Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg" i Plattformen

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2114 #98624 (#98617) Vist 590 ganger Lik innlegget
 

Nå har vi altså tatt turen til Barkåker. Vi begynner ferden ved stasjonsområdet, deretter tar vi en tur nordover mot sammenkoblingspunktet mellom ny og eksisterende bane. Til slutt beveger vi oss sør for Barkåker i retning Tomsbakken, uten at vi kommer helt dit i denne omgang.

Som tidligere følger vi standard prosedyre og gjengir kartet nok en gang for enkelhets skyld.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

De følgende inntrykkene fra området rundt Barkåker stammer fra to besøk i begynnelsen av juni måned, og vi starter ved Barkåker stasjon.

forstørrt134597-2011-06-05_1326.jpg

Vi står i kanten av Barkåkerveien, planovergangen er like til høyre for fotografen. Til høyre ser vi Barkåker stasjon og vi skimter også pakkhuset. Disse bygningene ble solgt til Snekkerkompaniet og flyttet seks meter bort fra sporet. Det var arkitekt Balthazar Lange som tegnet Vestfoldbanens stasjoner, og Barkåker stasjons bygninger var av den minste typen, ”Mellemstation av 4die Klasse”. Vestfoldbanen hadde i alt fem stasjoner med disse bygningene; fra nord Galleberg (solgt til private), Barkåker, Råstad (solgt til Stiftelsen Råstad Stasjon), Jåberg (revet 1991) og Bjørkedal (solgt til private og flyttet seks meter fra sporet). Midt i bildet ser vi kulverten som vil føre den nye banen gjennom Barkåker. Broen er en fremtidig fotgjenger- og sykkelbro, den kan av visse årsaker ikke ferdigstilles før trafikken stoppes 24. september. I venstre bildekant fortsetter traseen for det nye sporet, og vi ser nesten helt opp til km 107.
Barkåker
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134598-2011-06-05_1327.jpg

Nede på den traseen, fotografen har tatt oppstilling midt mellom de to sporene og ser nordover på den nordligste delen av det nye sporet.
Barkåker
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134599-2011-06-05_1328.jpg

Ved å snu seg på hælen åpenbarer dette synet seg: Vi ser inn i kulverten. I bakgrunnen troner den godt og vel halvferdige broen. Til venstre for midten av bildet ser vi utkjørsignalene fra Barkåker i retning Tønsberg, og vi ser også reléhuset til planovergangen. Inntil trafikken stopper kan man ikke gjøre noe mer her. Nivåforskjellen mellom gammel og ny bane er cirka 3,5 meter.
Barkåker
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så tar vi turen til parsellen som ligger mellom planovergangen på Barkåker og neste kryssningspunkt mellom ny og gammel bane.

forstørrt134600-2011-06-05_1334.jpg

Det er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen på dobbeltsporet. Det er kun den sydligste delen av sporet, Jarlsbergtunnelen fram til Tomsbakken, som har tilknytning til det nasjonale nettet, og følgelig får man ikke gjort bruk av ordinært skinnegående materiell. Her er en ballastfordeler montert på en skinne-/veimaskin i arbeid. Broen som krysser sporet er den nye Barkåkerveien.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134601-2011-06-05_1342.jpg

H. F. Wiebes skinne-/veimaskin med ballastfordeler.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134602-2011-06-05_1337.jpg

Dette bildet er tatt fra omtrent samme standplass som bildet som viser den nye broen for Barkåkerveien, og vi ser inn i kulverten som skal føre dobbeltsporet gjennom Barkåker. Veggene i kulverten er kledd med støydempende plater. I bakgrunnen ser vi planovergangen på Barkåker stasjon og utkjørsignalene mot Tønsberg.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134603-2011-06-05_1338.jpg

Fra den østlige rampen til broen for Barkåkerveien får vi dette overblikket: Gravemaskinen til høyre er plassert midt i veibanen og vi ser Barkåkerveien fortsetter inn mot Barkåker sentrum. I bakgrunnen til høyre planovergangen på Barkåker stasjon. Til venstre Korni Flatbrødfabrikk, som tidligere hadde eget sidespor. Som en liten digresjon kan jeg fortelle at da jeg var liten, omtalte pappa alltid den store, hvite bygningen som Soria Moria når vi på kvelden kom kjørende sørover E18 i Undrumsdal og så den badet i flomlys.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

En liten uke senere tok jeg igjen turen tilbake til Barkåker, denne gang for blant annet å se på den nordligste delen av dobbeltsporet.

forstørrt134604-2011-06-11_1876.jpg

Så er vi nesten fremme ved Vestfoldbanens km 107 og det nordligste punktet for det nye dobbeltsporet. Vi skal ta en gårdsvei som går på baksiden av tømmerlunden og krysser sporet noen meter til høyre for det nybygde reléhuset. Overgangen er stengt for kjørende, den halvferdige broen vil erstatte overgangen når det nye dobbeltsporet tas i bruk.
Adal–Barkåker
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134605-2011-06-11_1877.jpg

Planovergangen som nå er nedlagt. På alle måter like greit, sikten nordover er ikke all verdens.
Adal–Barkåker
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134606-2011-06-11_1881.jpg

Den nordligste delen blir enkeltsporet, omtrent midt i bildet ser vi vekselen som utgjør overgangen til dobbeltsporet. Lengst bak troner Korni. Eller Soria Moria …
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134607-2011-06-11_1885.jpg

Vestfoldbanens km 107, vi ser nordover. Omtrent midt i bildet er punktet hvor nytt og gammelt forenes.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134608-2011-06-11_1888.jpg

Noen meter forbi kilometermerke 107, så langt ligger de nye skinnene. Forsignalet til Barkåker blinker gult, det er stopp i innkjør.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134609-2011-06-11_1893.jpg

Tilbake ved planovergangen for gårdsveien. Dette er utsikten nordover fra vestsiden av sporet, og også den beste sikten. Hastighetsskiltet sier opp til 130 km/t, og det er gyldig nesten helt frem til Skoppum.
Adal–Barkåker
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Etter en kort biltur har vi kommet frem til den sydligste av de tre stumpene med dobbeltspor, og vi befinner oss like sør for industriområdet på Barkåker.

forstørrt134610-2011-06-11_1894.jpg

Vi ser nordover mot Barkåker. Til venstre industriområdet, i bakgrunnen kan så vidt skimte broen for Barkåkerveien. Vi befinner oss ved det midterste kryssningspunktet mellom nytt og gammelt spor. Som bildet viser ligger det nye sporet i samme høyde som sporet fra 1881, så i og for seg er det vel ikke noe i veien for å legge inn sporkryss her …
Barkåker–Tomsbakken
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134611-2011-06-11_1895.jpg

Så titter vi sørover og får øye på Slottsfjellet med Slottsfjellstårnet i bakgrunnen. I det høyre sporet, det sørgående, kan det se ut som det er lagt inn en fartsdump … Men vi får vel i det lengste tro at slike innretninger er forbeholdt veier, så den skal nok bort. Undergangen vil gi adkomst til bebyggelsen vi så vidt skimter til venstre, samt til Tønsberg hundeklubbs treningsområde.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134612-2011-06-11_1900.jpg

Fortsatt med blikket vendt sørover, avslutter vi med et bilde av tog 826 som nettopp har passert planovergangen ved Tomsbakken og som straks passerer det sørligste kryssningspunktet mellom gammelt og nytt.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Det var det jeg hadde å bidra med i denne omgang, forhåpentligvis har du blitt litt klokere og fått litt ny kunnskap om den stubben av Vestfoldbanen som i oktober – november i år får et moderne dobbeltspor. Nå er det bare resten som gjenstår. Forhåpentligvis vil det bli anleggstart på dobbeltsporet fra Larvik til Porsgrunn neste år, men fortsatt vil det bli mulig å oppleve tog på den delen av Vestfoldbanen som på alle måter er vår versjon av Vossebanen der den slynger seg langs Farris.

