| Som overskriften bærer bud om vil denne delen omhandle området i Kjellelia, hvor jernbanen går i to høyder. Nedre spor fører banen fra Tønsberg stasjon sørover i retning Larvik og Skien, øvre spor er forbindelsen nordover i retning Drammen og Oslo. Vi starter med en repetisjon av kartet så du slipper å måtte bla frem og tilbake mellom flere innlegg.
Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen. foto: Hans Morten Tamnes Bildene er tatt i flere omganger, vi starter i slutten av april før arbeidet har kommet i gang.
Nedre spor leder inn til Tønsberg stasjon mot høyre, det gjør øvre spor også. Den lille knausen midt i bildet vil vi høre mer om og se mindre til. Og det samme gjelder den høyre forstøtningsmuren, den vil måtte vike plassen for fremskrittet. Fotografen står mer eller mindre rett over innløpet til Frodeåstunnelen, like ved et ventilasjonshus. Kjeldeolla22. apr. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Litt nærmere Tønsberg stasjon, standplass ved Kjelleolla. Skinnestrengen nærmest sørger for at ballasten ikke forsvinner, den samme misjon har granittblokkene som er plassert oppe på toppen av den opprinnelige forstøtningsmuren. Kjeldeolla22. apr. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Og sånn ser altså Kjelleolla ut. Da Frodeåstunnelen ble bygget var det mye oppmerksomhet om denne olla, og mange var de som fryktet at den skulle bli ødelagt. Nå er også Jarlsbergtunnelen ferdig, og som bildet viser er det fortsatt vann til tørste sjeler. Gjelder også tørste fotografer … Kjeldeolla22. apr. 2011foto: Hans Morten Tamnes 10. mai hadde jeg en fottur langs sporet i både nedre og øvre nivå. Arbeidet som er utført så langt er ikke så veldig godt synlig, men det er gjort mange forberedende øvelser. Blant annet er kabler som har ligget langs øvre spor lagt om i midlertidige traseer langs nedre spor. Utvilsomt fornuftig, det er vel kjent at innretninger som store gravemaskiner kan ha en stor appetitt på slikt …
Det er mye steinsetting i Kjellelia, steinsetting som må vike når det øvre sporet skal senkes. Men Jernbaneverket har et uttrykt ønske om å gjenbruke steinen slik at det også blir seende slik ut i fremtiden. Kjeldeolla10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den samme steinsettingen sett motsatt vei. Kjeldeolla10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Her er fyllingen vi først stiftet bekjentskap med fra standplass ved Kjelleolla. Gjennom årene har sporet blitt løftet som følge av tykkere ballastlag, og granittblokkene på toppen av muren er lagt dit for å sikre at ballasten ikke raser ut. Kjeldeolla10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fra Frodeåsen kommer det tidvis mye vann, og det er viktig at det er lagt til rette for at det kan komme ned uten å skade traseen. Her en muret vannrenne som går under både øvre og nedre spor. Kjeldeolla10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
For å se litt helhet tar vi en snartur opp til øvre spor og ser ned på vannrennen og den noe reduserte gjennomføringen under nedre spor. Kjeldeolla10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fra øvre spor fortsetter rennen opp mot toppen av Frodeåsen. I forbindelse med byggearbeidet er det anlagt en anleggsvei, og vannrennen er gitt et midlertidig løp under veien. Kjelle10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Så er vi tilbake på nedre spor igjen og ser mot innkjørsignalet til Tønsberg stasjon. Nærmest står en innretning som fremskrittet har tatt igjen og overflødiggjort. Med GSM-R-telefon har ikke lokfører noen grunn til å skulle måtte ut i alskens vær og vind for å kunne ringe togleder. Eller Txp på de stasjonene hvor slike fortsatt finnes. Tønsberg–Jarlsberg Points10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Snur vi oss 180° åpenbarer dette synet seg. Kjelleolla er ved kontaktledningsstolpen på venstre side. Ved utgangen av kurven i bakgrunnen er stedet hvor øvre spor skal kobles til sporet videre mot Sem. Kjeldeolla10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Her har vi kommet oss opp til øvre spor igjen og har tatt oppstilling over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Dobbeltsporet vises godt. Til høyre kommer nedre spor inn. Hva som blir det sporets skjebne rent umiddelbart er vel ikke klart. På et informasjonsmøte NJK Vestfold hadde i Jernbaneverkets anleggskontor i Tønsberg i 2009 ble det sagt at traseen ikke ville bli skinnelagt, men at det ble holdt åpent som en fremtidig løsning. Blant annet er det tanker om lokaltog i sørfylket som har Tønsberg som endestasjon, og ved en slik løsning er det ønskelig at disse togene skal kunne kjøre rett inn på stasjonen uten å måtte kjøre sløyfen først. I enkelte dokumenter har jeg sett dette sporet omtalt som ”Søndre tilsving”. Brakkeriggen til venstre huser Jernbaneverkets anleggskontor for Vestfoldbanen. Til høyre Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet. Kjelle10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vi ser vestover mens vi fortsatt står over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Fjellet til høyre skal sprenges for å kunne rette sporet. Det er fra dette punktet fallet mot nedre spor skal starte. Kjelle10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vi fortsetter vestover (ja, fra Sem kjører man i østlig retning for å komme inn til Tønsberg, nordlig kurs settes først etter at man har passert Kjellelia) og får øye på knausen vi så på litt tidligere. Kjelle10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Sånn var utsikten i østlig retning fra knausen. Inngangen til Jarlsbergtunnelen er omtrent midt i bildet hvor stålmasten for kontaktledningen står. Og granittblokkene husker vi, gjør vi ikke? Innkjørsignalet til Tønsberg fra Sem kan så vidt skimtes i det grønne. Kjelle10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt på toppen av knausen, men nå ser vi vestover. Til høyre i bildet fortsetter det øvre sporet mot Tomsbakken. Omtrent der de to bilene står parkert vil det øvre sporet bli koblet til sporet mot Sem. Og fotografen står midt i sporet som skal komme om noen måneder. (Eller over det da hvis du skal være så pirkete.) Den grå bygningen til venstre er ventilasjonshuset som ble nevnt i starten. Kjelle, i nærheten av10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes
Mens vi fortsatt er på toppen av knausen bevilger vi oss et blikk mot vest og Jarlsberg Points som lå fra midten av bildet og mot høyre. Midt i bildet er alleen som fører opp til Jarlsberg Hovedgård. Skogen i bakgrunnen er Gullkronene, som består av store og lille Gullkronen og som er to edelløvskogsområder tilhørende Jarlsberg Hovedgård. Områdene er fredet som naturreservat ved kongelig resolusjon i 1980. Jarlsberg points10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes Halvannen uke senere er jeg tilbake ved Kjellelia, og det er tydelig at noe er i ferd med å skje.
Høyre del av forstøtningsmuren er i ferd med å bli fortært av store maskiner. Men knausen holder stand. Toget som er i ferd med å passere er tog 813. NSB: ABS 70 nr. 70.609 Tog nr. 813Kjeldeolla21. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes Rundt 14 dager senere og mer har skjedd:
Sporet i forgrunnen er dagens innføring til Tønsberg fra Skien/Larvik. På det øvre nivået er tog 826 på vei mot Barkåker og Oslo, noen minutter tidligere passerte det fotografen på vei inn til Tønsberg. Sammenkoblingen skal skje like bak fotografens standplass, høydeforskjellen skal overvinnes på en strekning på rundt 600 meter som strekker seg til Jarlsbergtunnelens tunnelportal. Frem til stengningen av banen 24. september vil så mye som mulig av arbeidet bli utført, men størstedelen må gjøres i stengningsperioden frem til 7. november når banen åpner for trafikk fra Tønsberg og sørover. Fra Tønsberg og nordover settes trafikken i gang en uke tidligere, mandag 31. oktober. Kjeldeolla5. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Tre uker senere har knausen tapt kampen – den måtte ofres for fremskrittet.
Det pigges og graves, og det er ikke vanskelig å se endringene som har skjedd i landskapet de siste ukene. Og knausen er borte. Kjeldeolla29. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Oppe ved øvre spor er deler av gjerdet kledd med duk for å hindre uønsket sprut ned i sporet. De røde rørene som kan skimtes i gresset ved nedre spor er trekkerør for kablene som er midlertidig lagt om. Kjelle29. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Videre østover er duken erstattet av plater. Og enda videre er det satt opp en kraftig vegg, vi skimter så vidt enden av den. Oppe på toppen er en gravemaskin i full gang, trolig med pigging. Kjelle29. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tog 807 passerer anleggsområdet ved øvre spor på vei inn til Tønsberg. Veggen er godt synlig, og det bør vel ikke herske noen tvil om at den er i stand til å motstå store påkjenninger. Den tidligere omtalte gravemaskinen på toppen sees oppe til venstre, en annen gravemaskin er i aktivitet bak veggen. Kjelle29. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Forhåpentligvis vil dette gi en bedre forståelse for arbeidene som skjer i Kjellelia ved Tønsberg, og det blir trolig også klarere at det er god grunn til den forholdsvis lange stengeperioden i høst. I neste del skal jeg ta deg med til Barkåker. På gjensyn. Mvh Hans Morten Kameramann og fortellerstemme |