Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "El 17-quiz (SES 585)" i Quistværelset

Hele tråden har 50 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Altså 15 år med 4 holdeplasser på strekningen? Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1505* #84588 (#84581) Vist 264 ganger Lik innlegget
 

Men gikk det lokaltog som stoppet alle årene?

Terje

            13 år med 4 holdeplasser på strekningen Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1518 #84592 (#84588) Vist 261 ganger Lik innlegget
 

Som sagt, alle holdeplassene ble nedlagt 1985-87. Banedata oppgir for så vidt at det ikke var togstopp der etter 2.6.1985, på samtlige fire, og det var vel fordi lokaltrafikken i den form ble nedlagt da. Det er da ingen grunn til å tro til at man kjørte forbi en av dem uten å legge den ned i løpet av så mange år? Den nyeste ble opprettet 28.5.1972. Her er årstallene for opprettelse, i retning fra quizbildet og i kjøreretningen: 1919, 1972, 1919 og 1927. En lommerute eller fra Rutebok for Norge fra den tiden vil gi sikker dokumentasjon om togene hadde stopp på alle fire. Grafisk gir ikke info om slikt.

              De sørligste holdeplassene fra 1919 og 1927 Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1534* #84597 (#84592) Vist 259 ganger Lik innlegget
 

Men av de sørligste holdeplassene fra 1919 og 1927 var kun en operativ på 1950 og 1960-tallet. Det var den med navn som begynte på K. Jeg vet ikke om det har vært mer enn 1 der siden dengang, men den har kanskje blitt flyttet. Senere dvs 1972 kom også R. B har vært der hele tiden, og blant de jeg har regnet med.

Terje

                Gjenopprettet i 1974 Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1544 #84600 (#84597) Vist 259 ganger Lik innlegget
 

Banedata oppgir at den sørligste, R, ble nedlagt 1949, men flyttet 270 m og gjenopprettet i 1974, for så å miste togstopp i 1985. Det er vel denne du har oversett siden den "bare" er en driftstid på 11 år i andre omgang.

                  Gjenopprettet i 1974 Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1551 #84601 (#84600) Vist 259 ganger Lik innlegget
 

Perioden 1974 - 1985 var etter at jeg hadde flyttet til Oslo så jeg er kanskje mindre trygg på situasjonen i de årene, men jeg tror ikke de to sørligste har vært operative samtidig.

Kan du utelukke at det er feil i Banedata? I min noe eldre versjon av Banedata er det i alle fall mange feil, og jeg kan også påvise masser av feil i JBVs siste utgave av Network Statement.

Terje Andersen

                    Thor: hva sier kildene? Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1606 #84604 (#84601) Vist 263 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig kan man ikke utelukke feil i Banedata, så for å avgjøre dette må man nok enten be Thor Bjerke legge fram sine kilder og/eller skaffe kilder som kan avgjøre saken. Som sagt tror jeg Rutebok for Norge eller lommeruter fra lokaltogstrekningen det er snakk om vil være tilstrekkelig dokumentasjon.

Forøvrig er hukommelse alene heller ingen sikker kilde.

                      Klartekst ok Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1608 #84605 (#84604) Vist 270 ganger Lik innlegget
 

Det er vel gått så mange hint i saken nå, men det er folk som jeg forventet kunne delta som har gjort det, mens andre vanlige quizløsere er helt fraværende - kanskje naturlig nok fordi dette er ikke uta for stuedøra deres.

Klartekst tillatt, så kan vi snakke friere om holdeplassene det diskuteres om også.

                        El 17-quiz (SES 585) Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1619 #84606 (#84605) Vist 273 ganger Lik innlegget
 

Toget er på vei ut av søndre portal på Selsbakk tunnel og vil straks passere bru over Leirelva. Deretter passeres stedet for Buenget, Romulslia holdeplass og Kolstad holdeplasser. Jeg antar Romulslia er holdeplassen som ble opprettet i 1972.

Svein mener tydeligvis at det også var en Rosten holdeplass i samme periode som de andre. Det stiller jeg meg litt tvilende til, men skal ikke avvide det helt sikkert.

