Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm" i Plattformen

Hele tråden har 8 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Første dag med buss for regiontog Skøyen - Lillestrøm Hans Morten Tamnes 27. juni 2011 kl.1444 #97534 (#97464) Vist 178 ganger Lik innlegget
 

Det som er underlig er hvordan det tydeligvis er mulig i Sverige, hvor jeg når jeg blar i ulike svenske rutehefter registrerer endrede tider for tog over gitte strekninger i visse tidsrom. Og disse endringene er så langt jeg har klart å lese begrunnet i banearbeide som eksempelvis innebærer busskjøring.

At det er utfordringer med å endre rutetider er også jeg klar over. Men samtidig ser jeg at denne stengningen ikke er "et påfunn" som har kommet over natten. Tvert i mot er denne stengningen - og også neste års stengning - et resultat av en langsiktig planlegging.

NSB skriver riktignok i sin ruteplan at gjennomgangsreisende må regne med forsinkelser, men det er vel de færreste som regner 50 minutter eller en time og femti minutter for en forsinkelse. Og ihvertfall ikke når det så tydelig synes å være planlagt. At det vil by på utfordringer å endre tidene sør for Oslo er jeg fullt ut klar over. Men jeg er ikke i stand til å se at det vil være en umulighet. I det minste ikke hvis det er vilje til stede.

For Vestfoldbanens del bør det ikke by på problemer å endre kryssingsmønsteret, det har vært en rekke ulike slike mønstre opp gjennom årene. Hvis togene nordover hadde blitt kjørt rundt 20 minutter tidligere og sørgående tilsvarende senere, burde mye vært gjort.

På Drammenbanen er vel trafikken sterkt redusert ved at det ikke finnes hverken flytog eller godstog, og det er vel en viss reduksjon i lokaltogene også, så det burde vel finnes noen ledige ruteleier.

Uansett hvor mange eller få det er som "reiser gjennom", de som rammes av det vil neppe oppleve tog som et godt transportmiddel.

Mvh
Hans Morten
Mulig utidig kritisk, men det får våge seg

      Første hverdag med buss for tog Kjetil Refsnes Jørgensen 27. juni 2011 kl.1548 #97538 (#97534) Vist 165 ganger Lik innlegget
 

Den situasjonen som har oppstått, er at NSB oppfatter det enklere å flytte på kundene enn på togene. Altså at togene går som normalt, mens kundene må finne seg i å bruke den ekstra tiden NSB mener de skal bruke - og ikke slik at man legger opp til at kundene skal bruke kortest mulig tid selv med buss for tog.

Å planlegge bussruter for avvik i øst og vest bruker også planleggingskapasitet, slik at det ikke kan være noe poeng mot å også flytte på tog hvis dette totalt sett gjør situasjonen enklere. Som kunde opplever jeg faktisk opplegget som dårligere for hvert år, de gode sidene fjernes og ekstratiden lenger.

I dag har tydeligvis hovedstaden gått over styr trafikkmessig, med masse køer på veiene. Får håpe det bedrer seg neste uke, når flere har ferie. Alikevel forteller dette at opplegget til NSB har skremt mange til å bruke bil. Da er det enten informasjonen om opplegget fra NSB som har vært skremselspropaganda - eller at bussopplegget ikke er godt nok.

      Endrede rutetider ... Jan-Inge Hansen 27. juni 2011 kl.2048 #97571 (#97534) Vist 155 ganger Lik innlegget
 

... har man også hatt her, så denne sommerens løsning er ikke noe særnorskt fenomen. Ved flere av de tidligere bruddene på Drammenbanen, så har f.eks. tog mot Lillehammer hatt utsatt avgangstid i 20 minutter.

Hvor i Sverige snakker du om? Lokaltrafikken i Stor-Stockholm?

Og bare for å ha sagt det; enhver ulempe for de reisende er èn for mye. Det er vi alle eninge om.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.