Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Kryssing på Skansen" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Venstre hovedspor eller uriktig Henning Løvås 12. feb. 2009 kl.2215 #918 (#915) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

Jaja, vi forstår hverandre vertfall. Bruker uriktig, venstre hovedspor om en annen selv:-)

            Begrepsforvirring/ Sikkerhet John Oddvar Hauge 16. feb. 2009 kl.1748 #1342 (#918) Vist 426 ganger Lik innlegget
 

Jeg har lært både U-riktig, og senere har jeg lært Høyre og venstre hovedspor. "Vanskelig togvei" Heter "forsiktig kjøring" og vi foretar "frakobling" i stedet for "strømmbrud". Jeg er i utgangspunktet en ganske stor tillhenger av forandringer. Men begrepsforvirring mener jeg går ut over sikkerheten. Hva som er bakgrunnen for for disse endringene vet jeg ikke, men mistenker "siloer med dilletanter". Hvis begrepet på noen måte kunne missforståes tidligere er det greit. Jeg kan ikke se at de kunne det. Jeg tror at ukulturen rundt dette bør kunne diskuteres. Jeg prøver i størst mulig grad å forholde meg til de riktige begrepene. Men jeg tror sikkerhetsreglementer ville ha større respekt, hvis man holdt seg til endringer som kunne saklig begrunnes.

              Begrepsforvirring/ Sikkerhet Herman Ellingsen 16. feb. 2009 kl.1843 #1346 (#1342) Vist 454 ganger Lik innlegget
 

Tatt i betraktning at det står en stor og tydelig U på litraskiltene ville vel jeg anbefalt U-spor, hvis eller når "uriktig" ikke lengre skal brukes.

                "U-spor" Kjetil Bull 16. feb. 2009 kl.1929 #1347 (#1346) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

At det på litraskilt for venstre hovedspor står UA/UB (osv.) er da ikke noe argument for å finne på enda et nytt begrep for kjøring på sporet. Hele systemet her er tross alt bygd opp rundt et prinsipp om at signalene skal litreres etter et fast system - jeg liker derfor ikke denne løsninga med U foran på signaler for venstre spor. Det er ingen grunn til det, utenom at "det har alltid vært sånn".
Det å velge "høyre" og "venstre" istedenfor "riktig" og "uriktig" er fornuftig av flere grunner. Den første er at det er logisk. Hvorfor skal en velge noe annet enn det som er åpenbart? "Uriktig spor" vil jo nødvendigvis avhenge av hva som er ansett som riktig der og da. Dessuten er ordregiving via radio vesentlig sikrere om det brukes såpass forskjellige ord som høyre og venstre, framfor riktig og uriktig.
Men dette handler jo rett og slett om at vi ikke MÅ bli hengende i uheldige begreper bare fordi de har vært brukt tidligere. I desember blir "strekning uten linjeblokk" hetende "strekning uten fjernstyring" (driftsformen "strekning med linjeblokk" forsvinner, og Hjuksebø-Notodden blir da enten fjernstyrt eller strekning uten fjernstyring). Dette er fornuftig, sjøl om det naturligvis stemmer at strekning uten fjernstyring heller ikke har linjeblokk. "Betjent stasjon" blir definert som at stasjonen er betjent av en TXP, noe som ikke er sammenfallende med dagens tekst, men som definitivt er mer logisk for de fleste. I tillegg blir det flere begreper som endres og justeres, for å tilpasse disse dagens jernbanevirkelighet. Jeg trur faktisk det er fornuftig - sjøl om det fortsatt finnes stabeiser som insisterer på utdaterte begreper som uriktig spor, togfører, pens og perrong.
Kjetil

                  U osv. filipd 16. feb. 2009 kl.2156 #1363 (#1347) Vist 442 ganger Lik innlegget
 

..eller enkelt innkjørsignalapparat (korrekt er enkelt innkjørsignal).

Liten digresjon som jeg håper begraver "uriktig-syndromet" engang for alle:

"Uriktig" henger igjen fra gammelt reglement, og er i dag en gjenlevende uvane fra personalet som tjenestegjorde mens dette reglementet var gjeldende.

I ettertid har vi fått nye og mindre tvetydige regler, hvor bl.a "uriktig" er fjernet. Vi har også "importert" og omskolert personale til norsk sikkerhetstjeneste (les: svenske lokførere), samt at svenskt personale stadig kjører for sine operatører i Norge.

Disse "importerte" har i sin tid lært svensk sikkerhetstjeneste, og mange "husker" sikkert denne like godt som de i Norge som var opplært iht gammelt reglement. I Sverige er "riktig spor" på venstre side. Hvordan vil en svensk lokfører oppfatte "uriktig spor?" Her ser jeg for meg et umiddelbart kritisk farepunkt. "Høyre" og "venstre" er likt i Norge som i Sverige, og skal være utvetydig.

Vedrørende "U'er", gjelder også "A" i kjøretillatelse-signal. Endring av disse krever lang prosjektering, da det er utrolig mye dokumentasjon etc som må til. Vet at det er ting på gang vedrørende "kjøretillatelse A-signal", men "U'ene" må vi nok leve med en stund til, selv om de IKKE betyr innkjør fra "uriktig" spor.

Mvh Filip

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 263 treff på forum10, og 72732362 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.