Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Mangel på informasjon til reisende... ·38 solslyng 16. aug. 2009 kl.1429* #22818 Vist 669 ganger Lik innlegget
 

Die Filmführerin blir satt på et erstatningsett. NSB har ikke klart å opplyse henne om dette. Resultatet er dårlig medieomtale.

Hvorfor kan ikke NSB fortelle de reisende at de bruker erstatningsmateriell, og deretter komme med en liten påkjønnelse. En kopp kaffe/the, lefse eller sjokolade, eller gratis avis f.eks.

Øye for detaljer er fjernt i NSB, da kan man ikke bli som Flytoget, slik samferdselsministeren påstår...

En god togreise begynner med de små detaljer. Da trenger man ikke supermoderne infrastruktur for å gjøre de reisende fornøyd.

Tyske ICE går mange steder på dårlige strekninger, og har omtrent samme reisetidsratio mot bilen, som langdistansetogene i Norge.

Lenke: Die Filmführerin om NSB

Mangel på informasjon til reisende... Thor Bjerke 16. aug. 2009 kl.1631 #22831 (#22818) Vist 556 ganger Lik innlegget
 

Har inntrykk av at det er noe tilfeldig hva som gis av informasjon. Noen av ombordpersonalet er veldig flinke til å informere ved avvik, mens andre ikke sier et ord. En gang i sommer kom det et 69-sett istedetfor type 70 i IC-toget fra Lillehammer til Oslo. Da hadde jeg ventet en beklagelse i høyttaleren om feil materiell. Likeså hadde jeg ventet en beklagelse om forsinkelsen toget hadde ved ankomst Oslo S. Ikke et ord. Synd for NSB, for forståelsen er så mye større når vi får informasjon.

Mangel på informasjon til reisende... Roar 16. aug. 2009 kl.2304 #22898 (#22818) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

73B45 gikk noen dager på Sørlandsbanen for vel to uker siden. Jeg antar utfra beskrivelsen av serveringstilbudet at dama reiste med dette togsettet.
På Komfort får de jo kaffe og avis etc. likevel.

Dama er for øvrig godt kjent for å være en av dem som jobbet mest for å få nedlagt Ekebergbanen først på 1970-tallet. Hun var da aktiv i lokalpolitikken.

  Mangel på informasjon til reisende... Vestein Øvrom 16. aug. 2009 kl.2327 #22911 (#22898) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Hvis man ikke kan møte argumentene, skift fokus, gjerne til person (aka "ad hominem"). "Dama" er jo ellers en svoren togtilhenger men her aner jeg at en mening som ikke ønskes motarbeides med et hvert middel. Hva med selvkritikk?

Mvh
Vestein

    Mangel på informasjon til reisende... Roar 16. aug. 2009 kl.2333* #22914 (#22911) Vist 457 ganger Lik innlegget
 

???!

Jeg er da ikke noen part i saken, og det er da derfor ikke min sak å forsvare, bare forklare.

Det som er det viktigste argumentet til dama er at hun hadde fått plass mot kjøreretningen etter å ha bestilt rettvent plass. Dette brukes det mye plass på i innlegget.

Togene er bygget sånn. Omtrent halvparten av setene står "feil" vei. Dette fordi NSB for ca. ti år siden fant ut at vendbare seter er for dyrt.

For flertallet av reisende betyr ikke sånt avgjørende mye, bortsett fra på utsiktsbaner. Trærne på Sørlandsbanen ser ganske like ut, forfra og bakfra. Enda likere blir de i den mørke delen av døgnet.

Faste, ikke-vendbare seter, også på beste klasse, er for øvrig det normale i svært mange jernbaneland.

      Mangel på informasjon til reisende... Vestein Øvrom 16. aug. 2009 kl.2339 #22916 (#22914) Vist 482 ganger Lik innlegget
 

Les den siste setningen i ditt nest siste innlegg en gang til...

Mvh
Vestein

        Mangel på informasjon til reisende... Roar 17. aug. 2009 kl.0001* #22918 (#22916) Vist 456 ganger Lik innlegget
 

Ja. Det var svar på en som foreslo at folk burde få kaffe og avis fordi det var 73B og ikke 73A.

Kan ta det en gang til:

For det første får alle på Komfort kaffe og avis. Både på 73A og 73B.

For det annet er de to materielltypene helt likeverdige hva gjelder komfort, setestandard osv. Den eneste viktige forskjellen er hvilket serveringstilbud som er mulig å gjennomføre samt barnefamilieavdelingen.
Når et slikt sett blir sendt på Sørlandsbanen pga. plutselig oppstått materiellmangel står uansett det ikke noe kjempeapparat klart med alt mulig av ekstra "kompensasjons"servering.

Det har ikke vanlig praksis å tilby kompensasjons-servering når en materielltype blir erstattet av annen materielltype med like god standard. Ei heller når standarden er litt lavere, eks. B5 i stedet for B7 eller 69D i stedenfor 70, men det er en annen sak.

Å holde en høy beredskap av denne typen, som nødvendigvis må være spredd geografisk, koster penger, penger som ingen er villige til å betale.


Noen ganger klarer man likevel å få tak i et eller annet, f.eks. kaffe på tp. 69.

          Hva som ER alvorlig på Sørlandsbanen Roar 17. aug. 2009 kl.0004* #22921 (#22918) Vist 458 ganger Lik innlegget
 

Det som virkelig er alvorlig på Sørlandsbanen er at den infrastrukturmessig blir stadig mer akterutseilt. Om to uker åpnes en ny motorveiparsell mellom Grimstad og Kristiansand. Lange og nye parseller er de siste årene åpnet gjennom Vestfold. Du kan lovlig kjøre i 100 km/h i mil etter mil. Det er bare noen få deler av E18 igjen med "gammeldags" landevei, bl.a. Larvik-Bamble, Sørlandsporten-Arendal og noen få andre. Detet skyldes norsk samferdselspolitikk fra 1920-tallet og til i dag. Sørlandsbanen ble anlagt langt inne i skauen mens veien går via byene langs kysten. I hele tiden etterpå har satsing på forbedring av Sørlandska hovedvei vært prioritert. Jeg har reist jevnlig mellom Oslo og Kristiansand i 40 år. Det er ikke mye igjen av den E18 jeg husker fra 1960-tallet med veien gjennom sentrum av Drammen, Holmestrand, Larvik og Grimstad. Ulykesbelastede og svingete langs Sande-fjorden. Korketrekkeren, 50-sone gjennom boligområder ved Heistad, krokete vei forbi Kragerø osv. Sørlandsbanen slalåmer videre mellom berg og furutrær. Dette er trist, men det er da politikerne folk flest har stemt på og ikke NSB som har ansvaret for at det er blitt slik, eller hva?

            Sørlandsbanen Jan Arne Rødland 16. aug. 2009 kl.2359 #22923 (#22921) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

Om to uker åpnes en ny motorveiparsell mellom Grimstad og Drammen.
Nei, men mellom Grimstad og Kristiansand - 38 km.

              Sørlandsbanen Roar 17. aug. 2009 kl.0004 #22927 (#22923) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

Skrivefeil. Er rettet.

          Mangel på informasjon til reisende... Vestein Øvrom 16. aug. 2009 kl.2357 #22922 (#22918) Vist 436 ganger Lik innlegget
 

Alt dette er for så vidt gode forklaringer hva jeg vet. Nå er det imidlertid sånn at folk vil ha gode løsninger, ikke gode forklaringer. Dette er ikke bare synsing, jeg jobber selv med slike problemstillinger på daglig basis selv om det ikke har noe med jernbane å gjøre.

Hva jeg prøvde å sette fokus på i forrige innlegg var imidlertid utsagnet "..godt kjent for å være en av dem som jobbet mest for å få nedlagt Ekebergbanen først på 1970-tallet..". Dette er hva man i meningenes verden kaller en "skittpakke". Hva den hadde med "damas" negative oppfatning av togturen skjønner jeg ikke.

Mvh
Vestein

            Mangel på informasjon til reisende... Roar 17. aug. 2009 kl.0000 #22924 (#22922) Vist 440 ganger Lik innlegget
 

Du, og andre som evt. ikke kjenner navnet, bør i hvertfall ha klart for deg at dette er en dame med mange og sterke meninger om det meste, og sm gjerne kringkaster dem.

              Mangel på informasjon til reisende... Vestein Øvrom 17. aug. 2009 kl.0004* #22925 (#22924) Vist 440 ganger Lik innlegget
 

Det alene er ingen grunn til å ta "mann" for ball. Det var ikke annet. Dessuten vet jeg hvem Ingeborg Moræus Hansen er, det er ikke nødvendig å prøve å desimere sin motstander.

Mvh
Vestein

                Mangel på informasjon til reisende... Kjetil Næss 17. aug. 2009 kl.0009 #22928 (#22925) Vist 431 ganger Lik innlegget
 

Men hun smører jo litt uvitende på syntes jeg. Hun skriver at NSB er håpløst bakpå, fordi traseen ligger der den gjør og trærne er så frekke at de detter ned og river kjøretråden.... Ikke klarer hun å reise videre til Europa med tog fra Gøteborg heller.

                  Mangel på informasjon til reisende... Vestein Øvrom 17. aug. 2009 kl.0028 #22930 (#22928) Vist 432 ganger Lik innlegget
 

Jeg satt meg til og leste innlegget en gang til. Om jeg skulle driste meg til et kort sammendrag slik jeg oppfatter det handler det om at vi må få en viss kroppsdel i gir og få dagens jernbane opp å gå, både teknisk og kundemessig. Ulf skrev et innlegg her i en annen tråd om å se muligheter i stedet for begrensninger. Jeg tror det gjelder her også. Du om noen vet vel hvordan kunder hater unnskyldninger Kjetil? smiler

Mvh
Vestein

                    Mangel på informasjon til reisende... Kjetil Næss 17. aug. 2009 kl.0101 #22934 (#22930) Vist 445 ganger Lik innlegget
 

Jeg har også inntrykk av at artikkelen ønsker å fokusere på hvor bedre ting kan bli. Men jeg registrerer også at hun skyter med skarpt mot NSB, for ting NSB ikke er herre over. Om artikkelen hadde gått mer på hva politikere må vedta i fremtiden, så hadde den vært helt topp. Men at hun ikke fikk sin tilmålte hvitvin til 96,- spenn var ille - liksom....

                      MODERERT Moderator 17. aug. 2009 kl.2137* #23049 (#22934) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Denne tråden er moderert ved at innlegget som stod her og de påfølgende er fjernet fra vanlig innsyn.

Grunnen til modereringen er at tråden på dette stedet (og evt. i oppfølgere) bryter med bruksreglene. Modereringen er også særskilt begrunnet slik:

Å kalle en navngitt person for "dum" og "bakstreversk fjos" er ikke i tråd med retningslinjene. Innlegget slettes i sin helhet da disse to karakteristikkene utgjør vesentlige deler av innlegget.

Modererte innlegg er lagret for seg slik at innholdet kan vurderes på nytt ved eventuell klage over modereringen. En slik klage bør i første omgang rettes til Webmaster som begrunner klagen og/eller revurderer den. Er man fortsatt uenig i moderators handling og mener man er blitt utsatt for en utilbørlig vilkårlighet eller urettmessig moderering, kan saken bringes inn for NJKs Representantskap som klagesak som mistillit til tillitsvalgt.

Mvh Moderator (forum at njk.no)

##: 88,

                        MODERAT solslyng 17. aug. 2009 kl.2321 #23068 (#23049) Vist 339 ganger Lik innlegget
 

"Å kalle en navngitt person for "dum""

Det var vel ikke personen som var dum, men handlingen.

"bakstreversk fjos" er en god karaktestikk på en leder innen for jernbanen som ikke ønsker at den skal satses på. Men nå er det heldigvis ikke NSB som bestemmer over jernbanen i Norge. Det kan vi jo f.eks. se i Holmestrand om noen år.

Uansett var problemstillingen spennende...

                          MODERAT Åge Lybekbråten 17. aug. 2009 kl.2330* #23070 (#23068) Vist 343 ganger Lik innlegget
 

"Å kalle en navngitt person for "dum""
Det var vel ikke personen som var dum, men handlingen.

Nå var jeg en av de som rakk å lese nevnte melding før den ble moderert, og den finnes fremdeles i mitt skjermbuffer.
Jeg siterer derfor:

"Navn" (i "konsern") er jo til og med så dum og sier at...

"Navn" og "konsern" er selvsagt byttet ut av meg.
Hvis ikke dette er å kalle en person for dum vet ikke jeg.
Fjols blir vedkommende dessuten også kalt.

                            Advarsel til Solslyng moderator 18. aug. 2009 kl.0028* #23078 (#23070) Vist 351 ganger Lik innlegget
 

Du har helt rett. Det er ikke tvil om at det som ble framført var en personkarakteristikk, og ingen handlingskarakteristikk.

Jeg vil minne Solslyng om at følgende har stått i bruksvilkårene for forumet i en årrekke, også før vi skjerpet modereringen:

Angrep på personer anses som upassende, og vil normalt medføre at innlegget fjernes uten forvarsel. I grove eller gjentatte tilfeller vil skribenten bli utestengt fra forumet.

Legg merke til det med "gjentatte tilfeller", Solslyng.

SES

                              Advarsel til Solslyng Jan-Inge Hansen 18. aug. 2009 kl.1216 #23132 (#23078) Vist 305 ganger Lik innlegget
 

Tror du Solslyng virkelig bryr seg om deres advarsler?
Ikke mye som tyder på det akkurat. Han er så i overkant stor i kjeften, men har null baller som ikke tør å stå fram. Er ikke akkurat en viktig bidragsyter.

Og jeg synes det er pussig at dette elementet bare får holde på, mens andre får pes hvis de har lagt ut et mindre bra bilde. Var det Stian e.l. tro som gjorde den brøleren?

                                Moderering og veiledning - storm og flau vind Svein med div hatter eller uten 18. aug. 2009 kl.1547 #23151 (#23132) Vist 264 ganger Lik innlegget
 

Og jeg synes det er pussig at dette elementet bare får holde på, mens andre får pes hvis de har lagt ut et mindre bra bilde. Var det Stian e.l. tro som gjorde den brøleren?

Solslyng får da ikke holde på. Han får jo stadige advarsler. Til slutt er advarslenes tid forbi, og da vanker det sterkere lut.

Det du kaller "et mindre bra bilde" var et bilde som var nesten helt sort. Det var ingen moderering, men en oppfordring om å tenke seg om før man laster opp bilder. Jeg tror forumets lesere og brukere i det lange løp er tjent med at vi setter en slags minstestandard også for bildene som publiseres her. Da må vi på driftssiden av og til kunne komme med veiledning i hvordan forumet skal brukes. Enhver som ytrer seg her, enten i ord eller bilder, gjør det jo med fare for å få et innlegg mot seg. Hvis man ikke tåler det, bør man kanskje ikke stille seg fram offentlig på den måten. Stian tålte det tydeligvis. Både bedrev han raskt litt selvmoderering, og han har lastet opp helt greie bilder senere.

Lenke: Tråden med debatten om Stians bilde

                                  Flau balanse Lars Gjertsen 18. aug. 2009 kl.1645* #23162 (#23151) Vist 248 ganger Lik innlegget
 

Jeg reagerte også på at toleransen ovenfor kvalitet på bilder synes å være langt lavere enn for verbale utageringer som forumet (og databasen!) har blitt beriket med i det siste. Selv om verbale innlegg naturligvis tar langt mindre serverplass enn et bilde.

Det er helt utmerket at man setter en minstestandard for bilder i galleriet, men hvorvidt praksisen for å oppnå dette målet er formålstjenlig er en annen diskusjon. Her handler det om kvalitet på det verbale.

Hadde de her nevnte verbale innlegg vært bilder i galleriet, hadde "fotografen" fått "tilbakemeldinger" så det holdt alt lenge før siste advarsler ble utstedt. Mens postingen av det sorte bilde var godartet, er posting av den omtalte verbale utagering enten ondartet, eller så lider skribenten av en slags Tourettes syndrom som kommer til utslag via tastaturet. I hensikten med bidraget ligger en vesensforskjell når bidrag til databasen/lesere skal vurderes.

Det er underlig at et eneste sort bilde får så rask oppmerksomhet og kritisk omtale, sett i kontrast til de "bildene" som så lenge har blitt postet anonymt!

medl. 2191

                                    Storm i vannglass Svein Sando 18. aug. 2009 kl.1838 #23172 (#23162) Vist 228 ganger Lik innlegget
 

Det er underlig at et eneste sort bilde får så rask oppmerksomhet og kritisk omtale, sett i kontrast til de "bildene" som så lenge har blitt postet anonymt!

Så raskt? Ville det vært bedre om jeg ventet to uker eller to måneder med å bruke bildet som eksempel? Bildene ble brukt som eksempler på noe bør tenke seg om før man poster. Eksempler bruker man lettest når de foreligger og er ferske.

Ellers er det ganske så underlig at man henger seg opp i denne ene gangen jeg som webmaster har uttalt meg om billedopplasting. Var det så skrekkelig at den får dere til å la den telle så mye mer enn alle de gangen vi har moderert eller anmodet folk til oppføre seg som folk på det språklige området?

                                      Tenk utenfor vannglasset Lars Gjertsen 18. aug. 2009 kl.1906 #23176 (#23172) Vist 228 ganger Lik innlegget
 

"Var det så skrekkelig at den får dere til å la den telle så mye mer enn alle de gangen vi har moderert eller anmodet folk til oppføre seg som folk på det språklige området? "

Det kommer ikke noe konstruktivt ut av å sammenlikne hvilken anlednng som var mest eller minst skrekkelig. Det er heller ikke ønskelig å dreie diskusjonen over på når forumets forvalter(e) har vært mer eller mindre skrekkelige, for det er ikke hovedtema her.

Jeg oppfatter sammenlikningen bilde/verbal utagering som gjort for å få frem en kontrast. Viktigst er kanskje muligheten for at en andel av forumets brukere er frustrerte over det verbale lavmål som publiseres og har blitt publisert en tid, og et ønske om at det skal ta slutt.

                                        Jeg har aldri bedt om det vannglasset Svein Sando 18. aug. 2009 kl.1921 #23177 (#23176) Vist 229 ganger Lik innlegget
 

Det var ikke jeg brakte inn bildesammenligningen, som jeg oppfatter som avsporende for det saken gjelder nå. Så da gravlegger vi den.

Til selve saken så takker jeg både Hansen og Gjertsen for deres innspill. De kan bli nyttige.

                                          Jeg har aldri bedt om det vannglasset Jan-Inge Hansen 18. aug. 2009 kl.2130 #23192 (#23177) Vist 211 ganger Lik innlegget
 

For all del Svein, jeg synes dere gjør en god jobb her ellers. Men det var mest som en sammenligning. Sikkert greit nok at det ble reagert mot bildet, men poenget var at Stian neppe gjorde noe slemt. Solslyng derimot slenger i hovedsak bare dritt. Og hadde ikke han vært anonym ville han aldri i verden uttalt seg som han gjør. Neppe noe ønske om en ok debatt derfra. Advarslene har vel ikke hjulpet særlig? Og siden det neppe er noe bedring derfra, tipper jeg at han regelrett ler av både de som er kristiske og dere moderatorer.

                                            les solslyng 18. aug. 2009 kl.2141 #23195 (#23192) Vist 216 ganger Lik innlegget
 

Det var gode poenger jeg hadde i posten med de stygge ordene, ergo, ikke bare dritt. Poenget mitt var rett og slett at mangel på satsning, også er et resultat av de lederne Jernbanen har hatt, det er ikke til å komme utenom. Det samme gjelder også vegnettet.

Les posten min med tittel Akk. Også en post med viktige poenger, i allefall om man ønsker en god jernbane i Norge, og kan vurdere svakhetene, som er alt for tydelige for "folk flest" (i denne sammenhengen folk utenfor entusiastmiljøet, men med vurderingsevne).

                                            Helle olje på stormen i vannglasset Lars Gjertsen 18. aug. 2009 kl.2148 #23197 (#23192) Vist 202 ganger Lik innlegget
 

Å forvalte interaktive media som forum er en til tider utakknemlig jobb. Det mangler sjelden på råd om Hvordan Jobben Egentlig Skal Gjøres, og som oftest er ikke rådene entydige heller. Jeg prøvde ikke å skulle fortelle noe om hvordan ting skal gjøres, men hadde lyst til å ytre noe om hvordan jeg ønsker forum/njk som arena. Rent personlig, altså - ikke en ytring om når forvaltningen er mer eller mindre skrekkelig. (Forøvrig et herlig adverb for å beskrive formell forvaltning..).

Man kan faktisk lage omelett uten å knuse høna i prosessen.

                                Advarsel til Solslyng Ole P. Ingebrigtsen 18. aug. 2009 kl.1652 #23164 (#23132) Vist 246 ganger Lik innlegget
 

Sånn for ordens skyld, HELT anonym er vel Solslyng neppe, etter hva jeg har forstått er det vel slik at man er nødt til å oppgi navn og e-post-adresse til forumets administrator(er) når man registrerer seg her, så de burde jo ha en viss anelse om hvem han er.

                            Bufferen solslyng 18. aug. 2009 kl.0127 #23088 (#23070) Vist 329 ganger Lik innlegget
 

Ordene er kanskje noe sterke, men nokså betegnende.

Av og til må man knuse noen egg for å lage en omelett.

                              Personkarakteristikker Vestein Øvrom 18. aug. 2009 kl.0654 #23097 (#23088) Vist 328 ganger Lik innlegget
 

"...men nokså betegnende."

Ja? Det var jo nettopp ad hominem (har lest innlegget før det ble sletta) du ble kvista for? Dessuten er personangrep det man tyr til hvis man ikke har saklige argumenter å komme med hvilket igjen betyr at den "omeletten" du serverte er uspiselig.

Mvh
Vestein

                                God omelett versus dårlig omelett. solslyng 18. aug. 2009 kl.1618 #23158 (#23097) Vist 233 ganger Lik innlegget
 

En omelett som passet mine smaksløker ypperlig, men nå er jeg da også glad i det beske.

                        MODERERT - og ferdig med det Kurt E. Håland 18. aug. 2009 kl.1137 #23130 (#23049) Vist 261 ganger Lik innlegget
 

Å opptre inkognito og selv nevne andre med fullt navn i negativ omtale, kvalifiserer i seg selv til persona non grata.

Moderator bør vel heller ikke opptre så forsiktig som å henvise til at det fins noen over han. Det åpner jo bare opp for enda mer klagesang, som med rette bør oppfattes som nok et vesentlig overtramp med manglende forståelse for spillereglene.

                      Mangel på hvitvin til reisende Odd Fjeldstad 18. aug. 2009 kl.1103 #23125 (#22934) Vist 260 ganger Lik innlegget
 

"jeg registrerer også at hun skyter med skarpt mot NSB, for ting NSB ikke er herre over" skrev Kjetil N.

Av og til skriver nok folk NSB og mener jernbanen i videste forstand, selv 13 år etter "reformasjonen". Det synes jeg vi skal godta. Det er bra at folk skriver om sine reiseopplevelser med toget. Den dagen det ble stumt i spaltene øyner jeg en fare.

          Akk solslyng 17. aug. 2009 kl.2122 #23044 (#22918) Vist 331 ganger Lik innlegget
 

"Å holde en høy beredskap av denne typen, som nødvendigvis må være spredd geografisk, koster penger, penger som ingen er villige til å betale."

Dette er et latterlig sitat. NSB er et AS. Et ansvarlig selskap. Dere har å dekke kostnader for normal service. Det skal ikke mye kreativitet til for å finne på noe smidig. F.eks. en pakke vestlandslefser til de som vil ha, eller en kopp kaffe? Det er ikke en umulig oppgave.

Det viktigste er at passasjerene får beskjed. Jeg hadde f.eks. aldri funnet meg i å bli transportert i slitte B5 eller gamle B3 vogner, uten kompensasjon av noen art, ikke så mye som en beklagelse en gang.

Poenget til Die Filmführerin er at hun får noe annet, enn det hun har betalt for. Problemet er ikke at halvparten av setene vender mot førerretningen, men at hun blir plassert på en måte hun har reservert seg mot. Det samme gjelder serveringen. Kanskje hun egentlig hadde tatt buss om hun visste at det ikke fantes servering om bord?

Til sist, det er mulig å stramme inn rutene på Sørlandsbanen, heve frekvensen, benytte krengehastighet og gjøre små utbedringer på infrastrukturen og dermed redusere reisetiden til omtrent 4 timer Oslo-Kristiansand. I tillegg kan dere tilby internet og en helt annen service om bord. Best underveis var slagordet under Ueland. Det fatter tydligvis ikke agronomen viktigheten av.

Direktetilbud fra Arendal, med tilbringer tjeste fra Grimstad til Stoa kunne vært med på å gjøre jernbanen ledende på strekningen Oslo-Kristiansand.

Problemet er ikke infrastruktur, men tilbudet dere (ikke?) makter å levere. Den totale mangel på nytenkning og detaljer. Se f.eks. på reisetidsratioen mellom bil og ICE i Tyskland. Det er ikke alltid like fantastisk, men toget har likevel svært gode markedsandeler.

God kundebehandling Torstein Reiersen 17. aug. 2009 kl.1201* #22983 (#22818) Vist 362 ganger Lik innlegget
 

Jeg opplevde det motsatte på Nordlandsbanen i oktober 2008, noe som førte til en positiv mail til kundetjenesten til NSB.

Dagtoget gled sakte ut fra Bodø stasjon, men etter ca 1 km ble det stopp. Lokfører på Di4-loket restartet motoren flere ganger, men fikk ikke opp turtallet, og etter en stund rygget toget tilbake til stasjonen. Et ledig 93-sett sto i nabosporet. Konduktørene fikk med noen kaffekanner og litt "tog-lefser" for automaten i 93-settet fungerte ikke.

Personalet delte ut lefser og kaffe gratis til passasjerene og ytet en fantastisk service. Nye forsyning ble tatt ombord både på Fauske, da vi møtte nordgående dagtog og flere steder sørover. En forsinkelse på nær 90 min på Rognan var kjørt inn ved Levanger. Selv om jeg gikk unten skikkelig mat fra frokost til ca kl. 22, gjorde betjeningen ombord det de kunne for å gjøre reisen mest mulig behagelig. Alternativet hadde kanskje vært buss deler av strekningen.

Min erfaring er at mange konduktører gjør en god innsats for å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Mine beste erfaringer har jeg fra Røros- og Nordlandsbanen, og de dårligste på Bergenbanen og rundt hovedstaden, Siste gang i Tønsberg, tog 801 den 14.08 der konduktøren var uhøflig og blærete - altså uproffesjonell.

Konduktører som ikke klarer å opptre høflig, bestemt og proffesjonelt i stressa situasjoer, bør finne seg et annet yrke. Det gjelder forøvrig alle som arbeider med mennesker. Arrogante holdninger og blærete oppførsel hører ikke hjemme i serviceyrker.

  God kundebehandling Kjetil Refsnes Jørgensen 18. aug. 2009 kl.1630 #23160 (#22983) Vist 195 ganger Lik innlegget
 

Tiltredes. For å si det slik: det er stor forskjell mellom de som er hyggelige i høytaler - og de som plutselig uten forvarsel sier "kafeen er nå stengt". NSB har nok noe å lære fra flyene - selv om forskjellen der også er stor. Blant annet mellom selskapene.

Sist hadde jeg en hyggelig konduktør, men han ble fryktelig stresset av at det kom speidere fra Fyllingsdalen med mye baggasje ombord på Vegårshei. Da ble han fryktelig opptatt av rutetiden - selv om vi hadde så god tid at det var en gru. Selv på en mandag kom toget til Oslo før tiden, etter å ha kjørt rolig hele veien fra Kristiansand til Oslo.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.88 sek
I dag 17641 treff på forum10, og 72408651 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12839 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.