That'70s Show ·22
Odd Eeg 21. jan. 2012 kl.1834 #115345 Vist 871 ganger
Lik innlegget |
| Javel sier du kanskje. Har han sett no jernbane i en serie på TV2? Han har jo runda 50, er det lemfeldig omgang med diverse urter i ungdommen som nå gjør utslag og mannen drømmer seg tilbake? Har han blitt inspirert av Nils Olav Gleins sjarmerende bilder og skal legge ut svart/hvitt fra 70åra? Eller er det bare et forsøk på en fengende tittel? Svaret kan du legge i en forseglet konvolutt (Hvis du ikke vil skrive ut denne siden og streke under det du tror er riktig, kan du få en venn til å skrive det ned med penn på papir) Nok tulleprat. Saken er den at for å finansiere fritida mi kjører jeg tog for CargoNet. Fredag 20/1 var det en tur til Dombås med 5731 som sto på programmet. Ute i borggården på Nyland sto det flere lok, bla de to avbildete. Nå er vel ikke et åpent forum som dette plassen for meg som ansatt å diskutere arbeidsgivers valg av trakk-kraft. Dere kan jo på egenhånd gjøre dere opp en mening om hvilket lok jeg helst ville hatt.
To lok. Begge er den første i sin serie (iallafall i CN sammenheng) Nyland 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Turen fra Nyland og ned til Alnabru var begivenhetsløs og før jeg visste ordet av det var vi i gang med bremseprøven. (Bildet avslører forøvrig hvilket lok jeg fikk)
Bremseprøve tog 5731 Alnabru S20. jan. 2012foto: Odd Eeg Vi i CargoNet kaster ikke bort tida. Jeg rakk knapt nok å ta et bilde av kontorpulten før det skvatt opp en dverg og jeg måtte ta plass bak spakene.
5731 har fått signal, bare "Kjøretllatelse" fra txp gjenstår. Alnabru S20. jan. 2012foto: Odd Eeg Første av mange stopp var Lillestrøm Nord. Her begynte også 70s showet, først ut var et motorvognsett av type 71.
Lillestrøm Nord 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Flytogget passerte på en bane som vi godstogkusker ikke får kjøre på så det var noe annet som blokkerte min framferd. Dette noe var et 72 sett.
Lillestrøm Nord 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Jeg har vel nevnt det før dette med stopp inn på Jessheim. Uanskvett, jeg gnog meg i gang da lyset skifta til grønt, er ikke den ting jeg får til.
Stopp inn. Jessheim 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Minnesund og nok en stopp. Det blei tid til bilder, både eksteriørt...
Minnesund 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg .....og interiørt.
Lokfører i tog 5731 venter på kryssende tog på Minnesund stasjon. 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Og så kom det første av en lang rekke 70 sett.
Steinsrud 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg På Hamar leker man ikke jernbane, her kommer togene tett. Jeg måtte bare finne meg i å vente.
Hamar 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Det var ikke bare jeg som møtte 70sett, de møtte jaggu hverandre åsså.
70 møter 70 ved Mjøsas bredder. Hamar 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Hamar er en "K" stasjon og man kjører ikke herfra uten å ha fått "kjøretillatelse fra txp.
Txp ute i kulda med skiva si. Hamar 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg "Skal han forran meg?" Ja, ja forbikjøring er en del av godstogførerlivet.
Hamar 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Fryktelig langt kom jeg ikke før det var tid for nok et møte.
Nok ei kryssing for 5731 Brumunddal 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Jeg fikk avansere et par stasjons-skift til og skulle du ha sett, her var det litt variasjon i møtende materiell.
Bergseng 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Siden det ikke blei grønt etter at toget hadde passert nytta jeg høvet til å avbilde mitt eget tog.
5731venter på kryssende tog. Bergseng 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Håpet om signal nordover steg betraktelig da denna karen dukka opp.
Bergseng 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Jeg pleier jo ofte å slenge med et primusbilde eller to men det nærmeste jeg kom noe kokeapparatur på denne turen var dette her.
Dombås Hotel 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Men det dugde til å varme middagen.
Førermiddag type Fjordland Dombås Hotel 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Og etterpå var det vaffel.
Førervaffel Dombås Hotel 20. jan. 2012 foto: Odd Eeg Hjemturen med 5708 foregikk i stummende mørke men den gikk bra. Derfor sitter jeg her nå og lager denne lille reportasjen.Mvh Odd |
|
That '70s Show Hans Morten Tamnes 21. jan. 2012 kl.1953 #115349 (#115345) Vist 715 ganger
Lik innlegget |
| En takker så hjerteligst! Avslutningsvis henleder du oppmerksomheten til førervaffel. Men så langt en kan se, tyder det fotografiske beviset på at det vel er snakk om flertall. Altså vafler ... Mvh Hans Morten Vaffelhjerteteller |
|
ålreit da... Odd Eeg 21. jan. 2012 kl.2036 #115350 (#115349) Vist 705 ganger
Lik innlegget |
| Men kan jeg skylde på at jeg tenkte mer på sjølve konseptet enn antall hjerter? (Tynn unskyldning men forhåpentligvis godt forsøkt. Eller bare søkt.....?) Mvh Odd Entall/flertall, godt var det åkke som!! |
|
That'70s Show Jan Arne Rødland 21. jan. 2012 kl.2052* #115353 (#115350) Vist 698 ganger
Lik innlegget |
| Alltid morsomt å følge deg på jobb. Fine bilder og artige kommentarer. Og kortbukse selv i disse hvite tider ;-) |
|
That`70s Show Stein Olav Hohle 21. jan. 2012 kl.2213 #115362 (#115353) Vist 695 ganger
Lik innlegget |
| Som vanlig en sterk serie fra deg med gode kommentarer. Kortbuksa viser at du
lever opp til Nansens idealer eller har du gått på engelsk kostskole? Det er litt tragisk å se hvor lang tid du bruker til Dombås på grunn av alle kryssingene og forbikjøringene. Men tenk hvor langt du hadde måttet kjøre for å få dagsverk hvis det hadde vært dobbeltspor.......... |
|
Dobbeltspor og bekledning Odd Eeg 22. jan. 2012 kl.1316 #115401 (#115362) Vist 654 ganger
Lik innlegget |
| Ja det med dobbeltspor er ikke bare, bare. Utbygging av dobbeltspor vil sansynligvis medføre drastisk nedgang i kaffedrikking blandt lokpersonalet. Det som går inn må jo også ut og uten opphold for å vente på kryssende tog........ Nei, jeg har ikke gått på engelsk kostskole. Som du ser har jeg ikke slike lange strømper eller blazer. En viss, om enn noget søkt, polfarerforbindelse kan jeg derimot påberope meg. En av mine oldefedre dreiv garveri på Vik i Hole. Han leverte bla skinnvarer til Roald Amundsen. Brev fra Amundsen til min oldefar henger nå i glass og ramme hjemme hos oss.
Mvh OddLenke: Garveriet på Vik i Hole |
|
Dobbeltspor og bekledning Jan Arne Rødland 22. jan. 2012 kl.1345 #115404 (#115401) Vist 640 ganger
Lik innlegget |
| --- vil sansynligvis medføre drastisk nedgang i kaffedrikking blandt lokpersonalet. Det som går inn må jo også ut --- Amerikanske diesellok har toalett i snuten. Hvis toalettet er defekt/uvirksomt tillates ikke loket brukt som første lok i en slerke. Men, så er det vel noe lenger mellom stasjonene der da. |
|
Når naturen kaller. Odd Eeg 22. jan. 2012 kl.1510 #115409 (#115404) Vist 639 ganger
Lik innlegget |
| Jer er litt usikker på åssen den rapporten ville sett ut. "Uhellet skyldes at føreren satt på potta." Vi er nok fortsatt avhengige av å stoppe for å avlegge det "lille rommet" et besøk. Mvh Odd. |
|
Dobbeltspor og bekledning Stein Olav Hohle 22. jan. 2012 kl.1533 #115411 (#115401) Vist 599 ganger
Lik innlegget |
| Lokførerne i Cargonet bør motarbeide bygging av dobbeltspor fordi arbeidsmiljøet blit dårligere da. :-) |
|
Snitthastighet Kjetil Johnsen 22. jan. 2012 kl.1541 #115412 (#115401) Vist 612 ganger
Lik innlegget |
|
Hvilken snitthastighet har du normail på en Dombåstur?
Mvh Kjetil |
|
Snitthastighet Odd Eeg 22. jan. 2012 kl.1822 #115417 (#115412) Vist 608 ganger
Lik innlegget |
| Snitthastigheten varierer nok noe men med 5731 som jeg kjørte lå den på svimlende 61 km/t (dersom jeg har regna nogenlunde riktig. Korriger gjerne omjeg har bomma, blir ikke formærma av rødblyant) Mvh Odd Råkjører :-) |
|
60 kmt! John Oddvar Hauge 22. jan. 2012 kl.1833 #115419 (#115417) Vist 611 ganger
Lik innlegget |
| Jeg regner altid 60 kmt når jeg beregner ruter. Stemmer forbausende bra, og er enkelt i forhold til matematikken. |
|
Snitthastighet Ole P. Ingebrigtsen 22. jan. 2012 kl.1932 #115422 (#115417) Vist 609 ganger
Lik innlegget |
| Så lenge kjørehastigheten for godstog i Norge er max. 100 km/t - og etter hva jeg har skjønt i praksis fortsatt max. 90 km/t på mange strekninger - så må da en gjennomsnittshastighet på 60-61 km/t sies å være ganske bra? |
|
Hva er så bra med det? Jan-Inge Hansen 22. jan. 2012 kl.2002 #115424 (#115422) Vist 614 ganger
Lik innlegget |
| De fleste godstogene har jo i teorien ingen grunn til å stoppe mellom endepunktene, unntatt for ett eller to personalbytter. Så snitthastigheten burde ligget vesentlig nærmere marsjhastigheten før man kunne sagt seg fornøyd. |
|
Snitthastighet Kjetil Johnsen 22. jan. 2012 kl.1934 #115423 (#115417) Vist 598 ganger
Lik innlegget |
|
Det er ikke rart det er vanskelig å konkurere med lastebilnæringen. Tenke på hvor mye energi som kastes bort ved all igangsetting etter kryssing og forbikjøring.
Mvh Kjetil |
|
Godstog 5254 leif johnny olestad 22. jan. 2012 kl.2120 #115430 (#115423) Vist 587 ganger
Lik innlegget |
| Godstog 5254 bruker vel over 9 timer til Alnabru og det er jo drøyt da. Nei bygg dobbeltsporet og lengre krysningspor |
|
Godstog 5254 Lars Byman 22. jan. 2012 kl.2253 #115455 (#115430) Vist 582 ganger
Lik innlegget |
| Eller nye veier i Romdalen slik at man kommer seg letter frem, kjekt når du skal på fototur Olestad :-) |
|
Godstog 5254 Herman 23. jan. 2012 kl.0716 #115474 (#115455) Vist 570 ganger
Lik innlegget |
| Det er ikke enkelt å finne gode steder å stoppe for å fote på motorveien... |
|
Godstog 5254 Lars Byman 23. jan. 2012 kl.1802 #115513 (#115474) Vist 529 ganger
Lik innlegget |
|
That'70s Show Andreas Arnestad 21. jan. 2012 kl.2141 #115358 (#115345) Vist 630 ganger
Lik innlegget |
| Savner kaffekoppen din der fremme blant kjøreinrettningsdingsene på denne rullende datamaskinen din.................... |
|
Kaffekopp ( og korte bukser) Odd Eeg 21. jan. 2012 kl.2210 #115361 (#115358) Vist 653 ganger
Lik innlegget |
| Kaffekoppen er med den. Vi har en koppholder på høyre side av førerbordet, den synes bare ikke på bildet. Farlig å ha koppen oppe på bordet, ikke godt å si hva som vil skje om det kommer noen dråper kruttsterk førerkaffe nedi der. (Hvem veit, kanskje den bare hadde hatt godt av det og stått bedre på beina etterpå? Men det får noen andre prøve)
Ang korte bukser; Så lenge de ikke slår av varmen i førerrommet for å spare strøm går det som en drøm med bare legger. For å berolige kan jeg opplyse herskapet om at varm overtrekksbukse medbringes og nyttes ved lengre opphold utendørs. Mvh Odd |
|
Kopphållare Peter Flink 21. jan. 2012 kl.2216 #115363 (#115358) Vist 651 ganger
Lik innlegget |
| Han har väl kaffekoppen i den speciella kopphållaren som sitter på höger sida och som är skymd på samtliga Odds bilder.... :-) :-) Man kan dock se den på denna bild längst till höger med en vattenflaska i.
Förarhytt i 185.675-6 Loenga 17. sep. 2010 foto: Peter Flink |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |