Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Fyllfarger Damplok" i Plattformen

Hele tråden har 18 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Historisk korrekt Peder Figenbaum 6. okt. 2010 kl.1611* #71672 (#71650) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Helt morsomt er det kanskje ikke når MJ-produsenter går på limpinnen, f.eks. denne her?

(Foto fra togbutikken)

Mvh P.

Lenke: Togbutikken

      Historisk korrekt Henrik B. Backer 6. okt. 2010 kl.1638 #71677 (#71672) Vist 335 ganger Lik innlegget
 

Her har produsenten åpenbart forsøkt å gjenskape stasjonsbygningen akkurat slik den er nå og ikke tatt historiske hensyn. Men de har ikke truffet helt:

  • Godshuset og uthuset har byttet plass med hverandre
  • På plattformsiden er vinduene satt opp-ned, mens mot haven er det ene riktig og det andre opp-ned.
  • Pakkhuset er tilsynealtende for kort, slik at varmerummet/telegrafistrommet ikke er med, Det har dør ut mot plattformen

Henrik B

        Laft og panel Svein Sando 6. okt. 2010 kl.1640 #71678 (#71677) Vist 330 ganger Lik innlegget
 

Det er rart hvordan man legger merke til forskjellige ting. Det som slår meg, er hovedbygningen har liggende "panel" som antagelig betyr at den er laftet. Men disse bygningene stod bare upanelt i noen få år, før de ble panelt. Dette gjenspeiler vel at bygningene er en replika pga brannen og at den ennå ikke er panelt? Eller er det gjort nå?

          Laft og panel H. Lindholm 6. okt. 2010 kl.1758 #71685 (#71678) Vist 306 ganger Lik innlegget
 

Godshuset på Snarum ble forlenget en gang rundt 1900-1910, og var opprinnelig så lagt som på modellen. Dengang hadde godshuset imidlertid ikke vindu i endeveggen.

Taket på godshus og uthus er for høyt. Dermed er det ikke plass til å ha korrekte vinduer, men av en eller annen mystisk grunn er viduene satt inn liggende. På et senere tidspunkt 50-60-tallet) ble gavlvinduene byttet ut med mindre, rektangulære vinduer.

At godshus og uthus har byttet plass er også svært mystisk. Her er det lite som stemmer med virkeligheten. Det er åpenbart en del å hente på kvalitetssikringssiden....

            Laft og panel Ragnar Andenæs 7. okt. 2010 kl.2034* #71720 (#71685) Vist 272 ganger Lik innlegget
 

Men det er jo et byggesett, ser i grunnen ut som at det går an å bygge det riktig hvis man har lyst. Den manglende panelen er såklart en kitbuilders drøm.

          Laft og panel Henrik B. Backer 6. okt. 2010 kl.2059 #71710 (#71678) Vist 274 ganger Lik innlegget
 

Snarum stasjon ble som kjent gjenreist etter brannen. Heldigvis brant ikke pakkhuset ned, men berget. Stasjonsbygningen og uthuset er gjenreist og er sånt sett nye bygninger. Stasjonsbygningen er utført i laftet tømmer, men økonomien har til nå ikke tillatt paneling. Så sent som i sommer fikk bygningskroppen en ny omgang med kokt linolje, så det vil nok drøye noen år til før det blir panel på Snarum - med mindre noen her som leser dette ønsker å sponse det :-). I årene som kommer er det sporet og det rullende materiellet som vil ha hovedfokuset. Det er vi nødt til om det skal kjøre tog på Krøderbanen.

Henrik B

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 5643 treff på forum10, og 72417887 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12839 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.