Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

"Linesiding whit John...",del 1. ·7 Nils Olav Glein 27. mars 2017 kl.0957* #245879 Vist 599 ganger Lik innlegget
 

John Raby arrangerer reiser for jernbaneentusiaster til fram for alt land med damplokomotiver i regulær drift.

China var målet for oss som dro av sted mellom den 11.03-24.03 i Johns reisegruppe.
Vi benyttet fly og et "sleeper train " pluss en minibuss for tilslutt å ankomme Sandaoling i den Kinesiske Xinjiang provinsen som grenser til Mongolia.

I nærheten av Sandaoling benyttes 10 damplokomotiver fra Datong fabrikkens lokomotivproduksjoner mellom årene 1983 og 1988 med hjulanordningen 2-8-2,type JS på to separate baner.

Av banene for kullfrakt nær Sandaoling er den lengste av dem ikke mer enn 6 km. lang der hvor den stiger opp fra et dagbrudd for kullutvinning i Baer Zhan. Dagbrudds-linjen forgrener seg til et kullvaskeri for kullet som ankommer tappeanlegg nr.1.

Tappeanlegg nr.2 deles av uvasket kull fra Bager Zhan og det allerede rene kullet fra dypgruven i Erjing som forbindes med tappeanlegget via et jernbanespor på ca.2,5 km.

Mine ord kan ikke beskrive de følelsesmessige inntrykkene fra reisen som kan oppsummeres i et godt kameratskap mellom oss gruppemedlemmer og en vennlig innstilling blant Sandaolings lokalbefolkning til mennesker med litt forskjellige liv enn dem selv.

I bagasjen min hadde jeg tre kameraer hvorav to av dem var ladet med film(min trofaste Pentax M 100 og den like trofaste Fujica) og et Nikon P 8 kamera for digitale bilder via minnebrikker.

La oss begynne med noen av de digitale bildene og vente med de andre når jeg får tid og ork til å fremkalle fram for alt sort hvitt bilder som jo er min "spesialitet ".

Si i fra hvis det blir for mange bilder og hvis dere ikke orker å se flere.

Ut fra et stort antall bilder fra turen velger jeg å presentere kun noen få av dem for å beskrive en i 2017 virksom jernbanedrift hvor damplokomotiver fortsatt er aktuelle.

MVH. Nils Olav. Fortsettelsene kommer....

forstørrt190034-nig396.jpg

Like bra å åpne denne serien med et" kart"(kun tegnet/ skisset med frihånd ) slik at det blir lettere å identifisere stedsnavnene under bildene.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190035-GrouophotoSandaoling.jpg

Vår fantastiske gruppe som beviste at det gikk fint med vennskap med gode mennesker fra ulike nasjoner.Fra venstre Keith fra Canada, Alan fra China,Engelske Nigel,Jorred fra USA,Nils(meg selv ) fra Norge,Russel fra England pluss også Andy fra England og Mehmeti fra China.
foto: John Raby

forstørrt190036-DSCN3652.jpg

Kenkoshan er den eneste jernbanestasjonen på dagbrudslinjen og betjenes hele døgnet av tog-ekspeditører via et stillverk med manøvrering av veksler elektronisk.
13. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190037-DSCN3654.jpg

Kenkoshan st.03.2017.
13. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190038-DSCN3664.jpg

JS lok etter klargjøring i Donboli Zhan,03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190039-DSCN3673.jpg

JS lok med fortsatt tente lys etter nattens mørke når en gråkald morgen oppsto i Donboli Zhan.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190040-DSCN3693.jpg

JS lok med tom-tog mot Bager Zhan,"the pit ",03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190041-DSCN3698.jpg

JS 8190 litt innen det ankommer Kenkozhan,03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190042-DSCN3702.jpg

Fullastet kull-tog mellom Bager Zhan og Kenko Zhan,03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190043-DSCN3706.jpg

Tungt tog mellom Bager Zhan og Kenko Zhan,03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190044-DSCN3714.jpg

Tog ned mot tappe-anlegget "the pit "med caboosen først med semaforer oppe på taket som signaler til lokføreren fra oppsynsmannen i hva engelskmennene kaller "the hooper ",03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190045-DSCN3722.jpg

John filmer tog i nærheten av Baer Zhan,03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190046-DSCN3725.jpg

Vi gikk opptil feler mil per dag og da var pausene nødvendige når sola steg opp over kull-gropen bortenfor Baer Zhan .Til venstre,Nigel,Alan og John.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190047-DSCN3796.jpg

JS 8225 underveis mot"the pit" med tomvogner,03.2017.
14. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190048-DSCN3807.jpg

Tom-tog fra forgrenings-sporet til vaskeriet,03.2017.
15. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190049-DSCN3808.jpg

Personal-tog fra Dongboli Zhan-Baer Zhan utføres med et JS lok i 2017 da det ikke er flere gruvearbeidere som benytter togtransport ned til dagbruddet enn at de får plass i lokomotivet
15. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190050-DSCN3841.jpg

JS 8167 ankommer Kenko Zhan fra vaskeriet,03.2017.
15. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190051-DSCN3854.jpg

Morgenstemning i Dongboli Zhan,03.2017.
16. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190052-DSCN3855.jpg

JS 8167 opp fra Donboli Zhan for så å veksles inn på et spor hvor togstammen venter,03.20|17.
16. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190053-DSCN3858.jpg

John traff en japansk jernbanefotograf i Donboli ZXhan
16. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein
"Linesiding whit John...",del 1. Kjetil Næss 27. mars 2017 kl.1032 #245881 (#245879) Vist 505 ganger Lik innlegget
 

Dette var interessant, Nils Olav. Jeg visste ikke at det fremdeles var regulær trafikk med damplok i Kina. Du skal ha takk for titten, og så kan jeg ydmykt nevne at noen utvalgte bilder med litt medfølgende tekst sikkert hadde fått plass i På Sporet ...

"Linesiding whit John...",del 1. John Oddvar Hauge 27. mars 2017 kl.1204 #245882 (#245879) Vist 501 ganger Lik innlegget
 

Fine og spennende bilder. Ser likhetstrekk mellom innholdet i første vogn og tenderen. Kanskje drivstoffkostnadene her ikke trenger turen om penger.

  Takk for gode kommentarer,et svar til Kjetil og noen flere digitalbilder. Nils Olav Glein 27. mars 2017 kl.1435 #245889 (#245882) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Takk, Kjetil og John Oddvar !
Dampdriften på de gjenværende kulljernbanene er svært tilbakegående også i China som satser på noe mer miljøvennlig enn kull for å skape energi.
Wulong-gruven ble stengt etter en konkurs under året 2016 som resulterte i et hastig opphør av damplokomotiver over natten i Fuxin,Lianong provinsen.

I desember 2016 inntraff en tragisk gruveulykke i Pingzhuang,Inner Mongolia province med et tap av hele 30 menneskeliv og dermed ble gruven stengt samtidig inkludert gruvejernbanen hvor det kun fans damp-lok som trekkraft.
Få lokalt stasjonerbare class SY lokomotiver finnes for skiftetjenester og lette lokaltog i Fuxun,Jiutai og Tianjin i følge marsutgaven av tids-skriftet,"The Railway Magazine "som fikk verdifull info av Roger Croston.
Smalsporbanen i Sbaxin har fortsatt regulær dampdrift i 2017, men spørsmålet er om den ikke mer og mer begynner å ligne en turistjernbane da turister utgjør en stor del av banens trafikkgrunnlag.
Sandaoling gjenstår som det eneste stedet med stordrift av damplokomotiver innen en veg bygges bærekraftig nok til å tåle store lastebiler i et område hvor setninger er et såpass stort problem at boligblokker må forlates.
Nå ja ,nok om det-her kommer det noen flere bilder.

MVH.Nils Olav.

forstørrt190054-DSCN3862.jpg

Kull-tog mellom Baer Zhan og Kenko Zhan,03.2017.
16. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190055-DSCN3886.jpg

Morgenstemning i Dongboli Zhan,03.2017.
17. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190056-DSCN3993.jpg

Tom-tog mot Ber Zhan,03.2017.
20. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190057-DSCN3901.jpg

Kveldsstemning i Nanzhan,03.2017.
17. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190058-DSCN3905.jpg

Kullvogner tømmes på vaskerisporet i Nanzhan,03.2017.
17. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190059-DSCN3911.jpg

Pauserom for jernbanepersonalet i Nanzhan,03.2017.
17. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190060-DSCN3928.jpg

"Feral dog "på linjen mellom Ber Zhan og Kenko Zhan,03.2017.
18. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190061-DSCN3917.jpg

"Personal-tog " mot Baer Zhan,03.2017.
18. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190062-DSCN3938.jpg

Lasting av kull-vogner Nanzhan,03.2017.
18. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190063-DSCN3953.jpg

Personal-toget avgår fra Dongboli Zhan med JS 8190,03.2017.
19. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190064-DSCN3974.jpg

Lokføreren Russel Williams fra Sheffield, England om bord i JS 8173,03.2017.
19. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190065-DSCN3976.jpg

Fyren i JS 8173,03.2017.
19. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190066-DSCN3979.jpg

Førerplassen i JS 8173,03.2017.
19. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190067-DSCN3982.jpg

Tekjele om bord i loket,03.2017.
19. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190068-DSCN3991.jpg

"Blow Out ",utrenskning av dampkjel pluss litt ettersyn mellom Kenko Zhan og Baer Zhan,03.2017.
20. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190069-DSCN4080.jpg

JS 8167 passerer en vanndamp oppstått av gruvedriften med fulle kullvogner,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190070-DSCN4081.jpg

Møte mellom tom-tog og kull-tog i Sandaoling,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190071-DSCN4085.jpg

Utsikt fra førerplassen i JS 8162 imens det sto stille på Kenko Zhan st.03.2017.Lokføreren inviterte meg om bord.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190072-DSCN4088.jpg

Manometeret for damptrykket i JS 8167,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190073-DSCN4095.jpg

Solnedgang over Kenko Zhan,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190074-DSCN3996.jpg

JS 8081 med tom-vogner i Domboli Zhan,03.2017.
20. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190075-DSCN4000.jpg

JS 8081 passerer Kenko Zhan,03.2017.
21. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190076-DSCN4005.jpg

JS 8173 med 14 fullastede kullvogner og 1500 tonn bak kroken opp fra Baer Zhan,03.2017.
21. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190077-DSCN4024.jpg

Sen kveld mot natt i Dongboli Zhan,03.2017.
21. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190078-DSCN4035.jpg

Dongbolizhan,03.2017.Lunsjen varmes opp på dampkjelen til et JS lok.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190079-DSCN4037.jpg

Morgenstemning i Dongbolizhan,03.2017.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190080-DSCN4038.jpg

JS 8081 sett mellom kullvogner,03.2017.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190081-DSCN4042.jpg

Fabrikkskilt fra et utrangert SY lok i Nanzhan,03.2017.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190082-DSCN4058.jpg

Førerhytter til overs i Nanzhan,03.2017.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190083-DSCN4060.jpg

Lokverksedet i Nanzhan,03.2017.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190084-DSCN4044.jpg

Skifting i Nanzhan,03.2017.
22. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190085-DSCN4073.jpg

JS 8173 underveis med et tom-tog mot Baer Zhan,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190086-DSCN4075.jpg

...opp igjen med et fullastet tog mellom Baer Zhan og Kenkozhan,03.2017
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190087-DSCN4076.jpg

Banevokteren i Baer Zhan møter et kulltog på betryggende avstand i det toget passerer ham innen Kenkozhan,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190088-DSCN4079.jpg

JS lok med kull-tog nærmer seg Kenkozhan,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190089-DSCN4097.jpg

JS lok sett i profil en tidlig morgen på vaskerisporet mellom Nanzhan og Kenkozhan,03.2017.
23. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190090-DSCN4106.jpg

Morgenstemning i Dongbolizhan,03.2017.
24. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190091-DSCN4112.jpg

Kvinnelige Kinesiske jernbanefotografer i Dongboli Zhan,03.2017.
24. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190092-DSCN4114.jpg

...og en liten valp.
24. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190093-DSCN4116.jpg

...lokomotivhjul.
24. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190094-DSCN4119.jpg

Et tom-tog underveis til Baer Zhan passerer Kenkozhan,03.2017.
24. mar. 2017
foto: Nils Olav Glein
    Takk for gode kommentarer... Halvard Hovtun 27. mars 2017 kl.1607 #245890 (#245889) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Du er stadig vekk på farten, Nils Olav, og jeg har stadig latt meg imponere og inspirere av dine utflukter. Men at du nylig har kommet hjem fra damplokekspedisjon til Kina, det hadde jeg ikke trodd!

I likhet med andre trodde jeg at dampdriften i Kina allerede var et avsluttet kapittel, og vi må vel anta at dette ikke varer så veldig lang tid framover. Kjekt at det i tillegg til japanske, kinesiske og britiske jernbanefotografer også finnes en nordmann som finner veien til disse avisidesliggende (?) gruvene.

Tusen takk for at vi får ta del i dine opplevelser og glede oss over dem.

"Linesiding whit John...",del 1. Tore Wahl 27. mars 2017 kl.1300 #245884 (#245879) Vist 480 ganger Lik innlegget
 

Dette er intersant..Trodde det var slutt med damp i China nå.. Mange takk for at du tar oss med på denne reisen.

  Sandaoling Allern 27. mars 2017 kl.1933* #245897 (#245884) Vist 455 ganger Lik innlegget
 

Hei Nils Olav! Fantastisk moro at du tok turen til Sandaoling. Du er klar over at du var svært heldig som fremdeles fikk oppleve dette eventyret? Opprinnelig skulle dampdriften vært nedlagt her ved kinesisk nyttår i slutten av januar 2017. Nå er det mot alle odds besluttet at dampdriften fortsetter med 3-4 lok til 2019. Så hiv dere på, dere som har lyst - dette er den siste oase i verden med planmessig damp....det siste stedet i verden med regulær drift med link til 180 års jernbanehistorie...
Se for øvrig min tur i 2012: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=115025&rom=41
For de som vil følge med på kinesisk damp og siste nytt:
http://www.sy-country.co.uk/qjc/content.htm

forstørrt190102-Bilde0264.jpg

6. jan. 2012
foto: Allern
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.88 sek
I dag 18507 treff på forum10, og 73198575 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12911 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.