Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Bussen    

Budapests skinneløse sporvei ·4 Eyolf Berg 4. apr. 2023 kl.0049 #370574 Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Ja, forutsatt at jeg har oversatt riktig fra ungarsk, var det nettopp det konsesjonen lød på da tillatelsen ble gitt for å anlegge den første sporveislinjen på Buda-siden, vest for Donau på begynnelsen av 1930-tallet. Den fikk ikke mer enn drøyt 10 års levetid, takket være allierte bombeangrep. Ungarn var, som kjent, på feil side under 2. verdenskrig. I

1949 ble det imidlertid åpnet en ny trolleybusslinje, denne gangen i Pesst, øst for Donau. Åpningsdatoen var valgt med stor omhu, 21. desember, den sovjetiske diktatoren Josef Stalins offisielle 70-årsdag, og linjen fikk linjenummer 70, selvfølgelig også til ære for diktatoren. Her blomstret personkultusen, og de første trolleybussgenerasjonene kom også fra Stalins land, Sovjetunionen:

Det varte imidlertid ikke lenge før ungarerne overtok produksjonen selv - og til og med eksporterte tilbake til Sovjetunionen - og til DDR og andre kommuniststyrte land:

Både Stalin og kommunistregimet er for lengst historie, men Budapests skinneløse sporvei blomstrer fremdeles - ja, for trolleybussen regnes fremdeles ikke egentlig som busser i Ungarn. De har f.eks. ikke registreringsskilter, bare internnumre, akkurat som trikkene, og de har egne holdeplasskilter som skiller dem fra bussholdeplassene. Der både buss og trolleybuss stopper på samme holdeplass, har holdeplasskiltet symbol for både buss og trolleybuss - og trolleybussene er røde, mens andre busser er blå.

I dag domineres flåten av moderne lavgulvsvogner som ikke er helt bundet av kontaktledningen. Med dieselmotor eller akkumulator kan de kjøre vesentige strekninger uten kontaktledning, kjekt ved driftsforstyrrelser som medfører aat man må kjøre i andre gater enn der kontaktledningen henger, eller når man, som her, kjører trolleybuss for t-bane:

- eller når ruten forlenges, og man ennå ikke har rukket å få på plass kontaktledningen:

Trolleybussnettet har vokst kraftig siden Stalins (offisielle) 70-årsdag i 1949. I dag består det av 15 linjer. Trolleybussen regnes som et viktig, miljøvennlig supplement til trikk og t-bane, og det arbeides med en rekke prospekter for ytterligere utvidelser.

 

Lenke: Over 90 flere trolleybussbilder fra Budapest her, også typer som ikke er vist i innlegget

Produksjonsforbud Nils Carl Aspenberg 29. mai 2023 kl.0335 #372920 (#370574) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Det blir litt upresist. Fra starten fikk Ungarn russiske trolleybusser av typene MTB-82, ZiU-5 og ZiU-9. Sistnevnte i 173 eksemplarer til Budapest. Egenproduksjon av trolleybusser startet først på slutten av Sovjettiden. I følge avtalen mellom landene skulle Skoda og ZiU produsere trolleybusser og Ungarn busser. Ikarus hadde en årsproduksjon på rundt 12.000 dieselbusser. Men til slutt fikk man lov til å elektrifisere noen busser med elektrisk utstyr fra Ganz. Mens Skoda produserte nesten 9.000 "Bergens-trolleybusser" av typen 9Tr og fabrikken i Engels over 42.000 ZiU-9, så ble det ikke produsert mer enn noen hundre Ikaros i Ungarn. De ble eksportert til DDR og et par andre land, men dette ble helt marginalt i forhold til de to store produsentene. Men bussprodukjonen i Ungarn var enorm, og klassiske busser fra Ikarus finnes fortsatt i trafikk, selv om det nå er flere tiår siden produksjonen tok slutt. "Klassiske" Ikaros trolleybusser ble satt i trafikk i 1987 og i et antall av 84. Senere kom litt mer moderne typer, men i vårt århundre har det blitt anskaffet Solaris og annet. Så selv i Budapest har ikke trolleybusser fra Ikarus hatt spesielt viktig betydning.

  Litt mer presisering Eyolf Berg 29. mai 2023 kl.1251 #372939 (#372920) Vist 507 ganger Lik innlegget
 

Mnja, men da glemmer du 79 eksemplarer av type 280T, satt i drift i perioden 1976-78.

Av de 84 280T-vognene som du nevner, og som ble levert i perioden 1987-1990, er de fleste fremdeles i drift. De er per i dag den vogntypen som er representert med flest eksemplarer i Budapest. (Det finnes 1 Ikarus 411T, 15 412T og 15 435T, samt totalt 52 Solaris-vogner og 15 MAN/Gräf&Stift-vogner som er kjøpt brukt fra Eberswalde. De siste så vi ikke noe til i september i fjor). ZiU-vognene er for lengst historie. De siste ble vel utrangert i 1984? Vi observerte én ZiU museumsvogn som tydeligvis ble brukt på et charteroppdrag.

Og foruten DDR fantes det Ikarus trolleybusser i Bulgaria, Sovjetunionen, Polen og Nord-Korea. Noen av disse ble riktignok ombygget fra dieselbuss til trolleybuss lokalt og da med el-komponenter fra andre leverandører enn Ganz.

Og ja, jeg er klar over "arbeidsfordelingen" innen COMECON. Den medførte bl.a. at Ungarns tidligere blomstrende trikkeproduksjon ble nedlagt.

    Litt mer presisering Nils Carl Aspenberg 1. juni 2023 kl.0134 #373091 (#372939) Vist 489 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Personlig tror jeg at Ikarus/Ganz var en meget bra trolleybuss. Ikke på langt nær så skranglete som dagens Solaris-busser. Det som forundre meg er hvor lenge ZiU-9-bueene fortsette å gå rundt i verden. Jeg har nettopp skrevet en lang artikkel om trolleybussene i Bakhmut. Da trafikken stoppet i 2022 var die eldste ZiU-9 34 år.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 1151 treff på forum10, og 72579552 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.