Da NJK Vestfold var på besøk i Holmestrand på vårparten i 2015 for å bli oppdatert om fremdriften på nyanlegget Holm-Nykirke, tilbød Jernbaneverkets HMS-ansvarlige for anlegget, Torstein Dahle, meg en fornyelse av sikkerhetskurset for ferdsel i anleggsområder. Tiden løp, våren og sommeren (i det minste om vi skal forholde oss til kalenderen …) og høsten passerte i revy, plutselig var det et nytt år som var i ferd med å ta over. Mot slutten av november tok jeg kontakt med Dahle, og 2. desember satt jeg på skolebenken – nå var det om å gjøre at jeg kunne klare å bestå prøven og bestå kurset. Og skulle du sett, sannelig gikk det bra. Med dette på plass, var neste post en tur inn i Holmestrandporten. Det ble gjort avtale om onsdag 16. desember kl. 13.00, og til avtalt tid var jeg på plass hos Jernbaneverket i Holmestrand og plukket opp Torstein Dahle. Deretter bar det rett til Sjøskogen og inn i fjellet – til den store overraskelsen …
Mørkt og forlatt, SPOT-en hadde brukt opp dagens forsyning av sviller … Holmestrandporten 16. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Akkurat … Javel ja … Her var det mørkt. Som i en sekk! Unge Dahle var minst dobbelt så overrasket som meg. Og det sier ikke så rent lite … Så snart han hadde fått bukt med overraskelsesmomentet, beklaget han vel og lenge at han hadde dradd meg ut på en kombinert lang- og bomtur. Deretter kom det spørsmål om jeg var tidlig oppe. –Ja, jeg er oppe halv syv til vanlig. Mitt svar ble fulgt opp av et nytt spørsmål fra Dahle, nemlig om jeg kunne være i Holmestrand før klokken åtte neste morgen, for da hadde han en ledig time frem til et møte klokken ni. Og å være i Holmestrand til klokken åtte, var ikke noe problem for meg. Da var det slik det ble, og ti minutter på åtte torsdag 17. desember var jeg på plass i Holmestrand. Med Dahle trygt anbragt i passasjersetet bar det til Sjøskogen og inn i fjellet, denne gang til en langt lysere tilværelse. For nå var SPOT-en i full produksjon. Først litt om Infranords SPOT (sporombyggingstoget). I Holmestrandporten legges det omtrent 900 meter spor per dag. Dersom svilletransporten er tilstrekkelig, kan det på et ti-timers skift legges 1 500 – 1 800 meter spor. Begrensningene utgjøres blant annet av størrelsen på tilgjengelig lokomotiv og stigningsforhold. Dette er Infranords mest driftssikre maskin, og brukes på så mange prosjekter som mulig. Før den kom til Holmestrandporten, la den sporet på dobbeltsporparsellen Langset-Kleverud ved Mjøsa. Det neste store prosjektet for SPOT-en blir jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn, med oppstart i 2017.
SPOT-en, opplyst og i full produksjon. Den stauten karen på "fortauet" er min guide Torstein Dahle. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Portalkranen har hentet et "legg" med 18 sviller fra bakerste vogn, nå ligger de klare til å bli transport ned til bakkenivå med transportbåndet. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
I SPOT-ens front er det en plog som lager en fordypning i pukklaget, slik at en unngår en forhøyning eller rygg som kan føre til sprekkdannelser i svillene når sporet er ferdigbygd og pukkvognene skal inn. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det nærmer seg tid for ny skinnestreng, armen som skal løfte den på plass betjenes. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skinnestrengen løftes opp, … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… en ny arm med et løpehjul sørger for at skinnestrengen løftes opp etter hvert som SPOT-en beveger seg videre. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Så kan operatøren gå mot skjøtpunktet. Rett nedenfor de fire første bokstavene i "INFRANORD" ser en nye sviller på vei ned i pukklaget. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det ventes på det rette tidspunkt … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… til å ta tak i neste skinnestreng og … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… løfte den opp og styre den inn mot ønsket posisjon, … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… for så å plassere den i tilnærmet riktig posisjon. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Nye sviller kommer på løpende bånd og plasseres varlig på underlaget. Mannen i kontrollrommet har ansvaret for SPOT-ens fremdrift og at svillene legges riktig. Det er altså ikke surfing på det store internettet han er beskjeftiget med … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skjøting av skinnestrenger nærmer seg, én fra arbeidslaget har tatt plass mellom skinnestrengene. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det er klart for den siste justeringen før skjøting kan skje, nå er det aktiv tegngiving mellom han som har satt seg på svillen og operatøren i buret mellom rammevangene på SPOT-en. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Venstre skinnestreng, inn mot senter. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Høyre skinnestreng, 5 centimeter … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… utover. Det nærmer seg, mens én med et noe utydelig ganglag legger i vei fremover,… Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… dukker plutselig én til opp som troll i eske på motsatt side av maskineriet. Og han som for et øyeblikk siden strøk avgårde fremover, kommer tilbake. Tilskuere med falkeblikk vil se at det mellom to av svillene ligger lasker klar til bruk. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Mens de fleste av oss gjorde oss ferdig med å ligge på kne ved sandkassen en gang på barneskolen, er det noen som klarer det kunststykke å få betalt for noe lignende i arbeidsfør alder … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Den innvendige lasken entres i den ene enden, … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… så snart skinnene har ønsket posisjon tres bolten gjennom hullet i neste skinne. Samtidig strekker han i midten hånden opp mellom rammevangene og henter trykkluftslangen med muttertrekkeren. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Den ene bolten tres gjennom skinnestrengen og … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… den utvendige lasken. Deretter følger den andre bolten. Muttertrekkeren er hentet ned og … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… gis til mannen på utsiden av høyre skinnestreng. Låseboltene med kon og reifer slås inn med slegge, deretter trekkes det til. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Høyre skinnestreng er ferdig skjøtet, operasjonen gjentas med den andre skinnestrengen. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skjøtingen er unnagjort, trykkluftslangen og muttertrekkeren forsvinner opp igjen, klar til neste skjøt. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Samtidig som skinnestrengen styres på plass på svillene, … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… klemmes Pandrol-festene på plass. Operasjonen styres av en giver som kjenner metallet i skulderen. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
SPOT-en beveger seg konstant fremover i retning av stasjonshallen. Et legg sviller er på vei ned. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Kassene inneholder strømaggregat og kompressor. Portalkranen er på vei bakover for å posisjonere seg … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… for å løfte frem et nytt legg sviller. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vogn etter vogn med sviller. Antallet vogner med sviller, åtte i tallet, er begrenset av to faktorer – sporlengde på Spenncon og tilgjengelig trekkraft. Ett lokomotiv begrenser toglengden til de nevnte åtte vognene. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Bakenden av ekvipasjen. Containerne inneholder verktøy og reservedeler. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Torstein Dahle slår av en prat med to av mannskapet på SPOT-en. De to gulkledde har ansvaret for å ta hånd om strøene portalkranen har med seg tilbake etter å ha lagt svillelagene på maskinen. Personene til venstre, uten reglementert vernetøy, er det visstnok ingen som kan gjøre rede for … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Portalkranen henter et nytt legg sviller. De korte kablene mellom vegg- og takelementene er jordkabler. Disse er montert mellom hvert enkelt element. Det blir noe kabler … Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Mission completed. Fotografen og reporteren på vei ut i desembermorgenen, her sammen med SPOT-en. Holmestrandporten 17. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Da er det bare å håpe at de som har holdt ut og sett det hele, sitter igjen med ny kunnskap. Til slutt vil jeg rette en stor takk til Jernbaneverket og Torstein Dahle som gjorde det mulig for meg å komme inn i tunnelen og se og fotografere SPOT-en i produksjon. En stor takk også til administrerende direktør Roar Solhaug i Infranord Norge AS og hans medarbeidere, som med stor velvilje svarte på alle de spørsmål jeg hadde da jeg skrev og forberedte denne presentasjonen. Når dette skrives, er det litt i overkant av 11 måneder til det settes trafikk på nyanlegget, og mer enn 130 år med jernbane i vannkanten nord for Holmestrand er historie. Før åpningen er det meningen at NJK Vestfold skal få en siste omvisning, det vil skje på sensommeren eller høstparten. Følg med i På Sporet og på Hva skjer i Vestfold? på NJKs hjemmeside. Mvh HansMorten Nå også på innsiden av Norge |