Svart/hvitt fotografering i Sandaoling, China gav meg utfordringer utover de vanlige da bristen på framfor alt trær utelot skygger som ellers hadde dempet det til tider sterke sollyset reflektert av sand. Kodak TX og Ilford Hp 5 plus filmene egnet seg imidlertid godt i det utfordrende lyset uten at de ut fra sterkt lys gav for mange "brente himler "på de ferdige bildene. Min største tabbe var at jeg behandlet filmrullene likt under fremkallingen med negative resultater for den filmen som krevde mer fremkallingstid enn de andre. Under iver og forventninger på snarlige resultater ble Kodaks fremkallingstabell benyttet uten tanker på at Ilford filmen behøvde 4-5 minutter lengre fremkallingstid enn den andre. Negativene mine er stort sett ubehandlede "råmaterialer "som forhåpentlig kan gjenspeile naturstemninger der hvor vegetasjonen er sparsom i et vannfattig område som på sett og vis har sin sjarm. Når det er lite av noe blir det lille så mye mer påtagelig enn store mengder. John og jeg hørte en fugl i stillheten. "A blackbird ",sa John som jo var svart-trost for meg.
Fuglen sang så vakkert ut i det tomme luftrommet uten at den fikk svar fra noen. Sandsteinsbergvegger gav derimot ekkoets gjenklang til damplokomotivers bankende lyder i det Grand Canyon lignende landskapet. Svart-trosten hadde i likhet med oss funnet veien til Gibeon-ørkenen hvor den kanskje fant noe spiselig i luften som dampspeidende jernbanefotografer ikke så mellom skyer omgitt av damp og og solsprekker.
MVH.Nils Olav
JS 8081 under vannpåfylling i Dongboliozhan,03 2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8167 med tom-tog underveis til Baerzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8190 med tom-tog mot Baerzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Morgenstemning i Dongbolizhan med "blow out "for rensing av dampkjeler,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS lokene 8225 og 8167(med etter natten fortsatt tent frontlampe )klar for nye innsatser en tidlig marsmorgen i 2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8190 underveis med tom-tog mellom Kenkozhan og Baerzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8225 underveis til Nanzhan med et fullastet kull-tog passerer JS 8190,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8225 ,"up from the loader ",03.2017. foto: Nils Olav Glein
"Blow out ",midt på linjen mellom Kenkozhan og Baerzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8167 med tretten fulle kullvogner opp fra Baerzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Fyrbøteren holder utkikk fremover mot Kenkozhan i JS 8167,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8225 med 13 fulle kullvogner bak "kroken "mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8225 passerer en dam oppstått av gruvedriften i nærheten av Kenkozhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8167 opp fra Baerzhan med et kull-tog,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8190 forbikjører JS 8173 mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8225 med et kull-tog i stigningen mot Kenkozhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Tømming av kull på tappeanlegget i Nanzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8167 med tomme vogner fra vaskeriet ankommer Kenkozhan st.03.2017. foto: Nils Olav Glein
...og opp igjen med fulle vogner,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8081 opp fra Baerzhan med et kull-tog en sen ettermiddag/ kveld i mars mnd.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8081 viker av til Dongbolizhan med fulle kull-vogner hvor det møter JS 8167 bak tomme vogner fra vaskeriet på Kenkozhan st.03.2017. foto: Nils Olav Glein
Morgenstemning i Dongbolizhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Skyvende JS lok med tomme Es vogner på dypgruvejernbanen mellom Nanzhan og Erjing,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Kontroll etter klargjøring av JS 8167 i Dongbolizhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8167 underveis til sitt togsett i Dongbolizhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Lokomotivpersonalet i JS 8190,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Tømming av kullvogner på tappeanlegget utenfor vaskeriet i Nanzhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
"The guard "/konduktøren som har sin ansvarsfulle jobb lengst fram "on the hooper wagon "når loket skyver vognene foran seg. Under tappingen kan han slappe av med en røyk med et godt grep rundt sin walkie talkie for kommunikasjonen mellom ham og lokføreren,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8167 med 13 fullastede kullvogner innen Kenkozhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8173 forlater Baerzhan med full last mot kveld,03.2017. foto: Nils Olav Glein
Vannfattig jord får vann fra et damplokomotiv i Sandaoling,03.2017. foto: Nils Olav Glein
JS 8081 klar for innsats fra Dongbolizhan,03.2017. foto: Nils Olav Glein
"Pitstop "midt på linjen mellom Kenkozhan og Baerzhan for blant annet vannspyling av støvete kull,03.2017. foto: Nils Olav Glein |