Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

"Liker" knapp? ·32 Rolf Thorstein Wold 29. aug. 2018 kl.1833 #274148 Vist 865 ganger Lik innlegget
 

Mulig jeg "tråkker i blomsterbedet" nå? Men, jeg tar sjansen, likevel - tror jeg.. :-) Kanskje har andre foreslått det samme, uten at jeg har fått det med meg..

I vår store internett-verden med Facebook og andre plattformer for ulike fora, så legges det ut store mengder bilder - av alt mulig. NJK Forum var svært tidlig på banen, før de store generelle plattformene kom på banen, takket være framsynthet og teknisk innsikt vesentlig fra Svein Sando!

For meg framstår forumet, spesielt Galleriet, i en særstilling ved at det er høy kvalitet på det som postes.

Facebook-påvirket som jeg er, er det en ting jeg har begynt å savne, og det er muligheten til å trykke "Liker" eller "Like" på innleggene. Og da spesielt på gode og interessante fotografier. Jeg ser mye flotte bilder, men har ikke så mye velformulert å bidra med, så dermed så blir det til at jeg bare nyter bildene, og blar forbi uten å kommentere. Og dermed så går kanskje fotografen glipp av noen "tommel opp" til oppmuntring for videre arbeid.

Uansett: Har det vært mulig å vurdere å legge til en slags "Liker" funksjon? Eller er det kanskje forlengst vurdert og funnet for omfattende å gjennomføre? Eller er det kanskje gode argumenter for ikke å implementere det?

Hva vet jeg? Men, jeg hadde iallefall synes det hadde vært en fordel..

"Liker" knapp? Svein Sando 29. aug. 2018 kl.2246 #274166 (#274148) Vist 786 ganger Lik innlegget
 

teknisk er det ikke noe vanskelig å innføre noe slikt. Spørsmålet er mer om vi trenger det. Det kan vi godt debattere. Da vil jeg også spørre om vi ikke, som You Tube, også for balansen skyld bør ha både en "tommelen ned" knapp og "tommelen opp" knapp. Hvem som klikker ditt og datt bør vel være anonymt, eller?

  "Liker" knapp? filipd 29. aug. 2018 kl.2253 #274167 (#274166) Vist 792 ganger Lik innlegget
 

For å svare kjapt: Jeg titter ofte på bilder, og kan gjerne gi fotografen kreditt for bra motiv. Men jeg gidder rett og slett ikke skrive, og et stykk "liker" er godt nok for meg.

    "Liker" knapp? Atle Samuelsen Liljegren 29. aug. 2018 kl.2330 #274169 (#274167) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Ening med Filip!
-a

      "Liker" knapp? Erik W. Johansson 29. aug. 2018 kl.2350 #274170 (#274169) Vist 811 ganger Lik innlegget
 

Opprinnelig hadde jeg sans for argumentet til Svein. Nå tror likevel liker-knappen bør komme fordi den vil stimulere til å legge ut bilder og skrive innlegg.

        "Liker" knapp? Dag Christian Halvorsen 30. aug. 2018 kl.0649 #274177 (#274170) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Forumrommet Galleriet er for lenge siden helt utkonkurrert av facebook når det gjelder bilder av norske tog. Her kommer det toppen en billedserie i døgnet, på de norske facebookgruppene kommer de på timesbasis.

En likerknapp er en god ide. Fotografen får da en målbar respons på bildene sine, og for å være helt ærlig - de er gøy å få likes på facebook. Det synes selv jeg.

En annen interessant ting ved likes på bilder er at de forteller mye om hva den jevne jernbaneinteresserte interesserer seg for på jernbanen. Det følger jeg med på.

  "Liker" knapp? Svein Rune Kjønnø 30. aug. 2018 kl.0004 #274173 (#274166) Vist 765 ganger Lik innlegget
 

Trenger det være anonymt? Det fine med dette forumet er at alt foregår ved navn. Ikke alltid man gidder å skrive om hvor flott det bildet er, men da kan man vel logge seg inn med navn og trykke på tommelen opp i innleggsfeltet sitt. Tommelen ned bør vi holde oss for god for,- det kan vi vise ved å la være å skrive noen ting om det er viktig.

