Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Lokalbaner i Østerrike 3 ·5 Olaf Bjerknes 14. nov. 2017 kl.1712* #258436 Vist 482 ganger Lik innlegget
 

Siste privatbane jeg besøkte var Zillertalbahn. Det er en meget oppegående lokalbane der det er 30 minutters ruter. I tillegg er deler av banen dobbeltsporet. Jeg kjøpte en dagsbillett og gikk på og av underveis på stasjonene Kaltenbach-Stumm og Fugen-Hart for å ta noen bilder. Dessverre var ikke være spesielt godt

forstørrt195492-IMG_9487.jpg

I Jenbach
6. nov. 2017

forstørrt195493-IMG_9489.jpg

Verkstedet i Jenbach
6. nov. 2017

forstørrt195494-IMG_9493.jpg

Interiør. Tenk det dette materiellet på Urskog-Hølandsbanen
6. nov. 2017

forstørrt195495-IMG_9491.jpg

I Mayrhofen var det ufyselig, så jeg dro nedover igjen
6. nov. 2017

forstørrt195496-IMG_9496.jpg

Her startet et av de to strekningene med dobbeltspor
6. nov. 2017

forstørrt195497-IMG_9498.jpg

Noen tog går også med lokomotiv og vogner
6. nov. 2017

forstørrt195498-IMG_9501.jpg

dobbeltsporet strekning
6. nov. 2017

forstørrt195499-IMG_9506.jpg

Motorvogn
6. nov. 2017

forstørrt195500-IMG_9507.jpg

6. nov. 2017
Zillertalbahn Hans Isachsen 14. nov. 2017 kl.2133 #258465 (#258436) Vist 425 ganger Lik innlegget
 

Jeg var der for 7-8 år siden, på sommeren. Da ligner dalen et prospektkort, vakkert. Togene gikk i halvtimesruter, men annenhver (?) med damp. Det jeg la merke til var at banen hadde tømmertrafikk, tror både til lokalt sagbruk og videre med "overføringsvogner" til normalspor. Jeg fikk ikke med meg at noe var dobbeltsporet, har denne utbyggingen skjedd nylig eller var jeg sløv. Er det annen godstrafikk enn tømmer og er godstrafikken så stor at det er lønnsomhet, eller er det en annen måte å regne lønnsomhet på? Passasjertrafikken er den basert på (ski)turister, eller bruker lokale toget nok?

  Zillertalbahn Halvard Hovtun 14. nov. 2017 kl.2230 #258471 (#258465) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Zillertalbahn er spesiell for meg. Jeg fikk være i dalen sommeren før jeg skulle starte på barneskolen, og jernbanen gjorde sterkt inntrykk. Og enda mer fantastisk var det når det damptrukne museumstoget kom helt uventet inn på stasjonen!

Den har med ujevne mellomrom vært omtalt på dette forumet, bl.a. her:

I følge tysk Wikipedia ble dobbeltsporseksjonen tatt i bruk i desember 2008. Men jeg lurer på om det er to slike parseller nå?

Om godstrafikken kan man lese: "Der Güterverkehr wurde bis 2013 mit auf Rollwagen verladenen Normalspurgüterwagen abgewickelt. Seit etwa dem Sommer 2013 hat die Firma Binderholz als letzter verbliebener Güterverkehrskunde, den Transport auf LKW umgestellt. Seither gibt es keinen Güterverkehr mehr auf der Zillertalbahn."

Den siste godskunden gikk altså over til lastebiltransport i 2013.

forstørrt195505-IMG_9374e.jpg

Sørgående godstog på Zillertalbahn. Normalsporede tømmervogner på smalsporede overføringsvogner. Toget trekkes av D16.
Strass im Zillertal
9. feb. 2011
foto: Halvard Hovtun
    Zillertalbahn juni 1972 Olaf Bjerknes 15. nov. 2017 kl.0608 #258479 (#258471) Vist 491 ganger Lik innlegget
 

Her er noen bilder fra samme bane fra mitt første besøk på banen i juni 1972, for over 45 år siden

forstørrt195523-120JenbachZillertalbahn1972-06.jpg

Jenbach

forstørrt195524-122JenbachZillertalbahn1972-06.jpg

Jenbach

forstørrt195525-129JenbachZillertalbahn1972-06.jpg

Jenbach med damptog

forstørrt195526-133Zillertalbahn1972-06.jpg

forstørrt195527-141MayrhofenZillertalbahn1972-06.jpg

Mayrhofen

forstørrt195528-142mayrhofenZillertalbahn1972-06.jpg

Mayrhofen

forstørrt195529-145Zillertalbahn1972-06.jpg

      Zillertalbahn juni 1972 Kjetil Refsnes Jørgensen 15. nov. 2017 kl.2019 #258512 (#258479) Vist 447 ganger Lik innlegget
 

Det er ingen tvil om at Mayrhofen har forandret seg siden den gang. Det er blitt en stor turistdestinasjon og senest vinter 2016 var det ny gondolbane fra sentrum. Dessverre må man fremdeles ta skibuss mellom tog og gondol.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.63 sek
I dag 30785 treff på forum10, og 73210853 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12912 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.