Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Årgangsbilder    

Lillehammer-OL i 1994, togene ·20 Roar 25. feb. 2009 kl.1756* #1090 Vist 1006 ganger Lik innlegget
 

Her kommer noen bilder fra OL-perioden. Jeg har skannet dem for lang tid siden, og hadde dem på en CD. Orker ikke å begynne med en masse etterbehandling nå. Den som har tid og lyst kan derfor eventuelt etterbehandle dem selv.

forstørrt92468-270294-25532-tog601.jpg

B3 25532, ordinært stasjonert i Narvik for bruk på Ofotbanen, var lånt sørover, og gikk i tog 601.
27. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92469-250294-tog63-Drammen.jpg

Tog 63, trukket av svensk Rc4-lok. Drammen st.
25. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92470-230294-Vakthold-Hovemoen.jpg

Vakthold ved den midlertidige driftsbanegårde for motorvognsett på Hovemoen.
23. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92471-190294-OL-tog73323-Fron.jpg

OL-tog 73323 avventer kryssing på Fron.
19. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92472-190294-tog73324-Ringebu.jpg

OL-tog 73324 på Ringebu.
19. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92473-180294-363-Ilseng.jpg

Tog 363 ved Ilseng.
18. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92474-230294-OLtog-Rudshoegda.jpg

OL-tog på Rudshøgda.
23. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92475-270294-kongetog-Grorud.jpg

Den splitter nye kongevogna skal ut med sin prominente passasjer. Vst. Grorud.
27. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92476-230294-Hovemoen.jpg

Driftsbanegården på Hovemoen.
23. feb. 1994
foto: Roar

forstørrt92477-160294-X2-tog93-Kolbotn.jpg

X2-sett som tog 93 til Gøteborg ved Kolbotn.
16. feb. 1994
foto: Roar
Kongevogna Andreas Arnestad 14. feb. 2009 kl.1616 #1098 (#1090) Vist 774 ganger Lik innlegget
 

Har kongevogna noen driftsbegrensninger, og kan den eventuelt brukes i Sverige? Kan for meg se ut som om den har et noe annet profil enn de andre vognene

  Som WLAB-2 Roar 14. feb. 2009 kl.1626 #1100 (#1098) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

Vognkassa har samme profil som WLAB-2.
jeg er ikke kjent med at kongevogn har vært utenlands noen gang.

    Den het da A4K fra begynnelsen.. filipd 15. feb. 2009 kl.1254 #1194 (#1100) Vist 626 ganger Lik innlegget
 

..mener jeg da rimelig sikkert. "K"-en betydde vel her som på B3K/AB11K etc at den var utrustet med 1500V togvarme og fergekroker. Om dette utstyret noensinne var i bruk, har jeg midlertidig aldri hørt om.

  Kongevogna Kjetil Bull 15. feb. 2009 kl.1202 #1189 (#1098) Vist 623 ganger Lik innlegget
 

Profilet på kongevogna er standard (dvs innafor det maksimale, som WLAB-2, som andre har nevnt), men den er merka maks 130 km/t (om det ikke er gjort noe med den sia sist jeg så den). Vogna er åvidt jeg husker veldig tung sammenlikna med vanlige type 7-vogner.
Kjetil

    Kongevogna H. Lindholm 15. feb. 2009 kl.1211 #1191 (#1189) Vist 603 ganger Lik innlegget
 

Var det ikke noe med at det frie koblingsrommet var litt mindre enn kravene i den enden hvor det ikke er overgang?

    Kongevogna Atle Samuelsen 15. feb. 2009 kl.2208 #1260 (#1189) Vist 522 ganger Lik innlegget
 

Hørte faktisk fra en annen lokfører som har jobbet i nsb at vognen er mye tyngre. Han sa at den vognen gjorde at det var det TYNGSTE nattoget til trondheim han hadde kjørt.
-a

      Vekt kongevogna H. Lindholm 15. feb. 2009 kl.2244 #1264 (#1260) Vist 522 ganger Lik innlegget
 

I følge NLM er vektene:
A4: 56 tonn (kongevogna)
AB7: 38 tonn
B7: 37-40 tonn

At kongevogna er betydelig tyngre er forsåvidt ikke så rart, i og med at den både har en svært spesiell innredning (hvor det neppe er lettvektskonstruksjoner som har vært prioritert), og at den har mye ekstraustyr siden den skal kunne fungere som selvforsynt hotell.

Som om ikke dette er nok var det også en særlig utfordring å bygge ventilasjonsanlegg og annet utstyr som skal gå kontinuerlig så støysvakt som mulig. I en vogn som kjøres i tog vil det alltid være en del støy som skapes av selve kjøringen, uansett hvor stillegående og lydisolert materiellet er. I en vogn som står helt stille og hvor noen skal bo og overnatte skal det svært lite susing eller during til før det blir plagsomt, selv om lydnivået overhode ikke er merkbart når vognen er i bevegelse.

        Kongevognen er en sovevogn Peder Figenbaum 15. feb. 2009 kl.2305* #1269 (#1264) Vist 537 ganger Lik innlegget
 

En mer relevant sammenlining er vel en "normal" sovevogn enn sittevogner av B7-typen? Det er ganske mye rør og kanaler for vann og ventilasjon i en sovevogn. Vektforskjellen i forhold til en WLAB-2 forteller vel sitt om vognens ekstrautstyr.

Dersom jeg husker presentasjonen av vognen i bladet "Byggekunst" (!) riktig, stammer mesteparten av "ekstrautstyret" (kjøkken, dusjer m.m.) fra off shore-bransjen - neppe en bransje som bekymrer seg for vekt...

Mvh P.

          Kongevognen er en sovevogn H. Lindholm 15. feb. 2009 kl.2310 #1270 (#1269) Vist 526 ganger Lik innlegget
 

Ja, det har du selvfølgelig rett i. Det var nevnt sammenligning med "type 7-vogner" lenger opp, så da gikk jeg rett i fella.

WLAB-2 er opppgitt med 50 tonn, så vektforskjellen er ikke så enorm.

I tillegg til de ovenfor nevnte problemene med støy fortalte min kilde i firmaet som haddde fått oppdraget med å bygge mye av tilleggsutstyret at plassforholdene bød på mye hodebry. De hadde masse fint utstyr tilgjengelig, men å få klemt det inn under vogna så det overholdt profilbegrensningene var ikke så lett.

          Vekt Christian Berg 16. feb. 2009 kl.1003 #1308 (#1269) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hva du legger i at Offshore bransjen ikke bekymrer seg for vekt. Er det noe som er kritisk på flytende installasjoner så er det vekt, og det skal en ha minst mulig av. Antaglig er det nettopp bruk av offshore utstyr som gjør at vognen likevel kan holde seg innenfor en akseptabel vekt.

Christian

OL-bilder Jan-Inge Hansen 14. feb. 2009 kl.1640 #1103 (#1090) Vist 763 ganger Lik innlegget
 

Har aldri sett bilder fra Hovemoen før. Kom gjerne med mer !

  VIP-toget Roar 14. feb. 2009 kl.1650 #1105 (#1103) Vist 760 ganger Lik innlegget
 

Bildet fra Hovemoen minner meg om at det ble kjørt et daglig VIP-tog til og fra Lillehammer med 70-materiell. Det er dette togsettet vi ser på bildet fra Hovemoen.

    Hovedmoen Atle Samuelsen 14. feb. 2009 kl.1731 #1111 (#1105) Vist 729 ganger Lik innlegget
 

Hei,
hvor lite/mye er igjen av annlegget på hovedmoen ? noe sier meg at dette sikkert ahr vert demontert og revet å fort som mulig etter Ol var over.
-a

      Hovemoen Trond L 14. feb. 2009 kl.1933 #1129 (#1111) Vist 719 ganger Lik innlegget
 

Dbg'n på Hovemoen var skinner og sviller lagt rett oppå en åker tilhørende en bonde. Skinner og sviller ble lagt ut så for årets avling var hentet inn, og fjernet så fort snøen var borte ;)

Mvh
Trond

        Takker :) Atle Samuelsen 14. feb. 2009 kl.2329 #1164 (#1129) Vist 648 ganger Lik innlegget
 

For svaret :) da har jeg lært noe nytt i dag også :D
-a

kongevognen Atle Torbjørnsen 2. feb. 2021 kl.1820 #326956 (#1090) Vist 201 ganger Lik innlegget
 

Hei Roar. Har du tilfedigvis flere bilder av det kongetoget på Grorud ? evt flere av A4 vognen.

  kongevognen Roar 2. feb. 2021 kl.1827 #326957 (#326956) Vist 203 ganger Lik innlegget
 

Finnes en del på nettet.

Lenke: Google

    Kongevogna Roar 10. feb. 2021 kl.0925 #327642 (#326957) Vist 184 ganger Lik innlegget
 

Har vært lite å se i bruk det siste, men i går ble det kjørt en prøvetur Oslo-Eidsvoll og tilbake.

18.2250, FR7 21777, kongevogna og WLAB-2 21093.

      Kongevogna Jan Arne Rødland 10. feb. 2021 kl.1128 #327652 (#327642) Vist 169 ganger Lik innlegget
 

Forberedelse til vinterferien? Sjekke at alt er i orden?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.85 sek
I dag 15960 treff på forum10, og 72376886 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12836 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.