Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Kryssing på Skansen" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Togvegene må krysse hverandre Terje Andersen 13. feb. 2009 kl.1440 #983 (#959) Vist 593 ganger Lik innlegget
 

Men når de gjør det inne på en stasjon blir det ikke en ruteteknisk kryssing. Sikkerheten her reguleres ved sikringsanleggets forriglingslogikk.

Terje Andersen

      Togvegene må krysse hverandre Herman Ellingsen 13. feb. 2009 kl.1451 #990 (#983) Vist 581 ganger Lik innlegget
 

Hvis to tog møtes, men ikke befinner seg på en stasjon blir det vel ikke kryssing, men derimot en uønsket hendelse? (Eller verre, hvis de ikke rekker å stanse i tide...)

      Kryssing H. Lindholm 13. feb. 2009 kl.1532 #1002 (#983) Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Begrepet "kryssing" i sikkerhetsbestemmelsene relaterer seg ikke til togveier inne på stasjoner, heller ikke til hva slags sikringssystem det er på sasjonen eller strekningen, men til at to tog med motsatt kjøreretning bruker felles blokkstrekning på den ene eller begge sider av en stasjon.

Det er kryssing når ett tog må vente på at et annet tog skal komme inn på stasjonen fra den samme blokkstrekningen. Med andre ord, at det blir frontkollisjon ute på linjen, utenfor stasjonsgrensene, hvis toget som skal kjøre ut gjør det før det andre toget er kommet inn.

        Dette må da være en kryssing? Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2009 kl.1827 #1017 (#1002) Vist 563 ganger Lik innlegget
 

Tog 1760 går fra Steinkjer st. kl. 0600 og ankommer Lerkedal HP kl. 0816. Kl. 0757 kjører toget inn på den enkelsporete, fjernstyrte strekningen Leangen-Trondheim, og kjører inn på Trondheim S kl. 0803, hvor det står 3 minutter før det kjører ut på Stavne-Leangenbanen kl. 0811, etter å ha stoppet 3 ganger innenfor Trondheim stasjons stasjonsgrenser.

Tog 381 kjører fra Heimdal st. kl. 0804 og ankommer Östersund C st. kl. 1216. Kl. 0812 kjører det inn på Trondheim stasjon der det stopper 2 ganger innenfor Trondheim stasjons stasjonsgrenser, før det kjører ut på den enkelsporete, fjernstyrte strekningen Trondheim-Leangen kl. 0820.


Tog 381 må derfor vente innenfor Trondheim stasjons grenser til tog 1760 har kjørt ut av blokkstrekningen Leangen-Trondheim. Og begge togene benytter denne blokkstrekningen etter hverandre.

Dermed kan jeg ikke forstå noe annet enn at togene krysser hverandre inne på Trondheim stasjon. At Trondheim stasjon er noe lengere enn de fleste stasjoner, og at det har en god del indre hovedsignaler, kan da umulig endre på det. Ei heller det faktum at det er 3 sett med plattformer innenfor stasjonsgrensene og at en har forskjellig navn på disse: Trondheim S, Skansen, Marienborg. Alle hovedsignalene ved Marienborg har stedkode TND, det har de ved Skansen også, og i den østlige enden ved Trondheim S.

Utsagnet "tog 381 og 1760 krysser med hverandre på Trondheim stasjon, ved Skansen holdeplass", kan vel ikke være så ille?

          Trondheim stasjon er veeeldig lang Svein Sando 13. feb. 2009 kl.1927 #1022 (#1017) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Det å få det klargjort at Trondheim stasjon faktisk strekker seg så langt som her beskrevet, synes jeg klargjør veldig mye, og det var en interessant "løsning" på mine spørsmål. Om det jeg observerte kalles 'kryssing' eller 'møting' er for meg ikke så viktig som bare sånn delvis er inforstått med sikkerhetsbestemmelsenes terminologi, men det var fenomenet at tog rutegående tog krysset/møttes utenfor det jeg hittil hadde oppfattet som en av stasjonen i Trondheim (S eller M), jeg synes var artig. Jeg har nemlig hittil oppfattet vestre spor først og fremst som et spor mellom Thm S og lokstallen, men har for så vidt observert at ordinære tog av og til bruker det. Nå skjønner jeg at det ikke bare er av og til, men helt planmessig også, og at dette skjer fordi stasjonen strekker seg så langt som den gjør og at det hele er underlagt ett og samme stillverk som "rår" over en rekke spor for togtrafikken, slik at det for utenforstående kan oppfattes som om det er dobbeltspor mellom Marienborg og sentralstasjonen. Stedskodene på signalene tydeliggjør dette, så for min del er saken oppklart. Takk for engasjementet.

            "Dobbelt"-spor Jan Arne Rødland 13. feb. 2009 kl.2026 #1028 (#1022) Vist 550 ganger Lik innlegget
 

Kan situasjonen ved Trondheim S og Marienborg sammelignes med slik det er fra Kristiansand til Krossen?

              Kristiansand - Krossen Rune Vindholmen 13. feb. 2009 kl.2237 #1056 (#1028) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

Ikke helt sammenlignbart. Verkstedområdet på Krossen ligger innenfor stasjonsgrensen til Kristiansand st, men det er ikke dobbeltspor ut fra Kristiansand st, selv om det ser slik ut. Det er to enkeltspor som ligger ved siden av hverandre. Og det høyre (regnet fra Kristiansand) er en del av linjen retning Oslo, det venstre en en del av stasjonen.

Skal man kjøre materiell fra Kristiansand til Krossen må dette skje på det venstre sporet regnet fra Kristiansand - det er ingen forbindelse fra det høyre sporet til verkstedområdet. Har dessverre ingen bilder som viser dette på en grei måte - noen som kan hjelpe her?

            Definisjonen av sporene har variert Hans-Ole Sveia 13. feb. 2009 kl.2114 #1036 (#1022) Vist 539 ganger Lik innlegget
 

Opprinnelig var vel det ene hovedspor og det andre verkstedsporet Marienborg-Trondheim. Siden ble de definert som Hovedspor I og Hovedspor II. Nærmere våre dager ble alt definert som en del av Trondheim stasjon, med Marienborg som Trondheim M og Trondheim gamle stasjonsområde som Trondheim S.

Det finnes (fantes?) en overgangsmulighet mellom de to sporene ved Skansen. For noen år tilbake kunne en oppleve at tog møttes mellom Trondheim S. og Skansen, og at lokaltoget etter møtet gikk over fra det tidligere verkstedsporet og til hovedsporet ved Skansen. Ved passende stopp ved Skansen fikk en forreste inngangsdør på styrevogna i 92-settet ved plattform på Skansen.

Nærmere våre dager foreligger det planer om plattformer på begge (ytter-)sider ved sporene ved Skansen. Når og eller om de blir realisert får tiden vise.

              Rygge stasjon? Christian Berg 16. feb. 2009 kl.0947 #1304 (#1036) Vist 452 ganger Lik innlegget
 

Er det slik at dobbeltsporseksjonen ved Rygge egentlig er en lang stasjon? Mener å huske fra tiden de anla "dobbeltsporet" at det å ha en stasjon der var billigere enn å anlegge dobbeltspor. Noen som vet?

Christian

                Rygge - Haug. filipd 16. feb. 2009 kl.1212 #1325 (#1304) Vist 458 ganger Lik innlegget
 

Rygge - Haug er dobbeltsporet streknig, mellom to fullverdige stasjoner.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 278 treff på forum10, og 72732377 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12862 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.