Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

Fargekode - godsvogngrå ? ·5 Kjell Anderdal 16. apr. 2011 kl.0941 #90946 Vist 542 ganger Lik innlegget
 

Noen som hva slags fargekode det er på godsvogngrå? (RAL / NCS)
Jeg har sett på mjwiki.no og andre forum men finner bare betegnelsen "godsvogngrå" uten noen spesifikk fargekode.

Lenke:

Fargekode - godsvogngrå ? Kjell Anderdal 16. apr. 2011 kl.0944* #90947 (#90946) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Lenke til mjwiki: http://mjwiki.no/wiki/Fargekoder

Lenke: mjwiki

  Omtrentlig farge er godt nok Svein Sando 16. apr. 2011 kl.2227 #91011 (#90947) Vist 473 ganger Lik innlegget
 

Som jeg skrev i et eller annet MJ-forum for noen måneder siden, tror jeg det er lite viktig å finne akkurat den riktige fargen når man velger farge på MJ-materiell. Det holder at det er sånn omtrentlig riktig. Grunnene til dette er minst disse:

  • All maling endrer farge i løpet av tiden pga vær og vind. Typisk lysner de med årene.
  • Fargetemperaturen på belysningen på MJ-anlegget er viktig for fargeopplevelsen.
  • Korrekt farge i 1:1 blir ofte for mørk på MJ fordi vi betrakter 1:1-enhetene på betydelig større avstand enn MJ-modellene, og det gjør at fargene dempes bl.a. pga mer gasspartikler og forurensing mellom betrakter og objekt.
  • Korrekt farge i 1:1 er i beste fall rimelig riktig kun for materiell som kommer rett fra malerverkstedet. Smuss og generell værbiting endrer fargen rimelig raskt.

    Farger Hans Petter Furuborg 17. apr. 2011 kl.2001 #91060 (#91011) Vist 452 ganger Lik innlegget
 

Hei.
Jeg har notert meg følgende koder på godsvogngrå. Den øverste er en nyere farge, mens de 2 under er gamle. Godsvogngrå fantes i både lys og mørk utgave.
NSB GODSVOGN GRÅ 8004-R91-B ( HT050 OK010 RB005 SS144 )
GAMMEL NSB GODSVOGNGRÅ (mørk) NCS 8004-R91B.
GAMMEL NSB GODSVOGNGRÅ (lys) NCS 4502Y . STD 386.
Hans Petter

    Omtrentlig farge er godt nok Kjell Anderdal 17. apr. 2011 kl.2203 #91066 (#91011) Vist 443 ganger Lik innlegget
 

Jo, jeg er prinsippielt enig at farger endres i forhold til i hvilke omgivelser modellen betraktes.
Og at fargen bør lysnes noe i forhold til hvor lenge det er siden originalen ble malt på verkstedet.
Modellen som jeg skal male er avbildet nedenfor. Vognen er i målestokk 1:19 (16mm/1foot) og skal brukes utendørs i forbindelse med live-steam-kjøring.
Det blir nok også gjort en del smussing av modellen før den settes i ordinær trafikk. :-)) Hvilket innebærer lysning av akselbokser, beslag og andre metalldeler.

forstørrt131183-IMG_2227.jpg

I P Engineering - Ballast Wagon
17. apr. 2011
foto: Kjell Anderdal
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.23 sek
I dag 15535 treff på forum10, og 72132885 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12813 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.