Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Norges første FLIRT!" i Galleriet

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Flirt-konseptet Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1535 #87829 (#87827) Vist 1382 ganger Lik innlegget
 

I Flirt-konseptet er det en drivboggi i hver ende av toget, mens restene av traksjonsanlegget (strømretter, hovedtransformator, kjøleutstyr osv., er plassert rett over denne boggien. Løpeboggiene er Jacobs-boggier, dvs en felles boggi under to vogn-ender.
Den "normale" lengden på et Flirt-sett er 4 vogner, dvs ca 75m. Men de kan også utvides til 45 eller 6 vogner. Med bare to traksjonsenheter, vil dette naturligvis gå ut over akselerasjonen.
NSB ønsket et lengre tog enn det standard 4-vogers togsettet, men ønsket ikke lavere akselerasjon. Da ble løsningen å bygge inn et tredje traksjonsanlegg omtrent midt i toget. Siden drivboggien av plass- og vekthensyn ikke kan være en Jacobsboggi, ble løsningen å lage en "normal" overgang midt i toget, dvs en driv- og en løpeboggi.
Erland

        Flirt-konseptet Christoffer Bjørgen Nilsen 20. mars 2011 kl.1610 #88229 (#87829) Vist 758 ganger Lik innlegget
 

Takk for utfyllende svar alle tre!
Mvh Christoffer.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.