Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Noen bilder fra Krøderbanen søndag 30/8-15 ·14 Svein Amundsen 12. juli 2016 kl.1620* #212310 Vist 738 ganger Lik innlegget
 

Det ble tatt mange bilder på søndag, her er et lite utvalg:


Tidlig om morgenen. Lok nr 11 klargjøres utenfor lokstallen, mens 1122 er på vei for å kobles til foran vognene før dagens første tur:





Tog 1026 klar til avgang:



Tog 1026 ved Hære:


På Vikersund, loket har koblet fra og er på vei rundt vognene for å koble til i andre enden før tilbaketuren til Krøderen:


Tog 1027 ved Svenskerud, på vei mot Krøderen:


Tog 1027 ankommer Sysle, tog 5302 venter i spor 1:


Tog 1027 ved innkjør til Snarum:


Kryssing på Kløftefoss mellom tog 1028 (i spor 2, på vei mot Vikersund) og tog 1009 (BM91, på vei inn i spor 1 fra Snarum mot Krøderen):




Tog 5304 på vei inn i spor 1 på Kløftefoss, skal krysse med tog 135 på vei mot Krøderen:


Og her kommer tog 135, txp på Kløftefoss får haik inn til stasjonen:


Kryssing på Kløftefoss:


Kvaliteten på dette bildet var egentlig ikke noe særlig, men jeg syntes det var litt artig med den gamle Opel Rekorden (?) som kjører langsmed toget, så da fikk jeg lyst til å leke meg litt. Bildet har blitt beskåret, og jeg har lagt til litt bildestøy samt justert fargetoner og temperatur for å prøve å etterligne et gammelt fargefoto. Jeg prøvde også å lage bildet i sepia, men syntes det gjorde seg best i farger. Dette er aller første gang jeg prøver meg på noe slikt, så jeg tar gjerne i mot tilbakemeldinger og tips til forbedringer:

Takk for titten! Halvard Hovtun 2. sep. 2015 kl.2317 #212449 (#212310) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

Setter stor pris på at du tok deg tid til å dele bildene med oss. Her var det mye interessant å se på! Likte særlig godt "kurvebildene" av E2-loket med tenderen først, samt kryssingen på Sysle.

  Noen bilder fra Krøderbanen søndag 30/8-15 gunnarh 4. sep. 2015 kl.1759 #212550 (#212449) Vist 448 ganger Lik innlegget
 

Dette var absolutt severdig! Likte best de første bildene fra klargjøring av Ulka, og fra kryssingene på Kløftefoss.

Noen bilder fra Krøderbanen søndag 30/8-15 Ståle Ualand 2. des. 2015 kl.1453 #218345 (#212310) Vist 334 ganger Lik innlegget
 

bildene synes ikke. Ved forsøk på å følge link får en melding omat Hotlink ikke er lovlig....

  Ja så sannelig... Svein Amundsen 2. des. 2015 kl.1606 #218351 (#218345) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

...her har det visst skjedd noe! Snodig, bildene har jo vært synlig tidligere, og jeg har ikke gjort noen endringer i hotlink-oppsettet på serveren min. Dette må sjekkes opp nærmere...

  Har opphevet Hotlink-beskyttelsen nå... Svein Amundsen 2. des. 2015 kl.1610 #218352 (#218345) Vist 325 ganger Lik innlegget
 

...og fortsatt vises ikke bildene, men direktelinken funker. Da må det være forumet her som feiler, kan ikke forstå noe annet...

    Men hvorfor ikke laste bildene opp i forumet? Hans Morten Tamnes 2. des. 2015 kl.1646 #218355 (#218352) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

Ved å laste opp bildene på NJKs server, sikrer man at de er tilgjengelig for alle.

Eksterne koblinger fungerer kun så lenge det eksterne er operativt, når det opphører eller endrer seg på noe vis, forsvinner også bildene.

Mvh
Hans Morten
Sterk tilhenger av opplasting der de skal vises

      Av et par enkle grunner Svein Amundsen 2. des. 2015 kl.1658 #218357 (#218355) Vist 321 ganger Lik innlegget
 

Jeg har mange bilder som er postet på ulike sider, og flere av bildene er også postet flere ulike steder. Derfor syns jeg det er greiest å ha alt samlet på ett sted, nemlig mitt eget webhotell/domene. Da har jeg også full kontroll over hvem som har tilgang til bildene og hva som ev. skjer med de. I dette tilfellet her var også det eksterne operativt og hadde ikke endret seg, så akkurat det er irrelevant i denne saken.

Mvh
Svein
Sterk motstander av redundans;-)

        Av et par enkle grunner H. Lindholm 2. des. 2015 kl.1725 #218361 (#218357) Vist 326 ganger Lik innlegget
 

" Da har jeg også full kontroll over hvem som har tilgang til bildene og hva som ev. skjer med de."

