Herøyasporet. ·16
Aksel Syftestad Lister 23. sep. 2018 kl.0000 #275655 Vist 645 ganger
Lik innlegget |
|
Havnesporet i Porsgrunn Erik Grovassbakk 23. sep. 2018 kl.1341 #275670 (#275655) Vist 541 ganger
Lik innlegget |
| Var ikke Herøyasporet og havnesporet i Porsgrunn to ulike anlegg? |
|
Havnesporet i Porsgrunn Aksel Syftestad Lister 23. sep. 2018 kl.1532 #275675 (#275670) Vist 553 ganger
Lik innlegget |
| Jo, men havnesporet ble nedlagt i 1957, året etter herøyasporet åpnet. Det ligger en stoppbukk som minne ved vannet ved rådhuset. |
|
Havnesporet i Porsgrunn Erik Grovassbakk 23. sep. 2018 kl.1557 #275681 (#275675) Vist 547 ganger
Lik innlegget |
| Akkurat. Så bare at bildene som du har lagt ut fra Herøya er stedfestet til havnesporet i Porsgrunn. Feil i programmet? |
|
Herøyasporet. Aksel Syftestad Lister 23. sep. 2018 kl.1604 #275683 (#275681) Vist 565 ganger
Lik innlegget |
| Teknisk sett er det et Havnespor som gikk ut på Herøya. |
|
Havnebanen i Porsgrunn Finn Holom 23. sep. 2018 kl.1629 #275685 (#275683) Vist 602 ganger
Lik innlegget |
| Ser ut som det er litt navneforvirring her. "Porsgrunn havnespor" gikk til Østre dampskibsbrygge i Porsgrunn sentrum. Dette sporet ble nedlagt 1957. "Havnebanen" går til Herøya / Norsk Hydros fabrikker, gjennom en 1,8 km lang tunnel. Banen ble åpnet 1952, og eies av A/S Rjukanfos. Fra denne var det noen sidespor, bl.a. til Porsgrunn havnevesens dypvannskai, og til Norsk Jernbanedrift sitt anlegg. Sistnevnte ses på noen av bildene.
Alle spor til tidligere Hydro-fabrikker og til dypvannskaia er fjernet. Nå er også sporvekslen fra hovedsporet i Porsgrunn fjernet. |
|
Havnebanen i Porsgrunn Aksel Syftestad Lister 23. sep. 2018 kl.1650 #275687 (#275685) Vist 608 ganger
Lik innlegget |
| Ja, men det var et kaispor en gang i tiden. Men det var et ned til damskipsbrygga i Porsgrunn også. |
|
Havnebanen i Porsgrunn H. Lindholm 23. sep. 2018 kl.1755 #275699 (#275687) Vist 594 ganger
Lik innlegget |
| Med bakgrunn i både oppvekst og yrkesliv er jeg rimelig sikker på at Finn Holom vet hva han snakker om... |
|
Havnebanen i Porsgrunn Atle Samuelsen Liljegren 23. sep. 2018 kl.2147 #275709 (#275687) Vist 549 ganger
Lik innlegget |
| Aksel :-) Hør på Finn ;) Han har fasitten ;-) Sporet som ligger ved Norsk Jernbanedrift sitt bygg, er bygget i moderne tid (2009?) og hadde KL annlegg på ca 1.5 meters høyde ;) Sporet på Hærøya kan du se rester av hvor lasterampe etc var, om du kjører inn ved dekk-senteret, og rett fram så langt du kommer. Da ser du 3-4 000 meters langt areal, med ett par godramper etc... jeg _TROR_ det er hovedsaklig ment som pynt ;) -a |
|
Herøyasporet Atle Samuelsen Liljegren 23. sep. 2018 kl.2151 #275710 (#275685) Vist 542 ganger
Lik innlegget |
| Hei Finn, Sporet som slynger seg rundt Norsk Jernbanedrift sitt bygg, har aldri vert koblet sammen med resten av sporet til Herøya.. Og er ganske nytt. Her ser du flyfoto fra 2002 hvor du ser at det ikke er med :) -a
foto: Atle Samuelsen Liljegren |
|
Herøyasporet. Finn Holom 23. sep. 2018 kl.2224 #275715 (#275710) Vist 560 ganger
Lik innlegget |
| På bilde nr 3 og 4 ses sporet som svinger inn til NJD. Mener du at det ikke var sporveksel der, men at forbindelsen inn til Hydro ble revet da NJDs spor ble bygget? Jeg har ikke oversikt over når de forskjellige sporene ble revet/bygget. En kartskisse kan ses i Banedata 2013 side 277. Sporet til NJD er ikke med der, men det svinger sydover like vest for bru over Frednessund. |
|
Herøyasporet. Andreas Westheimer 24. sep. 2018 kl.0009 #275721 (#275715) Vist 562 ganger
Lik innlegget |
| Tillater meg i all respekt å avspore dette tilløpet til jernbanearkeologisk debatt med noen bilder fra havnebanens driftsår. Look & enjoy!
Tog med El 14 forlater skiftestasjonen på Roligheten. Porsgrunn Havnebane (Herøya) 4. nov. 1991 foto: Andreas Westheimer
Mens stasjonen i Porsgrunn var under ombygging og sporkapasiteten var redusert, ble togsettet til Bratsbergbane-lokalen ofte skiftet ut på havnesporet til Hydro for å slippe forbi annen trafikk. Her ser vi BM 67.06 med ukjent BFS, mens intercitytog fra Oslo S passerer på hovedsporet. Porsgrunn15. apr. 1994foto: Andreas Westheimer
Morgenstemning (?). To 224-traktorer med en enslig kullsyretankvogn på fyllinga over Gunneklev. Porsgrunn Havnebane (Herøya) 23. feb. 2000 foto: Andreas Westheimer |
|
Herøyasporet. Atle Samuelsen Liljegren 24. sep. 2018 kl.0531* #275722 (#275715) Vist 551 ganger
Lik innlegget |
| Jeg mener sporet som sees på bilde 3 og 4 som går rundt NJD bygget, er nytt av 2012 /13. før 2007 var det var det vann der sporet ligger i dag... Se faxmilne fra kart.finn.no Ut fra hva jeg hørte en gang, var dette "egentlig" bygget som en fagprøve på sporbygging.
Og ikke minst dette bilde til Andreas:
Tog med El 14 forlater skiftestasjonen på Roligheten. Porsgrunn Havnebane (Herøya) 4. nov. 1991 foto: Andreas Westheimer Her ser du veldig godt at det aldri har vert noe spor til NJD. NJD har forøvrigt aldri hatt noe sporveksel inn til seg på det sporet heller...
-A
År 2004 foto: Atle Samuelsen Liljegren
år 2008 foto: Atle Samuelsen Liljegren
år 2013 foto: Atle Samuelsen Liljegren |
|
Herøyasporet. Aksel Syftestad Lister 24. sep. 2018 kl.0715 #275723 (#275722) Vist 561 ganger
Lik innlegget |
| La merke til at njd sporet hadde moderne "binderser" som holdt spor og sville sammen. Hvorfor ble sporet til njd bygd? |
|
Herøyasporet. Aksel Syftestad Lister 24. sep. 2018 kl.0735 #275724 (#275722) Vist 555 ganger
Lik innlegget |
| La merke til at njd sporet hadde moderne "binderser" som holdt spor og sville sammen. Hvorfor ble sporet til njd bygd? |
|
Herøyasporet. Finn Holom 24. sep. 2018 kl.0916 #275728 (#275724) Vist 562 ganger
Lik innlegget |
| OK, nå skjønner jeg hva du mente, at sporet til NJD aldri har vært tilkoplet. Det kjenner / kjente jeg ikke til. Takk for oppklaringen. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |