Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

"Linesiding whit John...",del 3. ·2 Nils Olav Glein 27. apr. 2017 kl.2123* #247551 Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Svart/hvitt fotografering i Sandaoling, China gav meg utfordringer utover de vanlige da bristen på framfor alt trær utelot skygger som ellers hadde dempet det til tider sterke sollyset reflektert av sand.
Kodak TX og Ilford Hp 5 plus filmene egnet seg imidlertid godt i det utfordrende lyset uten at de ut fra sterkt lys gav for mange "brente himler "på de ferdige bildene.
Min største tabbe var at jeg behandlet filmrullene likt under fremkallingen med negative resultater for den filmen som krevde mer fremkallingstid enn de andre.
Under iver og forventninger på snarlige resultater ble Kodaks fremkallingstabell benyttet uten tanker på at Ilford filmen behøvde 4-5 minutter lengre fremkallingstid enn den andre.
Negativene mine er stort sett ubehandlede "råmaterialer "som forhåpentlig kan gjenspeile naturstemninger der hvor vegetasjonen er sparsom i et vannfattig område som på sett og vis har sin sjarm.
Når det er lite av noe blir det lille så mye mer påtagelig enn store mengder.
John og jeg hørte en fugl i stillheten. "A blackbird ",sa John som jo var svart-trost for meg. Fuglen sang så vakkert ut i det tomme luftrommet uten at den fikk svar fra noen.
Sandsteinsbergvegger gav derimot ekkoets gjenklang til damplokomotivers bankende lyder i det Grand Canyon lignende landskapet.

Svart-trosten hadde i likhet med oss funnet veien til Gibeon-ørkenen hvor den kanskje fant noe spiselig i luften som dampspeidende jernbanefotografer ikke så mellom skyer omgitt av damp og og solsprekker.

MVH.Nils Olav

forstørrt190551-nig467.jpg

JS 8081 under vannpåfylling i Dongboliozhan,03 2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190552-nig474.jpg

JS 8167 med tom-tog underveis til Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190553-nig476.jpg

JS 8190 med tom-tog mot Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190554-nig481.jpg

Morgenstemning i Dongbolizhan med "blow out "for rensing av dampkjeler,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190555-nig482.jpg

JS lokene 8225 og 8167(med etter natten fortsatt tent frontlampe )klar for nye innsatser en tidlig marsmorgen i 2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190556-nig484.jpg

JS 8190 underveis med tom-tog mellom Kenkozhan og Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190557-nig485.jpg

JS 8225 underveis til Nanzhan med et fullastet kull-tog passerer JS 8190,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190558-nig486.jpg

JS 8225 ,"up from the loader ",03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190559-nig487.jpg

"Blow out ",midt på linjen mellom Kenkozhan og Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190560-nig488.jpg

JS 8167 med tretten fulle kullvogner opp fra Baerzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190561-nig489.jpg

Fyrbøteren holder utkikk fremover mot Kenkozhan i JS 8167,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190562-nig492.jpg

JS 8225 med 13 fulle kullvogner bak "kroken "mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190563-nig493.jpg

JS 8225 passerer en dam oppstått av gruvedriften i nærheten av Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190564-nig496.jpg

JS 8167 opp fra Baerzhan med et kull-tog,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190565-nig499.jpg

JS 8190 forbikjører JS 8173 mellom Baerzhan og Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190566-nig501.jpg

JS 8225 med et kull-tog i stigningen mot Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190567-nig502.jpg

Tømming av kull på tappeanlegget i Nanzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190568-nig504.jpg

JS 8167 med tomme vogner fra vaskeriet ankommer Kenkozhan st.03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190569-nig505.jpg

...og opp igjen med fulle vogner,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190570-nig508.jpg

JS 8081 opp fra Baerzhan med et kull-tog en sen ettermiddag/ kveld i mars mnd.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190571-nig512.jpg

JS 8081 viker av til Dongbolizhan med fulle kull-vogner hvor det møter JS 8167 bak tomme vogner fra vaskeriet på Kenkozhan st.03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190572-nig513.jpg

Morgenstemning i Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190573-nig519.jpg

Skyvende JS lok med tomme Es vogner på dypgruvejernbanen mellom Nanzhan og Erjing,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190574-nig521.jpg

Kontroll etter klargjøring av JS 8167 i Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190575-nig522.jpg

JS 8167 underveis til sitt togsett i Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190576-nig525.jpg

Lokomotivpersonalet i JS 8190,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190577-nig530.jpg

Tømming av kullvogner på tappeanlegget utenfor vaskeriet i Nanzhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190578-nig531.jpg

"The guard "/konduktøren som har sin ansvarsfulle jobb lengst fram "on the hooper wagon "når loket skyver vognene foran seg. Under tappingen kan han slappe av med en røyk med et godt grep rundt sin walkie talkie for kommunikasjonen mellom ham og lokføreren,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190579-nig532.jpg

JS 8167 med 13 fullastede kullvogner innen Kenkozhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190580-nig537.jpg

JS 8173 forlater Baerzhan med full last mot kveld,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190581-nig538.jpg

Vannfattig jord får vann fra et damplokomotiv i Sandaoling,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190582-nig539.jpg

JS 8081 klar for innsats fra Dongbolizhan,03.2017.
foto: Nils Olav Glein

forstørrt190583-nig598.jpg

"Pitstop "midt på linjen mellom Kenkozhan og Baerzhan for blant annet vannspyling av støvete kull,03.2017.
foto: Nils Olav Glein
"Linesiding whit John...",del 3. Olaf Bjerknes 28. apr. 2017 kl.0730 #247559 (#247551) Vist 292 ganger Lik innlegget
 

Artig å se at de store sidetippsvognene fremdeles har glidelager

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.10 sek
I dag 20988 treff på forum10, og 72753087 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12863 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.