Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Lysføring på lokomotiver" i Plattformen

Hele tråden har 8 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Formalitet og praksis Svein Sando 4. aug. 2011 kl.2328 #99961 (#99956) Vist 358 ganger Lik innlegget
 

Derfor er det ikke egentlig korrekt å benevne signalgivingen som "to røde og en grønn" eller "tre røde".

Formelt har du selvsagt rett, men i praksis ville linjepersonalet som så dette i mørke se nettopp tre røde lamper eller to røde og en grønn. Plasseringen av de tre lampene ville variere ettersom hvor den tredje lampen, det egentlige ekstratogsignalet, var montert (løst eller fast). På en F-vogn ville den være litt til siden for midtlinjen, for damplok ofte (alltid?) på midtlinjen, på El 14 rett over den ene røde baklampen.

          Formalitet og praksis H. Lindholm 5. aug. 2011 kl.0028 #99965 (#99961) Vist 356 ganger Lik innlegget
 

"....for damplok ofte (alltid?) på midtlinjen...."

Plasseringen av ekstratogsignallamper på damplok var nok en høyst individuell affære.
Etter at elektrisk belysning ble innført var jo signallampene (de to "små nedre lampene", som noen ganger stod ganske høyt...) i de aller fleste tilfeller løse lamper som stod i en holder og var tilkoblet med løs ledning og stikkontakt.
Større damplok (eksempelvis 24, 26, 30, 31 og 63) ser ut til generelt å ha hatt en ekstra lampeholder og kontakt for ekstratogsignallampe foran, som oftest plassert oppe på venstre side av røykskapet. Noen ganger ganske høyt opp, noen ganger langt ute på siden, og noen ser ikke ut til å ha hatt slik holder. Det var store variasjoner innenfor samme loktype hvor holderen stod, og om det var plassert en lampe i holderen ser ut til å ha vært nokså tilfeldig.
Mindre damplok og skiftelok ser ut til å ikke ha fått slike lampeholdere i samme grad som de større linjelokene, men en del hadde det.

Bak ser det ut til at det ikke var vanlig med ekstra signallampe for å vise ekstratogsignal. En del lok hadde imidlertid en lampeholder midt på som det noen ganger stod en signallampe i, noen ganger en hovedlampe (lyskaster), men det virker som hovedlampe bak også stort sett var fastmontert dersom loket hadde hovedlampe bak i det hele tatt.
En del lok hadde imidlertid en holder for sluttsignal-/ekstratogsignalskive bak på tenderen, og det fantes spesielle parafinlamper for ekstratogsignal som passet i disse

            30a 271 Frode Skogstad 5. aug. 2011 kl.2155 #100011 (#99965) Vist 293 ganger Lik innlegget
 

Det som ingen har lagt merke til ennå flere bilder er lagt ut av loket er at 271 har fått oppsatt ekstratogsigal etter loket sist var ibruk...


Lampen er ikke mulig og tende da det ikke er opplagt bryter for dette inne i førerhytta men dette skal jo heller ikke brukes på det nasjonale nettet men det var kontakt der for dette så vi satte opp en vi hadde liggende for at loket skulle se så orginalt ut som mulig slik det så ut i driftstiden og siden dette signalet ikke lenger er ibruk så fungerer det heller ikke..

Jeg syntes det ser tøft ut når lampen sitter der så dette var min ide og jeg fikk beskjed at det kunne jeg jo bare sette opp der..

FS

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 13078 treff på forum10, og 72244712 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12822 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.