Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg" i Plattformen
Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Ja, planovergangen i Tønsberg vil bestå. Den vil først forsvinne den dagen Tønsberg blir en sekkestasjon eller stasjonen senkes fem - seks meter og sporet fortsetter - under bakken - i traseen til havnesporet og under Kanalen og Nøtterøy til Stokke.
MvhHans MortenLokalkjent
Vestfoldbanen blir i følge sikre kilder 306 meter kortere! Dette er fordelt med ca. 1800 meter kortere mellom Skoppum og Tønsberg og ca. 1500 meter lengre mellom Tønsberg og Sem. Den viktigste tidsbeparelsen ligger i at vi slipper stopp for kryssing på Barkåker. Dermed kan sørgående tog spare ca. 8 minutter fra Skoppum til Tønsberg. Videre sørover blir kjøretiden godt og vel ett minutt lengre mellom Tønsberg og Sem.
Det blir fortsatt en stubb med enkeltspor rett før Tønsberg! Hadde de samtidig greid å foreta de nødvendige ombygginger av selve stasjonen kunne dagens kryssing på Barkåker foregått omtrent akkurat der det nå fortsatt blir enkeltspor, og kryssingen i Sandefjord kunne skjedd i Lauve. Dermed hadde det blitt en god innkorting av kjøretiden på hele Vestfoldbanen. Nå blir det vel istedet slik at de minuttene sørgående tog sparer må kastes bort igjen i Sandefjord! Dette er klattvis utbygging på sitt aller beste!
Men veldig fint for oss som reiser til/fra Tønsberg i nordlig retning. Jeg gleder meg til å kunne gå på toget i riktig retning i Tønsberg, og kunne reise rett nordover på moderne bane ihvertfall et lite stykke. På en god dag tror jeg 70-settene fint kommer opp i 130 km/t her i motbakken før de når enden av høyhastighetsbanen.....
Snart får vi Flirten istedet, og da blir det bedre fraspark!
Jeg vil tenke meg de kan blir lit forvriiing i Tønsberg for reisene den de første tiden nå togene bytte rettning til de er i dag.
Slik at de reisene som er vant til at toget som i dag kjøre forbi Planovergangen der mot Drammen istedet kjøre den andre veien og togene til Larvik vil kjøre forbi planovergangen kommer til og skape lit innvikling ,Kan tenke meg at de kommer til og blir noen som kommer til og går på feil tog i den tro at de er toget som går til Oslo siden de stå med rettning mot Planovergangen og så oppdager de at toget skal til Larvik.Men regne med at man for riktig innf. på høytalerannlegget i TønsbergJan Erik
Takk for utfyllende info. Utrolig at dobbeltsporet ikke føres helt inn til stasjonen. Er det noen planer for å "fullføre" dette med tiden?
Grunnen til at JBV ikke fører dobbelsporstrekningen Barkåker - Tønsberg inn til Tønsberg stasjon er at da slipper man med minimale endringer i sikringsanlegget på Tønsberg stasjon, og dobbelsporstrekningen Barkåker Tønsberg kan signalutrustes som et langt kryssingsspor.
Dette er selvfølgelig ikke en ønsket permanentsituasjon.
Terje Andersen
Da kunne man jo nesten like godt droppet Barkåker og plassert innkjørsignalet til Tønsberg før det nye dobbeltsporet på Barkåker så hadde det nye dobbeltsporet fungert som en jævlig lang forlengelse av togsporene på Tønsberg stasjon og kunne gått dobbelt helt inn til platform...
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.