Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Kryssing på Skansen" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Ikke kryssing på Skansen, men på Trondheim stasjon Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.0854* #948 (#900) Vist 665 ganger Lik innlegget
 

Kryssinga i henhold til togframføringsforskriften skjer vel på Trondheim stasjon siden togene ikke bruker samme spor sør for Marienborg eller Trondheim M.

Terje andersen

  Kryssing på Skansen Rune Kjenstad 13. feb. 2009 kl.1103 #957 (#948) Vist 637 ganger Lik innlegget
 

Under åpningen av Kulturminneåret2009 den 3.2 var jeg med når et dobbelt 92-sett med alle gjestene kjørte "den høyre" tunellen og videre inn på Marienborgområdet og helt ut på sporet som går langs Osloveien. Lokfører kjørte meget forsiktig på disse sporene som vanligvis ikke benyttes med passasjerer ombord. Artig at det fremdeles går an å gjøre slike "stunt".

  Nattoget og ekspressen møtes også i beitet her Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1126 #959 (#948) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

Hva mener du egentlig? Det virker som om du argumenterer med at det ene toget syd for Trondheim M bruker Stavne-Leangenbanen og det andre Dovrebanen? I dette tilfellet må de da virkelig krysse hverandre bokstavelig talt, i og med at lokaltoget som kjører østliggende spor ved Skansen må over i vestliggende spor innen det forlater Marienborg for å komme over på Stavne-Leangenbanen og omvendt for det andre toget. I følge grafiske skal nordgående nattog og sørgående ekspresstog, begge Dovrebanen, også møtes et sted mellom Trondheim S og M.

    Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1342* #964 (#959) Vist 633 ganger Lik innlegget
 

Det menes at den trafikksikkerhetsmessige definisjonen på "kryssing" forutsetter at to tog med motsatt kjøreretning bruker samme blokkstrekning, og at det ene toget dermed ikke kan kjøre ut på vedkommende blokkstrekning før det andre toget er kommet inn fra den samme blokkstrekningen. Kryssingsbegrepet relaterer seg dermed til bruken av blokkstrekningene, ikke at det rullende materiellet som togene kjøres med passerer hverandre rent fysisk.

Eksempelvis vil to tog som kjører til og fra Østre linje alltid ha Ski som angitt kryssingstasjon, selv om togene rent fysisk møter hverandre ved f.eks. Kolbotn når de er i rute.
Dette er fordi det sørgående toget ikke kan kjøre fra Ski før det nordgående har kommet inn fra Østre linje. Normalt vil det ikke være nødvendig å vente, men problemstillingen blir aktuell hvis det nordgående er forsinket.

Hvis derimot et sydgående tog skal kjøre til Østre linje og et nordgående kommer fra Vestre linje, vil det ikke være angitt kryssing mellom disse togene på Ski selv om de rudtemessig er på stasjonen samtidig, fordi de ikke bruker samme blokkstrekning verken nord eller syd for Ski. At togveiene fysisk krysser hverandre inne på Ski stasjon betinger ikke kryssingsangivelse, nettopp fordi begrepet "kryssing" er en del av måten man sikrer at to tog ikke skal møte hverandre på samme blokkstrekning på linjen.

Jeg er ikke kjent med spordetaljene i Trondheimsområdet, men slik det er beskrevet kan det se ut til at de omtalte togene møtes fysisk inne på det som er definert som stasjon (ikke linjen), og at de ikke bruker felles blokkstrekninger. Da er det ikke kryssing i sikkerhetsmessig forstand.

      To stasjoner uten "linje" mellom? Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1402 #976 (#964) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Jeg har skjønt at det jeg observerte ikke var en kryssing i denne sikkerhetsmessige forstanden. Men ingen har kunne kommet med noe overbevisende beskrivelse om hvilken status dette sporet har. Er det dobbeltspor? Er det stasjonsspor på Trondheim S eller på Trondheim M? Er dette i tilfelle et særtilfelle der stasjonssporene på to stasjoner går i ett? Er det to stasjoner som ligger inntil hverandre uten "linje" mellom?

        Trondheim M og S Trond L 13. feb. 2009 kl.1411 #978 (#976) Vist 633 ganger Lik innlegget
 

Nei, det er ikke særtilfelle, det finnes på de største stasjonene i landet. De andre eksempler er Oslo S, med Lodalen, Loenga. Alnabru med Aker (Alnabru Nord)og Brobekk (Alnabru syd).

Fra Alnabru kan du og kjøre inn på Grorud stasjon uten å ha kjørt ute på linja om du kjører gjennom vst. Og det gjøres daglig.

Mvh
Trond

        Spor Trondheim M (Marienborg) - Trondheim S Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1439* #982 (#976) Vist 652 ganger Lik innlegget
 

Sporene ved Marienborg (Trondheim M) er en del av Trondheim stasjon, spor 8 + 9 ved Trondheim stasjon. Alle spor mellom Trondheim S og Marienborg er vel dermed spor på Trondheim stasjon.
Terje

          Trondheim stasjon Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1913* #1018 (#982) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Plattformene ved Marienborg ligger innenfor Trondheim stasjon. Trondheim stasjon er avgrenset av signal A 101 TND som står sør for plattformene ved Marienborg, C 103 TND som står mellom plattformene ved Marienborg og Stavnebrua, og B 100 TND som står mellom Nidelv bru og Lademoen holdeplass. Sporene som passerer plattformene både ved Trondheim S, Skansen og Marienborg er derfor stasjonsspor på Trondheim stasjon.

Aker og Brobekk er imidlertid to separate stasjoner. De har egen stedkode, og det er linjeblokk mellom stasjonene på hovedbanens dobbelspor.

forstørrt92408-IMG_3229.jpg

Utkjørsignal M 296 TND og O 298 TND tilhørende Trondheim stasjon, begge plassert rett sør for plattformen ved Marienborg. M 296 leder til Selsbakk st, mens O 298 leder til Leangen st.
22. mar. 2008
foto: Rolf Thorstein Wold
      Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1424 #979 (#964) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Hvis jeg har forstått noe av din utledning om kryssing, så innebærer det at tog 1760 Steinkjer - Lerkendal og tog 381 Heimdal - Østersund krysser på Trondheim S, selv om togene rent fysisk møter hverandre på Skansen.

Med andre ord viser bildet to tog som krysser hverandre, de krysser bare ikke hverandre akkurat der bildet er tatt. Eller?

        Kryssing på Skansen Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1442 #984 (#979) Vist 619 ganger Lik innlegget
 

Hvem spør du?

          Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1448 #988 (#984) Vist 616 ganger Lik innlegget
 

Jeg svarer på innlegget "Kryssing" av H. Lindholm.

            Post innlegg rett under den man vil svare Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1918 #1021 (#988) Vist 572 ganger Lik innlegget
 

Jeg svarer på innlegget "Kryssing" av H. Lindholm.

Det var det som ante meg, men du koblet ditt innlegg til mitt, og ikke Helges. Slikt skaper av og til forvirring.

              Post innlegg rett under den man vil svare Herman Ellingsen 14. feb. 2009 kl.0830 #1070 (#1021) Vist 527 ganger Lik innlegget
 

Nei, jeg koblet mitt innlegg til Helges, og der henger det fremdeles, i et hvert fall på min skjerm.

                Sorry Svein Sando 14. feb. 2009 kl.0935 #1071 (#1070) Vist 535 ganger Lik innlegget
 

Du har helt rett. Beklager kommentaren.

        Kryssing på Skansen H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1605* #1008 (#979) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner ikke detaljer verken om sporforholdene i Trondheimsområdet eller nøyaktig hvor de nevnte togene kjøres, så det kan jeg ikke svare direkte på.

Det hele springer ut fra skillet mellom det som er definert som stasjon, og det som er definert som linjen. Hvor togene fysisk møter hverandre har ingen betydning. Det som betyr noe er det punktet hvorfra ett tog ikke må kjøre før et annet tog med motsatt kjøreretning er kommet inn fra den samme blokkstrekningen (= samme sporstykket på linjen). Dette punktet er i praksis innenfor en sporveksel som fører to spor sammen til ett, gvor det ene sporet er det togene bruker felles. I forbindelse med sporvekslelen er det en eller annen form for signalpunkter, i dette tilfellet inn- og utkjørhovedsignaler. Innkjørhovedsignalet danner stasjonsgrensen, og det er den stasjonen dette signalet tilhører som er definert som kryssingstasjon.

