69-sett Vestfold rundt ·12
Hans-Ole Sveia 8. okt. 2013 kl.1954* 760 380 #166487 Vist 649 ganger
Lik innlegget |
| Det skulle ikke være noen på forumet her som har bilder fra 1980 da Drammen distrikt "snudde" sine 69-sett ved å kjøre dem i ordinære tog Oslo V.-Larvik-Skien-Kongsberg-Oslo V.? Dette gjaldt vel alle Drammens-settene den gang. Det dreide seg vel da om 69A-sett nr. 06-10, B-sett nr. 16-24 og 27, samt C-sett nr. 41. Jeg tror de ble nyttet som ordinært materiell i tog 801 og 502 for å bli "snudd". Før den tid ble 69-sett prøvekjørt på Vestfoldbanen. I 1974 ble dette gjort med 69-sett nr. 14 og 18 sammen, men med vognene som opprinnelig tilhørte disse to settene. 69-sett nr. 18 hadde ennå ikke fått montert utgangsdørene, men hadde finerplater i døråpningene. Seinere i 1970-årene (fra påsken 1978 eller 1979?) ble 69-sett satt inn i dubbleringstog på Vestfoldbanen i forbindelse med høytider o.l. I 1976 ble BS 69.632 trukket Vestfold rundt bak en El 13 for å bli snudd slik at denne vogna kunne parres med BM 69.009 etter at både BM 69.032 og BS 69.609 var ute av trafikk som følge av skader. |
|
69-sett Vestfold rundt Hans Morten Tamnes 8. okt. 2013 kl.2019 #166496 (#166487) Vist 504 ganger
Lik innlegget |
|
69-sett Vestfold rundt Hans-Ole Sveia 8. okt. 2013 kl.2035 #166499 (#166496) Vist 449 ganger
Lik innlegget |
|
69-sett Vestfold rundt Torstein Sunde 9. okt. 2013 kl.0352 #166530 (#166487) Vist 376 ganger
Lik innlegget |
|
Har spørsmålet sammenheng med at NMJ arrangerer tur rundt Vestfold med BM69A den 26. oktober, og i den forbindelse skriver:
"Dette blir første og siste gang det blir BM69a materiell på Bratsberg- og Vestfoldbanen."?
(Jfr. http://shop.nmj.no/)
Hva var forresten hensikten med å snu settene? Dette var vel før vogna i den ene enden ble reservert for månedskort?
Og hadde det ikke vært lettere å snu dem ved å kjøre om Alnabanen? Måtte det gjøres før Oslotunnelen ble åpnet? |
|
69-sett Vestfold rundt filipd 9. okt. 2013 kl.0914 #166535 (#166530) Vist 347 ganger
Lik innlegget |
| Kan hende grunnet verkstedet på Sundland? I dag er "utstyrsparken" plassert slik at det fordrer at settene kommer inn i en bestemt retning. |
|
69-sett Vestfold rundt Henrik B. Backer 9. okt. 2013 kl.0918 #166536 (#166535) Vist 354 ganger
Lik innlegget |
| Da Oslotunnellen åpnet var det vel ønskelig at alle settene var vendt samme vei. Inntil da kjørte settene med styrevognen nærmest Oslo. Da Oslotunnellen åpnet ble settene på vestsiden snudd slik at de kjørte med motorvogn/styrevogn tilsvarende som på østsiden. Det er sikkert noen praktiske årsaker til at de ønsket å ha det slik, som noen kanskje kan utdype. Henrik B |
|
69-sett Vestfold rundt Hans-Ole Sveia 9. okt. 2013 kl.1622* 760 380 #166551 (#166536) Vist 290 ganger
Lik innlegget |
| Det var slik som du antyder. Når det er sagt, så kan en fra tid til annen oppleve "feilvendte 69-sett", men dette kan skyldes enkelte driftsmessige forhold. (I parantes kan nevnes at det også kan forekomme "feil-vendte" sett av andre typer, også. Et eksempel på et feilvendt 93-sett (rett nok i Trøndelag) kan nevnes 93-sett nr. 07 mandag 7. oktober 2013. Den motorvognsettstype der det virker som at det er atskillig variasjon på hvordan settene er vendt, er etter mitt syn type 72.)
|
|
Vending av BM69 Torstein Sunde 9. okt. 2013 kl.1612 #166552 (#166536) Vist 295 ganger
Lik innlegget |
| Kan det være at det var mest gunstig å la motorvogna gå først opp Brynsbakken og bakken mot Grefsen? |
|
Vending av BM69 H. Lindholm 9. okt. 2013 kl.1853* #166564 (#166552) Vist 274 ganger
Lik innlegget |
| I "alle år" før Oslo-tunnelen gikk alle motorvognsett i Oslo-området generelt med motorvognen i enden vekk fra Oslo Ø eller Oslo V, dette var nettopp fordi det var mest stigning ut fra Oslo. Dette var sannsynligvis viktigere for de eldre motorvogntypene som hadde alminnelige buffer- og dragstell mellom vognene. Hvis et sett av og til gikk rundt Østfold eller Vestfold og dermed kom feil vei ble de vanligvis snudd ved første mulige anledning. At settene som hadde gått i Drammen distrikt ble snudd da Oslo-tunnelen ble åpnet kom av at stigningene vest for Oslo var minst. |
|
Også 75 sett "feil" ende. Jahn Jonassen 9. okt. 2013 kl.2009 #166568 (#166564) Vist 250 ganger
Lik innlegget |
| Når jeg skal til Oslo, tar jeg vanligvis Dal toget. Toget har betjent vogn som nr. 2, med grå dører. Stiller meg da som regel der hvor den grå døren stopper, enkelt og greit. Har nå opplevd tre ganger at de grå dørene plutselig er i den andre enden, som nest siste vogn. Det samme har også skjedd med 72 settene, at toalettet plutselig er i andre enden. Så disse settene har nok noen rundturer et sted på sporet. Jahn. |
|
69-sett på Bratsberg- og Vestfoldbanen Ola Søgaard 9. okt. 2013 kl.1141 #166543 (#166530) Vist 341 ganger
Lik innlegget |
| Første gang og første gang.. Nå er det ikke mer enn åtte måneder siden NSB kjørte Porsgrunn - Notodden med 69A-sett 03 ifbm risikoanalyse før evt. bruk av tp. 69 på Bratsbergbanen. Om de da kjørte Vestfold eller Kongsberg er jeg ikke sikker på.
|
|
69-sett på Bratsberg- og Vestfoldbanen Rolf Støen 9. okt. 2013 kl.1423 #166550 (#166543) Vist 321 ganger
Lik innlegget |
| De kom over Kongsberg og dro igjen samme vei. Rolf |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |