Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Kryssing på Skansen" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1342* #964 (#959) Vist 628 ganger Lik innlegget
 

Det menes at den trafikksikkerhetsmessige definisjonen på "kryssing" forutsetter at to tog med motsatt kjøreretning bruker samme blokkstrekning, og at det ene toget dermed ikke kan kjøre ut på vedkommende blokkstrekning før det andre toget er kommet inn fra den samme blokkstrekningen. Kryssingsbegrepet relaterer seg dermed til bruken av blokkstrekningene, ikke at det rullende materiellet som togene kjøres med passerer hverandre rent fysisk.

Eksempelvis vil to tog som kjører til og fra Østre linje alltid ha Ski som angitt kryssingstasjon, selv om togene rent fysisk møter hverandre ved f.eks. Kolbotn når de er i rute.
Dette er fordi det sørgående toget ikke kan kjøre fra Ski før det nordgående har kommet inn fra Østre linje. Normalt vil det ikke være nødvendig å vente, men problemstillingen blir aktuell hvis det nordgående er forsinket.

Hvis derimot et sydgående tog skal kjøre til Østre linje og et nordgående kommer fra Vestre linje, vil det ikke være angitt kryssing mellom disse togene på Ski selv om de rudtemessig er på stasjonen samtidig, fordi de ikke bruker samme blokkstrekning verken nord eller syd for Ski. At togveiene fysisk krysser hverandre inne på Ski stasjon betinger ikke kryssingsangivelse, nettopp fordi begrepet "kryssing" er en del av måten man sikrer at to tog ikke skal møte hverandre på samme blokkstrekning på linjen.

Jeg er ikke kjent med spordetaljene i Trondheimsområdet, men slik det er beskrevet kan det se ut til at de omtalte togene møtes fysisk inne på det som er definert som stasjon (ikke linjen), og at de ikke bruker felles blokkstrekninger. Da er det ikke kryssing i sikkerhetsmessig forstand.

      To stasjoner uten "linje" mellom? Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1402 #976 (#964) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Jeg har skjønt at det jeg observerte ikke var en kryssing i denne sikkerhetsmessige forstanden. Men ingen har kunne kommet med noe overbevisende beskrivelse om hvilken status dette sporet har. Er det dobbeltspor? Er det stasjonsspor på Trondheim S eller på Trondheim M? Er dette i tilfelle et særtilfelle der stasjonssporene på to stasjoner går i ett? Er det to stasjoner som ligger inntil hverandre uten "linje" mellom?

        Trondheim M og S Trond L 13. feb. 2009 kl.1411 #978 (#976) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

Nei, det er ikke særtilfelle, det finnes på de største stasjonene i landet. De andre eksempler er Oslo S, med Lodalen, Loenga. Alnabru med Aker (Alnabru Nord)og Brobekk (Alnabru syd).

Fra Alnabru kan du og kjøre inn på Grorud stasjon uten å ha kjørt ute på linja om du kjører gjennom vst. Og det gjøres daglig.

Mvh
Trond

        Spor Trondheim M (Marienborg) - Trondheim S Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1439* #982 (#976) Vist 646 ganger Lik innlegget
 

Sporene ved Marienborg (Trondheim M) er en del av Trondheim stasjon, spor 8 + 9 ved Trondheim stasjon. Alle spor mellom Trondheim S og Marienborg er vel dermed spor på Trondheim stasjon.
Terje

          Trondheim stasjon Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1913* #1018 (#982) Vist 552 ganger Lik innlegget
 

Plattformene ved Marienborg ligger innenfor Trondheim stasjon. Trondheim stasjon er avgrenset av signal A 101 TND som står sør for plattformene ved Marienborg, C 103 TND som står mellom plattformene ved Marienborg og Stavnebrua, og B 100 TND som står mellom Nidelv bru og Lademoen holdeplass. Sporene som passerer plattformene både ved Trondheim S, Skansen og Marienborg er derfor stasjonsspor på Trondheim stasjon.

Aker og Brobekk er imidlertid to separate stasjoner. De har egen stedkode, og det er linjeblokk mellom stasjonene på hovedbanens dobbelspor.

forstørrt92408-IMG_3229.jpg

Utkjørsignal M 296 TND og O 298 TND tilhørende Trondheim stasjon, begge plassert rett sør for plattformen ved Marienborg. M 296 leder til Selsbakk st, mens O 298 leder til Leangen st.
22. mar. 2008
foto: Rolf Thorstein Wold
      Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1424 #979 (#964) Vist 617 ganger Lik innlegget
 

Hvis jeg har forstått noe av din utledning om kryssing, så innebærer det at tog 1760 Steinkjer - Lerkendal og tog 381 Heimdal - Østersund krysser på Trondheim S, selv om togene rent fysisk møter hverandre på Skansen.

Med andre ord viser bildet to tog som krysser hverandre, de krysser bare ikke hverandre akkurat der bildet er tatt. Eller?

        Kryssing på Skansen Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1442 #984 (#979) Vist 614 ganger Lik innlegget
 

Hvem spør du?

          Kryssing på Skansen Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1448 #988 (#984) Vist 611 ganger Lik innlegget
 

Jeg svarer på innlegget "Kryssing" av H. Lindholm.

            Post innlegg rett under den man vil svare Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1918 #1021 (#988) Vist 566 ganger Lik innlegget
 

Jeg svarer på innlegget "Kryssing" av H. Lindholm.

Det var det som ante meg, men du koblet ditt innlegg til mitt, og ikke Helges. Slikt skaper av og til forvirring.

              Post innlegg rett under den man vil svare Herman Ellingsen 14. feb. 2009 kl.0830 #1070 (#1021) Vist 520 ganger Lik innlegget
 

Nei, jeg koblet mitt innlegg til Helges, og der henger det fremdeles, i et hvert fall på min skjerm.

                Sorry Svein Sando 14. feb. 2009 kl.0935 #1071 (#1070) Vist 528 ganger Lik innlegget
 

Du har helt rett. Beklager kommentaren.

        Kryssing på Skansen H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1605* #1008 (#979) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Jeg kjenner ikke detaljer verken om sporforholdene i Trondheimsområdet eller nøyaktig hvor de nevnte togene kjøres, så det kan jeg ikke svare direkte på.

Det hele springer ut fra skillet mellom det som er definert som stasjon, og det som er definert som linjen. Hvor togene fysisk møter hverandre har ingen betydning. Det som betyr noe er det punktet hvorfra ett tog ikke må kjøre før et annet tog med motsatt kjøreretning er kommet inn fra den samme blokkstrekningen (= samme sporstykket på linjen). Dette punktet er i praksis innenfor en sporveksel som fører to spor sammen til ett, gvor det ene sporet er det togene bruker felles. I forbindelse med sporvekslelen er det en eller annen form for signalpunkter, i dette tilfellet inn- og utkjørhovedsignaler. Innkjørhovedsignalet danner stasjonsgrensen, og det er den stasjonen dette signalet tilhører som er definert som kryssingstasjon.

Som eksempel på kryssing kan nevnes en hendelse som oppstår jevnlig på Krøderbanen.
Et tog bestående av en motorvogn kjøres fra Krøderen til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 12). Umiddelbart etter at toget er ankommet Kløftefoss kjøres motorvognen inn i en av vognhallene.
En stund senere ankommer tog fra Vikersund til Kløftefoss (i dette eksemplet kalt tog 53), og dette toget skal fortsette til Krøderen. Motorvognen er for lengst borte fra stasjonen, og er ikke synlig for betjeningen i tog 53.
Siden tog 53 nå skal kjøre ut på en blokkstrekning som tog 12 for litt siden kom inn fra, er dette en kryssing mellom tog 12 og tog 53 selv om materiellet ikke møtes fysisk. Det er de sikkerhetsmessige foranstaltningene som må iverksettes for å sikre at tog 12 er ankommet og at blokkstrekningen er fri så tog 53 kan kjøre ut på den uten fare som er kjernepunktet, og det er dette forholdet kryssingsbegrepet er bundet til.

"Kryssing" er altså ikke selve møtet mellom materiell, men at ett tog må vente på at et annet er kommet inn fra en blokkstrekning de begge skal bruke.
Kryssingstasjon er dermed det kritiske stedet relatert til den felles bruk av en bestemt blokkstrekning, ikke der togene fysisk møtes.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 261 treff på forum10, og 72732360 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.