    "Liker" knapp? Espen Franck-Nielsen 30. aug. 2018 kl.0644* #274175 (#274173) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig i at vi bør holde oss for gode til å ha en tommelen ned-knapp. Det kommer ikke noe godt ut av det, og det kan skape dårlig stemning. Det kan føre til at flere slutter å legge ut bilder, og det er vi ikke tjent med. Youtube har trolig et par milliarder brukere Verden over. NJK er et lite miljø.

      "Liker ikke" knapp? CF Salicath 30. aug. 2018 kl.0833 #274181 (#274175) Vist 768 ganger Lik innlegget
 

Jeg gir tommel ned for "tommel ned", selv om jeg gir "tommel opp" for at det foreslås. Øh...? Poenget er at en tommel en gitt vei er en begrenset kommunikasjonsform, og bør forbeholdes positive vinklinger. At Facebook ikke har tommel ned er nok veldig bevisst for å skape et positivt samtalemiljø.

Desverre har andre "reaksjoner" dukket opp i senere tid samtidig med endel forsurede debattmiljø har dukket opp, som menneskeheten burde holde seg for god for å bidra til. Jeg vet ikke om det er sammenheng mellom disse, eller sammentreff, men jeg ser uansett ikke noen vits i å slippe negative reaksjoner uten tekstelig begrunnelse til på dette fora.


Om "tomlene" skal være anonyme eller ikke har jeg ikke så mye meninger om. På Facebook er alle reaksjoner knyttet til navn. Tomlen er en liten annerkjennelse, og ikke nødvendigvis et standpunkt jeg mener man bør stå for i fullt navn.

        Liker med navn Espen Franck-Nielsen 30. aug. 2018 kl.1336 #274190 (#274181) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

Her inne bruker nesten alle fullt navn. De få som ikke gjør det, vet jo mange av brukerne navnet på. Derfor synes jeg man bør kunne stå for sine standpunkter, ved at det kommer fram hvem som evt gir tommel opp. Hvis vi skal ha en tommel ned-funksjon, som jeg vil fraråde å innføre, synes jeg man skal ha manns mot til å stå for sitt standpunkt. Hvis jeg gir en tommel opp, vil jeg gjerne stå for det. Gir jeg en tommel ned, noe jeg aldri vil gjøre her, vil jeg se på meg selv som feig hvis jeg ikke stod for det standpunktet jeg da gir uttrykk for.

          Liker med navn Svein Sando 30. aug. 2018 kl.1520 #274196 (#274190) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser det at Facebook har ikke-anonym liker-merke, mens YouTube har anonyme både opp- og ned-tomler.

            Liker med navn Ola Schjei 30. aug. 2018 kl.1549 #274197 (#274196) Vist 778 ganger Lik innlegget
 

Som flere har påpekt er ikke vår "familie" av tognerder veldig stor og om vi skal ha en liker-knapp(som jeg også synes er en god ide) må vi være såpass rause med hverandre at en "Liker-bemerkning" blir med fullt navn. Videre mener jeg som flere, at tommel ned ikke passer hos oss. Mvh Ola

              "Liker"-knapp? Erik W. Johansson 30. aug. 2018 kl.2005 #274219 (#274197) Vist 777 ganger Lik innlegget
 

Liker-knappen brukes på sosiale medier ofte også på budskap om det vi ikke liker. For meg blir det litt feil når en bruker liker under en god nekrolog. Burde vi ha et alternativ her?

                "Liker" knapp? Svein Sando 30. aug. 2018 kl.2009 #274221 (#274219) Vist 808 ganger Lik innlegget
 

Ja, jeg har tenkt i samme bane. Hva med "Se her!"?

                  "Liker" knapp? Erik W. Johansson 30. aug. 2018 kl.2013 #274223 (#274221) Vist 825 ganger Lik innlegget
 

Jeg tenkte mer i retning takk.

                    "Liker" knapp? Svein Sando 30. aug. 2018 kl.2113 #274233 (#274223) Vist 823 ganger Lik innlegget
 

"Takk" på bilder man synes er bra? Skjønner det er greit mht nektrologer o.l. Eller trenger vi flre varianter, aknskje?

