Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i MJ

DRIVVERK SYNKRONISERING

Skribent: Gunnar Holm
Skrevet: 23. okt. 2023 kl.1755
#381981 vist 898 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Etter å ha bygget motorvognsettet BM88 (Dovreekspressen) i N-skala med et drivverk i hver ende, ble jeg klar over at neste utfordring var å få drivverkene til å bli enige om hvordan de skulle tolke ordrene fra dekoderne. Dekoderne er identiske ZIMO MX617. Dekoder nr. 2 er klon av dekoder nr. 1, så ordrene de avleverer er identiske, hvis de ellers tolker returspenningene fra motorene likt. Likevel kjemper de to driverkene delvis mot hverandre, selv om de kjører på felles DCC dobbelttraksjons adresse. Årsakene er at det er meget dyrt å fremstille mikromotorer med tilstrekkelig små toleranser til en overkommelig pris. Det samme gjelder også for mekanikken, dvs. det er forskjeller i friksjonsforholdene. Derfor ble det grublet litt mer og resultatet ble et MJ Tacho-Rullefelt, der jeg benytter to micromotorer som generatorer, dvs. en til hver drivaksel i drivverket. Motorene er koblet i paralell og sender spenningen til et voltmeter med innstilt måleområde 0-2 Volt. Nå har jeg laget en PowerPoint-fil, som beskriver rullefeltet og prosessen med å synkronisere drivverkene. En forutsetning for at det virker, er at man kan avlese / innstille DCC hastighetstrinnene i sentralenhetens "styrepult". Jeg håper lenken kan åpnes.

Lenke: DRIVVERK SYNKRONISERING

Utskriftsvennlig

Konteksten

DRIVVERK SYNKRONISERING ·10 Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1755 #381981 Vist 899 ganger Likt av 1
DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.1807 #381982 (#381981) Vist 907 ganger
  DRIVVERK SYNKRONISERING Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1833 #381983 (#381982) Vist 937 ganger
    DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.2106 #381989 (#381983) Vist 979 ganger
      Drivverk-synkronisering Per H 24. okt. 2023 kl.0649 #381995 (#381989) Vist 984 ganger
Hastighetssynkronisering av to lok med DCC-dekoder Halvard Hovtun 24. okt. 2023 kl.0019 #381994 (#381981) Vist 825 ganger
Motarbeidende drivverk Odd Eeg 24. okt. 2023 kl.0856* #382000 (#381981) Vist 845 ganger Likt av 2
  Motarbeidende drivverk Erik W J 24. okt. 2023 kl.1206 #382004 (#382000) Vist 898 ganger
    Motarbeidende drivverk Gunnar Holm 25. okt. 2023 kl.0204 #382023 (#382004) Vist 864 ganger
BEMF Torgrim Gjelsvik 23. nov. 2023 kl.0851 #383683 (#381981) Vist 430 ganger

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 9653 treff på forum10, og 72687863 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12858 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.