Det 14 år gamle nye sporet som står å ruster. ·22
Aksel Syftestad Lister 8. sep. 2018 kl.2353 #274864 Vist 996 ganger
Lik innlegget |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står å ruster. Nils-Kristian Møller 12. sep. 2018 kl.0844 #275088 (#274864) Vist 726 ganger
Lik innlegget |
| Det var vel en årsak til at de ikke la kjøreledning dit ned? |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står og ruster Espen Franck-Nielsen 12. sep. 2018 kl.0915 #275091 (#275088) Vist 733 ganger
Lik innlegget |
| Når man likevel skulle kjøre dieselmotorvogner, mente man vel at det ikke var nødvendig å bruke penger på å elektrifisere strekningen. Er det den gamle stasjonen i Notodden som benyttes nå? |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står og ruster Nils-Kristian Møller 12. sep. 2018 kl.0944 #275092 (#275091) Vist 763 ganger
Lik innlegget |
| Det er den gamle stasjonen som er i bruk nå.
Notodden 17. juli 2018 foto: Nils-Kristian Møller
Notodden 17. juli 2018 foto: Nils-Kristian Møller
Notodden 17. juli 2018 foto: Nils-Kristian Møller
Notodden 18. juni 2018 foto: Nils-Kristian Møller |
|
Flere nye spor som står og ruster Terje Andersen 12. sep. 2018 kl.2050* #275095 (#275092) Vist 801 ganger
Lik innlegget |
| Jeg kan nevne: - Hafslundsløyfa mellom Østfoldbanens østre og vestre linje - Nye Røkland stasjon kryssingspor Terje |
|
Flere nye spor som står og ruster gunnarh 12. sep. 2018 kl.1245 #275115 (#275095) Vist 795 ganger
Lik innlegget |
| 'Vestfoldbanens østre og vestre linje', jeg har nå alltid sett bare en linje gjennom Vestfold! |
|
Flere nye spor som står og ruster Thomas Markovic 12. sep. 2018 kl.1253 #275116 (#275115) Vist 795 ganger
Lik innlegget |
| Søndre tilsving på Stavne-Leangenbanen ruster også... |
|
Flere nye spor som står og ruster Terje Andersen 12. sep. 2018 kl.2050* #275128 (#275115) Vist 720 ganger
Lik innlegget |
| Unnskyld, Østfoldbanen skal det være. Håper de fleste skjønte det. Er nå rettet. Terje |
|
Notoddens eldste stasjon Per Einar Oreberg 12. sep. 2018 kl.1818 #275123 (#275092) Vist 708 ganger
Lik innlegget |
| Det er vel ikke helt rett? Dit ned som sporet uten KL går er vel den opprinnelige stasjonsbygningen. Stasjonen "oppe i bakken" kom vel senere da banen ble lagt opp til Tinnsjøen. |
|
Notoddens eldste stasjon Jahn Jonassen 12. sep. 2018 kl.2011 #275126 (#275123) Vist 700 ganger
Lik innlegget |
| Det stemmer som Oreberg skriver. Notoddens første Stasjon ligger for nærme sporet og Kl-tråden ville nesten berøre bygningen, og med stolper mot den nye gjennomfartsveien, ville det bli for trangt mellom spor og vei. Sporet har gjort sitt, så lenge dieselvogna gikk der, nå har den ingen "misjon" lenger. Jahn |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står å ruster. Peder Figenbaum 12. sep. 2018 kl.1018 #275098 (#275088) Vist 728 ganger
Lik innlegget |
| "Det var vel en årsak til at de ikke la kjøreledning dit ned?" Det skal ha vært for kort avstand mellom en bygning og eventuell kontaktledning et sted. Elektrifisering forutsatt dermed store og dyre arbeider - enten rive hus eller legge om traseen (som vel er fra 1907?) - som man ikke var villige til å ta ... Mvh P. |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står å ruster. Andreas Westheimer 12. sep. 2018 kl.2046 #275127 (#275098) Vist 695 ganger
Lik innlegget |
| Skal prøve å rette opp en historisk skjevhet i denne tråden: Banen fra Notodden til Tinnoset kom først. Åpnet i 1909, og elektrisk drift fra 1911, med 10 000 volt 16 2/3 hz (som Rjukanbanen). Banen videre til Nordagutu, Skien N/Eikonrød kom noen år senere. I drift fra 1917, og høytidelig åpning i 1920. Fra da av (1917) ble også Notoddens nåværende stasjon tatt i bruk. Sidesporet til kollektivterminalen, som det er slike problemer med å få elektrifisert, møter derfor traseen til den opprinnelige Tinnosbanen et stykkke før den opprinnelige stasjonsbygningen - som i dag ligger for nær sporet til at det er forsvarlig å strekke kjøretråd der. En stor del av årsaken til dette er at deler av det gamle stasjonsområdet er blitt brukt til vei. E134 gjennom byen går her. Ta gjerne en titt på kartskissen og bildene på side 281 i Banedata 2013. Det forklarer mye. Etter hva jeg har fått med meg, skal det være mulig å elektrifisere seg forbi bygningen dersom en bruker strømskinne. Uansett om dette stemmer eller ikke, sitter pengene som skal bevilges særdeles langt inne - igjen så langt jeg har forstått denne saken. Og som om ikke det er nok, så er plattformen ved kollektivterminalen på ingen måte lang nok til dagens bratsbergbanemateriell. Da er det utvilsomt like greit å bruke den stasjonen man allerede har. |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står å ruster. Nils-Kristian Møller 13. sep. 2018 kl.1015* #275153 (#275127) Vist 665 ganger
Lik innlegget |
| Takk for interessant informasjon. Kartskissen og bildene på side 281 i Banedata 2013 er nøye studert. Da fikk jeg svar på noe jeg har lurt på en stund, hvor sporet fra Tinnoset opprinnelig hadde sin ende. Men det må jo ha vært ganske stor stigning på dette korte stykket. |
|
Det 14 år gamle nye sporet som står å ruster. Christian Berg 13. sep. 2018 kl.1456 #275159 (#275153) Vist 657 ganger
Lik innlegget |
| Har man registrert noen endring i antall reisende etter at man flyttet tilbake til stasjon nr 2 igjen? |
|
Bare et detaljspørsmål Bjørn Halling 13. sep. 2018 kl.1025 #275154 (#275127) Vist 681 ganger
Lik innlegget |
| "10 000 volt 16 2/3 Hz (som Rjukanbanen)." Jeg ser at det står beskrevet slik på Wikipedia. Men jeg mener å ha lest at det fra begynnelsen av var 15 Hz kjørestrøm på disser banene? |
|
Bare et detaljspørsmål Erik W. Johansson 13. sep. 2018 kl.1055* #275155 (#275154) Vist 704 ganger
Lik innlegget |
| Det var Ofotbanen som hadde 15 Hz fordi kraftverket i Porjus leverte det i starten. |
|
15 hz John Oddvar Hauge 13. sep. 2018 kl.1602 #275162 (#275155) Vist 703 ganger
Lik innlegget |
| Høres ut som en fornuftig frekvens 15 hz også. USA valgte 60 hz og da er 15 hz 1/4 del 16 2/3 er 1/3 del av 50 hz. vil tro at lokomotivene skulle klare fint begge deler. Er det flere plasser 15 hz har vært vanlig. |
|
15 hz Morten Tranøy 13. sep. 2018 kl.2106 #275168 (#275162) Vist 703 ganger
Lik innlegget |
| I mine notater og kopier av gamle dokumenter ser det ut som det var 16 2/3 Hz på både Rjukan- og Tinnosbanen fra oppstart i 1911, ikke 15 Hz. Ser at Erik W. Johanson nevner at Ofotbanen hadde 15 Hz og det stemmer, men det hadde faktisk også Hovedbanen, Christiania/Oslo - Eidsvoll også. Fra gamle dokumenter og skilt fra trafoer på el 5 vet jeg at disse lokene ble laget for 15 Hz, (45 delt på 3 = 15 Hz) og også at Rånåsfoss krafverk leverte 45 Hz til omformer på Alnabru. Men hvor lenge varte dette? Det var flere kraftverk som leverte 45 Hz til "vanlige folk" lenge, for når ble det egentlig enighet om 50 Hz som europeisk (eller norsk standard? En viktig begrunnelse for å bygge Rånåsfoss krafverk var avsetning på kraft og i dette spillet var elektrifisering av Hovedbanen en viktig brikke. Det var også klager fra eierne av Rånåsfoss kraftverk til NSB på at utbygging av elektrisk jernbanedrift gikk smått (men denlsgas masing hjalp nok lite. Samme avtaler ble også gjort ved elektrifisering av Jærbanen og med Lyse kraft. |
|
15 Hz Erik W. Johansson 13. sep. 2018 kl.2346 #275175 (#275168) Vist 690 ganger
Lik innlegget |
| Artig at det også var 15 Hz Oslo-Lillestrøm! I følge Lokomotivmands Tidende vurderte NHJ lenge å elektrifisere med likestrøm (3 kV?). Det var nok fordi Brynsbakken krevde lok med stor effekt. Nå løste de det imidlertid greit med effekten med vekselstrømsdrift gjennom å bygge El 5 med en forholdsvis lett mekanisk del. |
|
AC/DC John Oddvar Hauge 14. sep. 2018 kl.0400* #275179 (#275175) Vist 720 ganger
Lik innlegget |
| I dag er det nesten hipp som happ hva vi bruker. 16 2/3 hz har vel kun den fordelen i dag at den ikke er hørbar. Transformatorene er 3 ganger så tunge. Om det hadde blitt 3 kv likestrøm, så hadde kanskje det heller ikke vært så dumt. Tror det er 3 Kv dc de bruker her i Chile. |
|
15 Hz Per Hilton 14. sep. 2018 kl.0637* #275180 (#275179) Vist 736 ganger
Lik innlegget |
|
15 Hz John Oddvar Hauge 14. sep. 2018 kl.1346 #275195 (#275180) Vist 723 ganger
Lik innlegget |
| Det kan nok ha en betydning for en belastet trafo
å gå fra 16 2/3 til 15 hz. Den andre veien vil du kun få en trafo med litt mindre tap. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |