Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Gasstransport til Muruvik havn ·18 Thomas Markovic 19. juni 2013 kl.2235 #158821 Vist 785 ganger Lik innlegget
 

For en uke siden fikk jeg omsider øye på noen gassvogner som ble skiftet rundt på Brattøra terminalen i Trondheim. Visste på forhånd at Cargonet i desember ifjor hadde begynt med å kjøre transporter med LPG gass fra Sverige til Muruvik. Men visste lite om opplegget, kjøredager, rutetider osv. Tilfeldigvis var kameraet med denne dagen da jeg egentlig hadde sett meg ut noen andre motiver. Raskt skjønte jeg at det var bare å sette seg i bilen å tenke ut noen raske og sikre fotosteder underveis. Første og beste sted ble Hommelvik. Etter at nye Gjevingåsen tunnel åpnet, er det lettere å se når det kommer tog da lysene i tunnelen slås på automatisk. I tillegg står signalene greit til og det er god utsikt mot sørsiden av stedet hvor Meråkerbanen sees godt. Etterhvert dukket kippen opp, denne dagen kun med èn vogn. Deretter tok jeg turen til Muruvik, Hell hadde jeg ikke rukket da jeg ikke visste noe om de bakket eller gikk rundt vogna der. Etter en kort samtale med havnesjefen i Muruvik fikk jeg innpass på området og tillatelse til å fotografere. Kippen dukket opp, i god fart. Vogna ble frakoplet og loket fortsatte ut på sidesporet, som nettopp var blitt rensket. Gamle vogner ble hentet og den nye vogna satt på plass. Alt unnagjort på under en halvtime, før kippen bakket opp til Hell. Deretter tok jeg turen til Være, som er en sikker fotoplass. Før ankomst Trondheim S, skiftet kippen på Leangen. I mellomtiden ventet jeg på Sentralstasjonen. Interessant å igjen se aktivitet på Muruvik havn og håper transport opplegget til Kosan gass videreføres. Skal se om det blir mulig senere å få tatt bilder av kippen på andre steder.

forstørrt158651-DSC09943.jpg

Skd 226.14 med gassvogn til Muruvik sidespor
Hommelvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158652-DSC09950.jpg

Muruvik sidespor, nå sidespor fra Hell stasjon. Holdeplasskuret står fortsatt men lever en anonym tilværelse. Lite trafikk på sidesporet til havna også.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158653-DSC09955.jpg

Etter litt venting ankommer Skd 226.14 med en gassvogn i godt driv på det gamle hovedsporet. Gassvogna frakoples ved holdeplasskuret.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158654-DSC09969.jpg

Deretter kjører skiftetraktoren ut på havneområdet til Hernes Transport AS. Sporet er nettopp blitt rensket av trucken i bakgrunnen, da det ikke har vært trafikk på sporet på flere uker.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158655-DSC09976.jpg

Skd 226.14 henter to gassvogner fra Kosan gass sitt spor bak lagerbygningen, å bringer disse opp til det tidligere hovedsporet.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158656-DSC09993.jpg

Da er den nye gassvogna hentet å kippen bakker ned sidesporet på nytt for å sette den igjen til Kosan gass.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158657-DSC00010.jpg

Kippen er i butten på sidesporet, ved omfyllingstasjonen til Kosan gass. Dette sporet ble forlenget et par hundre meter før oppstarten.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158658-DSC00027.jpg

Full vogn er satt igjen på sidesporet og de tomme vognene fraktes tilbake, her kjører kippen opp til det gamle hovedsporet.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158659-DSC00037.jpg

Skiftingen i Muruvik går raskt unna, siden sporvekselen ikke lenger er låst og sporsperren er fjernet. Her bakker kippen retning Hell stasjon.
Muruvik
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158660-DSC00060.jpg

Etter en drøy halvtimes avgang fra Muruvik og Hell, fikk jeg fotografert kippen på Være utenfor Trondheim.
Være, i nærheten av
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic

forstørrt158661-DSC00071.jpg

Fra Være hastet jeg meg inn til Trondheim S. i den tro at jeg kom for sent. Men på den nye broen på Sentralstasjonen ble det også uventet venting, da kippen viste seg å utføre skifting på Leangen stasjon denne dagen. Derfra tok de med seg tre containervogner, før kippen ankom Sentralstasjonen og vognene fordelt på vognlastdelen av terminalen.
Brattøra
11. juni 2013
foto: Thomas Markovic
Gasstransport til Muruvik havn Ola Schjei 19. juni 2013 kl.2312 #158827 (#158821) Vist 627 ganger Lik innlegget
 

God historie om dagligliv på trønderske spor og ikke minst flotte bilder! Vi tåler absolutt flere slike historier fra din hånd! Mvh Ola

  Gasstransport til Muruvik havn Jan-Inge Hansen 20. juni 2013 kl.0222 #158836 (#158827) Vist 592 ganger Lik innlegget
 

Flotte bilder. Jeg har sansen for slike kipptog og tilhørende skifting.

Hvem er avsender Ken Bruheim 20. juni 2013 kl.1137 #158845 (#158821) Vist 564 ganger Lik innlegget
 

Takk for fin dokumentasjon av en transport jeg ikke kjente til. Kommer disse transportene fra Sverige via Storlien/Meråker?
Mvh Ken

  Hvem er avsender Thomas Markovic 20. juni 2013 kl.1223* #158847 (#158845) Vist 546 ganger Lik innlegget
 

Cargonet kjører hele veien fra Gøteborg til Trondheim via Dovrebanen, kipp videre. Jeg tror raffineriet også ligger i Gøteborg. Oppstarten var faktisk 30. Oktober ifjor. Mottaker er Kosan gas, tror de er avsender også.

    Skifting på Leangen Nils Chr Hagen 20. juni 2013 kl.1957 #158856 (#158847) Vist 505 ganger Lik innlegget
 

Betyr konteinervogner på Leangen st at kunder kan få levert konteinerne sine der pr kipptog? Dvs nesten som vognlast? Mvh NCH

      Gasstransport til Muruvik havn Lars Byman 20. juni 2013 kl.2027 #158857 (#158856) Vist 484 ganger Lik innlegget
 

Flott serie :)

      Skifting på Leangen Thomas Markovic 21. juni 2013 kl.2222 #158944 (#158856) Vist 366 ganger Lik innlegget
 

Nei. Cargonet hensetter ledige vogner på Leangen, for å frigjøre plass på Brattøra.

Gasstransport til Muruvik havn Dag Christian Halvorsen 20. juni 2013 kl.2123 #158858 (#158821) Vist 473 ganger Lik innlegget
 

Flott reportasje og kjempefin dokumentasjon. Hvem hadde vel inntil CN slapp pressemeldingen om denne kjøringen i høst kunne forestille seg at nettopp CN - av alle - skulle starte med slike kipptog? Tur/retur Trondheim-Muruvik er vel på rundt 60 kilometer.

Et annet paradoks er jo gassimport til gassnasjonen Norge fra Sverige.

  Gasstransport til Muruvik havn Jan Arne Rødland 21. juni 2013 kl.0008 #158868 (#158858) Vist 455 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke samme slags gass? Og, vi renser vel bare gassen vi utvinner før vi sender den ut av landet?

    Gasstransport til Muruvik havn Jon Rokseth 21. juni 2013 kl.0247 #158873 (#158868) Vist 451 ganger Lik innlegget
 

Gratulerer som den første til å få bilder av denne tansporten, her er noe fra Cargonets sider om dette.

Lenke: Gasstransport

      Gasstransport til Muruvik havn Lars Byman 21. juni 2013 kl.2000 #158929 (#158873) Vist 374 ganger Lik innlegget
 

Cargonet tjener vist ikke penger på Gøteborg togene sies det. Så da spørs det hvor lenge trafikken til Muruvik går.

        Cargonet og penger Ståle Ualand 21. juni 2013 kl.2118 #158937 (#158929) Vist 378 ganger Lik innlegget
 

Er det noe Cargonet tjener penger på da? De går vel med dundrende minus og høres ut til bare å tenke på å legge ned ruter i stedet for å få til noe...

I Sverige har det vært flere dype konjukturfall i godstrafikken. De er mye mere avhengig av industri og deres transportbehov. I Norge har vi omtrent ikke industri igjen, og i alle fall ikke som bruker jernbanen (eller får mulighet til å bruke jernbanen)

Godstransporten i Norge er derfor ikke fullt så sårbar for konjukturfall. Men det er klart, dersom kvaliteten på leveransen ikke holder mål i kundens øyne er veien til lastebilen kort. For kunden er det knekk likegyldig om det er ras, nedrevet kontaktleding forårsaket av Tågab, eller feil på lok til Cargonet som årsaken. Kunden opplever at man ikke får varen inn i butikken som forventet.

Det synes som om det er umettelig tilgang på lastebiler i dette landet. Jeg kan ikke huske å ha lest at prisene på veitransport er presset i været på grunn av økt etterspørsel noen gang. Tvert i mot er det vel nesten slik at lastebilfirmaet sliter for å opprettholde prisen som ble avtalt ved forrige kontraktsinngåelse når en kontrakt skal fornyes. Det synes å være kjøpers marked.

Lurer på om det finnes godstransport på bane i Norge når (hvis) jeg blir gammel?

          Cargonet og penger Lars Byman 22. juni 2013 kl.1707 #158997 (#158937) Vist 349 ganger Lik innlegget
 

Grunnen til prisene presses ned kan man takke speditører for. Et selskap kontakter en speditør for transport. Speditøren kjøper tjenester fra de som kjøre billig for eksempel Valatana eller andre. Speditører bry seg ikke om lønna til sjåføren så lenge de kjører billig(se svensk dokumentar). Overskuddet havnet i henda på speditøren. Dessuten er ikke DHL og DB Schekner så mye bedre når det gjelder transport over grensa.

Når prisene på vegtransport blir presset så mye ned, ble også CN togene til Trelleborg/Malmø innstilt. Cargonet tjener penger på Bergens og Bodø togene. Trolig også Narviktogene. Utledningene kjører over grensa til Europa, ca 60% er utledinger. Resten er trafikk mellom de nordiske land. Skal Cargonet tjene penger, må kostnadene ned. Også lønna til de ansatte.

Gasstransport til Muruvik havn Halvard Hovtun 20. juni 2013 kl.2225 #158862 (#158821) Vist 516 ganger Lik innlegget
 

Meget severdig! Har spekulert på hvordan dette foregår. Takk for bildene!

  Halvard da.. Trond L 21. juni 2013 kl.0753 #158876 (#158862) Vist 456 ganger Lik innlegget
 

Trodde da du, av alle, visste hvordan man forflytter vogner Halvard? ;P

    Gasstransport i Asker Olaf Bjerknes 23. juni 2013 kl.1830 #159089 (#158876) Vist 366 ganger Lik innlegget
 

Her er et gasstransporttog slik jeg husker de fra begynnelsen av 1970-årene dog i målestokk 1 : 87

forstørrt158731-IMG_2735.jpg

23. juni 2013
Gasstransport til Muruvik havn Snorre Johansen 23. juni 2013 kl.2134 #159102 (#158821) Vist 311 ganger Lik innlegget
 

Kipptoget er Gt 5751 / 5752. Toget kjøres tirsdager.

Gt 5751
Trondheim 0835
Hell 0920

Gt 5752
Hell 1047
Trondheim 1121

Vognene pleier å gå bak loket i Gt 5730 fra Trondheim tirsdag kveld. Fra Alnabru går turen i Green Cargos vognlasttog, først til Hallsberg, siden til Göteborg.

forstørrt158742-DSC_0777.jpg

Rc4 1299 trekker Green Cargos vognlasttog Drammen- Hallsberg forbi Fetsund
GC: Rc4 nr. 1299
Tog nr. 45947
Fetsund
13. juni 2013
foto: Snorre Johansen

forstørrt158743-DSC_0781.jpg

Gassvogner fra Muruvik bakerst i toget
Tog nr. 45947
Fetsund
13. juni 2013
foto: Snorre Johansen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.95 sek
I dag 3963 treff på forum10, og 72434688 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.