Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Exstratog signaler ·3 Jan Erik 19. mai 2009 kl.1050 #12596 Vist 325 ganger Lik innlegget
 

Før ble det brukt signaler som ble satt på lok og siste vogn for og fortelle at de kom extra tog i samme eller motsatt kjørerettning. men dette vel slutt på for noen år siden, Slik jeg forstå så ble vel dette brukt for og fortelle de som jobbet ved sporet at de kom extsra tog etter ordinære toget.
Og jeg se at de også ble brukt en rød signalskive med gul kant. nå toget kjørte uriktig spor.
Jan Erik

Ekstratogsignaler H. Lindholm 19. mai 2009 kl.1252 #12611 (#12596) Vist 344 ganger Lik innlegget
 

Ekstratogsignalene forsvant ut av bruk helt i begynnelsen av 70-tallet, så det er snart 40 år siden. Det skyldtes nok at det kom nye kommunikasjonsmidler som gjorde det lettere å få kontakt med de som eventuelt arbeidet på eller ved linjen.

Tidligere var det i alminnelighet ikke mulig å oppnå kontakt med arbeidslag som var ute på linjen. Ved banearbeid skulle disse derfor selv ta kontakt med bestemte stasjoner (kontaktstasjoner) minst hver time for å forhøre seg om toggangen (forsinkelser, endringer og eventuelle ekstratog).
Når ordren om ekstratog var kommet til kontaktstasjonen i god tid før kjøringen skulle skje ville derfor arbeidslagene få underretning om det, og da skulle ekstratogsignal ikke føres på forankjørende tog.
Hvis derimot ordren kom mindre enn 1 time før ekstratoget skulle kjøres skulle forankjørende tog føre ekstratogsignal, og det var togekspeditøren på vedkommende stasjon som var ansvarlig for å gi togbetjeningen ordre om når og hvor langt slikt signal skulle føres. I slike tilfeller fikk også lokomotivføreren ordre om "forsiktig kjøring", som innebar hyppig bruk av lokomotivfløyten og skjerpet oppmerksomhet (men ikke nedsatt kjørehastighet).

Ved forsinkelser, omlagte kryssinger m.v. som førte til at tog mistet sin plass (rekkefølge) i den ordinære togordningen skulle også ekstratogsignal føres på forankjørende tog som om det forsinkede toget var ekstratog.

Ekstratogsignal skulle alltid vises bakerst på siste vogn (med unntak av to lokomotiver som på 60-tallet hadde en prøveordning med sidemonterte lamper), mens rød skive for kjøring på uriktig spor skulle vises foran på lokomotiv. Signal for kjøring på uriktig spor forsvant en gang mellom 1964 og 1970, altså noe tidligere enn ekstratogsignalene.

  Ekstratogsignaler Jan Erik 20. mai 2009 kl.1027 #12732 (#12611) Vist 192 ganger Lik innlegget
 

Takk for svar.
da lærte jeg noe i dag også
Jan Erik

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 19512 treff på forum10, og 72164647 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12816 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.