Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Siste direktetog Oslo – Rjukan og retur 13. – 14.6.1991" i Årgangsbilder

Hele tråden har 22 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991 Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0722* #96050 (#95939) Vist 759 ganger Lik innlegget
 

Toget er om bord i jernbanefergen M/F Storegut og vi har stø kurs mot Mæl og Rjukanbanen. Den første dagen går mot slutten, etter ankomst Rjukan var det direkte over i busser som brakte oss opp til Gaustablikk Høyfjellshotell for overnatting.

forstørrt133418-1991-0106-0009.jpg

Trivelig stemning i salongen på M/F Storegut. Tåken i rommet skyldes sjokket kamerautrustningen ble utsatt for etter å ha kommet fra striregnet ut og inn i varmen innendørs.
13. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133724-1991-01A-0012_OEA.jpg

Toget ble altså kjørt for Den Norske Turistforening, og hva var vel da mer naturlig enn å ha med Claus Helberg på turen. Helberg var født på Rjukan i 1919. Hele sitt yrkesaktive liv var han ansatt i DNT og hadde mye av æren for det omfattende nettet med selvbetjeningshytter og ruter som ble utviklet. Under 2. verdenskrig var han aktiv i motstandsbevegelsen og tjenestegjorde i Kompani Linge. Mest kjent er han for sin deltagelse i tungtvannsaksjonen på Vemork 1942-1943. Her står han med sin vandringsstav sammen med to pent antrukne damer ombord på M/F Storegut.
13. juni 1991
foto: Øyvind Andreassen

forstørrt133419-1991-12-0015.jpg

Hvem møtte oss på Mæl om ikke det var el 5.2039, utlånt til Rjukanbanen som følge av driftsproblemer med deres egne lokomotiver.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Mæl
13. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133420-1991-12-0016.jpg

Femmer’n tar fatt på jobben med å få toget inn på land.
NSB Oslo: El 5a nr. 2039
Mæl
13. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt133421-1991-0106-0012.jpg

Overnattingen var på Gaustablikk Høyfjellshotell, en passelig busstur bort og opp fra Rjukan. Middagen er servert og fortært, nå serveres desserten til Wenche og Hans Morten. Og de andre …
13. juni 1991
foto: Wenche Tamnes

forstørrt133422-1991-0106-0016.jpg

Etter middagen var det vel alltids noen som valgte å trekke seg tilbake til sine respektive sovesaler. Eller værelser som vel er et ord jeg har hørt brukt i slike sammenhenger. Men noen valgte i stedet å trekke inn i salongdelen hvor det fantes mulighet for ulike glass det kunne kikkes mer eller mindre dypt i. Fra venstre sitter Roar Olsen, Morten Tranøy og Wenche og Hans Morten. Hvor øynene var i fotoøyeblikket var så ymse …
13. juni 1991
foto: Wenche Tamnes

forstørrt133423-1991-0106-0022.jpg

To gode kompiser og samarbeidspartnere – Roar Olsen og Morten Tranøy. At Roar så altfor tidlig skulle falle fra i 2007 var et stort tap for hans familie og for museumstogs- og bevaringsmiljøet i Norge. Han var av den typen som ikke så problemer, kun muligheter. Eventuelt muligheter ispedd noen utfordringer. Med fortid som bussjåfør og mangeårig ansatt i reisebyrå hadde han alle forutsetninger for å arrangere slike turer. Og det var nettopp dette tospannet som sørget for at denne turen lot seg gjennomføre.
13. juni 1991
foto: Wenche Tamnes

  Del 4: Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk 13.6.1991, oppdatert med nytt bildemateriale Hans Morten Tamnes 20. juni 2011 kl.0726 #96916 (#96050) Vist 419 ganger Lik innlegget
 

Som nevnt i et annet innlegg i denne tråden ville enkelte innlegg bli tilført nye bilder. Nå er innlegget som omhandler etappen Tinnsjøen – Mæl – Rjukan – Gaustablikk tilført et nytt bilde.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.