                    "Takk"-knapp Torstein Sunde 30. aug. 2018 kl.2113 #274235 (#274223) Vist 837 ganger Lik innlegget
 

Modelljernbaneforeningens forum (http://forum.mjf.no) fikk en "Thanks"-knapp for en tid tilbake. Den er imidlertid lite brukt, men såvidt jeg husker ble denne funksjonen heller ikke promotert - mulig den fulgte med "på kjøpet" med en oppdatering av forum-plattformen. (Kanskje derfor den er på engelsk, mens resten er på norsk). Nå skal det også sies at aktiviteten på MJFs forum har vært temmelig beskjeden de siste par årene.

Uansett støtter jeg tanken om en "takk"- eller "liker"-knapp. Det gjelder for øvrig innlegg generelt, ikke bare foto. Det dukker ofte opp interessant info i forumet som jeg synes det er greit å kunne vise på en enkel måte at man verdsetter, uten å "spamme" tråden med nye innlegg som bare inneholder "Takk!" eller "Fint bilde", dvs. innlegg som bare er "støy" for andre lesere.

                      MJFs forum Svein Sando 30. aug. 2018 kl.2123 #274238 (#274235) Vist 862 ganger Lik innlegget
 

MJFs forum har norsk tekst nå. Den virker å være anonym. Man kan angre seg ved å klikke en gang til.

t201396-Knapper.jpg

                        Et argument for "liker ikke"-knapp Svein Sando 30. aug. 2018 kl.2147 #274241 (#274238) Vist 898 ganger Lik innlegget
 

er å kunne benyttes i en tråd som den jeg har lenket til nedenfor.

En teknisk mulighet er å ha knapper som er tilpasset rommet, som at man bare har "liker"-knapper i Galleriet, Årgangsbilder o.l. der bildevisning er hovedformålet. I Plattformen kunne man ha noen flere å velge i, som "Takk", "Les dette!", "vidunderlig!", "lesverdig", "til ettertanke" og kanskje også noen kritiske som "overtramp", "ta deg en bolle!", "mer saklig, vær så snill!", "hold deg til saken", "avsporing!" ...

Lenke: Tråd med en del spissformulerte (og vel så det) innlegg

                          Jeg er betenkt Espen Franck-Nielsen 30. aug. 2018 kl.2206 #274242 (#274241) Vist 894 ganger Lik innlegget
 

Jeg er av den oppfatning at vi bør unngå «Liker ikke» når det gjelder bilder. Vi kan risikere at en slik funksjon kan være med på å forsure tonen og skape konflikter som ellers ikke ville oppstått. Vi kan også risikere at flere slutter å legge ut bilder på forumet.

                          Et argument for "liker ikke"-knapp John Oddvar Hauge 31. aug. 2018 kl.0847 #274249 (#274241) Vist 866 ganger Lik innlegget
 

Det trengs ikke noen ikke liker knapp for å forstå hva du ikke liker Svein.
At jernbaneforumet svertes av jernbanens fagforeningers syn på jernbanedrift er vel et faktum.
At dette synet er langt til venstre for flertallet i Norge sitt syn er vel også et faktum.
Vi har noen slike debatter av og til og der regner jeg vel ikke med å få så mange "liker".
Motstanden mot forandring er sterk, så skulle man foreslå slikt, så er det heller ikke sikkert at man får så mange liker.
Det skulle bli en tam debatt om vi bare skulle ytret det folk liker.
Kalde fakts er heller ikke nødvendigvis noe man liker.
For eksempel vippet man skinnene inn 1/20 i 1868 på Hovedbanen og siden har det vært slik. Jeg forventer ikke "Likes" hvis jeg foreslår at man kanskje burde tenke igjennom den på nytt.
Jeg syns en liker knapp kunne vært grei å trykke av og til, men det blir vel som på facebook at trynefaktoren vil telle for hvem man liker.
Hvor det politiske ståstedet til mange kolleger på jernbanen står har jeg ferske eksempel på.
To store helter har gått bort de senere år.
"RIP Hugo Chaves" Og "RIP Fidel Castro". kom jevnt opp på facebook.
Det har likevel endret seg en god del på forumet. At Frp er et jernbanefiendtlig parti var vel nærmest etablert som en sannhet.
Jeg kommer nok til å melde noe hver gang uhellskomisjonen kommer med bortforklaringer på årsak for ikke å gjøre noe med problemet, som er jernbanens bremsesystem.
Også ihjel kjøringene på Lillestrøm syns jeg er unødvendige.
Det er nok noen flere som ikke syns det er nødvendige hendelser.
Det foregår parallelle abortdebatter i Norge og Chile for tiden. Ganske like, men på to helt forskjellige nivå.
Vi befinner oss i et nivå her også og enhver kritikk vil man i utgangspunktet Ikke like.
Jeg tror forøvrig at her på forumet så ligger listen noe lavere en gjennomsnittet for å kunne bli såret. Og det bør dere gjerne ta hensyn til.

