Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm" i Plattformen

Hele tråden har 8 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Hans Morten Tamnes 26. juni 2011 kl.1755 #97459 (#97457) Vist 314 ganger Lik innlegget
 

Aller først: Takk for at du tar deg tid til å dele dine reiseopplevelser med oss.

Så til saken: Dette lover ikke godt for de neste seks ukene!

Som for sørgående tog, legges det tydeligvis bevisst opp til at bussene ankommer noen stakkarslige minutter etter at toget man reiste med har kjørt.

Sandefjord–Hamar
15:37 20:07 2 togbytter: Skøyen og Lillestrøm
15:37 Sandefjord 17:21 Skøyen Larvik–Skøyen Ankommet
17:24 Skøyen 17:59 Lillestrøm –
18:49 Lillestrøm 20:07 Hamar Lillestrøm–Dombås
Avviksmelding Ikke startet

Oslo S–Hamar
17:07 19:00
1 togbytte: Lillestrøm
17:07 Oslo S 17:44 Lillestrøm –
17:49 Lillestrøm 19:00 Hamar Lillestrøm–Lillehammer Ikke startet

Det burde ikke herske noen tvil: Slik det er lagt opp, skal den reisende vente én avgang på henholdsvis Lysaker og Lillestrøm for å komme videre. At dette kommer til å utløse en storm av mishagsytringer bør ikke overraske noen.

For en som står på utsiden og ser på, fremstår det som komplett ubegripelig at man ikke har endret tidene sør for Oslo ved å tidligerelegge nordgående og senerelegge sørgående tog. Det burde la seg gjøre, og det hadde utvilsomt gitt mange tilfredse passasjerer.

Når en ser på rutetabellen som er gjeldende, er det ikke godt å forstå at man ikke skal kunne forvente å kunne følge "eget tog" etter gjennomført bussetappe. Riktignok står det at det vil bli forsinkelser for passasjerer i retning henholdsvis Larvik/Skien og Lillehammer, men det er vel ingen som har hatt fantasi nok til å forestille seg forsinkelser i området én til to timer - avhengig av dag og tidspunkt på dagen.

Dette er definitivt ikke med på å bedre jernbanens omdømme. Beklageligvis.

Mvh
Hans Morten
Åpenbart bilist forbi bruddstedet i sommer

  Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Jens Kirkebø 26. juni 2011 kl.1807 #97461 (#97459) Vist 305 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror du overdramatiserer. Dette rammer fullt ut kun passasjerer som reiser mellom steder sør for Drammen og nord for Eidsvoll. Visstnok utgjør dette kun 4% av det totale antall reisende. De andre vil nok fort venne seg til å benytte et lokaltog på en av sidene av bruddet, enten for å komme litt tidligere frem til bussen eller å komme seg litt tidligere avgårde etter bussturen. De vil bli forsinket de også, men ikke så mye som en time.

    Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Sven Marius Gjeruldsen 27. juni 2011 kl.1406 #97531 (#97461) Vist 169 ganger Lik innlegget
 

Dette tallet på 4% forventes vel å være noe høyere i ferien? Folk reiser vel gjerne lengre da?

S.

  Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Jan-Inge Hansen 26. juni 2011 kl.1822 #97464 (#97459) Vist 308 ganger Lik innlegget
 

"For en som står på utsiden og ser på, fremstår det som komplett ubegripelig at man ikke har endret tidene sør for Oslo ved å tidligerelegge nordgående og senerelegge sørgående tog. Det burde la seg gjøre, og det hadde utvilsomt gitt mange tilfredse passasjerer."

Jeg er ikke så sikker på at endrede rutetider for folk som ikke skal reise forbi bruddet, er så veldig positivt. Husk også at det er et komplisert puslespill, nå når så mange tog skal snu på Skøyen og Lillestrøm. Det er ofte ikke bare å endre ett togs rute, uten det får konsekvenser for øvrige tog.

    Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Hans Morten Tamnes 27. juni 2011 kl.1444 #97534 (#97464) Vist 177 ganger Lik innlegget
 

Det som er underlig er hvordan det tydeligvis er mulig i Sverige, hvor jeg når jeg blar i ulike svenske rutehefter registrerer endrede tider for tog over gitte strekninger i visse tidsrom. Og disse endringene er så langt jeg har klart å lese begrunnet i banearbeide som eksempelvis innebærer busskjøring.

At det er utfordringer med å endre rutetider er også jeg klar over. Men samtidig ser jeg at denne stengningen ikke er "et påfunn" som har kommet over natten. Tvert i mot er denne stengningen - og også neste års stengning - et resultat av en langsiktig planlegging.

NSB skriver riktignok i sin ruteplan at gjennomgangsreisende må regne med forsinkelser, men det er vel de færreste som regner 50 minutter eller en time og femti minutter for en forsinkelse. Og ihvertfall ikke når det så tydelig synes å være planlagt. At det vil by på utfordringer å endre tidene sør for Oslo er jeg fullt ut klar over. Men jeg er ikke i stand til å se at det vil være en umulighet. I det minste ikke hvis det er vilje til stede.

For Vestfoldbanens del bør det ikke by på problemer å endre kryssingsmønsteret, det har vært en rekke ulike slike mønstre opp gjennom årene. Hvis togene nordover hadde blitt kjørt rundt 20 minutter tidligere og sørgående tilsvarende senere, burde mye vært gjort.

På Drammenbanen er vel trafikken sterkt redusert ved at det ikke finnes hverken flytog eller godstog, og det er vel en viss reduksjon i lokaltogene også, så det burde vel finnes noen ledige ruteleier.

Uansett hvor mange eller få det er som "reiser gjennom", de som rammes av det vil neppe oppleve tog som et godt transportmiddel.

Mvh
Hans Morten
Mulig utidig kritisk, men det får våge seg

      Første hverdag med buss for tog Kjetil Refsnes Jørgensen 27. juni 2011 kl.1548 #97538 (#97534) Vist 164 ganger Lik innlegget
 

Den situasjonen som har oppstått, er at NSB oppfatter det enklere å flytte på kundene enn på togene. Altså at togene går som normalt, mens kundene må finne seg i å bruke den ekstra tiden NSB mener de skal bruke - og ikke slik at man legger opp til at kundene skal bruke kortest mulig tid selv med buss for tog.

Å planlegge bussruter for avvik i øst og vest bruker også planleggingskapasitet, slik at det ikke kan være noe poeng mot å også flytte på tog hvis dette totalt sett gjør situasjonen enklere. Som kunde opplever jeg faktisk opplegget som dårligere for hvert år, de gode sidene fjernes og ekstratiden lenger.

I dag har tydeligvis hovedstaden gått over styr trafikkmessig, med masse køer på veiene. Får håpe det bedrer seg neste uke, når flere har ferie. Alikevel forteller dette at opplegget til NSB har skremt mange til å bruke bil. Da er det enten informasjonen om opplegget fra NSB som har vært skremselspropaganda - eller at bussopplegget ikke er godt nok.

      Endrede rutetider ... Jan-Inge Hansen 27. juni 2011 kl.2048 #97571 (#97534) Vist 154 ganger Lik innlegget
 

... har man også hatt her, så denne sommerens løsning er ikke noe særnorskt fenomen. Ved flere av de tidligere bruddene på Drammenbanen, så har f.eks. tog mot Lillehammer hatt utsatt avgangstid i 20 minutter.

Hvor i Sverige snakker du om? Lokaltrafikken i Stor-Stockholm?

Og bare for å ha sagt det; enhver ulempe for de reisende er èn for mye. Det er vi alle eninge om.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.81 sek
I dag 21283 treff på forum10, og 72382209 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.