Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. ·15 Odd Eeg 11. nov. 2017 kl.2254 #258166 Vist 721 ganger Lik innlegget
 

Første del av overskriften er vel sjølforklarende, andre ledd krever kanskje en forklaring. Vel, det hadde seg slik at kamerat Nikon bestemte seg for å gå i baklås i dag. Etter noen velvalgte !$%##*@ var det ingen annen utvei enn å fiske fram mobiltelefon type Huawei. Og det blei da no bilder av det å.

Dagens innsats for konge og fedreland besto i å kjøre en omformer fra Kongsberg til Nordagutu og skifte den på plass i stedets omformerstasjon.
Omformertransport er ikke noe høyhastighetsforetagende akkurat. 40 km/t er ikke plagsomt fort og det hender at annen trafikk vil forbi. Det blei et opphold på Øysteinstul og da blei det litt fotografering.

forstørrt195388-5F9FBFE1-A464-4B55-8F94-1E54572B58E2.jpg

Egt 8001 med omformer til Nordagutu skal forbikjøres av persontog i retning sørlandet.
Øysteinstul
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

"Hovedpersonen" denna dagen må vel kunne sies å ha vært omformeren.

forstørrt195389-8BF59E0E-C993-49D1-9787-20CA978B21A5.jpg

Omformer på vei, eller rettere sagt på jernbane, til Nordagutu.
Øysteinstul
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

En nærmere titt på utvalgte påskrifter.

forstørrt195390-47E3E011-8C13-4486-AAB5-91B34CD7D338.jpg

Påskrifter på omformer.
Øysteinstul
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

forstørrt195391-20994DF7-D1C6-4D84-BE42-E7AB7A477AFD.jpg

Påskrifter på omformer.
Øysteinstul
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Når jeg først hadde et opphold her og det attpåtil var dagslys fikk jeg avbilda stasjonsbygning og uthus/privet åsså.

forstørrt195393-E0ED78CE-44DC-460E-BEBC-1C472D1F217E.jpg

Øysteinstul
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

forstørrt195394-27D13093-557B-4214-83D2-5E8511E90D48.jpg

Øysteinstul
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Siden omformeren er både tung og stiv skal den helst kjøres i hovedtogspor på stasjonene. Det betyr at tog som skal forbi må snirkle seg gjennom avvikende sporveksler.

forstørrt195411-D70BC1A1-B3AF-4EF3-8A8E-B6AB999F7C5A.jpg

Klart ut i avvik for forbikjørende tog.
Øysteinstul.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Ved ankomst Nordagutu lå vi litt bak skjema. Det var bare å hive seg rundt og komme i gang. Planen var som følger: Sette igjen omformeren vi hadde med, hente en omformer som sto i omformerstasjonen, sette igjen den på Nordagutu, plassere den vi hadde med i omformerstasjonen og til slutt sette den andre utapå den første. Åltså tre vendinger til omformerstasjonen. Og innimellom der skulle det gå tog.
Første tur ut og klatrevekselen "legges over"

forstørrt195395-29C24574-6031-40A4-BB1E-8879D1C9948D.jpg

Klatreveksel på plass så vi kan kjøre inn mot omformerstasjonen.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Vi kom oss velberga inn (Det er nemlig litt skummelt med sånne klatreveksler, grøss) Der sto Magne, klar til å trekkes ut.

forstørrt195396-EBAED5B6-B939-4753-8BA7-C1560CB82EFB.jpg

Omformeren Magne skal trekkes ut i friluft.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Om klatreveksler er skummelt når du kjører over med lok, er det ingenting mot å dra over 140 tonn omformer. Men vi greide det å.

forstørrt195397-63C56CA2-225E-47D6-A94C-361957FDB55E.jpg

Magne trygt ute av fjellet.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Vel tilbake på Nordagutu stasjon måtte Magne posere for fotografen.

forstørrt195398-27D39F35-EF9A-4FD0-BF8F-6E6E503063FC.jpg

Omformer nylig kommet ut i friluft.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Vi tåler vel noen påskrifter her å?

forstørrt195399-6F9B7B16-5B52-4A41-B4AD-3184A6CC92FA.jpg

Påskrifter på omformer.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Og innimellom kom det tog.

forstørrt195400-E250A6E5-FBD2-45DA-95C7-8C61F6394C76.jpg

Tog fra sørlandet får passere før vi tar nok en tur ut til omformerstasjonen.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

På neste tur ut fikk jeg lurt meg til et nærmere studium av klatrevekselen. Fascinerende. Gutta som sto for den imponerte virkelig. De brukte ikke lange tida på å "legge over" vekselen. Profft!

forstørrt195401-A6375F2E-157B-467F-85EF-E0D8D384B0FC.jpg

Klatreveksel fot kjøring inn til omformerstasjonen.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Ikke noe fotografisk mesterverk, men en uvanlig vinkel er det i det minste.

forstørrt195402-9C995545-E0F4-4F6C-A69E-5DEE3EA1A116.jpg

Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Været blei jo riktig så bra og siden det var litt å vente mens vekselen blei lagt om, hvorfor ikke knipse litt?

forstørrt195403-05830BF9-FA49-426B-BD82-370B5CA393CF.jpg

Skifting på Nordagutu omformerstasjon.
Nordagutu
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Fra førerplassen kunne det se sånn ut.

forstørrt195404-43573E8E-1D83-4B90-A1D8-C5A2DBD60CBC.jpg

Fra førerplassen.
Nordagutu.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Eller slik.

forstørrt195405-BE26042F-8504-476C-9A41-3DEFE8A4BE0B.jpg

Fra førerplass.
Nordagutu.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Så bar det ut fra omformerstasjonen for siste gang. Gutta sto parat til nok en gang å håndtere vekselen.

forstørrt195406-3F7AB4B7-0DC2-4446-ADA4-312DE52D955F.jpg

Ut fra omformerstasjonen etter utført oppdrag.
Nordagutu.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Litt mere stasjonsarkitektur.

forstørrt195407-20E072B7-F938-464B-967E-74F959D5AD10.jpg

Det er da en staselig bygning.
Nordagutu.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Det hjalp ikke å si at jeg skulle kjøre som et svin, persontoget måtte få gå forran meg på returen. Ålreit, han hadde rutemessig avgang ti minutter før meg, så greit nok, og han holdt unna.

forstørrt195408-B5793B6F-61BF-4A10-B085-0266C6B33F11.jpg

Tog fra sørlandet sendes forran Egt 8413. Sånn er livet son godstogkusk.
Nordagutu.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Tilbake på Alnabru blei vognene skifta bort og Gravitaen fikk påfyll av diesel.

forstørrt195409-B0B9FC09-7059-4451-BC68-9576A49C8EE5.jpg

Dieselfylling en lørdags ettermiddag.
Alnabru.
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Med en parkert Gravita i solnedgang takker føreren for følget og ønsker alle en go helg. Sjøl drar han til sørlandet søndag aften. Godstrafikken hviler aldri, ei heller lokføreren.

forstørrt195410-AD7F0F33-EA0D-4780-8582-D5B3370571BA.jpg

Gravita i solnedgang. R 58 Alnabru.
Alnabru
11. nov. 2017
foto: Odd Eeg

Mvh Odd

Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Jan Erik Hole 11. nov. 2017 kl.2310 #258167 (#258166) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

Dette var virklig en veldig god forklaring på hvordan man skifte inn en omformer samt mye og lære her samt alle de bildene du tok tid til og ta selv om kamera streika klarte du og få vist oss bilder fra denne transporten

Jan Erik

Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Jan Arne Rødland 11. nov. 2017 kl.2317 #258168 (#258166) Vist 587 ganger Lik innlegget
 

Takk for en flott reportasje fra noe som ikke var en helt vanlig arbeidsdag.
Meget interessant, og klatrevekselen da, slik løses altså den side av saken.

  Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Svein Sando 11. nov. 2017 kl.2320 #258169 (#258168) Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Tiltredes!

    Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Thor Bjerke 12. nov. 2017 kl.0945 #258192 (#258169) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

Interessant reportasje. Tusen takk!

Da har Bane NOR faktisk ble slike nybygde omformere.

      Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Thor Bjerke 12. nov. 2017 kl.1802 #258233 (#258192) Vist 447 ganger Lik innlegget
 

Jeg har fått vite at dette er brukte omformere som er kjøpt fra BD Energie AG, revidert av VEM Dresden. Den som kom nå er den tredje til Norge. Samme type er også levert til Sverige.

Takk! CF Salicath 12. nov. 2017 kl.2004 #258244 (#258166) Vist 443 ganger Lik innlegget
 

Takk for nok en spennende og lærerik bildeserie fra førerplass! Morsomt å se en klatreveksel i bruk. Jeg kjente konseptet fra trikken men visste ikke det fantes til "den store" jernbanen også.

  klatreveksel Hans Isachsen 12. nov. 2017 kl.2158 #258265 (#258244) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Hva er klatreveksel? Er det lettere å spore av? Jeg tror / kan tenke meg hva det er, men er takknemlig for forklaring.

    klatreveksel Atle Samuelsen Liljegren 12. nov. 2017 kl.2201* #258266 (#258265) Vist 419 ganger Lik innlegget
 

En klatreveksel er en midlertidig sporveksel.
Den legges oppå (og over) eksisterende skinnegang, slik at man må klatre over den, for å komme ut på sporet man skal.
Som beskrevet i herr.Eegs repoasje, så kan de monteres og demonteres relativt hurtig.
Se forøvrigt link
- Atle

Lenke: http://www.banenor.no/contentassets/2697b4baf6d740b289c0c81ca0b282bc/jernbanemagasinet-nr-1---2010.pdf

      klatreveksel Lars Sandberg 12. nov. 2017 kl.2328 #258275 (#258266) Vist 404 ganger Lik innlegget
 

Vil det si at de nå bruker klatreveksel inn til omformerhaller i steden for å kappe og bakse hovedsporet, eller har jeg misforstått der.

        klatreveksel Atle Samuelsen Liljegren 13. nov. 2017 kl.0735 #258280 (#258275) Vist 368 ganger Lik innlegget
 

Det er slik jeg har forstått det. Vell og merke, der det ikke ligger en permanent veksel.
-a

    klatreveksel Jan Arne Rødland 13. nov. 2017 kl.2037* #258270 (#258265) Vist 398 ganger Lik innlegget
 

Sporveien i Oslo bruker også klatreveksler ved arbeider som krever kortere perioder med enkeltspor
i gaten. Vekselen legges rett på gatelegemet oppå sporet. Farten over en klatreveksel er lav.

      Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Andreas W. 13. nov. 2017 kl.1622 #258290 (#258270) Vist 312 ganger Lik innlegget
 

Et annet teknisk spm: Trekassa på taket som vi bl a ser på bilde nr 2, er den der for at det skal være mulig å fremføre omformeren under kjøreledning med spenning på?

        Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Bjørn Halling 13. nov. 2017 kl.1928 #258312 (#258290) Vist 283 ganger Lik innlegget
 

Hvis vi ser på bildet av den omformeren som er trukket ut, så ser vi at det er strømskinner på isolatorer innenfor trekassen. Toppen på strømskinnene er lavere enn taket på vogna. Jeg antar at treverket er der for å beskytte strømskinner og isolatorer mot fremmedlegemer under transporten.

Omformer til Nordagutu, the Huawei edition. Jan Arne Rødland 13. nov. 2017 kl.2041 #258314 (#258166) Vist 252 ganger Lik innlegget
 

Det gule blikkfanget over påskriftene, hva betyr det? Viser det hvor profilet er overskredet?
Uansett lørdagsjobbing og slikt, det må vel være artig for en entusiast som deg å få en slik
transport selv om det blir mye venting på kryssende og passerende person- og godstog.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.94 sek
I dag 5986 treff på forum10, og 72151121 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12815 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.