Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. ·15
Odd Eeg 11. nov. 2017 kl.2254 #258166 Vist 721 ganger
Lik innlegget |
| Første del av overskriften er vel sjølforklarende, andre ledd krever kanskje en forklaring. Vel, det hadde seg slik at kamerat Nikon bestemte seg for å gå i baklås i dag. Etter noen velvalgte !$%##*@ var det ingen annen utvei enn å fiske fram mobiltelefon type Huawei. Og det blei da no bilder av det å. Dagens innsats for konge og fedreland besto i å kjøre en omformer fra Kongsberg til Nordagutu og skifte den på plass i stedets omformerstasjon. Omformertransport er ikke noe høyhastighetsforetagende akkurat. 40 km/t er ikke plagsomt fort og det hender at annen trafikk vil forbi. Det blei et opphold på Øysteinstul og da blei det litt fotografering.
Egt 8001 med omformer til Nordagutu skal forbikjøres av persontog i retning sørlandet. Øysteinstul 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg "Hovedpersonen" denna dagen må vel kunne sies å ha vært omformeren.
Omformer på vei, eller rettere sagt på jernbane, til Nordagutu. Øysteinstul 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg En nærmere titt på utvalgte påskrifter.
Påskrifter på omformer. Øysteinstul 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg
Påskrifter på omformer. Øysteinstul 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Når jeg først hadde et opphold her og det attpåtil var dagslys fikk jeg avbilda stasjonsbygning og uthus/privet åsså.
Øysteinstul 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg
Øysteinstul 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Siden omformeren er både tung og stiv skal den helst kjøres i hovedtogspor på stasjonene. Det betyr at tog som skal forbi må snirkle seg gjennom avvikende sporveksler.
Klart ut i avvik for forbikjørende tog. Øysteinstul. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Ved ankomst Nordagutu lå vi litt bak skjema. Det var bare å hive seg rundt og komme i gang. Planen var som følger: Sette igjen omformeren vi hadde med, hente en omformer som sto i omformerstasjonen, sette igjen den på Nordagutu, plassere den vi hadde med i omformerstasjonen og til slutt sette den andre utapå den første. Åltså tre vendinger til omformerstasjonen. Og innimellom der skulle det gå tog. Første tur ut og klatrevekselen "legges over"
Klatreveksel på plass så vi kan kjøre inn mot omformerstasjonen. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Vi kom oss velberga inn (Det er nemlig litt skummelt med sånne klatreveksler, grøss) Der sto Magne, klar til å trekkes ut.
Omformeren Magne skal trekkes ut i friluft. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Om klatreveksler er skummelt når du kjører over med lok, er det ingenting mot å dra over 140 tonn omformer. Men vi greide det å.
Magne trygt ute av fjellet. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Vel tilbake på Nordagutu stasjon måtte Magne posere for fotografen.
Omformer nylig kommet ut i friluft. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Vi tåler vel noen påskrifter her å?
Påskrifter på omformer. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Og innimellom kom det tog.
Tog fra sørlandet får passere før vi tar nok en tur ut til omformerstasjonen. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg På neste tur ut fikk jeg lurt meg til et nærmere studium av klatrevekselen. Fascinerende. Gutta som sto for den imponerte virkelig. De brukte ikke lange tida på å "legge over" vekselen. Profft!
Klatreveksel fot kjøring inn til omformerstasjonen. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Ikke noe fotografisk mesterverk, men en uvanlig vinkel er det i det minste.
Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Været blei jo riktig så bra og siden det var litt å vente mens vekselen blei lagt om, hvorfor ikke knipse litt?
Skifting på Nordagutu omformerstasjon. Nordagutu 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Fra førerplassen kunne det se sånn ut.
Fra førerplassen. Nordagutu. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Eller slik.
Fra førerplass. Nordagutu. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Så bar det ut fra omformerstasjonen for siste gang. Gutta sto parat til nok en gang å håndtere vekselen.
Ut fra omformerstasjonen etter utført oppdrag. Nordagutu. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Litt mere stasjonsarkitektur.
Det er da en staselig bygning. Nordagutu. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Det hjalp ikke å si at jeg skulle kjøre som et svin, persontoget måtte få gå forran meg på returen. Ålreit, han hadde rutemessig avgang ti minutter før meg, så greit nok, og han holdt unna.
Tog fra sørlandet sendes forran Egt 8413. Sånn er livet son godstogkusk. Nordagutu. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Tilbake på Alnabru blei vognene skifta bort og Gravitaen fikk påfyll av diesel.
Dieselfylling en lørdags ettermiddag. Alnabru. 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Med en parkert Gravita i solnedgang takker føreren for følget og ønsker alle en go helg. Sjøl drar han til sørlandet søndag aften. Godstrafikken hviler aldri, ei heller lokføreren.
Gravita i solnedgang. R 58 Alnabru. Alnabru 11. nov. 2017 foto: Odd Eeg Mvh Odd |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Jan Erik Hole 11. nov. 2017 kl.2310 #258167 (#258166) Vist 580 ganger
Lik innlegget |
| Dette var virklig en veldig god forklaring på hvordan man skifte inn en omformer samt mye og lære her samt alle de bildene du tok tid til og ta selv om kamera streika klarte du og få vist oss bilder fra denne transporten
Jan Erik |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Jan Arne Rødland 11. nov. 2017 kl.2317 #258168 (#258166) Vist 587 ganger
Lik innlegget |
| Takk for en flott reportasje fra noe som ikke var en helt vanlig arbeidsdag. Meget interessant, og klatrevekselen da, slik løses altså den side av saken. |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Svein Sando 11. nov. 2017 kl.2320 #258169 (#258168) Vist 586 ganger
Lik innlegget |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Thor Bjerke 12. nov. 2017 kl.0945 #258192 (#258169) Vist 577 ganger
Lik innlegget |
| Interessant reportasje. Tusen takk! Da har Bane NOR faktisk ble slike nybygde omformere. |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Thor Bjerke 12. nov. 2017 kl.1802 #258233 (#258192) Vist 447 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har fått vite at dette er brukte omformere som er kjøpt fra BD Energie AG, revidert av VEM Dresden. Den som kom nå er den tredje til Norge. Samme type er også levert til Sverige. |
|
Takk! CF Salicath 12. nov. 2017 kl.2004 #258244 (#258166) Vist 443 ganger
Lik innlegget |
| Takk for nok en spennende og lærerik bildeserie fra førerplass! Morsomt å se en klatreveksel i bruk. Jeg kjente konseptet fra trikken men visste ikke det fantes til "den store" jernbanen også. |
|
klatreveksel Hans Isachsen 12. nov. 2017 kl.2158 #258265 (#258244) Vist 417 ganger
Lik innlegget |
| Hva er klatreveksel? Er det lettere å spore av? Jeg tror / kan tenke meg hva det er, men er takknemlig for forklaring. |
|
klatreveksel Atle Samuelsen Liljegren 12. nov. 2017 kl.2201* #258266 (#258265) Vist 419 ganger
Lik innlegget |
|
klatreveksel Lars Sandberg 12. nov. 2017 kl.2328 #258275 (#258266) Vist 404 ganger
Lik innlegget |
| Vil det si at de nå bruker klatreveksel inn til omformerhaller i steden for å kappe og bakse hovedsporet, eller har jeg misforstått der. |
|
klatreveksel Atle Samuelsen Liljegren 13. nov. 2017 kl.0735 #258280 (#258275) Vist 368 ganger
Lik innlegget |
| Det er slik jeg har forstått det. Vell og merke, der det ikke ligger en permanent veksel. -a |
|
klatreveksel Jan Arne Rødland 13. nov. 2017 kl.2037* #258270 (#258265) Vist 398 ganger
Lik innlegget |
| Sporveien i Oslo bruker også klatreveksler ved arbeider som krever kortere perioder med enkeltspor i gaten. Vekselen legges rett på gatelegemet oppå sporet. Farten over en klatreveksel er lav. |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Andreas W. 13. nov. 2017 kl.1622 #258290 (#258270) Vist 312 ganger
Lik innlegget |
| Et annet teknisk spm: Trekassa på taket som vi bl a ser på bilde nr 2, er den der for at det skal være mulig å fremføre omformeren under kjøreledning med spenning på? |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Bjørn Halling 13. nov. 2017 kl.1928 #258312 (#258290) Vist 283 ganger
Lik innlegget |
| Hvis vi ser på bildet av den omformeren som er trukket ut, så ser vi at det er strømskinner på isolatorer innenfor trekassen. Toppen på strømskinnene er lavere enn taket på vogna. Jeg antar at treverket er der for å beskytte strømskinner og isolatorer mot fremmedlegemer under transporten. |
|
Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Jan Arne Rødland 13. nov. 2017 kl.2041 #258314 (#258166) Vist 252 ganger
Lik innlegget |
| Det gule blikkfanget over påskriftene, hva betyr det? Viser det hvor profilet er overskredet? Uansett lørdagsjobbing og slikt, det må vel være artig for en entusiast som deg å få en slik transport selv om det blir mye venting på kryssende og passerende person- og godstog. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |