Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Norges første FLIRT!" i Galleriet

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Deling av Flirt-sett Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1154 #87797 (#87772) Vist 1379 ganger Lik innlegget
 

Foreslo å lage UIC-overgang og kobbel her, slik at man kan sette inn sitte- eller sovevogner ved behov!

Men for å svare seriøst: Togsettet er bare delbart i verksted, på samme måte som alle andre av NSBs motorvognsett. Dette gjelder også overgangen hvor det ikke er Jacobsboggi.

Erland

    Boggi Christoffer Bjørgen Nilsen 16. mars 2011 kl.1524 #87827 (#87797) Vist 1327 ganger Lik innlegget
 

Hvorfor er det valgt en slik fordeling av boggier, både plassering og type? Hvorfor er det ikke benyttet én boggi-variant hele toget igjennom?
Mvh Christoffer

      Lekmannssvar Svein Sando 16. mars 2011 kl.1531 #87828 (#87827) Vist 1346 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke, men ut fra akselrekkefølgen Bo'2'2'+Bo'2'2'Bo' vil jeg tro at jacobsboggiene (de mellom to vogner) ikke kan/bør brukes som drivboggier. For å få plassert den midterste drivboggien, må den altså ordnes som en ordinær boggi, og da må den nærmeste i nabovogna også gjøres det. Motorboggiene er på denne måten spredd mest mulig.

forstørrt129744-DSC04015.jpg

NSB AS: type 74 nr. 74-01
NSB AS: Type 74

Ingedal, i nærheten av
15. mar. 2011
(exif: 2007-01-25)
foto: Knut Ragnar Holme

        Lekmannssvar Herman 16. mars 2011 kl.1536 #87830 (#87828) Vist 1327 ganger Lik innlegget
 

Jeg innbiller meg at det er vekthensyn som er grunnen til at man ikke ønsker å motorisere en av Jacobsboggi. Akseltrykket skal under et bestemt nivå, selv om passasjerene skulle stå veldig trangt.
(Veldig trangt skal her forståes som 6 passasjerer a 75 kg. pr. kvadratmeter.)

      Flirt-konseptet Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1535 #87829 (#87827) Vist 1334 ganger Lik innlegget
 

I Flirt-konseptet er det en drivboggi i hver ende av toget, mens restene av traksjonsanlegget (strømretter, hovedtransformator, kjøleutstyr osv., er plassert rett over denne boggien. Løpeboggiene er Jacobs-boggier, dvs en felles boggi under to vogn-ender.
Den "normale" lengden på et Flirt-sett er 4 vogner, dvs ca 75m. Men de kan også utvides til 45 eller 6 vogner. Med bare to traksjonsenheter, vil dette naturligvis gå ut over akselerasjonen.
NSB ønsket et lengre tog enn det standard 4-vogers togsettet, men ønsket ikke lavere akselerasjon. Da ble løsningen å bygge inn et tredje traksjonsanlegg omtrent midt i toget. Siden drivboggien av plass- og vekthensyn ikke kan være en Jacobsboggi, ble løsningen å lage en "normal" overgang midt i toget, dvs en driv- og en løpeboggi.
Erland

        Flirt-konseptet Christoffer Bjørgen Nilsen 20. mars 2011 kl.1610 #88229 (#87829) Vist 705 ganger Lik innlegget
 

Takk for utfyllende svar alle tre!
Mvh Christoffer.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 24219 treff på forum10, og 72255853 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12823 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.