Om fire år åpner dobbeltsporparsellen fra Holm til Nykirke, en strekning som bygges for 250 km/t – og som vil gi Holmestrand en stasjon inne i fjellet. En stasjon hvor passerende tog kan fare forbi i 250 km/t. Når det gjelder den videre utbyggingen av Vestfoldbanen, var beskjeden klar på vårens KVU IC Vestfoldbanen (Konseptvalgutredning): Strekningen fra Drammen til Kobbervik og fra Nykirke til Barkåker må prioriteres da disse strekningene vil gi en helhet i dobbeltsporet. Mot slutten av året er arbeidet med KVU-en ferdig, da vil det vise seg hva den legger opp til.

Takk for tålmodigheten!

Mvh
Hans Morten
Lokal guide

  Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Åge Lybekbråten 10. juli 2011 kl.2218 #98628 (#98624) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Takk for grundig og interessant reportasje.
Og med eget håndtegnet kart, du verdensmiler

  Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2224 #98630 (#98624) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for en fylldig bildeserie fra Barkåker og Kjelleolla/Fordeåsen Regne med at du har flere på lager.
Jan Erik

    Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0822 #98650 (#98630) Vist 501 ganger Lik innlegget
 

Takk for responsen.

Ja, med eget kart kan jo ingen beskylde meg for å kopiere noens åndsverk ...

Og ja, det vil komme mer etter hvert som tiden kommer mot oss.

Jeg må også ta fatt på Holm - Nykirke, det er ikke så rent lite som skjer i det området. Og Larvik - Eidanger blir forhåpentligvis påbegynt neste år. Det er ingen tvil om at jeg kommer til å få mye glede av å ha gjennomført Jernbaneverkets sikkerhetskurs for ferdsel i anleggsområder.

Mvh
Hans Morten
Med skuddklart kamera

  KVU etter at det meste er fastsatt? Nils Chr Hagen 11. juli 2011 kl.0022 #98639 (#98624) Vist 520 ganger Lik innlegget
 

Fin gjennomgang av prosjektet! For en tid siden var det spørsmål her om hvorfor Staten bygger stykkevis og delt. Det er etter sigende fordi Staten ikke kan forplikte seg til bevilgninger over flere år. Nå kan nok Staten gjøre det også hvis man vil, for ellers ville vi ikke ha fått fregatter og vi vil heller ikke få F35-fly. Dessuten har Meltveit Kleppa allerede i 2009 lovt bort 30 mill kr til kollektivtrafikken i Kristiansand i 2012...

Men selv om det kan være vektige grunner til ikke å binde opp prosjektmidler over flere år, er det vel ikke noen grunn til ikke å planlegge hele Vestfoldbanen under ett? Etter at en mengde valg er tatt, lager man altså KVU. Blant annet virker det merkelig at man bygger en ny tunnell til Tønsberg, mens ordføreren i Nøtterøy sier at han ikke vil ha tog til sin kommune. Så mange penger har vel ikke Norge, at det kan bli både rundløype i Tønsberg og "Nordre tilsving" over Jarlsberg points i fremtiden?
Mvh NCH

    KVU etter at det meste er fastsatt? Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0801 #98647 (#98639) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

Det er riktig at det allerede er tatt mange valg hva gjelder Vestfoldbanen. Men valg gjenstår. Og KVU er, hvis jeg ikke tar helt feil, en relativt ny konstruksjon som skal gjennomføres i forkant av alle nye samferdselsprosjekter. Noe av det en KVU skal gjennomgå er alternative løsninger som kan avdekke om det kanskje ikke er behov for å bygge ...

Jeg representerte Norsk Jernbaneklubb på KVU IC Vestfoldbanen, og jeg skal tilstå at det var med en særdeles vond smak i munnen jeg - og andre - forsøkte å finne løsninger som kunne overflødiggjøre utbygging i det hele tatt. I den forbindelse ble det påpekt at manglende utbygging av Vestfoldbanen ville innebære økt busstrafikk, og det ble foreslått å gjøre ett felt i hver retning på E18 til kollektivfelt når den om noen år er ferdig som firefelts motorvei. Andre igjen mente at vi måtte reise mindre, og at arbeidsplasser måtte legges slik at de kunne nås til fots eller på sykkel. En annen innfallsvinkel KVU skal se på er delvis utbygging for å fjerne enkelte flaskehalser. Eller berede grunnen til nye flaskehalser ... Altså den velkjente, norske byggemåten av infrastruktur.

Deltagerne på KVU-en i Vestfold var samstemte i kravet om en forsert og helhetlig utbygging av Vestfoldbanen. Erik Holmelin fra fylkestinget i Vestfold nevnte i den forbindelse at Østlandssamarbeidet, en sammenslutning av de åtte østlandsfylkene, har fattet vedtak om ferdig utbygget IC-triangel innen 2023 i sine respektive fylkesting. Og Jernbaneverket er klare - det eneste som fremstår som en mulig hindring er regjeringen, anført av Finansdepartementet som fortsatt tviholder på ordningen med årlige bevilgninger, en ordning som ikke gir utbygger tilstrekkelig forutsigbarhet.

Når det gjelder Nøtterøy og jernbane registrerte ikke jeg noen reservasjoner fra Nøtterøy kommunes representant på KVU-en i Vestfold. Det som ble presisert fra alle tilstedeværende i forbindelse med en slik løsning er at traseen må tilpasses slik at Stokke beholder sin stasjon. Fra Jernbaneverkets side ble det sagt at det ikke ville by på vesentlige problemer å få til det, prisen en må betale for det er en redusert hastighetsprofil forbi Stokke. I stedet for 250 km/t vil kurvaturen begrense hastigheten til anslagsvis 220 - 230 km/t. Og det vil neppe ha noen praktisk betydning all den tid alle tog uansett vil ha stopp på Sandefjord Lufthavn Torp noen kilometer lenger sør.

Alternativet til jernbane på Nøtterøy er ikke opprettholdelse av sløyfen i Tønsberg, det vil kunne innebære at Tønsberg vil bli en sekkestasjon. En trasé forbi Tønsberg vil grene av i Barkåkerområdet og sikte seg inn på eksisterende trasé i området rundt Sem. Avgreningene vil måtte lages planfrie (sporkryss er visstnok ikke populære lenger ...), men vil uansett begrense kapasiteten på strekningen. Kostnadene ved en slik løsning vil ikke avvike i særlig grad fra den optimale løsningen, som er jernbane over (under) Nøtterøy. En annen sak er at en løsning med direktespor forbi Tønsberg vil innebære færre tog til og fra Tønsberg. Og all den tid Tønsberg er fylkeshovedstad i Vestfold tviler jeg sterkt på at en slik løsning vil bli akseptert.

I På Sporet nummer 147 (årets juninummer) kan du på side 22 og 23 lese mer om KVU IC Vestfoldbanen.

Mvh
Hans Morten
Oppdatert

  Vestfoldbanen – et spørsmål om vei. Kurt E. Håland 11. juli 2011 kl.0108 #98643 (#98624) Vist 505 ganger Lik innlegget
 

Sløyfen ser ut som den ikke endres, hverken planovergang eller annet av vei i og rundt sirkelen endres.
Da vil altså planovergangen ved stasjonen, sentral i bybildet, bestå i sin nåværende form?

t134618-DSC_9934-w.jpg

Tønsberg
18. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland
    Vestfoldbanen – et spørsmål om vei Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0805 #98648 (#98643) Vist 508 ganger Lik innlegget
 

Ja, planovergangen i Tønsberg vil bestå. Den vil først forsvinne den dagen Tønsberg blir en sekkestasjon eller stasjonen senkes fem - seks meter og sporet fortsetter - under bakken - i traseen til havnesporet og under Kanalen og Nøtterøy til Stokke.

Mvh
Hans Morten
Lokalkjent

      Kjøretid og kjørelengde Morten Nordhagen 11. juli 2011 kl.1047 #98660 (#98648) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Vestfoldbanen blir i følge sikre kilder 306 meter kortere! Dette er fordelt med ca. 1800 meter kortere mellom Skoppum og Tønsberg og ca. 1500 meter lengre mellom Tønsberg og Sem. Den viktigste tidsbeparelsen ligger i at vi slipper stopp for kryssing på Barkåker. Dermed kan sørgående tog spare ca. 8 minutter fra Skoppum til Tønsberg. Videre sørover blir kjøretiden godt og vel ett minutt lengre mellom Tønsberg og Sem.