Hva jeg i alle fall er helt sikker på er at på 1950 og 1960-tallet var det 2 holdeplasser mellom Heimdal og Selsbakk, dvs Kolstad og Buenget.

I forbindelse med opprettingen av Romulslia tror jeg kanskje Kolstad holdeplass ble flyttet et stykke, men jeg mener den fortsatt het Kolstad.

Terje Andersen

                          Driftshåndboka sier 4 holdeplasser Rolf Thorstein Wold 14. feb. 2011 kl.1626* #84607 (#84606) Vist 276 ganger Lik innlegget
 

Driftshåndboka fra 1. juni 1975, med rettelsesblad fra mai 1976, sier 4 holdeplasser:

Heimdal ST km 541,41

Rosten HP km 542,97

Kolstad HP km 543,63

Kolstad BP (blokkpost) km 544,11

Romolslia HP km 544,50

Buenget HP km 545,39

Selsbakk ST km 546,44

                            Driftshåndboka sier 4 holdeplasser Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1626 #84609 (#84607) Vist 261 ganger Lik innlegget
 

Ok, jeg gir meg.

Terje

                          El 17-quiz (SES 585) - fasit Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1902 #84630 (#84606) Vist 264 ganger Lik innlegget
 

Stedet er korrekt. Jeg befinner meg nok temmelig nære km 545,5. Dette bildet som Kjell Hegna har tatt, er tatt 100-150 m lengre syd, og viser et go over broa ved Buenget. Skjæringen i bakgrunnen er den samme som på mitt quizbilde.

forstørrt53055-Di3620RorTsofHeimdMars1992y.jpg

3.620, snø og sol sør for Trondheim i mars 1992
NSB: Di 3a nr. 620
Tog nr. 302
Buenget
 mar. 1992
foto: Kjell Hegna

                            Grønne og Rødbrune Nohaber forbi Buenget . . . Svein Erlandsen 14. feb. 2011 kl.2136 #84651 (#84630) Vist 239 ganger Lik innlegget
 

Ekspresstoget til Oslo med El17 (for 20 år siden) ble nok fotografert midt på dagen (Tog 44 ?) . Men da jeg reiste Mosjøen-Oslo i Juni 1966 ankom jeg Trondheim i Nordlandsbanen`s Nattog 456, for deretter å fortsette i Ekspresstoget som forlot Thm. om morgenen (Et 404 ?) trukket av Di3 . Det jeg spekulerer på er hvilken dato det var helt slutt på grønne Nohaber i NSB-regi . Dette er nok presisert i et eller annet nr. av PS, men jeg har ikke arkivert alle utgavene systematisk , desverre .

                      Hukommelsen er en troløs venn, Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1625 #84608 (#84604) Vist 267 ganger Lik innlegget
 

men jeg er ikke villig til å avskrive hukommelsen bare fordi en bok sier noe annet.

Det er ofte feil i bøker, også Banedata.

Terje Andersen

                        Ruter 1980 Thor Bjerke 14. feb. 2011 kl.1744 #84616 (#84608) Vist 264 ganger Lik innlegget
 

Her er Rutebok for Norge utgave 1. juni 1980.

Forøvrig er jeg takknemlig for tilbakemeldinger om feil i Banedata, slik at det kan bli rettet i neste utgave.

forstørrt128637-RFN01061980.jpg

Rutebok for Norge .1. juni 1980
                          Feil i Banedata Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1759* #84618 (#84616) Vist 272 ganger Lik innlegget
 

Den utgaven jeg har av Banedata er eldre enn 2004 så jeg vet ikke hvor nyttig det er å påpeke de feil jeg der har funnet. Svært mange av dem gjelder trykkfeil på høydeangivelser. Samt noen stasjonsnavn under bilder var forvekslet. Det går jeg ut fra er rettet.
Ellers var Kleven tunnel på Dovrebanen feilplassert ved at to siffer var forvekslet i Km-angivelsen. Tunnelen ligger nord for Drivstua mens den i min versjon av Banedata er angitt å ligge mellom Kongsvoll og Drivstua. Det gjør den ikke.
Terje Andersen

                            Feil i Banedata Thor Bjerke 14. feb. 2011 kl.1827 #84620 (#84618) Vist 267 ganger Lik innlegget
 

Tunnelen er rett i BD 2004, km 410,84.