                        MJFs forum Torstein Sunde 30. aug. 2018 kl.2337 #274245 (#274238) Vist 856 ganger Lik innlegget
 

De ikonene der på MJFs forum har ikke noe med "thanks"-knappen å gjøre. Trykker man på "Liker"-ikonet, sendes man videre til innlogging på fjasboka. Dessuten er det bare én slik ikon-rekke pr. side, mens det er en "thanks"-knapp over hvert enkelt innlegg.

"Liker" knapp? Nei takk! Hans Morten Tamnes 31. aug. 2018 kl.1310 #274251 (#274148) Vist 587 ganger Lik innlegget
 

For meg fremstår "Liker" som absolutt meningsløst og uten noen form for mening.


Hva er det man "Liker" i innlegget?


Bildet med soloppgang?

Bildet med tåke?

Tekstene som følger bildene?


"Liker" er ikke annet enn et resultat av at for mange har blitt så late og giddesløse at de ikke evner - eller tar seg tid til - å bruke språket.

Og klarer/gidder man ikke å skrive at man liker, og eventuelt hva man liker, da vil jeg ha meg frabedt en meningsløs "Liker".

Mvh
HansMorten
Tilhenger av reell kommunikasjon

  "Liker" knapp? Nei takk! Ståle Ualand 31. aug. 2018 kl.1417 #274253 (#274251) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

Jeg tillater meg å være uenig.... En liker knapp vil være velkommen for min del.
Det handler ikkje om giddalaushet, det handler vel så mye om teknikken og måten dette forumet er bygget på.
Jeg har jo allerede måttet klikke på tre knapper for å kunne svare på dette innlegget. Først må jeg inn i innlegget i trådvisning. Deretter må jeg velge svar, og så må jeg nok en gang velge emne... Tre klikk med tilhørende scrolling.
Er det da en bildeserie på 15 bilder med noen kommentarer, så sier det seg selv...
Men, tilbake til utgangspunktet....
Jeg tror faktisk at det vil komme flere bilder dersom man kan klare å gjøre prosessen med bildeopplastning og posting enklere. I dag er det veldig arbeidskrevende å legge inn flere bilder i en tråd, og enda mer komplisert blir det med en tekst innimellom.
Løsning på dette har jeg ikke, men se for eksempel på jernbane.net sin opplasting. Der kan du legge opp inntil 5 bilder i ett jafs, og relativt enkelt sortere dem inn i databasen dems. Og vips så blir man presentert for 5 linker å legge inn i innlegget sitt.
Her er det ett og ett bilde som gjelder, med evig scrolling for hvert som lastes opp...

    "Liker" knapp? Nei takk! Dag Christian Halvorsen 31. aug. 2018 kl.1439 #274255 (#274253) Vist 603 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke noe stor mystikk dette med likerklikk. Jeg skrollet meg nettopp gjennom alle innleggene i august på Norges største facebookgruppe for jernbanebilder. Den har over 5000 medlemmer.
Bilder av Di 3 tatt i driftstiden kommer opp i over 200 likerklikk ganske raskt.

Bilder av gamle danskedieseler i drift i dag og annet gammelt dieselmateriell får som regel noe over 100 likerklikk.

Godt komponerte bilder av tog i landskap med fine lys og fargeforhold generer og over 100 likerklikk.

Ellers ligger antall likerklikk rundt 50 for alle andre jernbanebilder, og en god del av de er gjerne dokumnetasjonsfoto av ett eller annet interessant, tatt med mobilkamera der og da og lastet opp med det samme.

Verre er det ikke.

      Statistikk nevnte gruppe. Frode Skogstad 1. sep. 2018 kl.1602 #274356 (#274255) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

Legger ut statistikk over reaksjoner dvs likes, hjerter, ol for august måned. Vil da si 30.271 reaksjoner i aug det er for alle innlegg bilder, kommentarer ol

Som admin vil man gruppens kontrollpanel få opp slik info.

forstørrt201399-Utennavn.jpg

foto: Frode Skogstad
  Er vel annet enn liker man ønsker? Stein Jaksjø 3. sep. 2018 kl.1319 #274480 (#274251) Vist 506 ganger Lik innlegget
 

Jeg henger meg på Hans Mortens innlegg, fordi jeg nok innerst inne er imot liker-knapp.

Men det kreves et fordi. Altså fordi: Jeg oppfatter Galleriet som et forum for bildevurdering, altså både hyllest og kritikk -- forhåpentlig saklig kritikk.
Og slikt noe synes jeg best kan uttrykkes i ord.

Bildevurdering betyr vel at det som postes her ikke bare skal postes her fordi det er et bilde. Meningen må vel være
at man håper bildet som postes skulle kunne tenkes å ha noen bildemessige -- fotografiske -- kvaliteter ut over det rent reportasjemessige.

Derfor, poster man i Galleriet, bør man kunne håpe på kommentarer som vurderer vinkel, utsnitt, dybde og linjer i motivet osv. osv.
Altså ikke bare liker, men vel så viktig: hvorfor man liker.

Hilsen Stein J

  "Liker" knapp? Nei takk! Atle Samuelsen Liljegren 7. sep. 2018 kl.0951 #274721 (#274251) Vist 462 ganger Lik innlegget
 

Men, vil det ikke være bedre at man får noe respons, enn ingen respons?
Ut fra hva jeg ser på facebook, så er det ofte ganske proposjonalt med kommentarer i forhold til liker-klikk. Altså, er det 100 liker-klikk, er det ofte 20 kommentarer :)
-a

Ja til positiv reaksjonsknapp! Rool 20. sep. 2018 kl.1410 #275546 (#274148) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

Dette innlegget hadde gått meg hus forbi, men det går vel å komme med en forsinket kommentar. Det er flere år siden jeg etterlyste en form for "Liker"-funksjon på forumet. Den gangen ble det en liten diskusjon, og så kokte det bort i kålen. I dag, som de fleste (alle?) fora har en slik funksjon, blir fraværet av det på Stasjonen ekstra stort. Ofte når jeg er innom forumet, og spesielt Galleriet, hender det jeg føler for å gi en liten oppmerksomhet til en fotograf som har levert et bra bilde, men nei. Det gikk ikke. Da må man skrive noe, og det blir som oftest for omfattende. Jeg ser folk som har postet fine bilder. Over hundre har vært inne og sett. Ingen kommentarer, bare en "øredøvende taushet". Inspirerende for fotografen? Neppe. Da hadde 50 "Liker" kanskje vært en bedre oppmuntring?

Et alternativ til en Facebook-aktig tommel opp, kunne vært et grønt flagg. Det ville matchet forumet godt. Rødt flagg tror jeg ikke trengs, da det vil kunne forsterke en kanskje ellerede sur tone.

  Ja til positiv reaksjonsknapp! Svein Sando 20. sep. 2018 kl.1522 #275550 (#275546) Vist 465 ganger Lik innlegget
 

Det skal komme! Grønt flagg var god idé. Men det kan ta litt tid. Trodde jeg fikset å vri bilder her om dagen, men så virket den bare for ikke alt for store bilder, og alle bilder som ikke redigeres er visst alt for store i så måte for tiden. Bør-listen min er en smule lang for tiden....

    Grønt flagg en god ide. John Oddvar Hauge 20. sep. 2018 kl.1531* #275551 (#275550) Vist 468 ganger Lik innlegget
 

Jeg gir grønt flagg for de to siste inleggene. 😊

  "Liker" knapp? filipd 20. sep. 2018 kl.1531 #275552 (#275546) Vist 452 ganger Lik innlegget
 

Liker!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.77 sek
I dag 23320 treff på forum10, og 72755419 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12864 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.