Hvor ble de av? ·33
Erik W. Johansson 24. apr. 2016 kl.2109 #226000 Vist 1122 ganger
Lik innlegget |
| På Eina har det i flere år stått et stort antall mindre vakre bilvogner. Av en eller annen grunn unnlot jeg å ta bilde av dem. Imidlertid snek de seg med på et bilde. Min mistanke er at de ble fjernet i forbindelse med masseutskiftingen på Gjøvikbanen i september i fjor. Hva skjedde med dem?
Her var det kryssingen mellom togene 211 og 218 som skulle foreviges, men mindre vakre bilvognene lurte seg med på høyre side. Eina6. aug. 2015foto: Erik W. Johansson
Utsnitt av bildet over. Eina6. aug. 2015foto: Erik W. Johansson
|
|
Hvor ble de av? Dag Christian Halvorsen 24. apr. 2016 kl.2121 #226001 (#226000) Vist 994 ganger
Lik innlegget |
| Hvis det er de ti vognene i nummerserien 23 76 4268 000-009, så tror jeg de er hugget. |
|
Hvor ble de av? John Oddvar Hauge 24. apr. 2016 kl.2215 #226002 (#226001) Vist 941 ganger
Lik innlegget |
| Det var meningen at de skulle bort før renseverket kom i fjor, men de sto der hele perioden vi renset. De ble forøvrig fjernet kort tid etterpå. Dette var noen av de vognene som kom til Trondheim med nye folkevogner. |
|
Bilder fra den siste reisen Thomas André Hansen 24. apr. 2016 kl.2326* #226003 (#226001) Vist 960 ganger
Lik innlegget |
| 10 vogner ble hentet på Eina 2. november 2015.
5 av vognene ble levert samme dag på Teigen, de 5 siste ble lagret på Hønefoss en ukes tid i påvente av at huggesporet igjen var klart.
Trekkraft var MA404. Skd 226 618 ble brukt som skiftemaskin på Eina.
2 vogner som skulle til lager nord på Hønefoss var også med.
Eina2. nov. 2015foto: Thomas André Hansen
Eina2. nov. 2015foto: Thomas André Hansen
Jevnaker2. nov. 2015foto: Thomas André Hansen |
|
Hvor ble de av? Erik W. Johansson 24. apr. 2016 kl.2342 #226007 (#226003) Vist 891 ganger
Lik innlegget |
| Takk for god og detaljert oppklaring! |
|
Bilder fra den siste reisen Getol 25. apr. 2016 kl.1532 #226018 (#226003) Vist 781 ganger
Lik innlegget |
| Så det var slik det hang sammen med disse gamle bilvognene! Mener å huske jeg så slike i trafikk på 70-tallet. Her er et bilde fra Hønefoss.
Neste stopp for 23764268 003-5 er Hokksund Hønefoss5. nov. 2015foto: Getol |
|
Hvor ble de av? Dag Cato Skårvik 25. apr. 2016 kl.1556 #226020 (#226018) Vist 785 ganger
Lik innlegget |
| De var i drift fram til juni 2010. Da ble de hensatt i tunnellen ned til Herøya ved Porsgrunn. |
|
Hvor ble de av? John Oddvar Hauge 25. apr. 2016 kl.1928 #226031 (#226020) Vist 724 ganger
Lik innlegget |
| Egentlig litt dumt å hugge disse. Skulle mange ganger ønsket en slik under forflyttninger. Det er stadig en billogistikk forbundet med arbeidet. på museumsbanetomter kan man jo se for seg disse lastet med veteranbiler. |
|
Hvor ble de av? Dag Cato Skårvik 25. apr. 2016 kl.1953 #226035 (#226031) Vist 731 ganger
Lik innlegget |
| Det står noen treakslede flate (Ladks) litt her og der. Kanskje Autolink er interessert i å selge? |
|
Hvem produserte dem? Thor Bjerke 25. apr. 2016 kl.2022 #226038 (#226035) Vist 715 ganger
Lik innlegget |
| Er det noen som vet hvem som produserte disse vognene og når? Motortransport har vel eid dem siden de var nye? |
|
Hvem produserte dem? Dag Cato Skårvik 25. apr. 2016 kl.2043 #226043 (#226038) Vist 708 ganger
Lik innlegget |
| I mitt arkiv står Brugeoise & Nive, Belgia som bygger og byggeåret er 1963 (Ladks) |
|
Hvem produserte dem? Hans-Ole Sveia 25. apr. 2016 kl.2048 #226047 (#226043) Vist 693 ganger
Lik innlegget |
| Dette kan vel stemme godt. Et spørsmål: Var dette privatvogner registrert i Norge eller i Sverige? Drammen bilhavn og Motortransport begynte vel i 1963, og fra januar 1964 var en i gang. I 2003 ble vel det hele Autolink. |
|
Hvem produserte dem? Erik W. Johansson 25. apr. 2016 kl.2058 #226051 (#226043) Vist 691 ganger
Lik innlegget |
| I så fall heter det La Brugeoise et Nivelles. Samme fabrikk under navnet Les Ateliers Métallurgiques de Nivelles leverte Ekebergbanens elegante boggitilhengervogner 1037-1040 i 1928-29. Lenke: Ekebergbanen - belgisk tilhenger |
|
Hvem produserte dem? Thor Bjerke 25. apr. 2016 kl.2127 #226056 (#226051) Vist 690 ganger
Lik innlegget |
|
Hvem produserte dem? Thor Bjerke 25. apr. 2016 kl.2148 #226061 (#226056) Vist 853 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tror vognene ble levert som .Laes 044 2000-2009. Senere ble de så omnummerert til Laeks 426 8xxx. En gang har jeg notert at 044 2008 ble ødelagt ved avsporing på Nypan 1981 og utrangert, og at den ble erstattet av en brukt fransk vogn som overtok nummeret. Neste serie med samme litra Laeks 426 8010-8016 skal i følge en PS-notis ha kommet brukte fra Belgia rundt 1981. Deretter fulgte 426 8017-8027 brukte fra Italia 1983-84 (bygget 1964). |
|
Hva med denne? Thor Bjerke 26. apr. 2016 kl.1826* #226131 (#226061) Vist 620 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tok i 2013 bilde av denne på Hamar stasjon, hvor den da hadde stått hensatt noen år. Den var merket Motortransport, men hadde også skilt med Svene Pukkverk. Åpenbart vært en biltransportvogn, men er øvre dekk fjernet? Har Motortransport solgt den til Svene pukkverk? Hva har de brukt den til, og hvorfor havnet den på Hamar? Vognen var opprinnelig belgiskregistrert.
Vogn 23 76 421 9001-9 - Motortransport / Svene pukkverk Hamar29. mai 2013foto: Thor Bjerke |
|
Hva med denne? Lars Fredrik Andersen 26. apr. 2016 kl.2033 #226147 (#226131) Vist 598 ganger
Lik innlegget |
| Dette er vel en vogn mer beregnet på frakt av landbruksmaskiner etc. I senere tid brukt til bobiler og slikt. Litt usikker på om noen av dem er i drift.
/LF |
|
Hva med denne? Dag Cato Skårvik 26. apr. 2016 kl.2110 #226149 (#226131) Vist 592 ganger
Lik innlegget |
| Den var ihvertfall i Autolinks eie i 2009. Det er også en Ladks Denne vogntypen ble brukt ihvertfall så sent som 2015 i Cargolinks tog til Orstad. Mye mulig de ble brukt helt opp til nedleggelsen. Autolink ville helst unngå åpne vogner grunnet fare for skade på bilene, men måtte bruke noen i mangel på lukkede vogner. |
|
Hva med denne? John Oddvar Hauge 27. apr. 2016 kl.0216 #226164 (#226131) Vist 565 ganger
Lik innlegget |
| Disse vognene fikk vi beskjed om at ikke skulle gå bakerst pga. Noe bremseproblemer. De kom ikke så ofte, men det var av og til noen lette lastebiler eller biler type Crafter, Boxer. Sprinter. En gang kom det tre nye ambulanser på en slik. I utgangspunktet ville jeg ønske å plasere en slik vogn bakerst, men det ble gjerne de toetagede vonene til Bekkelaget bak. Disse var gjerne merket Holmen. |
|
Bilvogner Hans-Ole Sveia 16. mai 2016 kl.2239 #227227 (#226131) Vist 436 ganger
Lik innlegget |
| Det er korrekt at enkelte bilvogner som gikk med biler fra Drammen var belgiskregistrerte og gikk med sine sekssifrede belgiske nummer lenge etter at de øvrige bilvognene hadde fått internasjonale nummer (EVN-numre). Jeg tror det også er rett at øvre dekk ble fjernet på enkelte slike vogner. Belgiske vogner av denne typen hadde blant annet nr. 511224 og 511246. Disse eksisterer forresten fortsatt i 421 9-serien, men står vel for tiden i en by i Norge og har vel neppe vært i bruk i det siste. |
|
Bilvogner Hans-Ole Sveia 17. mai 2016 kl.1721 780 #227244 (#227227) Vist 414 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har notert at det den 6. april 1973 var i bruk en privatregistrert belgisk bilvogn med nr. 511192. Denne så jeg i Drammen i en kipp som var trukket av Skd 220.172. En gang i 1971 så jeg samme vogn i Drammen i en kipp som var trukket av Di 2.813. Med i kippen var også en annen privatregistrert godsvogn. Denne hadde imidlertid nr. 21 88 0420 444-2. Jeg vil anta at dette også var en bilvogn. |
|
Bilvogner Hans-Ole Sveia 4. juli 2016 kl.1957* 780 #230055 (#226131) Vist 384 ganger
Lik innlegget |
| Motortransport A/S kjøpte i 1981 ti brukte biltransportvogner fra Belgia. Sju av disse fikk nr. 23 76 426 8010-16 i Norge. Dette var vel vognene som før dette hadde følgende nr.: 23 88 427 3007, 3008, 3016, 3035, 3038, 3044 og 3046 (nevnt her uten kontrollsiffer). I tillegg til disse sju vognene kjøpte Motortransport A/S tre til av samme type. Dette var vognene 23 88 427 3009, 3027 og 3032 (nevnt her uten kontrollsiffer). Grunnet rustskader på disse fikk Motortransport skåret ned det øvre dekket, noe som gjorde at de først foreløpig ikke var godkjent til bruk ved NSB. Disse ble siden godkjent til bruk. "På sporet" nr. 32 - desember 1981 - 13. årgang - side 56 nevner at disse skulle få betegnelsen Ladks 412 9000-002, noe jeg antar er feilskrift for Ladks 421 9000-9002. Og etter det jeg forstår sto to av disse på Sundland i Drammen i mai i år. De to vognene hadde opprinnelig nr. 511224 og 511246. Disse ble vel bygd ca. 1963-1964.
|
|
Bilvogner Hans-Ole Sveia 20. jan. 2017 kl.2043 #241594 (#230055) Vist 338 ganger
Lik innlegget |
| Jeg antar at 1964 på skiltet angir byggeår.
|
|
Hvem produserte dem? Hans-Ole Sveia 20. jan. 2017 kl.2050 780 #241595 (#226043) Vist 332 ganger
Lik innlegget |
| Jeg antar at bildet er av interesse...
Fabrikkskilt på bilvogn. Sundland 9. mai 2016 foto: Hans-Ole Sveia |
|
Hvem produserte dem? Thor Bjerke 20. jan. 2017 kl.2103 #241599 (#241595) Vist 335 ganger
Lik innlegget |
| På hvilken vogn satt dette skiltet? Det er også innlegg på et svensk forum om denne vogntypen nå. Lenke: Om bilvogner |
|
Hvem produserte dem? Hans-Ole Sveia 20. jan. 2017 kl.2119* 780 #241600 (#241599) Vist 347 ganger
Lik innlegget |
| En av disse to. Jeg tror begge var fabrikkert samme sted.
Denne vogna var opprinnelig nr. 511224 da den var registrert under SNCB. Sundland 9. mai 2016 foto: Hans-Ole Sveia
Skilt på vogn 23 76 421 9000-1. Sundland 9. mai 2016 foto: Hans-Ole Sveia
Denne vogna var opprinnelig nr. 511246 da den var registrert under SNCB. Sundland 9. mai 2016 foto: Hans-Ole Sveia
Skilt på vogn 23 76 421 9004-3. Sundland 9. mai 2016 foto: Hans-Ole Sveia |
|
Hvor ble de av? Peter 25. apr. 2016 kl.2039 #226041 (#226035) Vist 725 ganger
Lik innlegget |
| Var det inte någon episod med bromsproblem knuten till vagntypen och som gjorde att dom i alla fall tillfälligt fick körförbud? Det måste ha varit i OBAS-tiden!
Vagnarna hamnade b.la i Hamar för ombyggnad av dåvarande MiTrans. |
|
Bremseproblem Dag Cato Skårvik 25. apr. 2016 kl.2046 #226045 (#226041) Vist 719 ganger
Lik innlegget |
| Du får høre med HM. Tror han kan fortelle ganske detaljert om den hendelsen. Men det skjedde det i OBAS-tiden ja. Vognene fikk etter det ikke regnes som bremset i tog. Vi kunne sette dem inn, men da som ubremsete vogner med de ulemper det medførte. Tror ikke de ble ombygd på Hamar, men en ganske omfattende hovedrevisjon var det nok snakk om. Etter det fungerte de bra. |
|
Bremseproblem Peter 25. apr. 2016 kl.2050 #226048 (#226045) Vist 707 ganger
Lik innlegget |
| Ja det låter bekant nu när Du säger det? Så var det, jag var ju mest på Hamar och nord om Hamar och ytterst sällan förbi Oslo under OBAS-åren vilket var skönt. Hade ju som fast tjänst att b.la sköta all skifting i Hamar mm så dessa vagnar tryckte jag in till MiTrans ett antal tillfällen. |
|
Bremseproblem John Oddvar Hauge 25. apr. 2016 kl.2346 #226081 (#226045) Vist 665 ganger
Lik innlegget |
| Jeg sendte da disse bremset. De skulle til Bekkelaget. Det var noen flate vogner 9000 serien som ikke fikk gå bakerst etter en eller annen episode. Det var noen røde Autotransportvogner som jeg var litt i tvil på. Der stengte jeg vogn pga selvløsning en gang. |
|
Bremseproblem Dag Cato Skårvik 26. apr. 2016 kl.1408 #226110 (#226081) Vist 600 ganger
Lik innlegget |
| Det stemmer nok det. Vi stengte ikke bremsene, vi bare førte dem opp med bremseprosent 0 i vognopptaket. |
|
Vagn med annat utseende BoJ 24. jan. 2017 kl.1811 #241760 (#226003) Vist 278 ganger
Lik innlegget |
| De flesta vagnarna i tåget är SNAV byggda och levererade 1978 (Roco modell)
Men! andra vagnen i tåget på de två övre bilderna är av annan typ.
Är detta vagn av typen tillverkad i Belgien 1964? BoJ |
|
Vagn med annat utseende Thor Bjerke 26. jan. 2017 kl.1839 #241866 (#241760) Vist 269 ganger
Lik innlegget |
| Jeg vet ikke noe om opprinnelsen til denne vogna, men legger ut bildet.
Bilvogn Laeks 426 8016 Fauske25. juni 1982foto: Thor Bjerke |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |