kjent gjenreist etter brannen. Heldigvis brant ikke pakkhuset ned, men berget. Stasjonsbygningen og uthuset er gjenreist og er sånt sett nye bygninger. Stasjonsbygningen er utført i laftet tømmer, men økonomien har til nå ikke tillatt paneling. Så sent som i sommer fikk bygningskroppen en ny omgang med kokt linolje, så det vil nok drøye noen år til før det blir panel på Snarum - med mindre noen her som leser dette ønsker å sponse det :-). I årene som kommer er det sporet og det rullende materiellet som vil ha hovedfokuset. Det er vi nødt til om det skal kjøre tog på Krøderbanen.

Henrik B

Fyllfarger Damplok - noen tips til Hr. Skogstad Jan B. Salvesen 7. okt. 2010 kl.1055 #71816 (#71525) Vist 265 ganger Lik innlegget
 

Gangtøyet på lokomotivene var opprinnelig blankpusset med en kontrastfarge malt i fyllingene på veiv og kopplestenger. I følge spesifikasjonene for leveringen av damplokomotiver som jeg kjenner til, skulle disse fyllingene males med samme farge som lokomotivrammen. Etter krigen fikk man et standariseringsprogram for lokparken hvor blandt annet fargene på lokomotivene ble spesifisert. Dette skjedde i slutten av 1940 tallet og Jernbanemuseet kan sikkert bidra med opplysninger vedrørende dette. Verkstedene begynte etterhvert å male hele gangtøyet med grå maling og la inn en passende fyllfarge i stengene. De fargene undertegnede har funnet på de lokene NJK har satt i stand er sort, rød, grå og blå. Gråfargen mistenker jeg at stammer ifra at stengene først ble malt helgrå før de så malte over med fyllfargen. Mao stengene har aldri hatt grå fyllfarge slik 236 på Krøderbanen er malt med i dag (dette var nemlig noe jeg gjorde på 1980 tallet da loket ble overhalt på Grorud Vst.fordi jeg ikke viste bedre)Dette loket fant vi rester av blåmaling under den røde fargen i fyllingene da vi polerte opp hele gangtøyet som da hadde vært gråmalt med røde fyllinger.
Så de fargene vi da sitter igjen med er: Brun (rammefarge) Gul (nevnt i tråden) Blå Sort Rød
Så kan man jo forsøke å plassere disse geografisk.
Håper dette var noen greie tips Frode.
Hilsen Jan S.

  Fyllfarger damplok Erik W. Johansson 7. okt. 2010 kl.1352 #71839 (#71816) Vist 252 ganger Lik innlegget
 

Standardiseringen etter krigen innebar videreføring av de fargene som ble benyttet i leveransebetingelsene. Dette ble bl.a. nedfelt i det trykket som heter Vedlikehold av rullende materiell - husker ikke nummeret. Det trykket tror jeg ble utgitt siste gang rett før 1950? Her står det fortsatt at fyllingene i veiv- og kobbelstenger skal være i rammefargen, som skal være brun.

I følge laboranten på Vst. Grorud, fulgte en i NSB dette trykket konsekvent til en stund etter at "Vekk med dampen" ble lansert. Hans forklaring var at det ikke var så nøye med materiell som snart skulle utrangeres. På slutten av 50-tallet trodde mange at dampdriften skulle være slutt i løpet av få år. Utover den nevnte laboranten på Grorud, har jeg ikke truffet noen NSB-ansatte som har vært gode kilder på farger på rullende materiell - bare mye "manns minne".

I tillegg til Jans liste over benyttede farger, så var det også noen damplok på 60-tallet som gikk med umalte fyllinger. Da fikk stengene et utseende som kunne minne om en skiftenøkkel. Jeg antar at dette var et resultat av at verkstedene fikk vaskemaskiner som fjernet malingen med kjemikalier og/eller damp.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.