                              Feil i Banedata Terje Andersen 15. feb. 2011 kl.1117 #84694 (#84620) Vist 219 ganger Lik innlegget
 

En noe tilsvarende feil gjelder km-angivelsen på Bergensbanens bru over Randselva. I min eldre utgave av Banedata står oppgitt km 87,86 (tror jeg). Dette skal sannsynligvis være km 86,87, ellers kommer den alt for nær Hønen hlp som er oppgitt til km 88,20 og det er mer enn 350 m mellom disse to objektene.

Terje Andersen

                                På etterskudd Svein Sando 15. feb. 2011 kl.1121 #84696 (#84694) Vist 210 ganger Lik innlegget
 

Jeg synes kanskje det er litt sent å komme med rettelser til forrige utgave av Banedata. Den er jo allerede avløst.

                                  På etterskudd Terje Andersen 15. feb. 2011 kl.1449* #84704 (#84696) Vist 202 ganger Lik innlegget
 

Men jeg kan ikke komme med opplysninger om feil i en bok jeg ikke har og heller ikke har lest, og når Thor Bjrke ber om kommentarer på feil må jeg basere meg på den utgaven jeg har.

Dessverre ble Banedata 2004 utsolgt før jeg greide å skaffe meg et eksemplar.

Terje Andersen

                                    På etterskudd Svein Sando 15. feb. 2011 kl.1506 #84724 (#84704) Vist 200 ganger Lik innlegget
 

Men jeg kan ikke komme med opplysninger om feil i en bok jeg ikke har og heller ikke har lest, og når Thor Bjrke ber om kommentarer på feil må jeg basere meg på den utgaven jeg har.

Det har jeg forlengst skjønt, men når du kommenterer en foreldet utgave, er det ikke da en ganske stor sjanse for at feilene du vil finne, allerede vil være rettet for 7-8 år siden? Spørsmålet er da om det er verdt bryet, men det får vel Thor svare for.

Det var ingen liten revisjon som ble gjort med utgaven av 2004, men det kan du selvsagt ikke vite siden du ikke har et eksemplar av boka.

                                      På etterskudd Lars Sandberg 15. feb. 2011 kl.1606 #84732 (#84724) Vist 191 ganger Lik innlegget
 

Dessuten har det i lengere tid ligget ute en liste med feilrettinger og oppdateringer til siste utgave og selv om thor er en meget nøyaktig herre er det vel tilnærmet umulig å få en slik bok feilfri. det er jo til og med ganske sannsynlig at det kan skje endringer under sluttredigeringen.

                                      På etterskudd Terje Andersen 15. feb. 2011 kl.1618 #84735 (#84724) Vist 191 ganger Lik innlegget
 

Jeg har da heller ikke tenkt å komme med noen fullstendig liste over alle småfeil jeg har oppdaget i den gamle utgaven både mht til høydeangivelse (moh) eller km-angivelse. Men når Thor ber om informasjon om feil så var min tanke at jeg i alle fall kunne nevne noen av de grøvste feilene jeg kjente. Så får Thor sjekke om det er rettet i 2004-utgaven.

Ser ikke helt hvorfor det skal være et diskusjonstema i det hele tatt.

Terje Andersen

                                        Case closed Svein Sando 15. feb. 2011 kl.1646* #84741 (#84735) Vist 211 ganger Lik innlegget
 

Ser ikke helt hvorfor det skal være et diskusjonstema i det hele tatt.

Nei, jeg skal gi meg med mitt forsvar for Banedata 2004. Den står godt på egne bein.

                                Feil i Banedata Thor Bjerke 16. feb. 2011 kl.1739 #84866 (#84694) Vist 159 ganger Lik innlegget
 

Takk for tipset om Randselva. Der var det en feil, rett er 86,86.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.32 sek
I dag 5164 treff på forum10, og 72737263 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.