Stall og svingskive Ola Søgaard 25. juli 2011 kl.1840 #99509 (#99496) Vist 951 ganger
Lik innlegget |
| Tipper det tar ganske lang tid før det blir kjørt tog til Notodden igjen, å håpe på å kunne kjøre tog hit til bluesfestivalen trur jeg dessverre er lite realistisk. Det er mulig å komme fram til lokstallen med tog (!) i dag, forutsatt at nevnte tog står i spor 4 ;) Bilveien fram til stallen er stengt av mangfoldige kubikkmeter sand i båthavna, dessuten er det gravd ut dype spor i hjulsporene i veien opp fra båthavna. Nå har jeg ikke vært på Notodden i dag, men jeg håper det ikke fortsetter å regne såpass mye som det har gjort til nå i juli - da er det en viss fare for at resten av støttemuren til svingskiva kan bli vasket ut og forsvinne. |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Atle Samuelsen 25. juli 2011 kl.1844 #99510 (#99509) Vist 1005 ganger
Lik innlegget |
| telen.no med artikkel, hvor jernbaneverket lover at de skal :) -a |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Jan B. Salvesen 26. juli 2011 kl.1156 #99524 (#99510) Vist 884 ganger
Lik innlegget |
| Jeg håper inderlig at de gamle mastene og åkene, som faktisk ser ganske hele ut, ikke blir skjærebrennerens føde i iveren til JBV om å få dette i orden. Jeg stiller også de samme spørsmålene som Morten i denne sammenhengen....vil det komme noen fra Riksantikvaren og gi retningslinjer og følge opp slik at dette anlegget blir gjennoppbygget med så mye som mulig av den gamle infrastrukturen. |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Atle Samuelsen 26. juli 2011 kl.1256 #99525 (#99524) Vist 901 ganger
Lik innlegget |
| Jeg er ening med deg go morten sine spørsmål. Morten og jeg pratet litt på telefon i går, og det er identifisert 4 løse master av samme type som står på notodden! (Er ikke det bra?) I tillegg er KL anlegget på loenga med samme type master, samt at noen av isolatorene er av samme type! Så "reservedeler" finnes! Så det er ingen grund slik jeg ser det til å la skjærebrennerene få føde! - Atle |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Henrik B. Backer 26. juli 2011 kl.2120 #99533 (#99525) Vist 872 ganger
Lik innlegget |
| Det er sikkert ikke dumt om de som jobber med bevaring av Notodden tar opp dette med Jernbaneverket. Det blir for sent å komme i etterkant å fortelle hva som skulle vært gjort. Jo før jo heller dette kommer med i prosjektet, dess bedre. Henrik B |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Morten Tranøy 27. juli 2011 kl.0817 #99538 (#99533) Vist 884 ganger
Lik innlegget |
| Den kontakten ble etablert dag 1 - og så gjenstår å se om vernemyndigheter og JBV er interessert i den kunnskap som mange av deltakerne i Notoddenprosjektet besitter. Den gjenstår også å se om JBV og vernemydigheter også klarer å samarbeide. |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Lars-Erik Knudsen 20. aug. 2011 kl.0854 #101073 (#99538) Vist 654 ganger
Lik innlegget |
| Har de begynt med gjenoppbyggingen på Notodden nå? |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Atle Samuelsen 20. aug. 2011 kl.1040 #101078 (#101073) Vist 656 ganger
Lik innlegget |
|
_SKAL_ gjennoppbygges Jens Kirkebø 20. aug. 2011 kl.1054 #101079 (#101078) Vist 679 ganger
Lik innlegget |
| Vi får håpe de får til KL helt ned. Det hadde gitt en glimrende mulighet for etterbruk av 70-settene. Jeg foreslår 6 stk. 4-vognssett til Flåmsbana (med 2 motorvogner) og 4 stk. 2-vognssett til Bratsbergbanen (med motorvogn+styrevogn). Vedlikehold kan da fortsatt gjøres i Skien på begge typer. |
|
70-settene. Herman 20. aug. 2011 kl.1144* #101084 (#101079) Vist 686 ganger
Lik innlegget |
| Holder det med to motorvogner og to mellomvogner på Flåmsbana? Klarer den kombinasjonen å komme opp bakken? Ellers blir det mange mellomvogner med din løsning. Hvor komplisert er det å sette de inn i tovogns type 69? |
|
Tovogns 70-sett ... Jan-Inge Hansen 20. aug. 2011 kl.1309 #101093 (#101079) Vist 704 ganger
Lik innlegget |
| ... blir vannvittig mye tonnasje pr. fraktede passasjer. Og de gangene det evt. skulle bli mye reisende der, så må man fort fram med dobbeltsett. Ikke SÅ mye sitteplasser i ABS og BFM`n. Jeg ville satset på tovogns Flirt istedet, da dette vil kunne bli en materielltype for flere av banene våre. Eks. Arendalsbanen og Vossebanen, og på sikt Raumabanen og Rørosbanen. Etter min mening egner 70-settene seg fortsatt best til innsatstog som ikke stopper så ofte. |
|
70 sett. Trond L 20. aug. 2011 kl.2023 #101117 (#101093) Vist 699 ganger
Lik innlegget |
| Må si meg helt enig, og skjønner ikke helt de kritikerne som absolutt skal ha dem som tovogns på sidebaner. 70 settene er jo fine både å jobbe i og å være passasjer i. Litt lite krutt, men det der er overdrevet. Ett 69D sett er da ikke så vanvittig mye kveikere? |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |