Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget ·21
Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1205 #221062 Vist 917 ganger
Lik innlegget |
| I begynnelsen av desember sist år var jeg invitert til Larvik og en samtale med Lars André Tangerås i Jernbaneverket. Temaet var blant annet det pågående jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn, hvor Tangerås er prosjektsjef. Underveis i samtalen kom jeg inn på at jeg gjerne skulle ha tatt anlegget nærmere i øyesyn før året var omme. Etter å ha snakket litt om det, sier Tangerås at jeg, all den tid jeg har gyldig kurs for ferdsel i Jernbaneverkets anleggsområder, kunne ta turen på egen hånd. Det ble avtalt at jeg skulle sende ham en tekstmelding når jeg bega meg inn i anlegget, og at jeg skulle melde fra når jeg forlot det. Og slik ble det. Mandag 14. desember spiste jeg en god frokost, fylte termosen med god Ali kaffe – som jo som kjent kurerer Gruff … (ikke det at jeg hadde antydning til det der og da, men man vet jo aldri når det kan komme) - og la fortrøstningsfullt i vei i retning Larvik og Farriseidet. Du skal også få lov til å være med på tur, men du bør kanskje forberede deg med kaffe eller annen varm drikke, og en god matpakke. Eller noe annet munngodt … Det hele startet på Farriseidet sånn omtrent kvart over ti på formiddagen, da fikk Lars André Tangerås den avtalte tekstmeldingen. Allerede i tretiden på ettermiddagen mottok han meldingen om at jeg ikke lenger var i anlegget. Da hadde det blitt godt og vel 200 bilder, i underkant av en tredjedel vises her. Gjennom de følgende seks innleggene skal vi ta oss fra Farriseidet ved Larvik til Herregårdsbekken ved Eidanger. For at det skal bli enklere å orientere seg, kan dette kartet fra Jernbaneverket være et godt hjelpemiddel.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket I januar 2015 ble det fattet vedtak i Larvik og Porsgrunn kommuner om offisielle navn på tunneler og broer. Jernbaneverket skriver dette om navnevedtakene på sin hjemmeside for prosjektet, sitat: Når et prosjekt starter opp, begynner man gjerne med arbeidsnavn på tunneler og bruer som skal bygges. Navnet gis som oftest ut i fra geografisk lokalisering, slik det også er gjort i prosjektet Farriseidet – Porsgrunn. En utfordring er det når Statens vegvesen bygger bruer og tunneler i samme område, noen ganger er ikke oppfinnsomheten større enn at begge bruker samme arbeidsnavn. Dette er ikke ønskelig hverken i kommunene eller hos nødetatene. For å få godkjent navn på tunneler og bruer, har prosjektet sendt inn sine forslag til Larvik og Porsgrunn kommuner. Etter en behandling der, er nå den endelige navnelista klar. Flere av tunnelene og bruene har fått nye navn eller endret skrivemåte. Prosjektsjef Lars Andre Tangerås, sier at de tar de nye navnene til etterretning og at de nå begynner å innarbeide dem i prosjektet, både på tegninger og i sin kommunikasjon utad. Sitat slutt. Her er navneforslagene og de endelige navnene:
Forslag til offisielt navn Jernbaneverket > Vedtak i navnekomiteen Larvik kommune Martineåsen tunnel > Kleivertunnelen Paulertjønn bru > Paulertjønnbrua Paulertjønn viltkryssing > Paulertjønn viltkryssing Vassbotn bru > Hallevannetbrua Kongeveien bru > Østre Hobekkbrua Hobekk bru > Vestre Hobekkbrua Tjønnemyr viltkryssing > Tjønnemyr viltkryssing Askeklova tunnel > Askeklovatunnelen Hovås tunnel > Hovåstunnelen Solum bru > Solumbrua Skillingsmyr bru > SkillingsmyrbruaForslag til offisielt navn Jernbaneverket > Vedtak i navnekomiteen Porsgrunn kommune Skillingsmyr tunnel > Nøklegårdtunnelen Gunnarsrød bru > Gunnarsrød bru Ønnsåsen tunnel > Langangentunnelen Ønna bru > Ønna bru Storberget tunnel > Storbergtunnelen Herregårdsbekken bru > Herregårdsbrua Eidanger tunnel > Eidangertunnelen
Innleggene som omtaler denne ekspedisjonen, er:
- Farriseidet-Paulertjønn
- Paulertjønn-Vassbotn
- Vassbotn-Hobekk
- Solum-Skillingsmyr
- Ønna
- Herregårdsbekken
Før det hele starter, vil jeg rette en stor takk til Jernbaneverket ved prosjektsjef Lars André Tangerås, som viste meg den tillit å la meg ferdes i anleggsområdet på egenhånd, og delprosjektleder Roar Johansen som med stor velvilje har gjennomgått dette og bidratt med rettelser og tilføyelser før det publiseres. Vel, da er det vel ikke noe mer å vente på – vi tar fatt på turen. God fornøyelse! Mvh HansMorten Korrekt antrukket med forskriftsmessige verneklær – og med kamera klart til innsats |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Farriseidet-Paulertjønn Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1221 #221064 (#221062) Vist 733 ganger
Lik innlegget |
| Dagen starter på Farriseidet, her har jernbaneaktiviteten blitt overskygget av veibyggingsaktivitet.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Farriseidet, Larvik sentrum ligger bak Bøkeskogen som troner mot horisonten. Ståltunnelen er satt opp som beskyttelse over trafikkert spor i forbindelse med byggingen av ny firefelts E18 fra Bommestad til Sky, som skal stå ferdig høsten 2017. Men allerede sommeren 2017 delåpnes veien fra Bommestad til Farriseidet. Nederst til venstre skimtes toppen av forstøtningsmuren som leder inn til Kleivertunnelen. Farriseidet 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
I to år til vil Vestfoldbanen følge Farris’ buktninger på sin vei mot Eidanger og Porsgrunn. Men fra høsten 2018 bærer det inn i den 3 670 meter lange Kleivertunnelen, frem til januar 2015 bar den navnet Martineåsen tunnel. Ettersom traseen gjennom Larvik ikke er bestemt, benyttes en fremtidig rømningstunnel for å komme inn i hovedtunnelen. Farriseidet 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Fra Farriseidet er det 19 ‰ fall inn til Larvik stasjon, det vil det fortsette å være også etter at det nye sporet er tatt i bruk. Forsignalet til innkjør B blinker gult og gjør det klart at det er stopp i innkjør. Farriseidet 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så legger vi vei i retning av Paulertjønnene hvor den nye banen dukker frem fra fjellets mørke. Først i den østre enden.
Paulertjønnbrua begynner å ta form. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Så godt som hele Paulertjønnbrua, 343 meter fra ende til ende, på en gang. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Sørlandske hovedvei, tidligere kjent som E18, og den kommende nye Vestfoldbanen går parallelt ved Paulertjønn. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Brobyggingen fører til ulike omkjøringer. Du skal vel ha en virkelig lav sportsbil for å ikke måtte bruke omkjøringsveien … Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det er dimensjoner på brobygget. Plassen inne i brokroppen kunne gitt mulighet for opptil flere leiligheter … Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Over det hele rager byggekranen. Standplass er toppen av omkjøringsveien, ved å snu seg 180° … Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… titter en inn i den vestre åpningen til Kleivertunnelen. Tverrsnittet er her økt til 153 m², i tunnelen for øvrig er tverrsnittet 133 m². Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Sånn omtrent 14 måneder tidligere var det ikke mye å se til broen her. I bakgrunnen skimtes Paulertjønn viltkryssing. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Etter en rask forflytning, tar vi broen i øyesyn fra den vestre enden.
Paulertjønnbrua mot øst, i bakgrunnen portalen til Kleivertunnelen. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Nordsiden av Paulertjønnbrua, Kleivertunnelen i bakgrunnen. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Sørsiden av Paulertjønnbrua, Paulertjern er dekket av et tynt islag. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Her ved vestenden av Paulertjønnbrua avslutter vi denne delen, fortsettelse følger. Mvh HansMorten På førjulstur i anleggsområdet |
|
Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget Jan Arne Rødland 29. jan. 2016 kl.1325* #221069 (#221064) Vist 682 ganger
Lik innlegget |
| Takk Hans Morten for ennu en flott serie fra arbeidene. Og pluss for meget gode kommentarer. En erindring fra gamle dager da E18 gikk ned langs Hallevannet. I 180-graders svingen ved det hvite huset passerte vi en gang like etter at en bil lastet med egg hadde kjørt ut og kantret. Eggedosis Jeg oppdaget etterpå at du, Hans Morten, holdt på med å legge inn mer mens jeg skrev min kommentar. Det kan derfor være på sin plass å si at det er første avsnitt jeg kommenterte. |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Paulertjønn-Vassbotn Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1245 #221066 (#221062) Vist 681 ganger
Lik innlegget |
| Da fortsetter vi, denne gangen fra vestenden av Paulertjønnbrua til østenden av Hallevannetbrua i Vassbotn. Jernbaneverkets forslag til offisielt navn for denne broen var Vassbotn bro.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
På traseen med blikket mot Paulertjønn viltkryssing. Nivået er formasjonsplanet, det vil si den høyden hvor skinnegangens pukklag skal bygges opp fra. Til høyre vises en liten bit av Sørlandske hovedvei. Før jernbanebyggingen tok til, krysset den traseen omtrent der de fire nærmeste fundamentene til kontaktledningsmastene er. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Fra samme ståsted i østlig retning med portalen til Kleivertunnelen i bakgrunnen. Til venstre går Sørlandske hovedvei på den nye traseen. Tidligere krysset den jernbanetraseen hvor fotografen står og svingte rundt knausen til høyre. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Paulertjønn viltkryssing. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det legges stor vekt på det estetiske, der det er mulig erstattes glatte betongflater av tørrmur. Larvikittblokkene, et naturlig valg når det jobbes i et område som for en stor del består av Larvikitt, er fordyblet og injisert, det vil si at de er festet med innborede bergbolter som er faststøpt med sementmørtel. Murens hovedfunksjon er rassikring. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Mot øst i retning Kleivertunnelen. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Så godt som ute av Paulertjønn viltkryssing, byggekranene tilhørende Hallevannetbrua trer frem. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Paulertjønn viltkryssing sett fra vest. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Roar Johansen, delprosjektleder på UFP01 Vestfold, ga følgende beskrivelse om brobygget i etterkant av NJK Vestfolds tur på og langs anlegget 27. august 2014. Vassbotn bru bygges som en FFB bru (fritt frem bygg) og blir med sin lengde på 438 meter og fritt spenn på 166,5 meter Norges lengste fritt frem bygd jernbanebru. Hovedsøylene i akse 3 og 4 utformes som to parallelle skiver i en konkav fasong som omfavner selve brokassen. Selve bruen bygges ut fra disse søylene. Fundamenter føres til fjell og spennes fast med berganker. Fundamenter og søyler bygges først, deretter bygges søylene opp med klatreforskaling til underkant brukasse. På søyletoppen bygges et søylehode som en integrert del mellom søylehodet og brukassen. Brukassen eller overbygningen bygges seksjonsvis og balansert ut fra søylehodet med to justerbare forskalingsvogner som reduserer tverrsnittet for hver støpeseksjon utover kragarmen. Her er benyttet et tocelle kassetverrsnitt for å oppnå tilstrekkelig sideveis stivhet. Forskalingsvognene er bredere enn de som vanligvis benyttes i vegbruer. Armeringen foretas med spennarmeringskabler i overkant av brukassen, på det meste ligger 96 spennkabler i bredden. Mot landkar og øvrige søylepunkter benyttes glidelagre som tar bevegelser i bruas lengderetning. På grunn av brulengden må det tas hensyn til temperaturbevegelser for hovedkonstruksjonen, rekkverk, støyskjermer, jernbanespor(glideskjøter), kabelføringer og overvannsrør. På lokalavdelingens hjemmeside kan du lese og se bilder fra denne turen i omtalen Ny tur Farriseidet-Porsgrunn.
Hallevannetbrua får en svak horisontalkurve, utsikt fra østre landkar. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Hallevannetbrua sett i vestlig retning på nordsiden. I Jernbaneverket kalles denne for viadukten. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Hallevannetbrua bygges med fritt frembygd-metoden, hvilket vil si at det ved bruk av forskallingsvogner bygges symmetrisk til hver side av bropilaren slik at likevekten opprettholdes. Ved Hallevannet er det en bropilar på hver side av kilen som skal krysses. Til venstre vises åpningen mellom landkar og bro, denne tettes ikke før de to hoveddelene er sammenføyd. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På sørsiden av broen ser man tydelig horisontalkurven Hallevannetbrua bygges med. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Hallevannetbrua får en utforming med buefasong. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Forskallingsvognen i aksjon i østre ende av broens vestre del, her sett fra nordsiden. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Som foregående, sett fra sørsiden. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Før turen tilbake til bilen – et stemningsbilde fra Vassbotn.
Landlig idyll ved bredden av Hallevannet. Vassbotn bru fører E18 over dalen som går inn til Kjose og Farris. Sørlandske hovedvei, som i en årrekke var E18, kommer inn til høyre for det hvite huset og gjør en 180° sving før den forsvinner ut til venstre. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Underveis til bilen gjør vi en liten stopp for å se hvordan landskapet tas vare på når den tunge anleggsvirksomheten er ferdig.
Bekkeløp som fører til Paulertjern. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det er ikke godt å se at E18 svingte rundt kollen til venstre. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes For å komme videre på ferden, måtte bilen snus. Og det beste stedet å gjøre det, var inne på jernbanetraseen.
En Rover 75 på dobbeltsportraseen. Paulertjern 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Da er vi ved veis ende i denne omgang, fortsettelse følger i Vassbotn-Solum. Mvh HansMorten Budbringer |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Vassbotn-Hobekk Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1312 #221067 (#221062) Vist 669 ganger
Lik innlegget |
| En kort biltur, og plutselig befinner vi oss i vestre ende av Hallevannetbrua. Vi ser oss om her før vi finner veien opp til traseen.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Sørlandske hovedvei er flyttet lenger inn for å gi plass til jernbaneanleggets bro over Hallevannet. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt over Hallevannet til hvor vi befant oss i forrige del. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det er store dimensjoner. For å komme opp, er det satt opp et midlertidig "trappehus". Med oppunder 100 trinn å forsere for å komme opp eller ned, vil det uten tvil merkes på formen etter hvert … Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Forskallingsvognen i vestre ende. Til venstre vises den delen av Hallevannetbrua som bygges som en etterspent viadukt. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Hallevannetbruas vestre del med begge forskallingsvognene. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så er det tid for en liten forflytning, på vei til neste mål gjennomfører vi en kort fotostopp.
Østre Hobekkbrua, som Jernbaneverket foreslo skulle hete Kongeveien bru, fører med sine 22 meter sporet over tilførselsveien som er bygget frem til Hallevannetbrua. Broen er konstruert som en kulvert. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så er vi oppe på traseen, ganske snart skal vi ta turen bort til broen.
I østlig retning, byggekranene ved Hallevannetbrua strekker seg mot himmelen. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Mot vest, Tjønnemyr viltovergang skimtes i bakgrunnen. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestre ende av Hallevannetbrua mot øst, ... Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… landkaret i litt nærmere øyesyn. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Så godt som hele Hallevannetbrua sett i østlig retning. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Før vi fortsetter ferden, kikker vi oss litt rundt og beveger oss litt i retning av Hobekk.
Fra traseen er det god utsikt i sørlig retning til Hallevannet. Hvor mye av den passasjerene vil rekke å få med seg når de farer forbi, er en helt annen sak. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt vestover fra østsiden av Østre Hobekkbrua, Tjønnemyr viltovergang i bakgrunnen. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestsiden av Østre Hobekkbrua, utsikt mot øst. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Ny forflytning, nå bærer det mot Hobekk.
I stigningen fra Hallevannet til Hobekk møter veifarende Vestre Hobekkbrua. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestre Hobekkbrua sett fra motsatt side. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På Hobekk ligger ett av de mange tekniske husene som er reist langs anlegget. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Anlegget er bygget for å takle store nedbørsmengder, 200 års flom. Samtidig er det lagt stor vekt på estetikken, her synlig ved steinsettingen rundt enden av drensrøret. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
For å redusere faren for utgraving ved store vannmengder, er grøfter fylt med grov stein. Her er det i tillegg lagt ned store steiner tvers over grøften, disse vil bidra til å begrense utvasking ved store vannmengder. Hobekk' 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt mot øst, Hallevannetbrua i det fjerne. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt mot vest, nærmest den 178 meter lange Tjønnemyr viltovergang, deretter Askeklovatunnelen, deretter Hovåstunnelen som med sine 110 meter er strekningens korteste. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Slutt på denne delen, fortsettelse følger i Solum-Skillingsmyr. Men først forflytning med gummihjulskjøretøy. Mvh HansMorten Fotturist |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Solum-Skillingsmyr Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1329 #221072 (#221062) Vist 654 ganger
Lik innlegget |
| Da er det på’n igjen. Nye metere med jomfruelig jernbaneanlegg skal utforskes. Vi starter ved foten av fyllingen som bærer traseen.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Solumbrua, 162 meter, sett fra nordsiden, Porsgrunn nås ved å fortsette ut av bildets høyre kant. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes En bratt bakke senere og vi er på jernbanetraseen.
Mot øst og et blikk inn i Hovåstunnelen. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På traseen øst for Solumbrua, utsikt mot vest. Nivået er formasjonsplan, det vil si den høyden hvor skinnegangens pukklag skal bygges opp fra. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestsiden av Solumbrua, Hovåstunnelen i bakgrunnen. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
En elegant 180° snuoperasjonen og vi ser vestover i retning av Nøklegårdtunnelen. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Solumbrua rager et stykke over bakken. I bakgrunnen åpner Hovåstunnelen seg. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Blikket er igjen rettet mot vest, der bak åpenbarer portalen til Nøklegårdtunnelen seg. En fra Jernbaneverkets anleggsledelse ute på inspeksjonstur kommer kjørende. Solum 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Etter en hyggelig prat om både moderne jernbaneanlegg og jernbaneanlegg som så dagens lys i helt andre tider og med helt andre forutsetninger, bærer det videre mot vest for mitt vedkommende.
Noen meter lenger frem ser en rekkverket på Skillingsmyrbrua, bakenfor der er åpningen til Nøklegårdtunnelen, som med sine 3 760 meter er den nest lengst på den nye banen. Over taket på bilen skimtes tidligere Solum Trafikkstasjon, der ble særlig tungtrafikken hanket inn og kontrollert da E18 gikk forbi. I dag går E18 som en firefeltsvei høyere oppe i lia og krysser det nye dobbeltsporet ved å gå over Nøklegårdtunnelen. Og det er vel neppe annet å gjøre enn å bryte sammen og tilstå – fristelsen til å la en Rover 75 trille på et kommende jernbaneanlegg ble for stor, her i kommende hovedspor Larvik-Porsgrunn. Sluttsignalene er forskriftsmessig tent. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Et blikk østover gjennom skjæringen mot Solumbrua og Hovåstunnelen. (Før noen sier noe – parkeringslysene er tent fordi Roveren står stille.) Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skillingsmyrbrua fra øst. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skillingsmyrbrua fra vest. Til venstre litt av den tidligere trafikkstasjonen på Solum. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På Skillingsmyr skal det bygges en ny omformerstasjon for å sikre tilstrekkelig strøm til togene. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så tar vi en titt på det som ikke blir synlig når anlegget er ferdig – trekkerørene som gjør det mulig å få frem nødvendige kabler på en god og enkel måte.
Moderne jernbaneanlegg innebærer meter på meter med kabel, og ditto meter trekkerør. Ved dette punktet på Skillingsmyr er det snakk om en distanse på omtrent 100 meter, det gir godt og vel én kilometer trekkerør … Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Med bestemte menn og passe grov redskap kommer trekkerørene på plass der de skal. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Før vi avslutter denne delen, koster vi på oss et par bilder Skillingsmyrbrua slik veifarende vil se den.
På vei fra Larvik i retning Langangen, føres veien under en enkel og pen bro. Tørrmuren oppe til venstre bidrar sterkt til at det blir en god opplevelse for synssansene. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Skillingsmyrbrua sett i retning Larvik. Skillingsmyr 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Fra Skillingsmyr er det ikke så mye å se før en kommer til Ønna, lengst inn i Langangenfjorden. Så da kjører jeg dit, så ses vi der sånn litt etter hvert. Mvh HansMorten På tur i det fri |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Ønna Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1340 #221073 (#221062) Vist 644 ganger
Lik innlegget |
| Lengst inne i Langangenfjorden finner vi Ønna på veien fra Langangen til Oklungen, sistnevnte enn så lenge en stasjon på Vestfoldbanen. Her inne er jernbanen knapt synlig – Ønna bru er 230 meter, og det er det når det gjelder synlig jernbane. Med 200 km/t står det ikke på å tilbakelegge den distansen … Uansett, vi ser på det som er å se på.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Ønna bru, 230 meter, sett fra nord. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Den vestre portalen til den 635 meter lange Langangentunnelen. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
En titt østover gjennom Langangentunnelen. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt fra Langangentunnelens vestre åpning over Ønna bru med Storbergtunnelens østre portal i bakgrunnen. Med sine 4 680 meter er det strekningens lengste tunnel. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Sørsiden av den 230 meter lange Ønna bru. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Nordsiden av Ønna bru, fra broens overkant er det omtrent 35 meter ned til dalbunnen. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Tiden frem mot jul bød ikke på snø i det hele tatt, stort sett var det vått, grått, mørkt og trist. Men noen dager før jul var det så vidt det var noen få kuldegrader, det resulterte i rim og antydning til isskorpe på vannet. Her er noen inntrykk av det.
Bekken i forgrunnen renner gjennom anleggsområdet, og er rik på ørret. På andre siden av landtungen er slutten på Langangenfjorden. Ønna 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Litt lenger ut i Langangenfjorden, en gran med hvitt overtrekk speiler seg i vann og is. Langangenfjorden 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Da er det Herregårdsbekken som gjenstår, vi ses der. Mvh HansMorten På tur i opplysningens tjeneste |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – Herregårdsbekken Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1352 #221074 (#221062) Vist 671 ganger
Lik innlegget |
| Så gyver vi løs på den siste delen. Inntil byggingen av det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn ble påbegynt i 2012, var det nok ikke mange som hadde kjennskap til Herregårdsbekken. Men Lillegårdskrysset … Da er det nok mange som får minner om ferdsel på E18 til eller fra Sørlandet. Om du kom nordfra eller skulle nordover, var det i Lillegårdskrysset du kjørte av eller på E18 på vei til eller fra Porsgrunn og Skien. Stort sett kunne du regne med å få gleden av å stå i kø i dette krysset om du hadde til hensikt å kjøre inn på E18 eller bare krysse den. Men nå er det ikke veitrafikk som er det primære i dette forumet, så vi retter oppmerksomheten mot et jernbaneanlegg under arbeid. Først en titt ned på jernbanetraseen fra gang- og sykkelveien som går langs Fv 30 Movegen.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Som ved Ønna er det ikke noen lang dagsone ved Herregårdsbekken. Dersom man skal fotografere tog her, nytter det ikke å la blikket vandre særlig mye … Standplassen er over Storbergtunnelen, i bakgrunnen er portalen til Eidangertunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes De siste meterne i bil tilbakelegges, så fortsetter vi ned til traseen til fots.
På vei ned til traseen, … Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… legger en merke til at et teknisk hus er bygd slik at glir inn i skråningen bak. I bakgrunnen den vestre portalen til Storbergtunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Nede på traseen, blikket rettet mot Eidangertunnelen. Mellom standplass og tunnel ligger Herregårdsbrua. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Motsatt vei, noen meter inn i Storbergtunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Omtrent midtveis på Herregårdsbrua lar vi blikket gå mot Storbergtunnelen. Lillegårdskrysset befinner seg mer eller mindre rett over beltegraveren som er parkert oppe i skråningen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Innsiden av Eidangertunnelen sett fra åpningen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Fra portalen til Eidangertunnelen lar vi blikket nok en gang gå østover mot Storbergtunnelen. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Herregårdsbrua, 36 meter lang (kort …?), kan heller ikke påberope seg å være spesielt høy, her sett fra sørøst. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Herregårdsbrua blir ikke synlig større fra nordøst heller. Men pen er den, det skal den ha. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
For de som fremdeles måtte være i tvil – Jernbaneverket bygger dobbeltspor. Storbergtunnelen starter eller slutter her, avhengig av hvordan en velger å se det. Herregårdsbekken 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Da har klokken rukket å bli tre på ettermiddagen, og en lang dags ferd på og langs et jernbaneanlegg er ved sin ende. Avtalt tekstmelding sendes med beskjed om at jeg nå er ute av anlegget. Jeg håper at de som har holdt ut hele veien, har en følelse av å ha fått tilført litt kunnskap man ikke hadde tidligere. Eller i det minste har fått tilføyd litt ny viten til det man allerede kan og vet. Takk for turen til dere som har fulgt med på skjermen. Og igjen en stor takk til prosjektsjef Lars André Tangerås i Jernbaneverket, som viste meg den tillit at jeg fikk ferdes på egenhånd. Takk også til delprosjektleder Roar Johansen i Jernbaneverket for at han tok seg tid til å se gjennom dette eposet, og derved bidro til at resultatet ble så bra som det kunne bli. Mvh HansMorten På langtur |
|
Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – voldsomt! Kurt Hål. 29. jan. 2016 kl.1919 #221088 (#221074) Vist 617 ganger
Lik innlegget |
| Sitter på en bærbar 15,8toms - 'hakke' sjans til å absorbere bilder og info. Dette var alt for imponerende til å ta inn over seg på en liten skjerm, bildene flyter ut over kantene og teksten fremkommer på neste nedrulling. Her må mer skjerm og mer tid til å fordøye alt av detaljer. Så på forhånd takk for fyldig innføring. |
|
"Gevinsten" av Vestfoldsbane-Fornyelsen ? Svein Erlandsen 29. jan. 2016 kl.1924 #221090 (#221074) Vist 648 ganger
Lik innlegget |
| Noen konkrete spørsmål i tilknytning til Vestfoldbane-Fornyelsene: 1) Hvor kort kjøretid kan vi få Oslo S-Porsgrunn etter at anleggene er sluttført ? 2) Ny kjøretid Oslo S-Kristiansand hvis Sørlandsbanetraffikken føres over Vestfoldbanen og ny tilknytning Vestfoldbanen-Sørlandsbanen blir en realitet ? Og 3) "Tråden" gir inntrykk av omfattende og høy standard på anleggsarbeidene. Vil denne standard kanskje bli utgangspunkt for ny jernbane Arna-Voss ?
Sammen med Ringeriksbanen må vel det bety stor tidsbesparelser Oslo S-Bergen. |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.1410 #221129 (#221090) Vist 585 ganger
Lik innlegget |
| Jeg forsøker å svare på spørsmålene som best jeg kan:
- Hvor kort kjøretid kan vi få Oslo S-Porsgrunn etter at anleggene er sluttført? KVU-IC for Vestfoldbanen angir reisetid Oslo-Porsgrunn til i nærheten av 1 time 45 minutter for tog med redusert stoppmønster (ikke stopp Sande, Holmestrand, Horten), hvilket vil si at Porsgrunn kommer like nær Oslo som Sandefjord er i dag.
- Ny kjøretid Oslo S-Kristiansand hvis Sørlandsbanetraffikken føres over Vestfoldbanen og ny tilknytning Vestfoldbanen-Sørlandsbanen blir en realitet? KVU Grenlandsbanen skriver på Jernbaneverkets hjemmeside dette om mulighetene en sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen kan gi: Med utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Oslo – Tønsberg (innen 2023) og Oslo – Skien (innen 2030) ønsker departementet å få en ny vurdering av hva som er eventuelle lønnsomme jernbaneinvesteringer for samfunnet i Grenlands-området. De to hovedideen med Grenlandsbanen er å binde sammen byene langs kysten og å forkorte reisetiden mellom Kristiansand og Oslo. Reisetiden kan trolig forkortes fra 4 timer og 30 minutter til 3 timer og 15 minutter.
- "Tråden" gir inntrykk av omfattende og høy standard på anleggsarbeidene. Vil denne standard kanskje bli utgangspunkt for ny jernbane Arna-Voss? Jeg er neppe den rette til å svare på dette, men jeg kan ikke se at det skal være noen grunn til å bygge andre anlegg med noen simplere standard.
Mvh HansMorten Forhåpentligvis opplysende |
|
Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget CF Salicath 30. jan. 2016 kl.1726 #221139 (#221129) Vist 563 ganger
Lik innlegget |
| Takk for en spennende gjennomgang av anlegget. Som nevnt ved tildligere anledning er jeg glad noen ser behovet for å la "outsidere" dokumentere anlegget for ettertiden. |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Svein Erlandsen 30. jan. 2016 kl.2027 #221161 (#221129) Vist 569 ganger
Lik innlegget |
| Takk for en imponerende og grundig dokumentasjon av fornyelsene langs Vestfoldbanen. Dine vurderinger av tidsbesparelsen synes jeg virker realistiske, og Oslo S - Kristiansand på 3 og 1/4 time begynner jo å nærme seg Flytiden (regnet fra Oslo sentrum til Kristiansand sentrum) .
Så kanskje reisende i fremtiden vil velge toget fremfor å reise : Oslo sentrum - Gardermoen - Krs.Lufthavn - Kristiansand sentrum. |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - en presisering Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.2118 #221162 (#221161) Vist 566 ganger
Lik innlegget |
| Jeg må få understreke at det ikke er jeg som har vurdert reisetiden som fremkommer i mitt innlegg over. Som jeg skriver, KVU-IC for Vestfoldbanen angir reisetid Oslo-Porsgrunn til i nærheten av 1 time 45 minutter for tog med redusert stoppmønster .... Dette er altså hentet fra Konseptvalgutredningen for InterCity, rapporten ble fremlagt i februar for snart fire år siden. Mvh HansMorten Presiserende |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - et tankekors Jan Arne Rødland 30. jan. 2016 kl.2230 #221166 (#221161) Vist 572 ganger
Lik innlegget |
| Samtidig skjer det en utbygging av E18 hvor andelen 4-felts vei stadig øker. En kjøretid Oslo-Kristiansand på ca 4 timer er realistisk - og lovlig. I Hans Mortens bildeserie ser vi glimt av veiarbeidet, f.eks. der den nye linjen grener av fra den gamle ved Farrisvannet, her kommer en ny 4-felts vei rett over. |
|
Gevinst Oslo - Kristiansand Terje Andersen 31. jan. 2016 kl.1110 #221190 (#221161) Vist 579 ganger
Lik innlegget |
| Dagens kjøretid Kristiansand - Skorstøl er ca 1:25. Strekningen Skorstøl - Porsgrunn er ca 54 km (tilnærmet luftlinje). Kjøretiden blir ca 20 min med max 1 stopp. Totalt blir det ca 1:45 Kristiansand - Porsgrunn. Med 1:45 Porsgrunn - Oslo S blir det 3:30 totalt Kristiansand - Oslo S. Hvis man bygger direktelinje Porsgrunn - Sande (ca 64 km) kan den strekningen gjøres på 20 min. Da er man ned mot 2:45 Kristiansand - Oslo. Terje |
|
Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 3. feb. 2016 kl.2010 #221409 (#221190) Vist 480 ganger
Lik innlegget |
| 3:30 - Kristiansand-Oslo blir for langsomt. Dersom ekspresstogene kan holde 250 km/t på lange strekk fra Skorstøl til Drammen så blir forhåpentligvis regnstykket noe annerledes? |
|
Oslo-Kristiansand Peder Figenbaum 4. feb. 2016 kl.0937 #221435 (#221409) Vist 494 ganger
Lik innlegget |
| "Dersom ekspresstogene kan holde 250 km/t på lange strekk fra Skorstøl til Drammen så blir forhåpentligvis regnstykket noe annerledes?" Mye av trafikkgrunnlaget for Grenlandsbanen er trafikken Sørlandet - Vestfold, der NSB reelt sett ikke har noe tilbud i dag. Skal man få med seg disse reisende, må togene nødvendigvis stoppe i Vestfold ... Mvh P. |
|
Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 4. feb. 2016 kl.2137 #221482 (#221435) Vist 494 ganger
Lik innlegget |
| Men man bygger ikke Grenlandsbanen kun for å knytte Sørlandet til Vestfold... men det er mulig å gi et godt tilbud både til reisende i endepunktene av strekningen, og de som skal til Vestfold. Tog med stopp f.eks. kun 1-2 steder underveis (f.eks. Torp, med overgang til lokaltog), som kan konkurrere med flyet og privatbil på reisetid. Og tog med flere stopp som kan konkurrere med ekspressbuss og privatbil. Det er lov å håpe på i allefall 3 avganger per dag, mellom henholdsvis Kristiansand-Oslo og Arendal-Oslo som kjører mer eller mindre strake veien. Morgen, tidlig ettermiddag og kveld. Med reisetid godt under 3 timer. |
|
Vestfoldbanen Hans-Ole Sveia 4. feb. 2016 kl.2144 #221484 (#221482) Vist 499 ganger
Lik innlegget |
| De nye sporene er i tillegg en fordel for både trafikken på Vestfoldbanen og for vedlikeholdet av motorvognsettene i Skien. Vedlikeholdsbasen blir med dette trolig både mer tilgjengelig og mer effektiv i praksis. Dette er også viktig. |
|
Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget Kjell A Ramstad 30. jan. 2016 kl.1012 #221106 (#221074) Vist 566 ganger
Lik innlegget |
| Dette var voldsomt - en stakkar trenger mer tid til å studere både tekst, bilder og kart. Meget bra!
Da starter jeg på toppen igjen. Puh...
mvh Kjell |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |