Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Varianter av B7 ·15 Odd Fjeldstad 4. jan. 2012 kl.1649 #113562 Vist 1308 ganger Lik innlegget
 

Kan noen opplyse meg om forskjellen på B7-4 og B7-5?

Hva skiller disse to, tilsynelatende nokså like variantene? En overfladisk inspeksjon avdekker ingen forskjell. I dag besto tog 45 av B7-5 27019, B7-4 27007 og 27021, FR7-3 21778 , B5-6 26018, BC5-3 26003, A5-1 26014.

Er det forøvrig meningen at B5 og B7 skal gå i samme tog, eller er dette bare midlertidig?

B7-5 med plass for dyr Vidar Johansen 4. jan. 2012 kl.1858 770 #113570 (#113562) Vist 1202 ganger Lik innlegget
 

B7-5 har plass for dyr ifølge setekartet

Lenke: http://home.no/toget/sk/sk_7-FT.pdf

Varianter av B7 Hans-Ole Sveia 4. jan. 2012 kl.1924 770 #113574 (#113562) Vist 1172 ganger Lik innlegget
 

Det er vognene 27013-27020 som er av litra B 7-5. Som du nevner er det i dag ingen forskjell mellom B 7-4 og B 7-5, annet enn at B 7-5 er tillatt for dyr.

Tidligere adskilte disse vognene seg mer fra de øvrige ettersom de da en tid hadde reisegodscontainere (som ikke var noen suksess) og siden et lite reisegodsrom som var praktisk nok og en god hjelp dersom det var mye baggasje. Men det var den gang og ikke nå. Da B 7 ble oppusset ble disse vognene B 7-4. I den seinere tid er de imidlertid blitt litrert B 7-5.

Nyoppussede B 5 og B 7 går i samme tog enkelte dager. Dette kommer som følge av turneringen av delstammene. Om dette kan du lese i en annen tråd på forumet for ikke så lenge siden - fra rundt 16. desember 2011 og i tiden deretter. Dette vedvarer til det på Dovrebanen blir satt inn også en helstamme til av nyoppussede type 5-vogner.

  Takk for svar Odd Fjeldstad 4. jan. 2012 kl.2202 #113600 (#113574) Vist 1106 ganger Lik innlegget
 

Takk for oppklarende svar fra dere begge, og debatten fra forrige måned ga tilleggsopplysninger.
Det er små detaljer som skiller, f.eks. at noen cm forskjøvet servicepunkt på noen B7-vogner gir underlitra 6.
Plansjen som Vidar viser til burde bli mer kjent, skulle jeg akkurat til å si da jeg så den på NSBs nettsider.

    Varianter av B7 Ole P. Ingebrigtsen 4. jan. 2012 kl.2246 #113609 (#113600) Vist 1095 ganger Lik innlegget
 

Det er små detaljer som skiller, f.eks. at noen cm forskjøvet servicepunkt på noen B7-vogner gir underlitra 6.

Dette stemmer da slettes ikke, B7-6 angir at vognene er utstyrt med UIC-overganger (vamlig gummivulst) i den ene enden, og de spesielle SIG-overgangene i den andre.

      Underlitra Odd Fjeldstad 5. jan. 2012 kl.0905 #113630 (#113609) Vist 1038 ganger Lik innlegget
 

Takk for det. (Er man redd for å dumme seg ut, blir man aldri klok).

En liste over underlitra og deres betydning hadde vært interessant. Materielldatabasen kan vel ikke fange opp dette. Og NLM blir jo utdatert etter en tid.

        Underlitra Svein Sando 5. jan. 2012 kl.0954 #113640 (#113630) Vist 1028 ganger Lik innlegget
 

Materielldatabasen kan vel ikke fange opp dette.

Det burde den i hvert fall kunne. Det går an å legge inn kommentarer, men det er muligens bare på nivået for konkrete vogner/lok.

        Liste over underlitra på Wikipedia Vidar Johansen 5. jan. 2012 kl.1759 #113704 (#113630) Vist 978 ganger Lik innlegget
 

En liste over underlitra finnes på Wikipedia.

Lenke: http://no.wikipedia.org/wiki/NSB_B7

          Liste over underlitra på Wikipedia Hans-Ole Sveia 5. jan. 2012 kl.1807* #113705 (#113704) Vist 984 ganger Lik innlegget
 

Forholdsvis opplysende, men ikke fullstendig når vi ser på bruken av litra og de forskjellige vognene opp gjennom tidene, og heller ikke like nøyaktig og presist i alle detaljer. Ut fra oversikten virker det som at 27020 ikke har litra B 7-5, mens om 27012 påståes det at den er en B 7-5, noe den aldri har vært.

            Jernbanerelaterte wikipediaartikler Svein Sando 5. jan. 2012 kl.2044 #113717 (#113705) Vist 942 ganger Lik innlegget
 

Da oppfordrer jeg deg til å korrigere wiki-artikkelen.

Generelt: Det finnes en rekke jernbanerelaterte artikler på Wikipedia, noen ok, andre ganske upresise. Siden Wikipedia brukes av flere og flere som sannhetskilder, er det viktig at jernbanestoffet holder tilstrekkelig kvalitet. Jeg oppfordrer alle som "vet noe" og oppdager feil eller mangler på wikiartikler om å ta seg tid og bry med å heve kvaliteten.

Noe av det beste med jernbaneartiklene på wikipedia er grafikken over banestrekninger. Ikke alt er korrekt der heller (f.eks. er sidesporet til Muruvika lagt fra Hommelvik istedet for fra Hell), men disse kartene gir god informasjon og er pent utført.

              Jernbanerelaterte wikipediaartikler Hans-Ole Sveia 5. jan. 2012 kl.2116 #113726 (#113717) Vist 930 ganger Lik innlegget
 

Dessverre, det vil jeg ikke prioritere. Det er nok annet å drive med. Beklager så mye.

    Litra B 7-6 Hans-Ole Sveia 5. jan. 2012 kl.1755* 770 #113703 (#113600) Vist 976 ganger Lik innlegget
 

Mitt svar til deg lenger opp i tråden dreide seg om forskjellen mellom B 7-4 og B 7-5.

Hva litra B 7-6 angår, så er det følgende å si:

Litraen B 7-6 angir at det er tale om en B 7-vogn med UIC-overgang i den ene enden.

Av vognene av litra B 7-6 finnes det imidlertid to varianter:

1) Vognene 27026-27028 er identiske med litra B 7-4-vognene, men har til forskjell fra disse UIC-overgang i den ene enden.

2) Vognene 27037, 27038, 27047, 27048 og 27049 er ombygd fra vognene som ble levert som AB 7 (type 1) 24704, 24705, 24701, 24702 og 24703. Som følge av dette er tverrveggen mellom de to storroms passasjeravdelingene plassert litt annerledes, slik at den ene av seterekkene kommer på motsatt side av denne i forhold til 27026-27028. Dette er derfor vogner som adskiller seg litt fra B 7-4, men som for øvrig er identistisk med disse, men med det unntaket at B 7-6 til foskjell fra disse har UIC-overgang i den ene enden.

Håper dette er oppklarende.

      Litra B5-6 og B7-6 Thor Bjerke 5. jan. 2012 kl.1816 #113706 (#113703) Vist 952 ganger Lik innlegget
 

B7-6 og B5-6 har vel nå også betydning at vognen er for allegikere?

        Litra B5-6 og B7-6 Ole P. Ingebrigtsen 5. jan. 2012 kl.1817 #113707 (#113706) Vist 956 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer nok ja.

          Litraflora Odd Fjeldstad 5. jan. 2012 kl.2136 #113730 (#113707) Vist 925 ganger Lik innlegget
 

Nå roter jeg det vel enda mer til: Hvorfor skal vi ha "vanlig" vogn (B7-4), vogn for reisende med dyr (B7-5) og i tillegg en "forbudt for dyr"-vogn (B7-6)?

Jeg trodde at man ikke kunne ta med seg hunden i vanlige vogner.

Forøvrig er det min mening at F7 burde være med i alle tog. I det minste en halv, eller en kvart.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.39 sek
I dag 20903 treff på forum10, og 72166038 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12816 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.