Det blir fortsatt en stubb med enkeltspor rett før Tønsberg! Hadde de samtidig greid å foreta de nødvendige ombygginger av selve stasjonen kunne dagens kryssing på Barkåker foregått omtrent akkurat der det nå fortsatt blir enkeltspor, og kryssingen i Sandefjord kunne skjedd i Lauve. Dermed hadde det blitt en god innkorting av kjøretiden på hele Vestfoldbanen. Nå blir det vel istedet slik at de minuttene sørgående tog sparer må kastes bort igjen i Sandefjord! Dette er klattvis utbygging på sitt aller beste!

Men veldig fint for oss som reiser til/fra Tønsberg i nordlig retning. Jeg gleder meg til å kunne gå på toget i riktig retning i Tønsberg, og kunne reise rett nordover på moderne bane ihvertfall et lite stykke. På en god dag tror jeg 70-settene fint kommer opp i 130 km/t her i motbakken før de når enden av høyhastighetsbanen.....

Snart får vi Flirten istedet, og da blir det bedre fraspark!

        Reisene i Tønsberg og vilken rettning? Jan Erik 11. juli 2011 kl.1122 #98664 (#98660) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil tenke meg de kan blir lit forvriiing i Tønsberg for reisene den de første tiden nå togene bytte rettning til de er i dag.

Slik at de reisene som er vant til at toget som i dag kjøre forbi Planovergangen der mot Drammen istedet kjøre den andre veien og togene til Larvik vil kjøre forbi planovergangen kommer til og skape lit innvikling ,
Kan tenke meg at de kommer til og blir noen som kommer til og går på feil tog i den tro at de er toget som går til Oslo siden de stå med rettning mot Planovergangen og så oppdager de at toget skal til Larvik.
Men regne med at man for riktig innf. på høytalerannlegget i Tønsberg
Jan Erik

        Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Ole-Jacob Thorkildsen 13. juli 2011 kl.2105 #98841 (#98660) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Takk for utfyllende info. Utrolig at dobbeltsporet ikke føres helt inn til stasjonen. Er det noen planer for å "fullføre" dette med tiden?

          Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon Terje Andersen 14. juli 2011 kl.1450* #98893 (#98841) Vist 396 ganger Lik innlegget
 

Grunnen til at JBV ikke fører dobbelsporstrekningen Barkåker - Tønsberg inn til Tønsberg stasjon er at da slipper man med minimale endringer i sikringsanlegget på Tønsberg stasjon, og dobbelsporstrekningen Barkåker Tønsberg kan signalutrustes som et langt kryssingsspor.

Dette er selvfølgelig ikke en ønsket permanentsituasjon.

Terje Andersen

            Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon eirik karlsen 14. juli 2011 kl.1955 #98910 (#98893) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Da kunne man jo nesten like godt droppet Barkåker og plassert innkjørsignalet til Tønsberg før det nye dobbeltsporet på Barkåker så hadde det nye dobbeltsporet fungert som en jævlig lang forlengelse av togsporene på Tønsberg stasjon og kunne gått dobbelt helt inn til platform...

  Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Nils-Kristian Møller 11. juli 2011 kl.1206 #98668 (#98624) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Jeg slutter meg uforbeholdent til de begeistret applauderende etter å ha sett og lest disse utførlige og innsiktsgivende reportasjene fra det som skjer og skal skje i dette jernbanehistorisk interessante området. Så ser jeg med forventning frem mot flere reportasjer av samme kvalitet, og gjerne også omfang. Jeg tilkjennegir stor respekt for personer som legger ned så mye energi i form av tid og krefter for å informere og oppdatere oss med hang til det ferroviale.

    Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Trygve Kåsa 11. juli 2011 kl.1213 #98670 (#98668) Vist 466 ganger Lik innlegget
 

Tiltredes!

Trygve

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.79 sek
I dag 6810 treff på forum10, og 72238444 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.