Prinsipielt er jeg 100% enig i det ovenstående. Problemet er bare at man ikke har noen som helst kontroll over bilder som er tilgjengelige på nettet. Er de først postet et eller annet sted og det er mulig for andre å se dem, så kan hvem som helst også kopiere dem og bruke dem akkurat som de vil - i hvert fall hvis de gir blaffen i opphavsretten og ellers mangler alminnelig folkeskikk. Alle andre, som vanligvis er i stand til å oppføre seg ordentlig, respekterer jo dine rettigheter til egne bilder enten de er postet her eller der.

Ved å poste bilder på den måten du har gjort har du riktignok avskåret NJK fra å bruke dine bilder på de måtene som er beskrevet i betingelsene under opplastingsfeltet, og det er jo et valg du har full rett til å gjøre.
Hvis du av en eller annen grunn vil at bildene ikke lenger skal vises i det innlegget du har postet dem kan du stoppe det selv om bilder er lastet opp på NJKs server. Man kan gå inn i Fotosamlingen i ettertid og endre eller slette bilder man selv har lastet opp.

          En liten utdyping Svein Amundsen 2. des. 2015 kl.1826 #218364 (#218361) Vist 309 ganger Lik innlegget
 

"Problemet er bare at man ikke har noen som helst kontroll over bilder som er tilgjengelige på nettet. Er de først postet et eller annet sted og det er mulig for andre å se dem, så kan hvem som helst også kopiere dem og bruke dem akkurat som de vil - i hvert fall hvis de gir blaffen i opphavsretten og ellers mangler alminnelig folkeskikk. Alle andre, som vanligvis er i stand til å oppføre seg ordentlig, respekterer jo dine rettigheter til egne bilder enten de er postet her eller der."

Den risikoen løper man uansett hvor man laster opp bildene, og den eneste måten som er 100% sikker er å ikke laste opp bilder i det hele tatt. Ved at jeg har valgt å samle alle mine bilder på mitt eget webhotell oppnår jeg hvertfall enklere administrasjon av bildene mine, jeg kan dele samme bilde flere steder, og jeg kan gjennom Hotlink-beskyttelsen selv velge hvilke websider som skal få lov til å vise de. Kopiering av publiserte bildefiler er ikke til å unngå, men da er det utenfor enhver kontroll uansett hvor bildet i utgangspunktet ligger lagret.

"Ved å poste bilder på den måten du har gjort har du riktignok avskåret NJK fra å bruke dine bilder på de måtene som er beskrevet i betingelsene under opplastingsfeltet, og det er jo et valg du har full rett til å gjøre."

Siden jeg aldri har brukt opplastingsfeltet har jeg aldri lest hva som står der, og har heller aldri tenkt over det før du skrev det nå. Vedrørende punkt 1 har jeg aldri tenkt på det på den måten, jeg gidder ikke tenke kroner og ører i alt jeg foretar meg da dette er en hobby som jeg har for moro skyld og ikke for å tjene noen slanter. Jeg har heller ikke tenkt å være vanskelig dersom NJK (eller noen andre) kommer med en forespørsel om å bruke noen av mine bilder, det hadde bare vært hyggelig.

Men nå syns jeg vi begynner å spore litt langt ut fra det som egentlig er trådemnet, så da håper jeg vi kan la denne metadiskusjonen ligge og heller bare kose oss med hverandres bilder... :-)

    Har opphevet Hotlink-beskyttelsen nå... Atle Samuelsen 2. des. 2015 kl.1647 #218356 (#218352) Vist 313 ganger Lik innlegget
 

jeg ser feilen, og skal få fikset den :)
-a

      Der kom bildene fram igjen ja! Svein Amundsen 2. des. 2015 kl.1703 #218358 (#218356) Vist 314 ganger Lik innlegget
 

Takk for kjapp respons!:-)

        Der kom bildene fram igjen ja! Atle Samuelsen 2. des. 2015 kl.1706 #218359 (#218358) Vist 314 ganger Lik innlegget
 

;) Nå knakk jeg noe annet :) Men, det får vi fikse senere i dag, eller i helgen :) Det er ikke noe som er "kritisk".
- Atle
P.T i ett hat over preg_match("/regexp/",$streng); ....

Rettet opp korrupte bildelenker Svein Hjemstad 12. juli 2016 kl.1622 #230446 (#212310) Vist 227 ganger Lik innlegget
 

Åpningsinnlegget er redigert, og korrupte bildelenker er rettet opp slik at bildene er synlige igjen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 18093 treff på forum10, og 72111958 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12811 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.