Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Quistv.

Historien om Heimdal - Trondheim-banene

Startinnlegget har emnet «El 17-quiz (SES 585)»

Svar på innlegg #84612

Skribent: Svein Sando
Skrevet: 14. feb. 2011 kl.1859
#84629 vist 285 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ikke akkurat her. Historien om banestrekningene mellom Heimdal og Trondheim er kompliserte, men hvis jeg igjen får lov til å henvise til Banedata 2004, side 90-91, så er det redegjort for det der. Historien går i mange faser:

  1. Størenbanen åpner 5.8.1864 og banen følger på hele veien en annen trasé fra Heimdal og nordover enn i dag. Omtrent der banen i dag går i bro over veien ved lyskrysset, fortsatt den smalsporede banen mer rett fram og fulgte i større grad traseen til veien nedover Bjørdalen. Det lå to store treviadukter for å unngå alt for store buktninger, slik veien i dag har det, nemlig Oxtadøien viadukt på 130 meter og Selsbak viadukt på 149 meter.
    Det var intet ekspedisjonssted på Selsbakk den gangen. Gjennom Selsbakk fulgte banen en lavere trasé enn idag, og veien Gammellina er nesten i sin helhet der nettopp den gamle linja litt. Så gikk banen i en ny viadukt over Sluppen, der brokarene i dag bærer byens store flaskehals av en bro veimessig, men på et mye lavere nivå enn Størenbanen gikk.
    Straks etter Sluppenviadukten (185 m) lå Sluppen Sp, som antagelig hadde en stasjonsbygning av den vanlige typen for banen, altså maken til Heimdal, Melhus, osv, en forløper til den senere Hvalstad-typen. Så fortsatte banen omtrent der E6 går i dag, inn til Kongsgårdsbroen (227 m) og med terminal der den katolske kirke ligger, og med dagens synagoge som stasjonsbygning.
  2. 24.6.1884 ble banen flyttet på strekningen Selsbakk - Brattøra, dagens stasjon i Trondheim altså. Årsaken var samlokalisering av byens stasjoner for Meråkerbanen som var nylig åpnet, og Størenbanen. Selv om de hadde ulik sporvidde, ville man ha en felles stasjon, og det var helt andre utvikdelsesmuligheter på de nye oppfylte område utenfor kanalen, enn inne på Kalvskinnet. Sluppen Sp og Throndhjem S på Kalvskinnet ble nedlagt sammen med jernbanelinjen fra Selsbakk, inkludert Sluppenviadukten og Kongsgårdsviadukten. Sjebnen til Sluppen Sp vet jeg ikke, men det andre ble tatt i bruk til andre formål. Kongsgårdsbroen ble veibro og snere gikk trikken over den ogsp, inntil Elgseter bro erstattet den i 1951.
  3. 20.3.1890 ble det opprettet stoppested på Selsbak, og den ble oppgradert til stasjon i 1910. Lokalisering tror jeg må være litt syd for der Magasinvegen tar av fra Gammellina. Magasinvegen er forøvrig den mest sannsynlige traseen for den omlagte smalsporte banen etter 1884. Hvis man går i området der, vil man se en trasé i buskaset som ender oppe ved dagens bane.
  4. Fortsatt var det to treviadukter igjen nord for Heimdal. Når man så i 1908 vedtok Dovrebanen, og dermed også at Støren-Trondheim måtte bli normalsporet, så valgte man en helt ny trasé mellom Heimdal og Selsbakk for å slippe de store broene nede i dalen. Ved å legge banen på en noe høyre trasé litt mer vest i dalføret, fikk man dessuten en jevnere stigning mellom Selsbakk og Heimdal og bare én kort bro, den over Leirelva ved Buenget. Selsbakk stasjon ble flyttet opp til der den ligger idag, som altså er en helt annen lokasjon enn den opprinnelige Selsbak Sp fra 1890.
  5. 3.9.1919 tas den nye strekningen i bruk mellom Heimdal og Selsbakk (egl. helt til en veksel litt nord for Selsbakk stasjon, der det gikk et sidespor ned til kornmagasinet). Dovrebanen var ennå ikke ferdig, så hele strekningen Trondheim-Støren ble fra samme dato åpnet for 3-skinnedrift. (Fra 1.12.19 normalsporet persontog mellom Trondheim og Ulsberg.)
  6. Fra 14.9.1921 kjøres samtlige tog normalsporet, og 3-skinnesystemet fjernes deretter. Dermed er vi kommet fram til hvordan banen ligger mellom Heimdal og Trondheim i dag.

Jeg tillater meg å legge ved kartet som illustrer dette i Banedata 2004.

t128644-tsb004.jpg

Heimdal-Trondheim, sporendringer siden 1864
Utskriftsvennlig

Konteksten

El 17-quiz (SES 585) ·50 Svein Sando 12. feb. 2011 kl.2229 #84432 Vist 529 ganger
El 17-quiz (SES 585) Jon Rokseth 12. feb. 2011 kl.2247 #84434 (#84432) Vist 442 ganger
  El 17-quiz (SES 585) Svein Sando 12. feb. 2011 kl.2311 #84438 (#84434) Vist 430 ganger
    El 17-quiz (SES 585) John Oddvar Hauge 13. feb. 2011 kl.1532 #84470 (#84438) Vist 394 ganger
      El 17-quiz (SES 585) Svein Sando 13. feb. 2011 kl.1546 #84471 (#84470) Vist 392 ganger
        El 17-quiz (SES 585) Ragnar Andenæs 13. feb. 2011 kl.1949 #84486 (#84471) Vist 358 ganger
          El 17-quiz (SES 585) Svein Sando 13. feb. 2011 kl.2035 #84489 (#84486) Vist 348 ganger
        El 17-quiz (SES 585) John Oddvar Hauge 14. feb. 2011 kl.1627 #84610 (#84471) Vist 243 ganger
El 17-quiz (SES 585) Svein Erlandsen 13. feb. 2011 kl.1931 #84485 (#84432) Vist 374 ganger
  El 17-quiz (SES 585) Svein Sando 13. feb. 2011 kl.2036 #84490 (#84485) Vist 356 ganger
    Sidespor Rolf Thorstein Wold 13. feb. 2011 kl.2158 #84511 (#84490) Vist 347 ganger
      Nettopp som km Svein Sando 13. feb. 2011 kl.2300 #84517 (#84511) Vist 331 ganger
        En stasjon imellom Rolf Thorstein Wold 14. feb. 2011 kl.1124 #84548 (#84517) Vist 289 ganger
          El 17-quiz (SES 585) Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1148 #84554 (#84548) Vist 285 ganger
            Forbindelsesspor Rolf Thorstein Wold 14. feb. 2011 kl.1333* #84572 (#84554) Vist 274 ganger
              Forbindelsesspor Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1409 #84577 (#84572) Vist 264 ganger
El 17-quiz (SES 585) Svein Erlandsen 14. feb. 2011 kl.1238 #84568 (#84432) Vist 283 ganger
  El 17-quiz (SES 585) Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1243 #84569 (#84568) Vist 274 ganger
    El 17-quiz (SES 585) Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1354 #84576 (#84569) Vist 266 ganger
      Antall nedlagte holdeplasser Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1412 #84578 (#84576) Vist 264 ganger
        Antall nedlagte holdeplasser Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1422 #84581 (#84578) Vist 258 ganger
          Antall nedlagte holdeplasser Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1442 #84584 (#84581) Vist 256 ganger
          Altså 15 år med 4 holdeplasser på strekningen? Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1505* #84588 (#84581) Vist 258 ganger
            13 år med 4 holdeplasser på strekningen Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1518 #84592 (#84588) Vist 252 ganger
              De sørligste holdeplassene fra 1919 og 1927 Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1534* #84597 (#84592) Vist 250 ganger
                Gjenopprettet i 1974 Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1544 #84600 (#84597) Vist 250 ganger
                  Gjenopprettet i 1974 Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1551 #84601 (#84600) Vist 249 ganger
                    Thor: hva sier kildene? Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1606 #84604 (#84601) Vist 253 ganger
                      Klartekst ok Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1608 #84605 (#84604) Vist 260 ganger
                        El 17-quiz (SES 585) Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1619 #84606 (#84605) Vist 262 ganger
                          Driftshåndboka sier 4 holdeplasser Rolf Thorstein Wold 14. feb. 2011 kl.1626* #84607 (#84606) Vist 264 ganger
                            Driftshåndboka sier 4 holdeplasser Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1626 #84609 (#84607) Vist 251 ganger
                          El 17-quiz (SES 585) - fasit Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1902 #84630 (#84606) Vist 252 ganger
                            Grønne og Rødbrune Nohaber forbi Buenget . . . Svein Erlandsen 14. feb. 2011 kl.2136 #84651 (#84630) Vist 227 ganger
                      Hukommelsen er en troløs venn, Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1625 #84608 (#84604) Vist 257 ganger
                        Ruter 1980 Thor Bjerke 14. feb. 2011 kl.1744 #84616 (#84608) Vist 254 ganger
                          Feil i Banedata Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1759* #84618 (#84616) Vist 261 ganger
                            Feil i Banedata Thor Bjerke 14. feb. 2011 kl.1827 #84620 (#84618) Vist 255 ganger
                              Feil i Banedata Terje Andersen 15. feb. 2011 kl.1117 #84694 (#84620) Vist 205 ganger
                                På etterskudd Svein Sando 15. feb. 2011 kl.1121 #84696 (#84694) Vist 195 ganger
                                  På etterskudd Terje Andersen 15. feb. 2011 kl.1449* #84704 (#84696) Vist 187 ganger
                                    På etterskudd Svein Sando 15. feb. 2011 kl.1506 #84724 (#84704) Vist 184 ganger
                                      På etterskudd Lars Sandberg 15. feb. 2011 kl.1606 #84732 (#84724) Vist 176 ganger
                                      På etterskudd Terje Andersen 15. feb. 2011 kl.1618 #84735 (#84724) Vist 175 ganger
                                        Case closed Svein Sando 15. feb. 2011 kl.1646* #84741 (#84735) Vist 196 ganger
                                Feil i Banedata Thor Bjerke 16. feb. 2011 kl.1739 #84866 (#84694) Vist 146 ganger
1067mm Harald Sverre Nilssen 14. feb. 2011 kl.1644 #84612 (#84432) Vist 256 ganger
  1067mm sporvidde Terje Andersen 14. feb. 2011 kl.1700 #84615 (#84612) Vist 255 ganger
  Historien om Heimdal - Trondheim-banene Svein Sando 14. feb. 2011 kl.1859 #84629 (#84612) Vist 286 ganger
    Historien om Heimdal - Trondheim-banene Harald Sverre Nilssen 14. feb. 2011 kl.2052 #84642 (#84629) Vist 235 ganger

= Forstørr bildet |

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.46 sek
I dag 976 treff på forum10, og 72492467 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12844 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.