Som eksempel på kryssing kan nevnes en hendelse som oppstår jevnlig på Krøderbanen.
Et tog bestående av en motorvogn kjøres fra Krøderen til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 12). Umiddelbart etter at toget er ankommet Kløftefoss kjøres motorvognen inn i en av vognhallene.
En stund senere ankommer tog fra Vikersund til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 53), og dette toget skal fortsette til Krøderen. Motorvognen er for lengst borte fra stasjonen, og er ikke synlig for betjeningen i tog 53.
Siden tog 53 nå skal kjøre ut på en blokkstrekning som tog 12 for litt siden kom inn fra, er dette en kryssing mellom tog 12 og tog 53 selv om materiellet ikke møtes fysisk. Det er de sikkerhetsmessige foranstaltningene som må iverksettes for å sikre at tog 12 er ankommet og at blokkstrekningen er fri så tog 53 kan kjøre ut på den uten fare som er kjernepunktet, og det er dette forholdet kryssingsbegrepet er bundet til.

"Kryssing" er altså ikke selve møtet mellom materiell, men at ett tog må vente på at et annet er kommet inn fra en blokkstrekning de begge skal bruke.
Kryssingstasjon er dermed det kritiske stedet relatert til den felles bruk av en bestemt blokkstrekning, ikke der togene fysisk møtes.

    Togvegene må krysse hverandre Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1440 #983 (#959) Vist 597 ganger Lik innlegget
 

Men når de gjør det inne på en stasjon blir det ikke en ruteteknisk kryssing. Sikkerheten her reguleres ved sikringsanleggets forriglingslogikk.

Terje Andersen

      Togvegene må krysse hverandre Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1451 #990 (#983) Vist 585 ganger Lik innlegget
 

Hvis to tog møtes, men ikke befinner seg på en stasjon blir det vel ikke kryssing, men derimot en uønsket hendelse? (Eller verre, hvis de ikke rekker å stanse i tide...)

      Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1532 #1002 (#983) Vist 590 ganger Lik innlegget
 

Begrepet "kryssing" i sikkerhetsbestemmelsene relaterer seg ikke til togveier inne på stasjoner, heller ikke til hva slags sikringssystem det er på sasjonen eller strekningen, men til at to tog med motsatt kjøreretning bruker felles blokkstrekning på den ene eller begge sider av en stasjon.

Det er kryssing når ett tog må vente på at et annet tog skal komme inn på stasjonen fra den samme blokkstrekningen. Med andre ord, at det blir frontkollisjon ute på linjen, utenfor stasjonsgrensene, hvis toget som skal kjøre ut gjør det før det andre toget er kommet inn.

        Dette må da være en kryssing? Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1827 #1017 (#1002) Vist 568 ganger Lik innlegget
 

Tog 1760 går fra Steinkjer st. kl. 0600 og ankommer Lerkedal HP kl. 0816. Kl. 0757 kjører toget inn på den enkelsporete, fjernstyrte strekningen Leangen-Trondheim, og kjører inn på Trondheim S kl. 0803, hvor det står 3 minutter før det kjører ut på Stavne-Leangenbanen kl. 0811, etter å ha stoppet 3 ganger innenfor Trondheim stasjons stasjonsgrenser.

Tog 381 kjører fra Heimdal st. kl. 0804 og ankommer Östersund C st. kl. 1216. Kl. 0812 kjører det inn på Trondheim stasjon der det stopper 2 ganger innenfor Trondheim stasjons stasjonsgrenser, før det kjører ut på den enkelsporete, fjernstyrte strekningen Trondheim-Leangen kl. 0820.


Tog 381 må derfor vente innenfor Trondheim stasjons grenser til tog 1760 har kjørt ut av blokkstrekningen Leangen-Trondheim. Og begge togene benytter denne blokkstrekningen etter hverandre.

Dermed kan jeg ikke forstå noe annet enn at togene krysser hverandre inne på Trondheim stasjon. At Trondheim stasjon er noe lengere enn de fleste stasjoner, og at det har en god del indre hovedsignaler, kan da umulig endre på det. Ei heller det faktum at det er 3 sett med plattformer innenfor stasjonsgrensene og at en har forskjellig navn på disse: Trondheim S, Skansen, Marienborg. Alle hovedsignalene ved Marienborg har stedkode TND, det har de ved Skansen også, og i den østlige enden ved Trondheim S.

Utsagnet "tog 381 og 1760 krysser med hverandre på Trondheim stasjon, ved Skansen holdeplass", kan vel ikke være så ille?

          Trondheim stasjon er veeeldig lang Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1927 #1022 (#1017) Vist 566 ganger Lik innlegget
 

Det å få det klargjort at Trondheim stasjon faktisk strekker seg så langt som her beskrevet, synes jeg klargjør veldig mye, og det var en interessant "løsning" på mine spørsmål. Om det jeg observerte kalles 'kryssing' eller 'møting' er for meg ikke så viktig som bare sånn delvis er inforstått med sikkerhetsbestemmelsenes terminologi, men det var fenomenet at tog rutegående tog krysset/møttes utenfor det jeg hittil hadde oppfattet som en av stasjonen i Trondheim (S eller M), jeg synes var artig. Jeg har nemlig hittil oppfattet vestre spor først og fremst som et spor mellom Thm S og lokstallen, men har for så vidt observert at ordinære tog av og til bruker det. Nå skjønner jeg at det ikke bare er av og til, men helt planmessig også, og at dette skjer fordi stasjonen strekker seg så langt som den gjør og at det hele er underlagt ett og samme stillverk som "rår" over en rekke spor for togtrafikken, slik at det for utenforstående kan oppfattes som om det er dobbeltspor mellom Marienborg og sentralstasjonen. Stedskodene på signalene tydeliggjør dette, så for min del er saken oppklart. Takk for engasjementet.

            "Dobbelt"-spor Jan Arne Rødland 13. feb. 2009 kl.2026 #1028 (#1022) Vist 557 ganger Lik innlegget
 

Kan situasjonen ved Trondheim S og Marienborg sammelignes med slik det er fra Kristiansand til Krossen?

              Kristiansand - Krossen Rune Vindholmen 13. feb. 2009 kl.2237 #1056 (#1028) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Ikke helt sammenlignbart. Verkstedområdet på Krossen ligger innenfor stasjonsgrensen til Kristiansand st, men det er ikke dobbeltspor ut fra Kristiansand st, selv om det ser slik ut. Det er to enkeltspor som ligger ved siden av hverandre. Og det høyre (regnet fra Kristiansand) er en del av linjen retning Oslo, det venstre en en del av stasjonen.

Skal man kjøre materiell fra Kristiansand til Krossen må dette skje på det venstre sporet regnet fra Kristiansand - det er ingen forbindelse fra det høyre sporet til verkstedområdet. Har dessverre ingen bilder som viser dette på en grei måte - noen som kan hjelpe her?

            Definisjonen av sporene har variert Hans-Ole Sveia 13. feb. 2009 kl.2114 #1036 (#1022) Vist 544 ganger Lik innlegget
 

Opprinnelig var vel det ene hovedspor og det andre verkstedsporet Marienborg-Trondheim. Siden ble de definert som Hovedspor I og Hovedspor II. Nærmere våre dager ble alt definert som en del av Trondheim stasjon, med Marienborg som Trondheim M og Trondheim gamle stasjonsområde som Trondheim S.

Det finnes (fantes?) en overgangsmulighet mellom de to sporene ved Skansen. For noen år tilbake kunne en oppleve at tog møttes mellom Trondheim S. og Skansen, og at lokaltoget etter møtet gikk over fra det tidligere verkstedsporet og til hovedsporet ved Skansen. Ved passende stopp ved Skansen fikk en forreste inngangsdør på styrevogna i 92-settet ved plattform på Skansen.

Nærmere våre dager foreligger det planer om plattformer på begge (ytter-)sider ved sporene ved Skansen. Når og eller om de blir realisert får tiden vise.

              Rygge stasjon? Christian Berg 16. feb. 2009 kl.0947 #1304 (#1036) Vist 460 ganger Lik innlegget
 

Er det slik at dobbeltsporseksjonen ved Rygge egentlig er en lang stasjon? Mener å huske fra tiden de anla "dobbeltsporet" at det å ha en stasjon der var billigere enn å anlegge dobbeltspor. Noen som vet?

Christian

                Rygge - Haug. filipd 16. feb. 2009 kl.1212 #1325 (#1304) Vist 465 ganger Lik innlegget
 

Rygge - Haug er dobbeltsporet streknig, mellom to fullverdige stasjoner.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.57 sek
I dag 2379 treff på forum10, og 72734478 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.