Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

"Linesiding whit John...,"del 2. ·8 Nils Olav Glein 29. mars 2017 kl.1319 #246021 Vist 562 ganger Lik innlegget
 

"Med dette kan dere slå ned teltpluggene deres i marken ",sier jeg til noen brittiske jernbaneentusiaster som med sine digitale kameraer betrakter mitt analoge Fujica st 605 N forbeholdt fargefilm.

Kodaks 200 fargefilm gav etter min mening litt mykere bilder enn de digitale på bekostning av svakere konturer uten at bildene av den grunn ble uskarpe.

Ørkenlandskapet langs kulldagbruddene utenfor Sandaoling, China støvet ned kameralinsa så ofte når vinden sto på at linsepapir var nødvendig for stadig rengjøring av linsa.

Variasjonene av bilder kan ikke bli så veldig store når vi i reisegruppa,"Linesiding whit John " trasker fram og tilbake med kameraene våre på stort sett den samme grusveien parallelt med et 6 km. langt jernbanespor hver eneste dag under nesten to uker.


Lyset skifter imidlertid ganske ofte og iblant gir kulden lokomotivdampen mer liv der den farer opp mot den stadige vekslende himmelens fargenyanser.

"Håll till godo ",som svenskene sier-her kommer det i alle fall noen flere bilder fra mitt elskede Sandaoling,China.


Ps. fortsettelsen av denne "Linesiding whit John ",del 2 kommer litt senere.

MVH.Nils Olav.

forstørrt190143-nig405.jpg

JS lok koblet til sin togstammen en tidlig morgen i Dongbolizhan .
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190144-nig406.jpg

"Caboosen "fans alltid først i toget ned mot dagbruddet i Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190145-nig407.jpg

JS 8173 med et tomt tog ned mot Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190146-nig408.jpg

JS lok med et fullastet kull-tog opp fra Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190147-nig410.jpg

Kull-tog trukket av et JS lok,2-8-2 på den enkelt sporede ca.2,5 km.lange linjen mellom Erjing og Nanzhan/dypgruvelinjen,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190148-nig412.jpg

Et fullastet kul-tog passerer tomtoget underveis ned til Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190149-nig413.jpg

JS lok underveis til Baerzhan for lasting av kullvogner,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190150-nig414.jpg

JS 8173 med 15 fullastede kullvogner mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190151-nig415.jpg

JS 8167,"out from the pit " med ca.150 tonn kull og stål bak tenderen,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190152-nig416.jpg

En tidligere godsvogn, brukt som personalvogn hensatt i Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190153-nig417.jpg

Baerzhan-Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190154-nig418.jpg

Kenkozhan-Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190155-nig419.jpg

Et kull-tog passerer en av gruvedriften oppstått dam innen Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190156-nig423.jpg

JS 8167 avgår som "personal-tog " fra Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein
"Linesiding whit John...,"del 2. Vestein Øvrom 29. mars 2017 kl.2031* #246055 (#246021) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

På min noe aldrende skjerm kan "mykere" bekreftes. Dine serier (og de ikke på noen måte kleinere kommentarer!) fra Sandaoling er "a sight for sore eyes", Nils. Strålende!

  Noen flere bilder fra Sandaoling og et stort takk til Vestein... Nils Olav Glein 31. mars 2017 kl.1003* #246138 (#246055) Vist 418 ganger Lik innlegget
 

Takk for de gode ordene, Vestein som varmet mer enn morgenkaffen. Du skriver for øvrig veldig bra og levende selv du.
Med bilder på skjermen risikerer jeg ikke å søle kaffe på dem, men levere bildene til noen flere skjermer med iblant noen alt for tydelige støvflekker som får være et avtrykk av de analoge bildenes opprinnelse fra film til dataverdenens etter og nuller.
Ha nå en riktig God Helg, kjære forumvenner !

MVH. Nils Olav.

forstørrt190171-nig424.jpg

JS 8167 med et 14 vogner langt kull-tog mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190172-nig425.jpg

Et fullastet togsett med kull trukket av JS 8081 mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190173-nig428.jpg

Fra "Caboosen/the hooper "hørtes musikk fra den åpne døra og musikken var utkikksmannens underholdning imens han ventet på et klarsignal for togsettet sitt ned mot Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190174-nig433.jpg

Morgenstemning i Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190175-nig435.jpg

Nedlagt jernbanetrase ned mot "the pit ",03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190176-nig438.jpg

Gruvearbeidere på motorsykler til venstre i bildekanten fulgte jernbanetraseen ned mot Baerzhan på en alt annet enn en jevn sti underveis til dagbruddet,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190177-nig440.jpg

Gode kamerater "by the pipeline "hvorfra vi hver morgen i 11 dager gikk ned i gropen,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190178-nig441.jpg

I klarvær kan Barkal fjellene hvor ørner og villgeiter lever på 1500 meters høyde skimtes i Sandaoling,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190179-nig444.jpg

Morgenstund i Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190180-nig446.jpg

Fyrbøteren i JS 8225.Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190181-nig447.jpg

Klargjøring av JS 8225 med blant annet oljekanner som hales om bord for senere bruk.Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190182-nig450.jpg

JS 8190 i Dongbolizhan innen det kobles til en togstamme,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190183-nig460.jpg

Tog-møte i Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190184-nig461.jpg

Linjen ned mot Dongbolizhan sett fra førerplassen i et JS lokomotiv.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190185-nig462.jpg

Kveldstog trukket av et JS lok "on the washerrey line "med kull som må rengjøres,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190186-nig463.jpg

"Weeping wellows "trær var et av få tresorter som klarte det barske klimaet i Sandaoling med opptil 40 minusgrader om vinteren og like mange plussgrader sommerstid. Området er dessuten veldig vannfattig med lite nedbør. Iblant utnyttet jeg de få greinene som jeg fant til en "innramming " av togene både for litt mer liv og dybdeskarphet selv om greinene ofte var fulle av plastposer etter harde vinder. Kenkozhan/Sandaoling,03.2017.
foto: Nils Olav Glein
    "Linesiding whit John...,"del 2. Olaf Bjerknes 31. mars 2017 kl.1216 #246145 (#246138) Vist 422 ganger Lik innlegget
 

Var det kun type JS der eller var det også noen SY og QJ?

forstørrt190187-JS-Backmann.jpg

JS i modell fra Bachmann
      "Linesiding whit John...,"del 2. Nils Olav Glein 31. mars 2017 kl.1236 #246147 (#246145) Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Hallo Olaf !

I postkortsamlinga mi har jeg mange fine postkort fra din Kinareise under slutten av 1980 årene.

Driftslokomotivene i Sandaoling besto kun av JS lokomotiver når vi var der, men på en ganske stor "lok-kirkegård " i Nanzhang sto det en hel del SY lokomotiver som ventet på hugging.

En uniforms-fabrikk i Nanzhan hadde enten et Qj lok eller et JS lok som varme-lok, men vi kom ikke inn på fabrikkområdet og dermed fikk vi ikke sjekket dette.

For øvrig fans det minst et par-tre varme-lok av lok-typen QJ utenfor statsbanelokstaller som ble observert fra nattoget vårt underveis fra Bejing-Hami.

Vet du om QJ lokene har en noe høyere tender enn JS lokene, i så fall var det mest QJ vi så på statsbanene.

Ha det bra !

MVH. Nils Olav

        "Linesiding whit John...,"del 2. Olaf Bjerknes 31. mars 2017 kl.1307 #246151 (#246147) Vist 463 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser på bildene mine at de QJene som hadde fireakslet tender er ganske lik de som er på JS men de nyeste QJene i 6000-serien med 6 akslet tender er noe lavere

forstørrt190188-1411988maiQiqiharQJ.jpg

QJ med 4-akslet tender

forstørrt190189-1461988maivedQiqihar.jpg

JS ved Qiqihar

forstørrt190190-19891001Zhangyei-03.jpg

QJ med 6-akslet tender
          QJ 7129 var det siste QJ-loket i regulær tjeneste i Kina Allern 31. mars 2017 kl.2349* #246183 (#246151) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

QJ 7129 var det siste QJ-loket i drift i Kina. Det gikk i Sishui, og hadde sin siste varme dag den 27. mars 2013. Det finnes et stasjonærdrevet QJ-lok som holder varme ved en fabrikk, ellers er alt slutt. Det er kun Jitonglinjen som holder to QJ-lok varme til oppvisningsformål - QJ 7038 og QJ 7119.
Her er bilde av QJ 7129 i sitt nest siste år som den siste regulære representant for en stolt damploktype.
https://www.google.no/search?q=qj+7129+the+last+stream+loco&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjVtYqChoHTAhWB2CwKHdIdDkcQ_AUIBigB&biw=1536&bih=770#imgrc=aCrbtpzR4pbM2M:&spf=191

          "Linesiding whit John...,"del 2. Olaf Bjerknes 31. mars 2017 kl.1830 #246187 (#246151) Vist 476 ganger Lik innlegget
 

Ser at Steam Railway nr. 464 har en 6 siders artikkel fra området rundt Dongbolizhan med mange fine bilder

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.61 sek
I dag 30808 treff på forum10, og 73210876 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12912 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.