Hommelvik? ·15
Thor Bjerke 9. juni 2018 kl.1039 #270011 Vist 576 ganger
Lik innlegget |
| I bildesamlingen fra NTNU finnes dette bildet som er oppgitt å være fra Hommelvik, muligens ved Meråkerbanens åpning. Det er trondheimsfotografen Noodt som har tatt bildet. Tidspunktet er nok noe senere enn baneåpningen, da loket har fått nr. 51, og omnummereringen fra 1 til 51 for lokene av type 14a
skjedde 1. juli 1884. Båten er DS Ragnvald Jarl, som var ny i 1879. Ut fra alle flaggene må bildet være tatt ved en høytidelig anledning. Spørsmålet mitt er om stedet er Hommelvik og hva slags anledning dette kan være? Diverse søk på nb.no har ikke avklart noe foreløpig. Lenke: Hommelvik? |
|
Hommelvik - ett bilde til? Thor Bjerke 9. juni 2018 kl.1040 #270012 (#270011) Vist 503 ganger
Lik innlegget |
|
Hommelvik? Lars Sandberg 9. juni 2018 kl.1105 #270013 (#270011) Vist 452 ganger
Lik innlegget |
| Alle kvinnene på bildet har bunad, Festantrekk. Leg merke til de hvite skautene og skipet har "Storflagging" Kongebesøk? |
|
Hommelvik? Svein Sando 9. juni 2018 kl.1358 #270015 (#270011) Vist 418 ganger
Lik innlegget |
| Det er noe som ikke stemmer med Hommelvik. Terrenget i bakgrunnen er for slakt. Men dette er tydeligvis et kaispor. Så hvor lå det ved banens åpning eller kort tid etter? Det virker som banen går litt i bakgrunnen litt høyere på bildet. Jeg tror den stolperekka vi ser viser hvor traseen går. |
|
Hommelvik? Thor Bjerke 9. juni 2018 kl.1457 #270019 (#270015) Vist 398 ganger
Lik innlegget |
| Enig i at det må være et kaispor toget står på. Mye materiell til anlegget ble tatt i land i Hommelvik, så de hadde nok kaispor ganske tidlig der. Men, burde vi ikke sett banen noe tydeligere til høyre for båten? Det er en stolpe der, og da kommer i såfall banen ut av skjæringen til v. for det to etasjes huset. |
|
Hommelvik! Svein Sando 9. juni 2018 kl.1637 #270025 (#270019) Vist 372 ganger
Lik innlegget |
| Det er nok Hommelvik, men det vi ser i bakgrunnen er området der Djupvasskaia ligger i dag omtrent. Skaret i bakgrunnen er det det i dag går en gebrekkelig og steil vei opp til Sveberg. Banen mener jeg vi ser i bakgrunnen, som sagt, pga stolpene. Den lgiger i kruve, og da er den kurven inn mot Hommelvik stasjon vestfra der innkjørsignalet er plassert i dag. Vi kan se den samme landsskapsprofilen på dette bildet fra Hommelvik noen år senere:
Jeg republiserer bildet fra NTNU, siden det har lisens CC BY-SA 4.0. så ser vi de to bildene samtidig:Båten er DS "Haakon Jarl". Muligens er det i anlednng at den svenske kronprinsen Gustav legger ut (Eller kommer tilbake) på tur til Nordkapp.
Fra NTNU UB, Lisens: CC BY-SA 4.0,
ID: Noodt-0481_01 MB: XVI nr. 51 America Hommelvik 1887? foto: Marcus W. Noodt |
|
Omnummereringstidspunktet Svein Sando 9. juni 2018 kl.1433 #270017 (#270011) Vist 410 ganger
Lik innlegget |
| omnummereringen fra 1 til 51 for lokene av type 14a skjedde 1. juli 1884.
HVa slags kilde har du på det? Fra de notatene vi gjorde med arbeid med damplokboka har jeg at omnummereringen skjede "ca 1882". |
|
Omnummereringstidspunktet Thor Bjerke 9. juni 2018 kl.1441 #270018 (#270017) Vist 403 ganger
Lik innlegget |
| Jeg noterte en gang dette fra kopiboken til maskiningeniøren i Trondhjem: 22.7.1884 (pag 648) til Milekontoret, Kristiana. ”Herved meddeles at Merakerbanens Lokomotiver No. 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 11 og 12 ble fra 1ste Juli d.A. omnummererede til No. 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 og 59.” Ligeledes er Hedmarksbanens Lokomotiv No. 3 omnummereret til No. 60 fra 1ste Juli.” |
|
Omnummereringstidspunktet Svein Sando 9. juni 2018 kl.1546 #270021 (#270018) Vist 377 ganger
Lik innlegget |
|
D/S "Ragnvald Jarl" Hans-Ole Sveia 9. juni 2018 kl.1537 #270020 (#270011) Vist 400 ganger
Lik innlegget |
| Jeg stusser litt over at du nevner at D/S "Ragnvald Jarl" var ny i 1879. Jeg tror helst det kan være tale om D/S "Ragnvald Jarl" som var ny i 1890 og som var i NFDS sitt eie inntil det ble solgt i 1919. Vedkommende skip skal ha vært et av de fremste med tanke på fisketransport, etter det jeg forstår. |
|
Skipet Hans-Ole Sveia 9. juni 2018 kl.1559 #270022 (#270011) Vist 394 ganger
Lik innlegget |
| Det viser seg at skipet på bildet er D/S "Haakon Jarl". Dette var bygd i 1879 og forliste etter en kollisjon i 1924. |
|
D/S "Haakon Jarl" Hans-Ole Sveia 9. juni 2018 kl.1602 #270023 (#270022) Vist 398 ganger
Lik innlegget |
| I 1887 tok kronprins Gustav og kronprinsesse Victoria en reise til Nordkapp med D/S "Haakon Jarl". Kan bildet være fra da? |
|
D/S "Haakon Jarl" Svein Sando 9. juni 2018 kl.1640 #270026 (#270023) Vist 372 ganger
Lik innlegget |
| Det vil i tilfelle passe med at loket fikk sitt nummer på bilder i 1884. |
|
D/S "Haakon Jarl" Thor Bjerke 9. juni 2018 kl.1653 #270027 (#270026) Vist 374 ganger
Lik innlegget |
| Takk til dere begge! Jeg skjønner ikke helt hvor jeg fikk navnet Ragnvald Jarl fra - rotet også med det i går da jeg holdt på å søke. Jeg tror at Hans-Ole fant ut hvilken hendelse vi ser avbildet. Bra! |
|
Svenske kongetoget Peder Figenbaum 11. juni 2018 kl.0831 #270092 (#270027) Vist 235 ganger
Lik innlegget |
| Vognene - bortsett fra den første - ser ikke ut til å være norske; bl.a. er det F-vogner i hver ende med "utkikksbur" på taket. Materiellet kan stemme med det svenske kongetoget, som bestod av en lang rekke toakslede salongvogner. Disse ble i 1891 bygget sammen to og to som boggievogner. Den mest komfortable vognen i toget er nok Meraakerbanens BCo-vogn! Mvh P. Lenke: Kungavagn på svensk Wikipedia |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |